Jump to content

Svensk Tønnekniv


Vaquero

Recommended Posts

Jeg fikk lyst til å trekke frem en spesiell knivdesign i håp om at andre her inne har noen tilsvarende i egen samling:

Dette er en kjent kniv, samtidig ufortjent ukjent. En spesiell svensk kniv. Kniven er et typisk samlerobjekt. Den er opprinnelig fra Eskilstuna i Sverige hvor den har vært produsert av tre kjente knivprodusenter/fabrikker på slutten av 1800-tallet. Kniven ble spesielt kjent gjennom Johan Engström som tok ut patent på konstruksjonen i 1882, likevel skal selve konstruksjonen være produsert tidligere enn dette. De tre fabrikkene i Eskilstuna var: # E.T. Segerström 1864 - 1925.  #Johan Engström 1874 - 1915.  # Pontus Holmberg 1876 - 1960. Disse knivene finnes i ulike størrelser og lengder, i varierende kvalitet og priser, noen er meget eksklusive. Gamle originale går for relativt høye auksjonspriser, knivene kan også påtreffes på bruktmarkeder i varierende priser. Er man på rett sted og tid og passer prisen bør en vurdere å kjøpe en.

 

Kniven er omtalt som den kniven mange svenske utvandrere hadde med seg til USA. Eskilstuna eksporterte disse knivene i tønner, mye ble emballert i tønner på den tiden.  

 

Mitt eksemplar er jeg ikke sikker på hvor er produsert, den er av en rimelig utgave. Denne jeg viser til i denne YouTube filmen var en lekker utgave. 

 

Etter det jeg leser så er det noen lokale knivmakere i Sverige som lager slike, gjerne av høy håndverkskvalitet, denne på filmen er nok et stykke "husflid" av høy rang.  

 

 

A tunnkniv.JPG

B.JPG

C.JPG

D .JPG

E .JPG

F .JPG

G .JPG

Edited by Vaquero
  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange fantastiske knivsmeder i Norge, i Norden i det hele tatt er vi kulturrike på dette. Så her er det nok litt "upløyd" mark som kan utforskes av flere kreative hobbysmeder. Jeg skal til messa Camp Villmark i Lillestrøm til helgen. Jeg skal prøve å holde bankkortet trygt i lommeboken. ....ikke lett når en ser så mye lekre kniver.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg laget noen slike tønnekniver på 90-tallet,og har tatt vare på 3 stk til fremtidige barnebarn..(?😀)

Bladene er smidd av min nabo dengang,Jens Gjerrestad.

Det firkantede hullet gjennom treverket husker jeg var en prøvelse..

image.jpeg.d7d91b6aaa76dabe82de9ef53b0dc96f.jpeg

 

Her er etpar originaler:

image.jpeg.ec0d682576d66199591952bbb0a36dfe.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...