Jump to content

Cci Quiet og rikosjette


Knarps

Recommended Posts

Tenker å ta ut noen kråker som befinner seg i Hagen og det er hav i den retningen jeg tenker å skyte. Det er naboer på begge sidene av huset mitt og jeg er usikker på om det vil være potensielt fare for dem ved rikosjette. Tenker å bruke Quiet får å være diskre. 
er det noen som har erfaring med Quiet LRN og vann?

takker for svar:)

Link to comment
Share on other sites

Ett godt spørsmål. Det er vel noe av det største savnet i jegeropplæringen føler jeg. Altså dette med sikkerhet og risikovurdering. Mulig det har endret seg siden jeg tok det for 22 år siden..
 

Ei 22 LR kule vil ofte opptre som en sprettball, mot vann som å kaste smutt……

 

Den kan fort dreie mange grader med til dels stort skadepotensiale ved treff i grein/stein og frossen mark. 

Link to comment
Share on other sites

Knarps skrev (30 minutter siden):

Tenker å ta ut noen kråker som befinner seg i Hagen og det er hav i den retningen jeg tenker å skyte. Det er naboer på begge sidene av huset mitt og jeg er usikker på om det vil være potensielt fare for dem ved rikosjette. Tenker å bruke Quiet får å være diskre. 
er det noen som har erfaring med Quiet LRN og vann?

takker for svar:)

 Testet ut disse? Kulene her er ladet for å redusere rikosjett ved at kulene deler seg i flere deler etter treff. De og også veldig lydløse med demper hører du bare tennnål og klasket fra kula som treffer :D 

 

https://www.skittjakt.no/cci/185967/cci-22-lr-segmented-quiet-hp-40gr-50-pack

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (58 minutter siden):

Testet ut disse? Kulene her er ladet for å redusere rikosjett ved at kulene deler seg i flere deler etter treff. De og også veldig lydløse med demper hører du bare tennnål og klasket fra kula som treffer :D 

jeg fant dem etter at jeg hadde bestilt de vanlige. skal bestille de og bruke de vanlige på å trene og teste med vind og drop.

 

bardp skrev (1 time siden):

Spørs jo det. Er det 17HRM eller 12,7mm du skal skyte med?

tenkte å stille opp kanonen😅

skyter med 22.lr

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med akkurat de kulene, men gjorde noen eksperimenter der jeg bodde før ved et vann uten bebyggelse eller vei på andre siden. Prøvde ulike vinkler og hastigheter, både på stille vann og bølger. Opplevde aldri at noe spratt tilbake igjen ved treff i vann, men kulene rikosjerte nesten alltid. De vinklet nokså mye for hvert "fiskesprett", jeg kunne noen ganger telle flere nedslag fra ei enkelt kule og da gikk det gjerne i en slak krokform. De jeg så nedslag fra snudde aldri så langt at de begynte å gå bakover igjen, men det kunne gå ganske langt ut til sidene.

 

Sannsynligvis er hastigheten så lav etter et par sprett at det ikke er farligere enn å kaste småstein, men det er jo utrivelig nok hvis det havner i nærheten av folk. Jeg ville følt meg trygg hvis jeg regnet med 30 grader sikkerhetsvinkel til hver side av målet med spissen av vinkelen i målet, trukket helt ut til sikker bakstopp, pluss 60 grader til hver side trukket hundre meter ut i tilfelle kula spretter to ganger. Men dette er ikke offisielle tall eller beregninger, bare bygget på personlige observasjoner ved et antall skudd i vann.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Vargen said:

Jeg ville følt meg trygg hvis jeg regnet med 30 grader sikkerhetsvinkel til hver side av målet med spissen av vinkelen i målet, trukket helt ut til sikker bakstopp, pluss 60 grader til hver side trukket hundre meter ut i tilfelle kula spretter to ganger. Men dette er ikke offisielle tall eller beregninger, bare bygget på personlige observasjoner ved et antall skudd i vann.

Med unntak for vann i bakstopp er det ikke så ulikt den gamle skytebaneforskriften... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...