Jump to content

Kjenner du disse?


Duplex

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har ikke skutt med .308 før så jeg er ikke godt kjennt med denne ammoen. 

 

Fikk noen hundre skudd fra en kjenning som hade solgt sin 308. Det meste av ammoen er ikke i original eske slik at jeg veit ikke noe om den.

 

Helt sikkert finnes det flere ammodetektiver her på kammeret som enkelt kan kjenne forskjellen på en Norma FMJ og en Lapua HP dypt nede i lommen. For dokker er det kanskje en smal sak å se på mine bilder hva det er slags ammo jeg har. 


 

Det jeg vil vite er.

 

Navn.

Kule.

Kulevekt.

Angitt hastighet fra produsent*

Øvr. intressant info.

 

Som dokker sikker kan se så er noen av skudden bitt av tidens tann. Det er noen av de som jeg bare blir å hive da tuppen er sned, det er grønn oksidering over hylsen eller annet. Hva er dokkers mening om å skyte gammel ammo som denne?

 

*EDIT Nr. 10 er ikke magnetisk, som noen spurte om. 

 

 

FC01.jpg

Lapua 01.jpg

Lapua2.jpg

Lapua3.jpg

Norma1.jpg

Norma2.jpg

Norma3.jpg

RA1.jpg

Rano1.jpg

RG1.jpg

SB1.jpg

Win1.jpg

20230320_135738.jpg

Edited by Duplex
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Personlig veldig skeptisk til å fyre av gammel* ammunisjon jeg ikke vet 100% opphavet til.


Hvis det er ammunisjon du er usikker på hvordan er lagret eller hvor det kommer fra (særlig hvis du mistenker at noe av dette er hjemmeladet), anbefaler jeg deg sterkt å ofre en eller flere patroner og trekke ut kula. Da kan du studere tilstand på kule/krutt mye bedre. Jeg har vært i tilsvarende situasjon før og da jeg trekte noen kuler viste det seg at det var endel korrosjon inne i patronen (kruttet var helt sammenlimt og kula satt enormt hardt). Dette kunne jeg ikke se på utsiden.

 

*Noe av ammunisjonen du har bilder av ser ikke gammel ut eller det har vært lagret riktig.

Edited by follo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt av ei "samling" av ammunisjon!

 

Sjøl om noen/mange av oss har sett og brukt mye ammo gjennom tiden, kan vi nok ikke si noe bastant om hva dette er. Men jeg kan jo prøve:

 

Nr. 8 har grønn-nitet tennhette, den er god, gammel (1978) NM 60.

 

Nr. 9 er RANO skytterlagsammunisjon, sannsynligvis med Berdan-tennhette (husker ikke kulevekta)

 

Nr. 5 ser ut til å være "beste sort" jaktammo, Norma med Swift A-Frame kule.

 

Nr. 6 er det tvert motsatte, hvis du ikke skal jakte tynnhudet vilt (løve, gaupe), Normas "håndgranat", "Silverblixt".

 

Nr. 12 er Winchesters "Silvertip", ei kule jeg er temmelig skeptisk til (2 perfekte "kjøttsparer-skudd", et fra hver sin side, på ca. 60 m avstand, stoppet i første lunge).

 

Nr. 7 ser ut som Normas "Forbedret Elite", med Hornadys "Interlock"-kule, OK "tradisjonell" jaktammo.

 

Nr. 1 er Federal "jakt"-ammunisjon, jeg vet ikke annet om den, enn at den var rimelig (da dollaren var noenlunde lav), og ble solgt av skytterlag til skyteprøve (og jakt, for de som ikke ville ha noe bedre).

 

Nr. 11 er tilsvarende, fra "Selleri & Gulrot".

 

Nr 10 er "noeslags" militært (lotnr. på hylsa, halvglødet, nitet tennhette), patrosamlerne får prøve å finne ut hvor den kommer fra.

 

Hvis patronene er noenlunde oppbevart (og vedkommende ikke ladet sjøl), ser jeg ingen problemer med å bruke dem, hvertfall til trening/"obligatoriske skudd".

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Duplex skrev (28 minutter siden):

Det er noen av de som jeg bare blir å hive da tuppen er sned,  -

 

Skader på tuppen av kula får oftest mindre presisjonsmessige konsekvenser enn skader på bakparten (pga. "etterblåsten"). Det er ingen risiko med å skyte slike patroner, bruk dem til trening i "hurtigskyting" (f.eks. "bjørneprøven").

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

Nr. 5 ser ut til å være "beste sort" jaktammo, Norma med Swift A-Frame kule.

 

Nr. 6 er det tvert motsatte, hvis du ikke skal jakte tynnhudet vilt (løve, gaupe), Normas "håndgranat", "Silverblixt".

Imponerende!

 

Etter å ha søkt litt på nett så trur jeg du treffer på alle utenom Nr. 5 som jeg trur er Norma Oryx. Når det er sagt så har jeg også det som ser ut til å være Norma med Swift A-Frame (men ikke på bild i trådstarten da jeg trudde det var en å samme kuleførst). Oryx har små "riller" vid tuppen. Bild Nr. 5 viser det ikke godt nok men de er der.

follo skrev (3 timer siden):

Jeg har vært i tilsvarende situasjon før og da jeg trekte noen kuler viste det seg at det var endel korrosjon inne i patronen (kruttet var helt sammenlimt og kula satt enormt hardt). Dette kunne jeg ikke se på utsiden.

 

*Noe av ammunisjonen du har bilder av ser ikke gammel ut eller det har vært lagret riktig.

Det er litt skummelt ja. Jeg har ikke noen kuledrager men bare ved å riste på noen av skudden kan jeg høre, eller rettere sagt -ikke høre at kruttet beveger seg i hylsen. Hva skjer hvis man skyter et slikt skudd der kruttet har limt seg sammen?

 

 

Her er også ett exempel på en hylse som ser helt grei ut hvis man ikke ser for nærme.. Hylsen hade litt grøn oksidering som jeg pusset vekk med en klut å litt autosol. Man kan se et mere rødfarget område med noe som ser ut som små porer i messingen. Dette er helt sikkert en svak hylse. Kan ikke høre noe krutt som beveger seg når jeg rister på den.

 

 

20230320_185105.jpg

20230320_185245.jpg

20230320_192559.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mye forskjellig:

Min forslag er følgende

1. Federal Power Shok.

2. Lapua SP billigere kule enn den kjente og populære Mega.

3. Lapua med Scenar HPBT Match kule.

4. Lapua Trainer med 123 grs FMJ

5. Norma Rådyr(en redusert patron som ligner veldig på 30-30 i balistik, men i kal 308 win)

6. Norma Silverblix

7. Norma med enten Nosler partition eller Hornady Interlock

8. Raufoss FMJ i 7,62x51 

9. Rano Skytterlag medFMJ kule.

10. Engelsk 7,62x51

11. Sellier & Bellot billig FMJ 

12. Winchester Silvertip.

 

Ut fra vekt på patronene er dette kuler mellom 145 og 150grs med unntaket av nr 4 som har 123 grs kule.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Duplex skrev (55 minutter siden):

Etter å ha søkt litt på nett så trur jeg du treffer på alle utenom Nr. 5 som jeg trur er Norma Oryx.

 

Etter å ha sett på mine Oryx- og A-Frame kuler i 6,5, 7,62 og 9,3, tror jeg også at det er Oryx.

 

A-Frame har en karakteristisk, flat blyspiss, det var det jeg mente identifiserte denne patronen. Men blyspissen er smalere, og blyet rekker ikke foran mantelen.

 

Oryx stemmer med blyet foran mantelen, og diameteren på blyspissen. Den har vanligvis en halvkuleformet blyspiss, men den kan jo ha blitt slått flat mot forkant magasinet.

 

Uansett, god jaktammo, jeg bruker begge, både i 308 NM og 9,3x62. I kombien i 6,5 bruker jeg A-Frame (elg) og Norma Vulcan (litt håndgranat, men både skogsfugl, hare og rådyr blir på skuddstedet).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (På 20.3.2023 den 20.13):

 

5. Norma Rådyr(en redusert patron som ligner veldig på 30-30 i balistik, men i kal 308 win)

Ut fra vekt på patronene er dette kuler mellom 145 og 150grs med unntaket av nr 4 som har 123 grs kule.

Jeg trur treffer riktig men kulen på Nr. 5 veier 180grs å det er 49.5grs krutt i. Klarte ikke å høre at det var krutt i den når jeg ristet på den fordi hylsen er nesten full. Dette er ikke hjemmeladet ammo..

Link to comment
Share on other sites

Ok, det er uansett nesten umulig å si noe om de fleste patroner da det er mange kuler som ser like ut men har ulike egenskaper, også har du noen som er så ulike andre i utseende at du lett identifiserer de slik som Lapua FMJen og Norma Siverblix og noen til :) 

 

Men alle(med jaktkuler) virker til oppskyting og jakt på mindre arter som rådyr, rein og hjort om du ikke vil ha de til samling 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...