Jump to content

Hvorfor er Schou dyre?


Guest ak

Recommended Posts

Det har bl.a. å gjøre med betalingsevnen til Ola Nordmann.

Prøv å gå inn på f.eks. en side for ferieboliger i Danmark.

Sjekk pris.

Velg så norsk språk og sjekk pris.

Da ser du at siden vi er nordmenn må vi betale mer for samme jækla kåken enn om vi var danske.

Føles ikke rett, men sånn er det.

I Schous tilfelle antar jeg at innprisen er den samme som for den danske importøren.

Da tar Schou seg rett og slett mer fortjeneste enn sitt danske sidestykke, ikke fordi Schou nødvendigvis har stort større kostnader, men fordi Ola Nordmann kan betale.

Det føles snodig, men er ikke svindel av den grunn.

Det er markedet som skaper prisene, så det er nok den prisen Ola er villig til å gi.

Er vi ikke fornøyde med prisene er det bare å handle fra Danmark.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er jo tross alt heile 36 664 i Norske kroner. Så prisforskjellen er ikke så stor som den virker.

 

Så kommer det at dyre jaktvåpen har et mye større marked i nabo i sør. Her oppe går det jo mest i brukt mauser og star bakail :).

 

Er det kanskje et superkampanje tilbud? Med et eller to våpen på lager?

 

Schou må jo også nødvendigvis betale sine ansatte høyere lønn enn danskene.. norsk lønn..... etc..

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

Svindler, tja det er varierende moms i de forskjellige EU land, brukte våpen betales det ikke moms på landene i mellom mens vi må betale 25% på all import og danske krona ligger i øyeblikket på 1,3 kr. Den lå lenge på ca 1,07-1,10 i forhold til den norske krona. Så moms og kronekurs tar nok noen solide jafs av differensesummen og høyst sansynlig tar nok Schous seg også betalt det de kan.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vist betales det moms i eu land, man får ikke trekke fra selger landets moms, men slipper å betale egets lands moms ved handel over grensene innad i eu. Vi får trekt fra dansk moms, men må legge til norsk moms.

 

Det våpenet koster 28995dkk, noe som akkurat nå tilsvarer 36603nkr.

-25% dans mva = 29283Nkr + Frakt, la oss anta 500kr = 29783nkr

+Norsk mva = 37223nkr.

 

Som man ser er der endel å hente om man er fortrolig med å sende børsa til danmark om noe blir i ulage.

Link to comment
Share on other sites

forsiktig nå. plutselig dukker det opp noen som gir deg et sidelangt kurs i markedsøkonomi ;)

 

men jeg er enig. skjønner ikke hvorfor ting skal være så mye dyrere i norge enn i land som er veldig nære oss. feks sverige, finland, dannmark.

å hver gang noen prøver nevne norsk prisnivå kommer noen på banen å forklarer oss som ikke skjønner det, endel om inntjening, lønnsnivå, moms, frakt, osv....

 

men så lenge vi betaler det det koster uten å stille spørsmålstegn ved prisene så skjer det iallefall ingenting..........

Link to comment
Share on other sites

En gammal kommunist hadde sagt at det er markedskreftene som tar råtta på deg som forbruker.

 

Snakket med en innkjøper som handler internasjonalt, og fikk vite at mange leverandører hadde høyere pris kalkyler til visse land som f.eks. Norge.

 

Synes å se det samme i forhold til optikk. Fikke ne bekjent av meg til å kjøpe nen Nikonkikkert i Singapor til 1800,- Samme kikert koste over 3000,- i Norge.

Men på noen forhold er det faktisk billigere i Norege enn andre land.

Samme person skulle se på et Nikon/Canon digitalt speilrefleks.

Det var dyrere der enn i Norge (Elkjøp/Expert).

Dette har med tilbud, etterspørsel, valuta, priskrig, avtaler med leverandører, e.t.c. i et kapitalistisk system.

 

Ser ikke bort i fra at noen leverandører har set sitt snitt til a ta seg bedre betalt for visse varer og tjnester,

men de kan også skyldes økte utgifter iforhold til lønn (tilbud/etterspørsel om å beholde gode medarbeidere o.s.v.) og andre utgifter.

 

MADMADS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at Schou lurer oss, de er en hovedimportør uten egen butikk som bestemmer hvilke priser andre forhandlere har lov å selge våpen for.

Butikkene gir vel 40 % mindre for varene en hva vi må betale for de så kommer den gode fortjenesten til Schou i tilegg så da blir varene dyre.

Danskeimport som nevnt tidligere er faktisk ikke noen dum ide dette sparer man mye på, jeg har en bekjent Norsk/Danske som driver litt med dette så jeg kan høre med han om jeg kan legge ut kontaktinfo til han her på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan i alle dager kan du hevde at Schou - eller andre butikker for den saks skyld - lurer kundene? Å ta høyest mulig avanse er ikke å lure noen, det er å drive forretning. Dersom kundene synes prisen er for høy, lar de være å kjøpe. Den som kjøper et våpen som er 10 000 dyrere i Norge enn i Danmark gjør det fordi han synes våpenet er verd pengene. Om prisforskjellen skyldes momsregler, toll, valuta eller høyere avanse er vel kundene likegyldig - det er sluttsummen målt mot verdien for kkunden som er avgjørende.

 

Det står enhver fritt til å undersøke priser både nasjonalt og internasjonalt. Dersom prisfokskjellen på en vare mellom Norge og Danmark blir større en det kundene synes nærheten til selger er verd, vil folk handle i Danmark istedet. Dermed vil prisene i Norge synke. Det er hverken svindel eller lureri. Det er elementær markedslære. Vi bor heldigvis fremdeles i et land hvor priser ikke fastsettes av offentlige organer - stort sett.

Link to comment
Share on other sites

Danskeimport som nevnt tidligere er faktisk ikke noen dum ide dette sparer man mye på, jeg har en bekjent Norsk/Danske som driver litt med dette så jeg kan høre med han om jeg kan legge ut kontaktinfo til han her på Kammeret.

 

Kanskje du skal spørre WAR45 her på forumet hvor praktisk & fint det er med danskeimport...?

Link to comment
Share on other sites

Det står enhver fritt til å undersøke priser både nasjonalt og internasjonalt. Dersom prisforskjellen på en vare mellom Norge og Danmark blir større enn det kundene synes nærheten til selger er verd, vil folk handle i Danmark istedet.

Det er forholdet til selger som avgjør om vi vil kjøpe, og hva vi vil betale. Jeg har kjøpt mange kikkertsikter i mellomklassen fra utlandet, av den grunn at det ikke hadde særlig for seg å klage til selger hvis disse ikke holdt mål. Men etter å ha opplevd ypperlig service fra Vaabenhuset Nygaard (ny kikekrt i posten etter 5 dager, uten flere spørsmål), kjøper jeg i hvertfall Meopta innenlands, uansett om de kan skaffes litt rimeligere fra utlandet.

 

Skulle jeg kjøpt et våpen i den prisklassen det her er snakk om, ville jeg vurdert selger svært nøye. Etter som jeg bor slik til at det er sjelden jeg er i Danmark, ville jeg nok lagt på noen lapper og handlet hos ei forretning jeg kjente og stolte på.

 

En gammal kommunist hadde sagt at det er markedskreftene som tar råtta på deg som forbruker.

JEG ER IKKE GAMMEL! (noen sier jeg blir 62 om noen dager, slikt tror jeg ikke på! :D

Link to comment
Share on other sites

Danskeimport er kalkulert risiko.

Det blir fort endel knot med toll og import/eksportregler pluss papirstyr om noe skulle skjære seg med våpenet.

I de aller fleste tilfeller går det riktig så bra med våpen man importerer selv, så statistisk sett er danskeimport gode greier.

En viss prisforskjell kan aksepteres for å ha serviceleddet lettere tilgjengelig, men det må være måte på.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir kanskje litt utenom, men jeg var en tur i Tyskland en helg før jul. Så å si alt av varer jeg var borti var dyrere enn hjemme. I matbutikken ble jeg forundret av at det var omtrent samme priser. I klesbutikkene var det til dels mye dyrere. I elektroforretninger ala Elkjøp var TV'ene flere tusen kroner dyrere enn her hjemme. Ok, Euroen er dyr nå, ca 9 blank var den da, men likevel, det meste hadde faktisk vært minst like dyrt med Euro på 8 kroner. Ble faktisk litt skuffet. Juleshoppingen ventet jeg med til jeg kom hjem! Bensin og diesel var også dyrere der. Og jeg var ikke akkurat på turistmagneter... Ruhr Park i Bochum og på kjøpesentre i Dusseldorf.

 

Det som var billigere i Tyskland var biler, tobakk og alkohol, pluss noen matvarer. Når en også tenker på at vi nordmenn faktisk tjener en god del mer enn folk i tilsvarende yrker nedi der, ja da har vi det kanskje ikke så ille.

 

Rakk ikke innom noen utstyrsbutikk til jakt/friluft, så aner ikke hvordan slik ligger i pris.

 

Var i Charlottenberg før jul og. Der kostet et Leupold VXII vel så mye som et VXIII her i landet. Mener det var 4 700 svenske (minus ca 10% i norske) for en VXII 3-9x40, så da sparer man på å kjøpe hjemme, hvor du får den for 3 000,- hos Jakt&friluft!

 

Godt mulig Schou er dyre, men en må være rimelig prisbevisst om man skal utenlands. Kanskje det ender opp med å ikke være så dyrt hos dem likevel... Eks: Kjøpte en kartong med Marlboro på flyplassen i Dusseldorf. Der kostet den 60 kroner mer enn på Gardermoen da jeg kom hjem... Argh...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder nevnte våpen så har jeg dette selv, så jeg har fulgt med på prisutviklingen.

 

Da Schou overtok Merkelagenturet gjorde 96-drillingene et prishopp på ca. 10000,- Det er selvfølgelig fordi butikken vurderer det slik at de fortsatt vil selge til denne prisen.

 

Andre eksempler er Norrønaprodukter. Med massive reklamekampanjer blir vi fortalt at dette er produktene vi trenger for å drive friluftsliv. Når dette i tillegg er kvalitetsprodukter vurderer markedsavdelingen hvor mye nordmenn er villige til å betale for produktene. De kan derfor selges med skyhøy avanse.

 

Ser det også blir nevnt andre produkter som elektronikk og foto. Jeg var innom Elkjøp en dag og fikk se et Canon EOS 40D priset til kr. 8990,- Samme kamera kan kjøpes hos Japanphoto til kr. 5990,- altså en prisforskjell på 3000,- Elkjøp prøver jo stadig å fortelle oss hvor billige de er.

 

Det drives forretning, ikke Blåkors!

Link to comment
Share on other sites

 

Ser det også blir nevnt andre produkter som elektronikk og foto. Jeg var innom Elkjøp en dag og fikk se et Canon EOS 40D priset til kr. 8990,- Samme kamera kan kjøpes hos Japanphoto til kr. 5990,- altså en prisforskjell på 3000,- Elkjøp prøver jo stadig å fortelle oss hvor billige de er.

 

Det drives forretning, ikke Blåkors!

 

Elkjøp har prisgaranti. Om du hadde kjøpt kameraet hos de hadde du fått 3000,- tilbake :!: Det er grunn til å handle hos elkjøp og XXL.

Link to comment
Share on other sites

Elkjøp har prisgaranti. Om du hadde kjøpt kameraet hos de hadde du fått 3000,- tilbake :!: Det er grunn til å handle hos elkjøp og XXL.

 

Så du ville heller kjøpt et produkt dyrt for så å få refusjon fremfor å kjøpe det rimelig til å begynne med? Hva med å gi de som presser prisene litt ned pengene istedenfor, hva tror du skjer om Elkjøp klarer å skvise Japanfoto ut av markedet? Tror du virkelig de setter ned prisene da?

Link to comment
Share on other sites

Om du finner gjenstanden du kjøper billigere innen 21 dager tror jeg får du pengene tilbake. Men det får du ikke hos andre butikker.

Men det er lurt å sjekke på forhånd. http://shopping.kelkoo.no/ssc-124901-ca ... totalprice

 

hva tror du skjer om Elkjøp klarer å skvise Japanfoto ut av markedet? Tror du virkelig de setter ned prisene da?

 

Tror nok de klarer seg!

 

jeg kan bekrefter att vi ikke bare ikke tenker om konkurs, men att det faktisk går ekstremt bra med oss. Vi vokser i år med over 30% (November +52%, 12 dager Desember med +57%)og har bra lønnsomhet. Japan Photo er idag fullstendig gjeldfritt, vi skulder verken banken eller morselskjap ett eneste Krone, derfor har vi ikke hovedpin angående finansering, rentekostnader etc.

 

Bare for att det er sagt :-)

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

Link to comment
Share on other sites

Uff, så korttenkt. Greit at Japanfoto går greit, jeg tenker generelt.

Det du gjør er å støtte en kjede som i utgangspunktet tar en stiv pris, prisgaranti er en "feig" prispolitikk fordi de aldri trenger å legge seg under konkurrentene. De satser isteden på at folk skal kjøpe på impuls, og når kjøpet er gjort gidder de færreste å ta seg bryet med å sjekke priser. Skal du få utbytte av prisgarantien må en jo faktisk sjekke markedet, så hvorfor ikke sjekke de før man kjøper?

 

Og du er klar over at garantien ikke lenger er offisiell (men praktiseres gjerne lokalt) og ikke gjelder nettbutikker som gjerne ligger under vanlige utsalgssteder?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp hvor du vil du Fulmen :wink: Prisgaranti eller ikke:

 

Hos Elkjøp kan en komplett vare returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet. Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje. Husk å ta med kvittering.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg tror dette skyldes utviklingen av kronens verdi i forhold til annen valuta. En del forhandlere sitter nok med et lager av våpen som er kjøpt inn til "gammel pris", mens andre har måtte betale en høyere sum.

 

Jeg vurderte en Rem700 XCR CT fra J&F. Ordinær pris i fjor var 12.990,-, før jul var den på tilbud til 9.990,- og nå koster den 15.990,-. Om jeg angrer på at jeg ikke fikk ut fingeren? Neida... :roll: ...sukk.

 

Dessuten har jeg vel en opplevelse av at Jaktdepotet ikke er blandt de raskeste med hensyn på oppdatering av nettsider.

 

Har du kontaktet begge forhandlere for å få prisene bekreftet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Winge våpen tar sine Berette Extremaer fra Schou.

Jaktdepotet tar sine fra en amerikansk grossist.Dette er grunnen til prisforskjellen.

Med den Dollarkursen som har var sommeren 2008 så må Schou ha en veldig stor margin.

Ut ifra de amerikanske prisene vil jeg tro de da betalte 4000-5000 kr +mva for de. Med dagens dollarkurs betaler de kanskje en tusenlapp mere.

Berettausa har priset Extrema 2 til 1250 dollar, har sett de under 1000 dollar hos forhandlere. Jeg kjøpte en av Jaktdepotet i sommer og betalte da 11990,-kr

Link to comment
Share on other sites

hvordan kan det ha seg at Winge Våpen har priset Beretta Extrema II til 18 990,-, mens Jaktdepoet har den til 12 490,-? Er hagla Winge selger, av nyere modell? Er ikke tilbud hos Jaktdepoet, såvidt jeg kan se.

 

Hei.

Det er lett Kamerat!

Winge Våpen AS kjøper av Norsk importør.

Oppdaterte priser for 2009 på denne varen.

Ingen Beretta Extreme II til gammel innkjøpspris på lager.

Prisen er veil pr i dag, men se teksten ” Kontakt oss for pristilbud og leveringstid - Se Kaliber valg:”

 

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Man kan klage over priser på Norske våpenpushere til man gråter. Men jeg er helt overbevist, om at det er mer og hente ved og kontakte en forretning, og be om pristilbud. Skal ikke se bort fra at de fleste er villige tilog diskutere pris i forhold til veil. priser. Tror faktisk ikke jeg har handlet noe til veil. pris i løpet av de ti siste åra.

Skal man først irritere seg over Norske priser på noe, er det faktisk andre varer, som lider mer under "norske" priser.

Setter man seg ned og undersøker BIL priser rundt om i Norges naboland, kan man jo bli folkevond!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke lett dette med listepris, innkjøpspris og markesdsverdi! En kompis lurte litt på å kjøpe en ny peiler, av gammel type, dvs pip pip i alle retninger, og tipp hvor hunden er..

Han lurte på hva butikken tok for den gammeldagse peileren nå som alle skulle ha astro. Jo, den skulle han få for 7200,- Det hjalp ikke at han forklarte at de fleste andre butikker selger samme peiler for under 3000-,- for å bli kvitt skiten, de hadde gitt så og så mye for disse inn, at de kunne ikke selge de for mindre enn 7200,-

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fra purehelpno:

Resultatregnskap år 2007 Schau Våpen A.S:

Driftsinntekter 96 938 000

Andre driftsinntekter 870 000

Vareforbruk 67 372 000

Lønn 11 904 000

Avskrivning ordinær 1 381 000

Nedskrivning 0 0 0 0

Drifts kostnader andre 10 481 000

Driftsresultat 5 800 000

Sum finansinntekter 2 309 000

Nedskrivning anlegg 0 0 0 0

Sum finanskostnad 3 928 000

Resultat før skatt 4 181 000

Skatt ordinært resultat 1 207 000

Ordinært resultat 2 974 000

Ekstraordinære inntekter 0 0 0 0

Ekstraordinære kostnader 0 0 0 0

Skatt ekstraordinært 0 0 0 0

Sum Skatt 1 207 000

Årsresultat 2 974 000

 

Av en omsetning på ca. 97mill sitter de igjen med 3mill på bok.

Såpass burde det vel være?

 

mvh

8) Bugfighter

Link to comment
Share on other sites

Mener du at de skal gå i null :wink: ?

 

Finanskrisen er tema for alle i 2009 - og da har kanskje dette firmaet muligheter til fortsatt drift - hvis de har et reservefond :)

 

Hvis Norma/Schou og andre - har gode driftsresultat, er det selvsagt bra for de - men også for oss som evt. skal reklamere på noe vi har kjøpt - som vi ikke er fornøyd med.

 

Et firma uten kapital - tror jeg kan bli lite "serviceminded" :(

Uansett regelverk :wink: .

 

Der krybben er tom - er det intet å hente :wink::?

Link to comment
Share on other sites

Mener du at de skal gå i null ?

 

Nei, de skal selvfølgelig sitte igjen med et brukbart overskudd....synes bare at et resultat i underkant av 3% kanskje var litt lite, og man kan av den grunn ikke si at Schau er dyre.

 

Daglig leder tar ut en brutto lønn inkludert arbeidsgiveravgift på Kr.1.032.000,- de resterende 14 ansatte deler en brutto lønn på Kr.10.872.000,-. Av dette kan man se at de heller ikke tar ut unormalt høye lønninger.

 

mvh

8) Bugfighter

Link to comment
Share on other sites

Generelt vil eg sei at prisen på varer i Norge er av dei rimeligaste i heile verden sett i forhold til vår økonomi. Eg reiser rundt heile verden i jobben og får eit godt inntrykk av prisar osv. Samtidig er vi sikkert ein av dei landa det er vanskeligast å drive butikk i med høge kostnadar.

 

Mange klagar over at drivstoffet er so dyrt i Norge. Etter mi meining er det direkte billig! Greit nok at bensinen kostar 5kr/liter i kina, men der er kanskje inntekta 3000,- i mnd. Då er det rimelig med 12 kr/l og 30000,- i mnd i lønn!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...