Jump to content

Vortex Diamonback HD 8x32


Polardego

Recommended Posts

På Vortex må man opp på Razor HD serien for å få noenlunde kontroll på CA, UHD har nok noen FL glass for de var meget bra.

Spar litt til eller kjøp noe bra greier brukt.

 

Ta en tur på Villmarksmessa og test selv. Finn et punkt med brå overgang sort/hvitt, du skal ikke se mye grønn/fiolett i overgangen hvis det er bra saker...

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sist haust prøvde eg ein Vortex  Diamondback HD 10x32 og ein Nikon Monarch M7+  8x30. Brukte dei mykje i løpet av dagen og kort  fortalt, for mine auger var Nikon kikkerten bedre på alt, den var og lettere og meir behagelig å ha hengede rundt nakken. Nå er Nikon Monarch M7+ ein god  del dyrere men det er vel anvende penger.

Edited by brisen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Får vel kjöpe noe brukt. Er på utkikk etter noe som er litt mer lyssterk enn min Zeiss Terra ED 8x25(Japan) men fortsatt er "bärbar". Kjöpte nettop en ny snöscooter og jeg tror ikke at finansministeren blir glad hvis jeg kjöper dyr optikk. Takk for tilbakemeldinger!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skriv litt her istedenfor og laga èin ny tråd. Har i dag èin vortex diamondback 8x42 men Den er litt parkert hos foreldra mine. Det eg er på jakt etter er èin kikkert som eg har  med meg overalt. Kva er erfaring med størelsen på kikkerten for at den blir med? Må èin heilt ned på lommekikkerter eller går nokre av dei kompakte og?

Finnes det noko brukande som ikkje er altfor dyrt og stort eller er det inngått for mange kompromiss med desse mindre kikkertane til at dei er brukande?

Har ikkje heilt bestemt meg for prisklasse, får sjå det litt ann.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (4 timer siden):

Har ikkje heilt bestemt meg for prisklasse, får sjå det litt ann.

Hvis du vil ha råd, må du nok angi hvor mye du er villig til å betale. Ganske grei sammenheng mellom pris og kvalitet på optikk.... Hva angår størrelse, bør du nok også si noe om bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Bruksområdet er litt aleround, ha den med når eg er på tur rett og slett, i bilen osv. Er èin kikkert som eg vil ha med overalt og den kjem nok til og bli slengt litt rundt omkring så kan ikkje vera alt for redd for den. Har med vilje ikkje sagt noko om pris pga at eg ikkje har bestemt meg for kor mykje eg vil legga i kikkarten.

 

Når det gjeld bruksområdet får eg vel legga til at det er ikkje èin kikkert eg skal ha til langvarig observasjon. Trur ikkje det, heller èin lett tilgjengelig for rask observasjon.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld pris då, får kanskje skriva noko. Får èin noko brukande for 2-3 tusen? Vortex diamondbacken som eg har kosta noko slikt. Den er vel nokolunde ok (trur eg).

For og spørra litt meir konkret, nokon som har prøvd vortex diamondback 10x28?  Har lurt litt på den, eit alternativ iverfall.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (3 timer siden):

Blir den ikkje litt stor til og ha i lomma?

Joda, den må henge om halsen eller over skulderen. Men det er en knallbra kikkert til allsidig bruk. Jeg har en Leica Trinovid i 10x20 (lommeutgave) tiltenkt rypejakt, men den ligger stort sett i bilen. Etter å ha blitt vant til større (og bedre) kikkerter kaller jeg lommeutgavene for teaterkikkert😉.

 

Edit: Kjøpte en Zeiss Victory 10x32 T*FL da den var på tilbud hos Beveren for et par år siden, og det er nok et av de beste optikk-kjøpene jeg har gjort😊.

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Prøvd og lesa meg litt opp og har skjønt at det er vanskeligare og laga èin liten, lett og bra kikkert så eg må nesten bestemma meg for kor stor den kan vera. Trur rett og slett eg må ta turen og sjå. Viktigaste for meg er at den blir med, at den ikkje blir liggende igjen, men skjønnar at det optiske på dei små er så som så. 
Eit problem er at eg har veldig liten erfaring med kikkerter i heile tatt. Såg faktisk halvveis litt på leica ultravid trur det var 8x20 og 10x25 men holdt på og få teen i vrangstrupen når eg såg prisen. Men sånn er det jo alltid. Skikkeleg optik er dyrt. Please èin eller anen ikkje kom med reknestykket pris/antall dagar.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Leste en fersk test i et svensk jaktblad. De testet rimelige kikkerter i størrelse 8x30/32. Det fikk en Opticron et bra resultat. Men, når jeg googlet kikkerten så var det veldig varierende testresultater. Mulig at fabrikken har dårlig kvalitetskontroll?

 

  Men, kikkerten jeg spurte om i første innlegg gjorde det høvelig bra. Gjør det også bedre på forskjellige tester.

 

Tror heller at jeg venter og ser om jeg finner noe brukt i den størrelsen. Men, med en kikkert i den størrelsen så trenger man vel uansett en veske og da kan man vel like gjerne kjøpe en 40/42?

Link to comment
Share on other sites

Opticron har flere modeller i ulike prisklasser. Jeg kjenner bare BGA-modellen som er i det øvre nivået. Jeg har glant litt i 8x42-utgaven og ble ganske imponert. For noen år siden vant denne flere tester, og jeg har ikke lest noe negativt om den. Det er vel ikke urimelig at produsenten har valgt noen enklere løsninger på de rimeligste modellene.

 

Edit: Så lenge man har linsebeskyttere på okularsiden ser jeg ikke behov for bæreveske, enten kikkerten er stor eller liten.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Gjekk èin ganske lang tur i etnefjellet i dag, ingen ryggsekk berre kler og sko. Sakna litt kikkert då, men skulle han ha blitt med måtte han ha vore så liten at den gjekk i jakkelomma ellers hadde den berre blitt liggande i bilen så eg trur det er èin slik eg må ha. Så alltså brukande lommekikkert.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (51 minutter siden):

Sakna litt kikkert då, men skulle han ha blitt med måtte han ha vore så liten at den gjekk i jakkelomma ellers hadde den berre blitt liggande i bilen så eg trur det er èin slik eg må ha.

Da selger du noen aksjer eller fondsandeler og bevilger deg en Leica😉! Trinovid er Leicas budsjettmodell (har selv en i 10x20), men i dag ville jeg nok valgt Ultravid 10x25 om jeg skulle gått for lommeutgaven.

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Gjere eg slettest ikkje :) lurt litt på trinovid men såvidt eg har funne ut er den ikkje vanntett, men så går nå ikkje eg på tur når det regnar heller. Er det stor forskjell på dei då? Dessutan 9 tusen for èin ultravid kan få litt andre ting og for det. Ei motorsag, bruktrifla i 223 halvparten/ èin tredjedeler èin brukt pizzabil for og nevne noko.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (På 28.5.2023 den 17.42):

Er det stor forskjell på dei då? Dessutan 9 tusen for èin ultravid kan få litt andre ting og for det. Ei motorsag, bruktrifla i 223 halvparten/ èin tredjedeler èin brukt pizzabil for og nevne noko.

Om det er forskjell mellom Trinovid og Ultravid for deg? Det er det bare dine øyne som kan avgjøre😉. Som nevnt, jeg kjøpte en Trinovid for mange år siden (kostet 3600 da), og den er i 8x20 (ikke 10x20 som skrevet lenger oppe). Jeg synes den blir for puslete, og den duger ikke særlig bra i skumring eller under dårlige lysforhold. Men liten og lett er den! Siden jeg nå er blitt bedre vant blir det til at Trinoviden ligger i bilen.

 

Ja, du får mye rart for 9 store. Men ingen av tingene du nevner kan gjøre det en god kikkert gjør! Et annet poeng er at om du investerer i en kvalitetskikkert har du et allsidig produkt til jakt og friluftsbruk som varer og gir glede livet ut, om du ikke mister/glemmer den noe sted. Og det vil nok være lettere å holde styr på/finne igjen en kikkert av noen størrelse, i motsetning til en av de minste teatervariantene. 

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...