Jump to content

Søknad om erverv av høykapasitetsmagasin


tg1

Recommended Posts

Jeg har kommet dit hen at jeg er nødt til å søke om å kjøpe standardkapasitetsmagasin (eller høykapasitet som enkelte kaller det, 30 skudds ihvertfall).
Uansett - hvordan formulerer man dette i søknaden? Må man fylle ut antallet magasiner man ønsker å kjøpe, og også størrelse? Fabrikat? Eller er det bare å fylle inn "Høykapasitetesmagasin" på våpendel og f.eks. .223 på kaliber?

Aldri søkt om magasin før... :) 

Edited by tg1
Link to comment
Share on other sites

Sendte inn en søknad for en uke siden selv, ringte å hørte med kontoret, men de var like usikre som meg. 

 

 

Sendte inn som om det var en søknad på våpendel, til et våpen jeg allerede eier.

Slik som jeg har forstått det, må man ha kjøpt våpenet før man kan søke om magasiner.(noe som er unødvendig spør du meg)

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Vindvott said:

Slik som jeg har forstått det, må man ha kjøpt våpenet før man kan søke om magasiner.(noe som er unødvendig spør du meg)

Da jeg nylig søkte om PCC la jeg inn to separate søknader samtidig, en for våpenet og en for høykapasitetsmagasin til samme våpen. 

Dette var uproblematisk og våpenkontoret innlandet mente dette var riktig fremgangsmåte. 

Dersom du allerede har våpen og ønsker høykapasitetsmagasin til det, sender du en egen papirsøknad på magasinene og oppgir våpennr på det aktuelle våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en AR-15 og bare skutt 1-2 stevner i året pga av familie. Men er det slik at jeg nå må ha 10 stevner og 10 treninger over 2 år for å få tillatelse til flere høykapasitetsmagasiner? 

 

Får jeg et våpenkort som sier at jeg kan kjøpe høykapasitetsmagasiner etter godkjent søknad? 

Link to comment
Share on other sites

Ok, da tror jeg jeg har dette klart. Jeg skal søke om en AR15 i samme slengen også (ca. på samme måte som @PugC sier. Så da er det håp :)
Blir vel bare å skrive på 30 skudds magasin kal.223rem på søknaden da. Takker for innspillene folkens :) 

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (1 time siden):

Ok, da tror jeg jeg har dette klart. Jeg skal søke om en AR15 i samme slengen også (ca. på samme måte som @PugC sier. Så da er det håp :)
Blir vel bare å skrive på 30 skudds magasin kal.223rem på søknaden da. Takker for innspillene folkens :) 

 

Nei, du skriver høykapasitetsmagasin, så kan du kjøpe hvilke magasiner du vil når du får det stemplet på våpenkortet ditt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (4 timer siden):

Jeg har en AR-15 og bare skutt 1-2 stevner i året pga av familie. Men er det slik at jeg nå må ha 10 stevner og 10 treninger over 2 år for å få tillatelse til flere høykapasitetsmagasiner? 

 

Stemmer, i henhold til siste rundskriv skal du også kunne erstatte organiserte treninger med konkurranser, men det er det flere våpenkontorer som ikke har fått med seg.

Link to comment
Share on other sites

Man må jo lure fælt på hva dette byråkratiet skal gangne? Kan de for eksempel si at; nei du får ikke kjøpe mere enn 10 skudds magasiner? Hvis alle som søker får lovt. Hva er da forskjellen? (Sånn rent bortsett fra alt papirarbeidet dette nå medfører?)🥳

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 minutter siden):

Man må jo lure fælt på hva dette byråkratiet skal gangne? Kan de for eksempel si at; nei du får ikke kjøpe mere enn 10 skudds magasiner? Hvis alle som søker får lovt. Hva er da forskjellen? (Sånn rent bortsett fra alt papirarbeidet dette nå medfører?)🥳


Det fåtallet personer som får slike magasiner er i det sivile personer tilknyttet sportsskyting, og ved rifle meg bekjent 1 forbund med en håndfull aktive personer. Om man tar beslag i magasiner sendt i post, eller under ransakelse og vedkommende i ikke har beskrevet dette i våpenkort, vil det da være besittelse av ulovlig våpen/våpendel. Er vel ett forsøk på å trygge samfunnet, selv om det trolig ikke fantes våpenkort på kalasjnikov’n på Ikea.. 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, vsmeen said:

Det fåtallet personer som får slike magasiner er i det sivile personer tilknyttet sportsskyting, og ved rifle meg bekjent 1 forbund med en håndfull aktive personer.

Finnes det noen beskrivelse om hvem som får tillatelse? Sett at jeg vil kjøpe 12 skudds til boltrifle for PRS skyting med ei rifle som er kjøpt på jaktgarderoben? Kan de si nei i en søknad?

20 minutes ago, vsmeen said:

Om man tar beslag i magasiner sendt i post, eller under ransakelse og vedkommende i ikke har beskrevet dette i våpenkort, vil det da være besittelse av ulovlig våpen/våpendel.

Disse magasinen har da vært i fritt salg frem til nokså nylig. Ved en ransakelse kan man ikke anta at det er ulovlig skaffet, eller at man besitter en ulovlig våpendel.😏 Det blir jo det samme med sluttstykker som også er registreringspliktig nå, men ikke har vært det før.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vsmeen said:

står nå tildels ganske klart..

Det er en liten stund siden jeg leste den, men kan nå ikke si at jeg tildels ganske klart helt forstod kriteriene for å ha et 12 skudds magasin til boltrifle. Det var masse vas om halvauto og stevner, men som sagt fint lite om boltrifle. 

Link to comment
Share on other sites

Alt over 5 på Hagle, 10 på Rifle og 20 på pistol må søkes. Det er uavhengig av mekanisme i paragraf 2-2. 

 

Så er spørsmålet om man kan oppfylle vilkår for dispensasjon. Det kan vel bare politiet svare på, om de skjønner det da..

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, vsmeen said:

Det er uavhengig av mekanisme i paragraf 2-2.

Hvis du tenker på våpenforskriften §2-2. Så sier den i punkt 5;
«omgjering av eit skytevåpen til å kunne bruke våpenmagasin med magasinkapasitet på meir enn fem patroner for haglevåpen, 10 patroner for rifle eller 20 patroner for pistol,» 

 

Etter mitt syn er det helt håpløst av flere grunner. Hvis vi ser bort fra halvauto rifler som det finnes spesifikke a,b,c osv lister for hva man kan få kjøpe som er basert på magasinstørrelser, og bare ser på boltrifler, så dukker det opp flere dilemmaer. Når bygger man egentlig om ei boltrifle til å ta våpenmagasin med kapasitet på mere enn 10 patroner? Er det når du skifter underbeslag på en rem700 til å ta et annet type magasin som for de aller fleste vil være AICS? Dette er omtrent dagens standardløsninger for alle custombygde rifler i dette landet. For AICS finnes det magasiner som tar 12 skudd. Eller er det f.eks når du setter låsekassa inn i et chassis som tar AICS magasiner? Dette er særdeles upresist beskrevet i forskriften, og jeg er sikker på at om de som laget forskriften viste hva de hadde skrevet, så var det ikke det de mente å ramme? For selv om det finnes magasiner som tar mere enn 10 skudd til AICS, så vil jo omtrent alle nå kun få kjøpt nettopp 10 skudds magasiner. Med mindre de søker og får tillatelse på et grunnlag jeg ikke ser hva er?


Hvis man ser på §2-5, som omhandler Krav til løyve for erverv av våpenmagasin med stor patronkapasitet, så er det ingen åpninger som gir mulighet for mer en 10 skuddsmagasiner til boltrifler som passer inn i noen form for skyting som jeg kan se? 
Men jeg skjønner ikke hvorfor det overhode skulle være interessant å regulere magasinkapasiten på ei boltrifle i utgangspunktet? Hva kan man oppnå med dette annet enn å lage en hel haug med dilemmaer og potensielle problemer som ingen så for seg i utgangspunktet? 


Personlig synes jeg dette er ren idioti av lovgiver og forvaltning, og en fin måte å kriminalisere uskyldige og uvitne våpeneiere på.

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bly said:

Disse magasinen har da vært i fritt salg frem til nokså nylig. Ved en ransakelse kan man ikke anta at det er ulovlig skaffet, eller at man besitter en ulovlig våpendel.😏 Det blir jo det samme med sluttstykker som også er registreringspliktig nå, men ikke har vært det før.

Jeg tror hovedpoenget er at store magasiner har man litt dårlig erfaring med i enkelte, ganske spesifikke, tilfeller.
De som hadde langmag før 1.10.2022 tok sikkert bilde av dem på toppen av Aftenposten den dagen, så er de i boks.
De som skyter nok i skyteprogrammer som krever lange magasin og som ikke var i posisjon 1.10.22, er også i boks, etter litt papirarbeid.

Link to comment
Share on other sites

@Bly Man trenger ikke gjøre mer en å  putte inn ett magasin med større kapasitet enn 10 i rifla,  for å omgjøre til et skytevåpen som bryter med forskrift. Ingen verktøy er nødvendig. 
 

Det er jo en begrenset gruppe skyttere som uheldigvis må bruke litt energi på å søke, de fleste har intet behov for å inneha hverken 11-12 eller 30 skudd uansett mekanisme/våpentype.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, vsmeen said:

Man trenger ikke gjøre mer en å  putte inn ett magasin med større kapasitet enn 10 i rifla,  for å omgjøre til et skytevåpen som bryter med forskrift.

Det er jo poenget mitt også.. Og i tillegg så bryter man forskriften ved å stikke en std rem700 i et chassis. Så da blir man lovbryter helt uten å ville det selv🙄. Jeg skjønner ikke at det bare skal bagatelliseres? Det er jo fundamentale feil i lovverket.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige taler. Hvis jeg skal "bryte loven" ved å skifte underbeslag på min Remington 700, noe som står på gjøremålslista, så vil jeg gjerne ha det nøye forklart med teskje og fargestifter hvorfor det skal være slik. Mistenker nemlig at ingen i forvaltningen klarer å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, m00se said:

Er de ulovlig å eie nå?

Nei, men det er jo alltid et men med det for hvordan skal det dokumenteres?

 

4 minutes ago, Olesøn said:

Mistenker nemlig at ingen i forvaltningen klarer å gjøre det.

Jeg skjønner ikke loven, forvaltningen skjønner ikke loven, de som har laget og vedtatt loven skjønner ikke hva de har laget? Hva slags verdi har da loven?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg, og jeg mistenker deg, har tenkt hele tiden så er store deler av loven fullstendig verdiløs. Dette forsterkes av at forvaltningen viser at de udiskutabelt mangler kompetanse og forståelse for dette her. Jeg vet vi pleier å le/gråte av hvor teite POD/Politiet/politikerne/osv er, men her er det jo faktisk bevist at de ikke vet hva de driver med. Og forbundenes manglende banking i bordet er skremmende. Hilsen en som tror blodkjeft med tilsprang faktisk er korrekt virkemiddel for en gangs skyld.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Bly said:

Hva slags verdi har da loven?

 

 

Verdien på loven er det som politikere verdsetter høyest, de kan si "hei se på meg! Jeg har gjort noe mot kriminelles tilgang til våpen! Se så flink jeg er. Husk å stem på meg ved neste valg!" 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (13 timer siden):

Hvis du tenker på våpenforskriften §2-2.

[...]

Når bygger man egentlig om ei boltrifle til å ta våpenmagasin med kapasitet på mere enn 10 patroner? Er det når du skifter underbeslag på en rem700 til å ta et annet type magasin som for de aller fleste vil være AICS?

[...]

Eller er det f.eks når du setter låsekassa inn i et chassis som tar AICS magasiner?

 

Er det egentlig en forskjell på å sette inn AICS-underbeslag i en eksisterende stokk, og å sette låskasse over i et chassis til AICS-magasiner?

 

Uansett er lovens bokstav egentlig ganske klar: du kan ikke ta et våpen som ikke kan ta AICS-magasiner og omgjøre det slik at det kan ta AICS-magasiner. Men jeg tror lovens intensjon egentlig var ment å være noe annet, nemlig at du fritt kunne kjøpt, eid, installert AICS-underbeslag så lenge du ikke satte i magasiner som tok mer enn 10 skudd. Åsså har noen inkompetente lovgivere snubla i ordlyden.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, M67 said:

Normal praksis er da at anklager må bevise at det har skjedd noe ulovlig, ikke motsatt. 

Det er jo forsåvidt greit nok i et rettssystemet, men både du og jeg vet jo hva Tromsømodellen potensielt innebærer? Da blir det gjort et enkelt litte forvaltningsvedtak om at dinne rifler må leveres inn også sitter du der med kuken i bjelken på ubestemt tid....

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Er det egentlig en forskjell på å sette inn AICS-underbeslag i en eksisterende stokk, og å sette låskasse over i et chassis til AICS-magasiner?

 

Uansett er lovens bokstav egentlig ganske klar: du kan ikke ta et våpen som ikke kan ta AICS-magasiner og omgjøre det slik at det kan ta AICS-magasiner.

Ja hvem vet, men skal du følge logikken til halvauto, så skulle man vel egentlig forby salg av AICS?

Link to comment
Share on other sites

Grizzly45 skrev (15 timer siden):
De som hadde langmag før 1.10.2022 tok sikkert bilde av dem på toppen av Aftenposten den dagen, så er de i boks.
De som skyter nok i skyteprogrammer som krever lange magasin og som ikke var i posisjon 1.10.22, er også i boks, etter litt papirarbeid.

ja, har Stavanger Aftenblad fra 1/3/2008, til salgs for høystbydende for de som mener det kan bevise noe😇

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

Det må jo bli chassis, underbeslag, egentlig alt som tillater at man kan stikke i et AICS magasin?

 

Lovens bokstav sier strengt tatt bare at det er forbudt å bygge om et våpen med det, ikke at det er forbudt å kjøpe og eie. Men det hadde vært interessant å få prøvd dette for retten, for det er meningsløst så lenge det er tillatt å kjøpe boltrifler til løse magasiner fra fabrikk. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Lovens bokstav sier strengt tatt bare at det er forbudt å bygge om et våpen med det, ikke at det er forbudt å kjøpe og eie.

Ja det er jo sant! Men er det noe vits å kjøpe og eie om man ikke kan bruke det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror som sagt at ingen hadde intensjoner om det som jeg tror står i forskriften? Men jeg skjønner uansett ikke behovet for å regulere magasinstørrelsen i ei boltrifle. Jeg tenker at magasinstørrelsen regulerer seg helt selv, for på et punkt blir det bare uhåndterlig, upålitelig og direkte upraktisk om magasinet blir for stort. Personlig synes jeg de som finner på og vedtar disse lovene kan ta seg en bolle og roe ned et par hakk før de mister all troverdighet. Egentlig burde NJFF og andre store organisasjoner hatt samfunnskampanjer som viser galskapen i detaljreguleringen og hvor lite den mest sannsynlig nytter samfunnet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...