Jump to content

Lite utstyr, stort nok? Mega, Marksman, sl5i


Kunnskap

Recommended Posts

Hei! Er jo nødvendig med en tittel som vekker interesse xD (skulle den være støtende, så får moderator endre) 

Rifla er på tur i posten og spekulasjoner relatert til oppsett må ferdigstilles. Generelt har jeg lite erfaringer med lyddempere på rifler, og hadde dermed satt pris på innspill relatert til saken.

Til nå så har jeg brukt kombinasjonen propper inne i øreklokkene med god suksess. På skytebanen, der det er greit at ting bråker, har ikke målet vært annet enn å verne egen hørsel. Interessen har strekt seg i den retning at banen ikke lengre har nok meter, noe som drar meg utenfor dens verna rammer. For å få til dette fikk jeg lov å skyte over et jorde og inn i skogen til bonden. Jorde i seg selv var ikke langt nok, men siden jeg fikk lov å hugge skog bak jordet (så lenge han fikk veden) har jeg nå 614m til dispensasjon. Selv om han var positiv til dette så betyr det ikke at lunta fortsetter dersom naboer begynner å ringe inn bekymringer om krigføring i skogen. For å beskytte hobbyen tenker jeg sunn fornuft fører langt lenge. Dette innebærer å fjerne den verste smellen, skyte innenfor normale tider og gi en heads up til bonden dagen det smeller.  

Samtidig som jeg har tilgang på lengre hold blir jeg fremdeles å bruke dfs banen en god del. Ved å implementere utfordringer som tidspress, små mål ect kan 100,200 og 300 by på tilstrekkelig utfordringer i travle hverdager.

Hadde jeg bare skulle skutt hos bonden kunne kanskje en a-tec mega vært den beste løsningen med 38dB reduksjon. På den andre siden så hører en om hvordan tunge dempere påvirker jaktpiper i veldig stor grad. Snakket med en bekjent som hadde treffpunktsforandring på 20cm med og uten demper på 100m. En annen ting vil være at demperen på 596g er en aluminiumdemper og dermed ikke skal ha mange skuddene før hvile. Om jeg da leker meg på skytebanen blir det fort lange pauser om jeg er låst av 5 skuddserier før pause. Tanken om at aluminiumdempere ikke er laget for mengdeskyting har fått meg over på ideen om ståldempere.

Ståldempere tåler naturligvis langt mer, men her igjen er baksiden vekt. Litt skeptisk til å putte 500g eller mer ytterst på pipa, kom jeg over ase utra sl5i. Denne ståldemperen er ikke dyr, ikke stor og ikke forferdelig tung. Sl5i demper 23dB som tilsier 15dB mindre en mega’n. Bekymringen jeg har tilhørende denne er at den kanskje ikke demper noe særlig. I en tidligere tråd leste jeg at hver 3dB er en dobling av lydbildet. Noe som igjen skulle bety at en mega demper lyden 5 ganger mer en sl5i (15dB/3=5 ganger lydbildet).

Fristelsen er å prøve en ase utra på grunn av enkelhet, pris og 23dB mindre skulle tilsi at smellen oppleves 7,6 ganger lavere enn udempet. Noe som jeg innbiller meg må hjelpe på merkbart både på skytebanen og i skogen hos bonden. Igjen så får jeg grå hår når jeg leser at ei pipe gjenget for en demper ikke alltid aksepterer en annen demper. Sagt på en annen måte så er det ikke sikkert en mega/marksman a-tec passer på 14:1 sako gjengene tilpasset utra……..

Patronene jeg skyter er for øvrig 6xc, 6cm og 6,5x55.

Noen som kan hjelpe en overtenker på vei i riktig retning?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg orka ikke å lese hele innlegget. Avsnitt og komma og punktum er en ting, og du er satt et stykke nærmere Asperger-diagnose i min bok ;)

 

Vet ikke om det er svar på spørsmålet, men jeg har hatt 15-20 dempere, minst. Mest aluminium, noen "teleskopdempere", noen stål, dyre og billige, de fleste har blitt ødelagt, av vold og varme om hverandre..

Min tolkning er at du MÅ ha en ståldemper, og du MÅ ha et miragetrekk over den. Da blir den enda varmere, så du MÅ ha en ståldemper.

 

Jeg vet jo ikke hva slags rifle og pipe du har, men jeg har nå brukt to ASE Utra JetZ Compact, og en SL5i i flere år uten å klare å ødelegge dem. En av JetZene har nok fått 10 000 skudd, og flere ganger vært varm nok til å smelte seg ned i diverse belegg og matter på gulvet på banen. Noen ganger har jeg skrudd den av og hevet den i vann eller snø. Har skrapt av dem smelta plasten, og fortsatt, og nå er alle rester brent opp, og demperen ser ut som ny...

SL5en er like solid, men demper ikke like mye. Jeg har ingen problemer med å anbefale begge. Jeg har også en A-Tec Marksman. Den er også helt utmerket. Og bunn solid.

 

Begge finnene gir forresten mellom 5 og 8cm treffpunktendring rett ned på 100m. Alt annet enn rett ned anser jeg som en feil, og gjenger på nytt. Marksmanen senker treffpunkt 11cm på 338-pipa.

 

 

Ellers vil jeg berømme fornuften, som mange ikke later til å ha. "Vi har lov til å skyte", så da er det greit å plage folk med bråk. JEg bruker ikke alltid demper, ikke i det hele tatt, men på sånne steder som du nevner over tror jeg det er veldig lurt.

 

Kunnskap skrev (1 time siden):

or å beskytte hobbyen tenker jeg sunn fornuft fører langt lenge

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kunnskap skrev (1 time siden):

Hva er erfaringen deres med å bruke forskjellige dempere på samme pipe? 

Er dempere og gjenger så sært som det ofte blir fremstilt, eller er det kun unntakstilfeller når de ikke passer?

Gjenger/ skal være en standard ting. Du kan skru en kinesisk mutter på en tysk skrue. Og en russisk. Amerikanerene har meldt seg ut, med sine imperiale brøkdeler - noe som er ironisk, siden de holdt en stor krig gående i flere år for å befri seg fra det samme imperiet. Nå er selv britene metriske...

 

Likevel må det selvsagt være samme gjengedimensjon på demper og pipe. Og bruker du børsemakere som sverger til øyemål istf mikrometer og standarder så kan du selvsagt få utfordringer ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ståle R skrev (15 minutter siden):

En a tec demper passer ikke nødvendigvis på ei pipe som en Hausken passer på

 

M67 skrev (22 minutter siden):

Og bruker du børsemakere som sverger til øyemål istf mikrometer og standarder så kan du selvsagt få utfordringer ;)

Det er noe som heter ISO-standarder. Men noen demperfabrikanter har jo andre gjenger, og andre lengder - og noen har et langt slett parti foran eller bak gjengen, og noen bruker linksgjenger, og så fins jo alt det amerikanske tullet. Alt vil ikke passe.

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ståle R skrev (8 minutter siden):

Er en grunn til at børsemaker gjerne vil ha med demperen som skal brukes når han skjærer gjenger på pipa.

Det er en merkelig overtro. De vil gjerne ha den for å sjekke at den passer. Men den skal egentlig passe uansett.  I tillegg er det lkangt fra alle som vet hvilken gjengedimensjon de har, og da er det greit å ha demperen.

 

Ståle R skrev (8 minutter siden):

Må alltid prøve demperen på. Vet ikke hvordan børsemakerne rundt deg jobber, men jeg har enda til gode å se en som gjenger på øyemål🤣

Det har ikke jeg heller. Men jeg har sett gjenger som ser ut som de er laget på øyemål, med en spiss stein..

 

Vi (oppskyting) dempere som har feil gjenger, skjeve gjenger, kuler som treffer dempere, og dempere som er så romme at demperen blåser av hvert år. Og dempere som er for trange. Noe er slurv fra børsemakere, noe er misforståelser, og noe er jegere som ikke begriper hva de har kjøpt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Kunnskap skrev (10 minutter siden):

Har sl5i sære gjenger siden de skriver M14x1 SAKO?

 

Nei

 

Ellers, se her. 

I virkeligheten er dette et minimalt problem, men av og til passer det ikke - da fordi noen ikke følger ISO-standardene for gjenger. Jeg  har vel sjelden sett så høy temperatur på en skytebane som da jeg spurte både en børsemaker og en ingeniør om gjenger skulle tilpasses eller være std... 

Det sagt, som bruker av produktene deres, så har jeg mang en gang irritert meg over spesialtilpassa ting som ikke passer om hverandre - tenk om hengerfestet på tilhengeren din passa KUN på din bil, og du måtte tilpasse på nytt om du kjøpte ny bil eller henger. Det er enkelt sier børsemakeren, og det er det for han - men ikke for deg som er uten rifle i 3 måneder.
Jeg har aldri irritert meg over ting som passer sammen.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...