Jump to content

Erverve våpen med PRS som grunnlag?


Vorteballe

Recommended Posts

Heisann!  :)

 

Jeg har veldig lyst til å begynne med skyting på litt lengere hold, og da er det uten tvil PRS som frister mest. I den forbindelse lurer jeg på hvordan jeg bør gå frem. Jeg har aldri søkt om våpen før og har heller ingen våpen fra tidligere, så jeg står på relativt bar bakke.

 

Slik jeg har forstått det, så må man være tilknyttet et godkjent forbund for å kunne søke om kjøpstillatelse. Deretter må man dokumentere behov for våpenet. Er det da mulig å levere inn en søknad og få den godkjent, dersom man er tilknyttet NPRF og begrunner søknaden med at man har til hensikt å benytte våpenet til øving/konkurranser? Hvis dette ikke er mulig, må jeg da erverve rifle via jegerprøve/DFS, eventuelt et annet forbund, for så å melde meg inn i NPRF ved en senere anledning?

 

Dette er garantert en problemstilling som er besvart utallige ganger her på forumet, men jeg har ikke klart å tråle meg frem til det enda. 

 

Vil også benytte anledningen til å rette en takk til det svært kompetente miljøet her! Utrolig lærerikt for en nybegynner som meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg må vel si at jeg anbefaler på det sterkeste, å gå veien om et skytterlag framfor jegerprøven. Oppfyller du ikke aktivitetskravet der har du (faen) ikke bruk for våpen. Jeg er sterkere og sterkere tilhenger av man bør ha en form for opplæring før en kjøper seg våpen - det er for det ene sikkerhetsmessig, men også for det andre at man kanskje får prøve å skyte litt før en kjøper. Jegerprøven er dyr, og du bruker 9 kvelder på bekkasiner og jakthunder, som er vel og bra om du skal på jakt, men du får i beste fall en ettermiddag med skyting, i verste fall 3 skudd uten annen instruksjon enn "pass deg for rekylen".

I et skytterlag vil du få instruksjon, omkring hverdan man skyter og treffer f.eks, ukentlig trening, eller mer. Og så koster det gjerne 1/10 av en jegerprøve. Jeg tror også det er raskere enn jegerprøven, du kan begynne tvert, og aktivitetskravet er oppfylt på 3-6 uker (6 treninger). Vente på godkjenning hos Politiet må du uansett.

 

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (18 minutter siden):

Jeg må vel si at jeg anbefaler på det sterkeste, å gå veien om et skytterlag framfor jegerprøven.

Jeg må si meg delvis enig. Det som kan være grunnlag for bekymring er enkelte som ikke har noen intensjon om å jakte. Det finnes de som tar jegerprøven kun for å få tilgang til ei rifle. Jeg skriver fra erfaringer jeg har opplevd fra noen enkeltpersoner. De tilfeller jeg kjenner til og som jeg har i tankene er at all erfaring og referanse de har til våpen er fra digitale plattformer og div. andre påvirkninger. De har ingen kontakt med andre jegere/jaktmiljøer, ingen tilgang eller økonomi til jakt. Ingen venner i et seriøst miljø som praktiserer seriøs våpenbruk, samtidig er de "verdensmestere" og har klare oppfatninger om hva som er det beste våpen og ammunisjon, uten å ha prøvd eller sett disse våpnene i realiteten. Jeg er godtroende om at denne kategorien er i et mindre tall, men uheldig nok.

Link to comment
Share on other sites

De viktigste argumentene for å gå gjennom et skytterlag er som sagt:
- man får opplæring

- man kommer inn i et (godt) miljø, PRS miljøene er små og fins ikke overalt

- Skytterlagene disponerer alltid baner, og de har utlånsrifler man kan skyte med fram til man kjøper selv

- Det er mye billigere

- Det går vel så fort

 

I tillegg får en prøvd enda en skytesport, og det er aldri feil.

 

 

Argumentene for jegerprøven er vel stor sett nevnt av @Vaquero:

- man slipper å menge seg med et seriøst skyttermiljø ;)

- man slipper kontakt med andre skyttere

- man kan være verdensmester så mye man vil uten å bli korrigert

- man kan være så farlig man vil uten å bli korrigert, sikkerhet er helt optional når en er alene...

- man kan tro man er ekspert fra dag en

 

Har man ambisjoner om å en dag gå på jakt, så er jo jegerprøven et krav, men jegerprøven omfatter omtrent ikke skyting, det er en minimal del av jakt. Det er vel omtrent bare en avslutning av jakten. Derfor er andre temaer 90-95% av jegerprøven, 1 av 9 kvelder om jeg husker rett fra da ungene tok den.

 

Faktisk, så mener jeg at man bør skaffe seg skyte- og sikkerhetsopplæring annet sted (eks. skytterlag) i tillegg, selv om en tar jegerprøven, om man har planer om å jakte, og faktisk treffe det man skyter på.

 

K

 

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Blir man ikke en smule begrenset om man skal erverve våpen via DFS? Kan man kjøpe noe annet enn bane Sauer/Mauser? NJFF jaktfelt trodde jeg ikke var mulig å erverve våpen via? Jeg har aldri hørt om at noen har gjort det uten jegerprøven? Jeg vet jo at folk får kjøpe konkurranserifle/hagle utenom jaktgarderoben, men alle har jo jegerprøven fra før siden de faktisk er medlem i NJFF. 
Jeg er jo også fan av våpenopplæring, som er et tynt pensum i jegerprøven. Spesielt den praktiske biten. Men alle blir jo oppfordret til å melde seg inn i NJFF og/eller stille til trening på det de vil skyte. Tilbudet rundt om er selvfølgelig sterkt varierende. 
Jeg ville selvfølgelig tatt jegerprøven om det var meg. DFS er kjedelige greier med mindre man liker sorten. Selv om man begynner med jegerprøven kan man da ta ansvar og oppsøke et miljø hvor det er mulig å lære våpenbruk og kultur om man ikke kan dette fra før (militæret).

Link to comment
Share on other sites

Het potet - de fleste jegere (og derav jegergrupper på skytebaner) har et helt forjævlig dårlig og naivt forhold til våpensikkerhet.. "nei den var ikke ladd", "nei men den er jo tom", "jeg skulle ta ut magasinet"..

 

Hva i all verden er galt med å kjøpe 200 STR som utgangspunkt for langholdsrifle? ;) 

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Hva i all verden er galt med å kjøpe 200 STR som utgangspunkt for langholdsrifle? ;) 

Ingenting, men det stod PRS i overskriften, ikke langhold😁

 

Den andre påstanden får du stå for selv😏 De jeg opplever som ikke har god våpenkultur er 35 skudds jegeren som er så gammel at de ikke har jegerprøven.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (43 minutter siden):

Kan man kjøpe noe annet enn bane Sauer/Mauser?

Du kan kjøpe hva du vil som ikke er halvautomatisk eller over 8mm. Essensen er §4.7 i Våpenforskrifta.

 

§ 4-7.Krav til medlemsskap, aktivitet og opplæring for erverv av rifle eller haglevåpen til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av haglevåpen, halvautomatiske rifler som er godkjent til jakt etter § 4-1, samt rifler med enkeltskot eller manuell omlading til sportsskyting, til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring arrangert av ein godkjent skyttarorganisasjonen,
2. er medlem i skyttarorganisasjon som har godkjent skyttarprogram for den omsøkte våpentypen, og
3.

har gjennomført minst seks organiserte treningar eller konkurransar arrangert av skyttarorganisasjonen.

 

 

Jeg sier ikke at trådstarter skal kjøpe en Sauer, han kan med medlemsskap og aktivitet et skytterlag kjøpe PRS-rigg helt etter budsjett og ambisjoner. De fleste vil forlate Saueren etter som ambisjonene siger på, men den er og blir det billigste og enkleste (pga. kaliber, ammopris/ tilgang og pipepris, og overall pris) som en nybegynner kan bruke. Ei selvspekka customrifle i 6mm "aldrihørtomfør" er IKKE et godt valg for en nybegynner om målet er å skyte. 

Selv har jeg nettopp det, men jeg er ikke nybegynner.

 

Mitt råd til en HELT FERSK er og blir, "kjøp en brukt Sauer, putt den i et Vision chassi, kjøp 5000 DL Felt, skyt mest mulig og selg den om et eller to år, om den da ikke blir reserverifle". Og da trenger du ikke å spørre noen om hva du skal kjøpe ;)

 

 

Bly skrev (46 minutter siden):

oppsøke et miljø hvor det er mulig å lære våpenbruk og kultur om man ikke kan dette fra før (militæret).

Ja, de er det jo mange muligheter til...

La meg oppsummere, og først anbefale DSSN (alle burde gjennom der, mhp sikkerhet), men det er litt sånn "few and far between", og har ikke grunnopplæring i skyteferdigheter, PRS (NPRF) er ennå spedt bestykket, spredt og lite organisert, kvalitetssikring av opplæring er ikke oppfunnet.
Hva står vi så igjen med om vi er enige om at JFFene ikke er greia (nå tenker jeg kvalitetssikret våpenopplæring, både sikkerhet og skyteferdigheter)

DFS-skyting er kanskje kjedelig for mange litt rastløse, som ikke kom seg forbi baneskyting, men man lærer å skyte. Det Frivillige Skyttervesen.

 

Bly skrev (50 minutter siden):

De jeg opplever som ikke har god våpenkultur er 35 skudds jegeren som er så gammel at de ikke har jegerprøven

De er verst, for de vil ikke. Nest verst er de yngre med jegerprøven. De fleste av disse vil, men får det ikke til - men de kan læres opp. Youtube-generasjonen, som slapper på triggeren... Men de har som regel skjønt at man ikke skal peke på hverandre.
Min ambisjon, om det er lov å si, er en våpenkultur på linje med DSSN, eller de som idag er under ca. 25 i DFS, eller har fått opplæring siste 15-20 år. Det er mye bra mellom 25 og 50, men ikke perfekt - men opplæringsnorm, pensum og hva man skal og ikke skal er på plass, omforent, og det siger inn.

 

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

Du kan kjøpe hva du vil som ikke er halvautomatisk eller over 8mm.

Er det ny politikk som et resultat av den nylig innførte «kikkertklassen» til DFS? I så fall tenker jeg at man havner litt på sidelinja i den organisasjonen. Jeg vet ikke hvordan det er andre plasser, men jeg tenker at det fort føles litt rart for en nybegynner å trene liggende reimskyting med ei PRS rifle sammen med rendyrka baneskyttere på diopterblinker.

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (27 minutter siden):

Er det ny politikk som et resultat av den nylig innførte «kikkertklassen» til DFS? I så fall tenker jeg at man havner litt på sidelinja i den organisasjonen. Jeg vet ikke hvordan det er andre plasser, men jeg tenker at det fort føles litt rart for en nybegynner å trene liggende reimskyting med ei PRS rifle sammen med rendyrka baneskyttere på diopterblinker.

Begynne med lagets lånerifler. Folk gjør dette her, uten reaksjoner av noe slag. Man får jo uansett ikke kjøpt noe før flere måneder etter at man har begynt. Her er det ihvertfall ingen som reagerer på at man trener med kikkert ved siden av hvem som helst lenger.
Jeg har skutt på "diopterblinker" hele mitt liv, så at det er noe spesielt kan jeg ikke se, uansett hva man sikter med,

 

En annen ting er likevel at ei rein PRS-rifle er et lite helvete å skyte med med reim. Det går, men de er gjennomgående alt for tunge. Selv trener jeg reimskyting med andre rifler, og selvsagt og så med ren DFS-rifle. Men det er PRS-skyttere i laget som trener med lagets Sauere. Eller sine egne

 

Et større problem for en voksen nybegynner er å skli inn i "gjengen", av voksne erfarne skyttere. Vi jobber litt med det her, og noen går rett inn, mens andre "preller av", Det trenger uansett ikke å være et mål for en som "bare" skal ha ei rifle til PRS. Det er uansett mye å hente i et skytterlag.
Det må selvsagt sies at ikke alle skytterlag har flere aktive PRS-skyttere i alle aldre, eller både instruktører og ungdom blant de mest aktive PRS-skytterene i landet ;) Så det er mulig jeg er i overkant positiv...

 

PRS-relevant langholdsskyting er det jo også i skytterlagene, selv har jeg skutt 4 feltstevner, de siste 6 dagene, to i kikkertklassen, og to i V55. Lange hold og krevende skyting, på ukjente hold. Man lærer faktisk noe også. Spesielt kanskje folk som ikke har sin egen langholdsbane.

 

Nils Søvik skrev (3 minutter siden):

DFS måtte vel finne på noe når diopterklassen er på vei nedover, hos oss har vi ingen aktive med diopter. 

Mange lag er krympet veldig i de tradisjonelle klassene, men det er ofte lag som har glemt å rekruttere uansett, og de er kanskje ikke de som ønsker kikkertklassen mest velkommen. 

Jeg er litt imot å snakke om "DFS" her, for DFS er bare en paraplyorganisasjon som skytterlagene er med i, under betingelser selvsagt. Men miljø, fokus, rekruttering, og ikke minst størrelse og rom for ulike miljøer er dramatisk forskjellig fra skytterlag til skytterlag.

Noen lag har knapt aktive under 70, andre lag har 30-50 under 15 som er aktive. 

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har ingen aktive, så vi ønsker alle velkommen så får de skyte med hva de ønsker. Den eneste aktiviteten vi har er jeger trening og storvilt prøven. Rekrutering jobbes det med, de unge liker best kikkert, så målet er å få kikkert klassen opp å gå. Kommer noen med PRS eller langholds rifle så er disse velkommen med eller uten tofot, vi vil ha aktivitet i laget :-)  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er ikke jaktfelt i NJFF ervervsgrunnlag lenger?
 

Jeg har hvertfall brukt det siden jaktgarderoben alltid er full. Har lagt ved medlemskort og kopi av resultatliste for åpne stevner og søkt som konkurransevåpen. Jeg er jo også jeger og medlem i DFS, NJFF, NSF etc. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

Jeg har skutt på "diopterblinker" hele mitt liv, så at det er noe spesielt kan jeg ikke se, uansett hva man sikter med,

Det var nå mere ment for å illustrere «kjedsomheten» i det😉

10 hours ago, Nils Søvik said:

Vi har ingen aktive, så vi ønsker alle velkommen så får de skyte med hva de ønsker.

Jeg er med i to DFS lag. Et som har nokså mange aktive skyttere, men det er fortsatt jeger i flertall. Også er jeg med i et lag med null aktive skyttere. Her er det bare jegerskyting og knapt nok det. Det er i begge tilfellene banetilgang som gjør at jeg er medlem og ikke noe annet. Det følger selvfølgelig med en del dugnadsarbeid om det skal være aktivitet på noe nivå. Uansett så mangler jeg helt motivasjonen til å konkurrere, så alt er trening for jakt i en eller annen form.

 

1 hour ago, Elgjaeger said:

Er ikke jaktfelt i NJFF ervervsgrunnlag lenger?

Slik som du beskriver er vel normalen? Men jeg har ikke hørt om noen uten jegerprøven (yngre, altså de som må ha den) som har ervervet våpen på slikt grunnlag. Men det betyr kanskje ikke at det ikke er mulig?


 

 

Link to comment
Share on other sites

Vorteballe skrev (På 18.3.2023 den 9.59):

Utrolig lærerikt for en nybegynner som meg

Jeg tar meg i å lure litt, på om du er helt nybegynner, eller om det bare er på lengre hold du er nybegynner? I det første tilfellet kan det hende du må regne inn en del (kjedelig) trening på kortere hold for å få inn det grunnleggende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (13 timer siden):

Jeg tar meg i å lure litt, på om du er helt nybegynner, eller om det bare er på lengre hold du er nybegynner? I det første tilfellet kan det hende du må regne inn en del (kjedelig) trening på kortere hold for å få inn det grunnleggende.

 

K

Først og fremst, tusen takk til samtlige for mange gode synspunkter og poenger! 

 

Jeg er nybegynner når det kommer til skyting med rifle på lengere hold. Våpensikkerhet har jeg god kjennskap til etter noen år i en av HV sine I-styrker, samt annen militærtjeneste. Jeg har undersøkt litt rundt dette med lokale skytterlag, både innen NJFF og DFS, og har funnet noen lag/foreninger som jeg tenker å ta kontakt med. Jeg syntes tanken om å etablere et kontaktnettverk innen miljøet er en god løsning, i og med at man da finner et lite samfunn med folk som er noenlunde likesinnede med en selv. Jegerprøven kan jeg alltids ta ved en senere anledning. Mye av hensikten bak ønsket mitt om å begynne med PRS, er at det tidvis kan gå litt lenge mellom hver gang jeg tar i et våpen. Det å ha noe å fylle denne ''dødtiden'' mellom øvelsene med er vel egentlig det jeg ser etter, og da helst med noe som er relevant for meg, samtidig som det er utfordrende. Derav PRS.

 

Det du også sier om å anskaffe en Sauer, for deretter å skaffe et nytt chassis var en løsning jeg ikke hadde tenkt på, som jeg skal undersøke litt videre! Hvis Sauer er våpenet man får opplæring på i slike foreninger, så vil det jo være naturlig å benytte en tilsvarende rifle videre også. I hvert fall gjennom startfasen.

Link to comment
Share on other sites

Vorteballe skrev (5 timer siden):

Det du også sier om å anskaffe en Sauer, for deretter å skaffe et nytt chassis var en løsning jeg ikke hadde tenkt på, som jeg skal undersøke litt videre! Hvis Sauer er våpenet man får opplæring på i slike foreninger, så vil det jo være naturlig å benytte en tilsvarende rifle videre også. I hvert fall gjennom startfasen.

 

Ingen av de andre har skrevet det enda, så - velkommen til forumet!

 

Du har jo grunnleggende utdanning i skyting, da er mye unnagjort, finn deg et noenlunde aktivt DFS-lag. Du kan jo skrive hvor i landet du holder til, kanskje kan en eller annen "kammer"-at hjelpe deg med hvem og hva du kan kontakte.

 

En ting til med 200 STR, som ikke er direkte nevnt: Det er DFS sjøl som distribuerer dem, etter en avtale med fabrikken. Derfor koster de omtrent halvparten av hva tilsvarende våpen koster på "det frie marked" (en "sivil" versjon av den, med litt penere skjefte, kom, og forsvant igjen, Landrø skulle ha dobbelt så mye for den, uten siktemidler). Og hvis/når du blir lei av den, kan du selge den for omtrent det du ga for den (i motsetning til diverse "langholds-rigger" i "suuuper-duuuper-magnum-longrange-kalibre", som ligger konstant ute på Finn).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (4 minutter siden):

suuuper-duuuper-magnum-longrange-kalibre

Det er jaggu ikke mange som skyter PRS med "super Duper longrange magnum"... 6,5x55 ses vel på som noe som smeller plagsomt mye og sliter unødig på gonger og oppheng ;) Kanskje ikke så ille, svært mange bruker 6.5x55. Bortsett fra et par "diehards" med 308W vet jeg ikke om noen som skyter med noe over 6.5x55.

 

Jegermeistern skrev (7 minutter siden):

Derfor koster de omtrent halvparten av hva tilsvarende våpen koster på "det frie marked"

Det er nok riktig at en PRS-rigga 200STR koster halvparten av ei "fullblods" F1 PRS-rifle. (200STR i Vision VS Deviant i Foundation.. En "basic PRS-rigg" med koster deg vel da 35-40 000 før kikkert. "No holds barred" rifla, der ALT er optimalt koster i dag 60-70 000 - før kikkert. Og den er ikke en Sauer.
At du ikke får igjen pengene for ei customrifle er bare delvis riktig. Ei "jeg har ikke peiling men spekker min egen gamerrifle som ikke passer til NOE"-rifle er tung å selge, men iallefall idag er ei "riktig" PRS-rifle lett å selge, og man får overraskende mye for brukte rifler. 

 

Vorteballe skrev (6 timer siden):

Det å ha noe å fylle denne ''dødtiden'' mellom øvelsene med er vel egentlig det jeg ser etter, og da helst med noe som er relevant for meg, samtidig som det er utfordrende. Derav PRS.

Fylle dødtiden med PRS-skyting. Da må du ha et sted å skyte PRS. Trolig vil du skyte mer enn bare "PRS", som konkurranse/ stagetrening, du vil teste, optimalisere, trene grunnleggende. Det jeg vil fram til er at du nok trenger et medlemsskap i et skytterlag, for å ha et sted å gjøre disse tingene, som ikke er PRS-stevner, eller ren langholdstrening.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Det er jaggu ikke mange som skyter PRS med "super Duper longrange magnum"...

 

Nei, og det skrev jeg jo heller ikke. Jeg skrev at det ligger mange "langholds-rigger" i kraftige kalibre ute på Finn. Sannsynligvis kreert av folk med litt uklare tanker om bruksområdet, eller som har funnet seg andre hobbyer. Her forleden lå det jo ute ei flott rifle, der eieren hadde gitt opp drømmen om treff på lange avstander etter 166 skudd. Riktignok i et såpass pysete kaliber som 6,5x55. Disse er "mer potente":

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=265954162

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=131377024

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=291654632

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=294453631

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=269401096

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen problemer med å drive med ren konkurranseskyting i klubber tilknyttet NJFF uten å ha jegerprøven. Noen av disse Jeger og Fiskerforening-klubbene er også medlem av Norges Skytterforbund.

Norges siste gullmedalje i skyting i OL er tilknyttet Bærum Jeger og Fiskeforening.

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vorteballe skrev (11 timer siden):

Mye av hensikten bak ønsket mitt om å begynne med PRS, er at det tidvis kan gå litt lenge mellom hver gang jeg tar i et våpen. Det å ha noe å fylle denne ''dødtiden'' mellom øvelsene med er vel egentlig det jeg ser etter, og da helst med noe som er relevant for meg, samtidig som det er utfordrende. Derav PRS.

 

Med "øvelsene" regner jeg med du mener HV øvelser?

Hva med noe litt annet, som praktisk rifle i DSSN eller NROF? Det er gjerne likere det du driver med i forsvaret?

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (4 timer siden):

Noen av disse Jeger og Fiskerforening-klubbene er også medlem av Norges Skytterforbund.

Jeg så faktisk nettopp en video fra noe sånt. Viltmålsskyting på høyt nivå - Fantastisk skyting, men våpenhåndteringen ville ihverfall gitt meg alvorlig mark. Finger krummet rundt avtrekkeren fra man løfter våpenet på alle mann. Det er ikke god våpenkultur i min bok.

 

ATS skrev (24 minutter siden):

Hva med noe litt annet, som praktisk rifle i DSSN

Det skulle jeg også gjerne anbefalt, men det er i praksis en "ikke-ting". Mange i DSSN (de fleste) har vel en AR av noe slag, men for en nybegynner er det langt dit. Godkjenningskurs med pistol, og to år med pistolskyting og et minimumsantall stevner. Det kommer av seg selv om man liker å skyte med pistol, men er det rifleskyting man vil, så tror jeg PRS er greia. At det arrangeres fryktelig mange flere stevner i PRS er jo også en ting. At man gjerne ikke får plass på DSS-riflestevne når de først er er jo også en ting.
Jeg har en "så langt gidder jeg kjøre"-avstand som er nokså lik for både PRS- og DSSN-stevner, og jeg skyter 20 PRS stevner for hvert DSSN riflestevne, minst. 

 

NROF finnes nok i større grad i virkeligheten, men det er for alle de nevnte alternativene variabelt etter hvor man er. Og for alle gjelder at man må være med i et skytterlag for å skaffe seg nok rifletreing uansett. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Finger krummet rundt avtrekkeren fra man løfter våpenet på alle mann. Det er ikke god våpenkultur i min bok.

Det der er helt vanlig teknikk når det skytes på bevegelige mål. Det gjøres uten unntak på haglebanen også 😉

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

Godkjenningskurs med pistol, og to år med pistolskyting og et minimumsantall stevner.

Ja det er en lang vei dit, men om han liker pistol og er tålmodig så er det noe som bør vurderes. Tenkte det var greit at noen nevnte mulighetene som er der.

 

Noen klubber har også AR15 til utlån slik at mann kan trene og skyte riflestevner tidlig. Men det avhenger jo veldig av hvor mann bor. 

Inntrykket mitt er uansett at praktisk skyting er hakket mer tilgjengelig enn PRS for øyeblikket, men jeg håper PRS kommer til å spre seg til alle deler av landet. 

Edited by ATS
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (17 minutter siden):

Noen klubber har også AR15 til utlån slik at mann kan trene og skyte riflestevner tidlig

Det er jammen ikke mange. Men nå har vel ikke PRS mye til utlån heller..

 

ATS skrev (18 minutter siden):

Inntrykket mitt er uansett at praktisk skyting er hakket mer tilgjengelig enn PRS for øyeblikket

Dynamisk pistol er mer tilgjengelig, og om pistol er aktuelt er det bare å hive seg på vil jeg si. DSSN er nokså greit organisert rundt om kring - men de fleste plasser krever de vel at du har pistol fra før, før du får være med?

Dynamisk rifle er såvidt jeg kan se mindre tilgjengelig enn PRS. En annen ting der er jo at de ofte ikke inkluderer alle divisjonene i dynamisk. Det er jo to manuelle rifledivisjoner, (med og uten kikkertsikte basically) som er nybegynnervenlige, siden man ikke trenger de to årene med ventetid. - Men flere av de som kjører riflestevner har tydeligvis bestemt seg for at rekruttering skal vi ikke ha, så  manuell-divisjonenen er ikke inkludert på stevnene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (19 timer siden):

 

Ingen av de andre har skrevet det enda, så - velkommen til forumet!

 

Du har jo grunnleggende utdanning i skyting, da er mye unnagjort, finn deg et noenlunde aktivt DFS-lag. Du kan jo skrive hvor i landet du holder til, kanskje kan en eller annen "kammer"-at hjelpe deg med hvem og hva du kan kontakte.

 

En ting til med 200 STR, som ikke er direkte nevnt: Det er DFS sjøl som distribuerer dem, etter en avtale med fabrikken. Derfor koster de omtrent halvparten av hva tilsvarende våpen koster på "det frie marked" (en "sivil" versjon av den, med litt penere skjefte, kom, og forsvant igjen, Landrø skulle ha dobbelt så mye for den, uten siktemidler). Og hvis/når du blir lei av den, kan du selge den for omtrent det du ga for den (i motsetning til diverse "langholds-rigger" i "suuuper-duuuper-magnum-longrange-kalibre", som ligger konstant ute på Finn).

Tusen takk for det! Ja, jeg bet meg merke i at det antageligvis var en avtale på plass der. De høres jo veldig ålreite ut, og prisen er heller ikke alt for avskrekkende! :) Jeg bor i Mjøsområdet, og jeg har registrert at det er noen lokale lag rundt omkring. Jeg syntes dog det er vanskelig å vite hvem av disse som faktisk er aktive, og ikke. 

M67 skrev (18 timer siden):

Fylle dødtiden med PRS-skyting. Da må du ha et sted å skyte PRS. Trolig vil du skyte mer enn bare "PRS", som konkurranse/ stagetrening, du vil teste, optimalisere, trene grunnleggende. Det jeg vil fram til er at du nok trenger et medlemsskap i et skytterlag, for å ha et sted å gjøre disse tingene, som ikke er PRS-stevner, eller ren langholdstrening.

 

K

 

Det du nevner her om testing og å trene på grunnleggende ferdigheter, er noe jeg anser som ypperlig ''dødtidsfyll'', f.eks. opp i mot konkurranser. Jeg tror det koker ned til at jeg melder meg inn i et skytterlag. Eneste problemet som jeg kan se er det jeg har sitert til avsnittet ovenfor. Det kan være litt utfordrende å vite hvem som faktisk er aktive/relevante, og ikke. Jeg har fått nyss om en bane i noenlunde umiddelbar nærhet som går ut til +-300m, uten at jeg ble noe klokere på hvem som bedriver skyting der, eller nøyaktig hvor den er.

 

ATS skrev (13 timer siden):

 

Med "øvelsene" regner jeg med du mener HV øvelser?

Hva med noe litt annet, som praktisk rifle i DSSN eller NROF? Det er gjerne likere det du driver med i forsvaret?

Korrekt, og du har helt rett i at det er likere den skytingen vi gjør i Forsvaret! Tanken om DSSN eller NROF har streifet meg, men jeg føler at behovet mitt for den type skyting blir tilfredsstilt av aktivitetene jeg gjør i regi av HV. I PRS er det fokuset på ukurante skytestillinger og basisferdighetene som appellerer til meg. Når man attpåtil skal kunne treffe mål på lengere hold, så innbiller jeg meg at basisferdigheter kan være utslagsgivende.  Det er garantert like stort fokus på dette i DSSN og NROF også altså, så ikke misforstå! Det er bare dette med skyting på lengere hold, grovere kaliber, teknikk og alt dette innebærer som frister mer!

Link to comment
Share on other sites

Hei Vorteballe,

 

Jeg er nybegynner med en sped HV-karriere fra 16-17 år (HV-Ungdom med Mauser) til jeg ble dimmet i 44-45-årsalderen, og har i løpet av det siste året vært innom de samme problemstillingene du og andre over her diskuterer.  De som allerede har svart er svært kompetente, og det er fint å se at de engasjerer seg for å hjelpe nok en gang.

 

Det var opprinnelig langhold som var motivasjonen min, men det er ikke en langholdsbane i nærheten (innenfor 3 timer kjøring) for å trene.  Det er da to muligheter for å skyte langt og det er DFS grovkaliber feltstevner (grovfelt) og NPRF (PRS)-stevner.  Trening til disse må gjøres på lokale 15m-, 100m-, 200m-, 300m-baner for min del og det lokale DFS-skytterlaget er lite, svært aktive, og har meritterte instruktører som oppriktig bryr seg – i tillegg til en rekke Sauere man får låne i fin- og grovkaliber.  Dermed har det blitt over 5.000 skudd på 11 måneder, og det er vanskelig å se for seg en annen løsning som hadde gitt mer trening for min del.  Pluss at man ganske raskt kan dokumentere en våpensøknad med diverse konkurranse-resultater.

 

Den billigste veien til målet er en Sauer STR 200 (i 6.5) med .22 konverteringssett.  Selv om dette ikke er vinneroppskriften i PRS så får du mye trening og kan etter hvert kjøpe et Vision-chassis til PRS-bruk.  Istedenfor diopter til Sauer ville jeg ha kjøpt kikkert da det er relevant for PRS (og DFS’ opprinnelige formål etter min mening), og du kan skyte i kikkertklassen i DFS på 15m, 100m, 200m, 300m, Grovfelt og Finfelt (på enkelte stevner) for å få masse trening i konkurransesituasjon.  Med et norskprodusert Vision-chassis kan du etter hvert bytte fra 6.5 til et kverulantkaliber type 6BR som gir mindre rekyl – noe som er en fordel i PRS.  STR 200 er sterkt sponset av Forsvaret gjennom DFS, og Jeg oppfatter på børsemakere og andre at kvaliteten og avtrekket på STR 200 er meget bra.  Og så går 6.5 godt til 1.000m hvis man har en drøm om langhold noen ganger i året, og fungerer også utmerket til Grovfelt.

 

DFS Kikkertklassen (med noen unntak), Nybegynner Voksen og Klasse 1 skytes liggende, mens Klasse 2 og V55 (55 år og oppover) skytes liggende og knestående.  Akkurat det siste er litt relevant for PRS, i alle fall for meg, da det å slappe helt av i skulder (mot kolbe) og hånd (avtrekk) uten støtte fra bakken krever en del oppmerksomhet foreløpig.

 

I sommer skal jeg trene en del på finkaliber på 200m, for å lære å bedømme vind mye bedre – til nytte for langhold, PRS og Grovfelt.  I tillegg kan jeg finne frem en stol eller ta med en gardintrapp på trening for å øve på PRS-stevner.  5.000 skudd .22LR treningsammo er rett over 5.000 kroner, mens samme antall skudd med god 6.5-ammo koster 60.000 kroner hvis man ikke lader selv.  Å legge til rette for mye .22LR-trening i forskjellige stillinger, avstander og vindforhold er derfor ikke så dumt med mindre man har ubegrensede midler.

Edited by B.Hansen
Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (1 time siden):

STR 200 er sterkt sponset av Forsvaret gjennom DFS

Det er ikke riktig, det er en hardbarket myte - derfor velger jeg å (nok en gang) avkrefte den... 

200STR selges til kostpris gjennom skytterkontoret. Gjennom avtaler med (nå) J.P. Sauer & Sohn får DFS denne til lavest mulig pris, og de selges videre til skytterene uten vesentlig påslag.

DFS-sin administrasjon, og andre sentrale aktiviteter er finansiert av tilskudd gjennom forsvarsbudsjettet, tilsvarende ca 165,- per medlem/ år, + medlemskontingent, og inntekter fra annet salg. 
Det vil si at salgsleddet er delvis finansiert, men selve riflene er det ikke noen støtte til. Skytterlagene finansierer derimot ofte sine utlånsvåpen med diverse kommunale og fylkes-styrte ordninger og fond. De fleste skytterlag har nok utlånsrifler til at man fint kan begynne å skyte finkaliber uten å ha egen rifle.

 

 

B.Hansen skrev (1 time siden):

De som allerede har svart er svært kompetente, og det er fint å se at de engasjerer seg for å hjelpe nok en gang.

Takk :)

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (16 minutter siden):

Det er ikke riktig, det er en hardbarket myte - derfor velger jeg å (nok en gang) avkrefte den... 

200STR selges til kostpris gjennom skytterkontoret. Gjennom avtaler med (nå) J.P. Sauer & Sohn får DFS denne til lavest mulig pris, og de selges videre til skytterene uten vesentlig påslag.

DFS-sin administrasjon, og andre sentrale aktiviteter er finansiert av tilskudd gjennom forsvarsbudsjettet, tilsvarende ca 165,- per medlem/ år, + medlemskontingent, og inntekter fra annet salg. 
Det vil si at salgsleddet er delvis finansiert, men selve riflene er det ikke noen støtte til. Skytterlagene finansierer derimot ofte sine utlånsvåpen med diverse kommunale og fylkes-styrte ordninger og fond. De fleste skytterlag har nok utlånsrifler til at man fint kan begynne å skyte finkaliber uten å ha egen rifle.

Takk for korrigering 👍😃 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...