Jump to content

Endring av kaliber i våpensøknad for 2gang - nektes godtatt av våpenkontor!


petrolhead

Recommended Posts

Jeg søkte opprinnelig på ett halvautovåpen som ble under søkeprosessen forbudt med de velkjente listene .

 

Endret da søknaden til rifle repeter ett lovlig og vanlig kaliber og den ble godkjent.

Gjorde dette av ett par grunner, en rifle i dette kaliber skal jeg ha på ett eller annet tidspunkt så greit å ha liggende en godkjent søknad.

 

Fant etter en stund en annen rifle repeter i helt vanlig jaktkaliber og det var ett godt kjøp og for selger virket som om det var viktig med en kjapp handel uten for lang ventetid.

Erfaringen min er endring av kaliber hos våpenkontor går vesentlig kjappere enn en ny vanlig søknad så jeg sendte inn for endring igjen. De skal tross alt bare endre kaliber! Alt de andre er likt.

 

Sendte mail, purremail flere ganger og fikk ikke noe svar, men idag dumpet det ett brev i postkassa at våpenkontoret sendte i retur søknaden min uten endring da dette våpenkontoret kun godtok en gang endring av kaliber pr søknad.

WTF, seriøst? Kan de drive på slik? Ingen problem for meg å sende ny søknad men poenget var å spare tid og få handelen på plass.

 

Har sett kjapt igjennom forskifter og våpenloven og finner ingenting som underbygger dette "vedtaket".

Har alltid hatt en god og saklig tone med våpenkontoret i alle år men dette blir for dumt.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Du finner vel heller ingenting i lov, forskrift eller rundskriv som sier at du skal få endre på en invilget søknad.... 

 

 

Og hva mener du? Så en skal ikke få endret en innvilget søknad? Sende inn ny sønad er det riktige mener du?

Men hvorfor skal de bare kunne gjøre det 1 gang når det alikavel ikke står i lov, forskrift eller rundskriv?

 

De sender det samme dokument i retur med en binders og ett brev der det gjelder kun 1 gang.

 

Kuk i computeren

 

Link to comment
Share on other sites

750,- nye i statskassa. Og når jeg søkte på den opprinnelige rifla i halvauto så var den ikke forbudt. Derfor er det litt surt.

 

Her er det visst bare bend over og ta imot

 

Edit: må presisere at første gangs "endring" ble gjort før søknad ble godkjent første gang da som sagt forbudet på halvauto kom i søknadsprossesen.

 

Edited by petrolhead
Link to comment
Share on other sites

Det er samme pris, uansett hvor mange søkndader du leverer samtidig. med andre ord, om du leverer 10 søkander, eller bare en søknad, betaler du bare 1 gebyr. 
Så neste gang leverer du søknader i alle kalibre du kan tenke deg. Fkes da jeg søkte om .222 Hadde en brno Fox i tankene), søkte jeg også om .22 Hornet, og .223. 
I tilefelle det dukket opp noe i de kalibrene. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel personlig aldri ført opp kaliber på søknadene...bare skrevet hagle-storviltvåpen-småviltvåpen, slik at det har vært mest mulig åpent for hva slags våpen og kaliber jeg fant etter godkjent søknad.

Men så har jeg ikke handlet våpen de 10siste årene heller, kanskje det er strengere nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke behovet for å oppgi kaliber og funksjonsmåte når man kjøper jaktvåpen fra autoriserte forhandlere.

Det er ingen andre krav for å kjøpe enkeltskuddsrifle i .223 remington som 7.62 NATO Browning Bar Match, så hva er poenget, når det bare er unødvendig byråkrati?
En godkjent søknad betyr at man ville fått godkjent jaktvåpenet, uansett kaliber og funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (På 17.3.2023 den 0.33):

Det er samme pris, uansett hvor mange søkndader du leverer samtidig. med andre ord, om du leverer 10 søkander, eller bare en søknad, betaler du bare 1 gebyr. 
Så neste gang leverer du søknader i alle kalibre du kan tenke deg. Fkes da jeg søkte om .222 Hadde en brno Fox i tankene), søkte jeg også om .22 Hornet, og .223. 
I tilefelle det dukket opp noe i de kalibrene. 
 

Om du som meg og mange andre har 7 jakt våpen fra før da så er det ikke bare å sende 8 søknader og si du vet ikke hva du vil kjøpe enda mens du du venter på et godt tilbud 😂

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (På 17.3.2023 den 0.33):

Det er samme pris, uansett hvor mange søkndader du leverer samtidig. med andre ord, om du leverer 10 søkander, eller bare en søknad, betaler du bare 1 gebyr. 
Så neste gang leverer du søknader i alle kalibre du kan tenke deg. Fkes da jeg søkte om .222 Hadde en brno Fox i tankene), søkte jeg også om .22 Hornet, og .223. 
I tilefelle det dukket opp noe i de kalibrene. 
 

Har du kjøpt Fox? Har en som kan selges.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...