Jump to content

6,5mm WSM: noe for langhold?


Jackknife

Recommended Posts

Jeg er ingen "villkatter" egentlig, men synes likevel det kan være gøy å leke med tanken på enkelte kreasjoner som kunne vært spennende å prøvd.

 

Jeg er glad i 6,5-kulene pga BC, tilgjengelighet og pris, og etter å ha vurdert flere mulige, og umulige kreasjoner, ble jeg sittende og fundere på muligheten for å strupe ned en .300 WSM til 6,5mm. Kort, stiv kasse og potensiale for fart.

 

Men med mange kreative sjeler rundt om på kloden, tenkte jeg å gjøre et søk på nettet, og joda. Den finnes som villkatt allerede, men jeg klarte ikke å oppdrive fornuftige data, eller prestada.

 

Så jeg tenkte bare å høre med folket her inne om hva de tror. Kan dette være noe med potensiale for langhold? Har noen synspunkter på hvorfor/ hvorfor ikke dette kan være en god idé?

Link to comment
Share on other sites

Tror Hr. Vinje har noe å snakke med deg om :wink:!

 

Nå ble jeg nesten litt skremt med en gang. Fikk litt sånn flashback til skoledagene. "Lærer xxxx har noe å snakke med deg om" og tusen tanker flyr gjennom hodet på noen sekunder. "Å, herregud. hva for noe galt er det jeg er tatt for nå da...?" :shock::shock:

 

Men jeg håper du mener at Hr. Vinje kan ha noe informasjon vedrørende mitt spørsmål kanskje...?

:wink:

Link to comment
Share on other sites

He he. Da puster jeg lettet ut, og håper at Mr. Vinje kommer med utfyllende info etterhvert som prosjektet skrider frem.

Spennende med folk som faktisk GJØR noe ut av tankene, og ikke bare lar det bli med løse ideer og masse teori, som så mange andre. (Meg selv inkludert :wink: )

Link to comment
Share on other sites

6,5mmRSAUM er i aller høyeste grad noe for langhold! :D

Jeg har fulgt nøye med Vinjes villkattprosjekt helt i fra unfangelsen, og har stor tro på denne hissige krabaten av et kaliber. .. En 6,5-284 i en kort utgave. 8)

Er enig i valget av Remingtons korte tjukke fremfor Winchester sin. Et av argumentene for valget er sansynligheten for å få til problemfri mating fra magasin, blant annet.

Link to comment
Share on other sites

Åssen er det å kamre i dette kaliberet, da? Går det bra å kappe kammerenden på en 6,5x55 litt, for så å slå nye gjenger og brotsje opp, eller er det best å bestille et pipeemne med en annen twist enn standard 6,5x55 for så å kamre noe mer jomfruelig? Går egentlig ut fra at støtbunnen må åpnes, dersom man bygger om en 6,5x55?

Link to comment
Share on other sites

Ai, ai, ai...

 

Også er det mulig jeg må spandere en dram på stone en gang, for å ha kludret til tråden hans :oops:...

 

:lol::lol: Ingen fare. Dette er spennende lesing. ( men en dram kan du alltids spandere en gang det måtte passe lell... :wink: )

 

Jeg har prøvd å finne vitale mål for både WSM, og RSAUM-hylsa, men har ikke funet dem. Det eneste jeg har funnet, er at WSM har en tanke større kapasitet, men at dette er nærmest ubetydelig til praktisk bruk. Så dersom RSAUM er enklere med tanke på mating etc, høres jo det fornuftig ut.

Ser det hevdes i en Amerikansk artikkel at RSAUM'en er den som egentlig paser best i en kort kasse, og at WSM'en har blitt så populær i statene, at produsentene har tilpasset målene på kassene etter patronen. Det har jo den fordelen at det er lettere og rimeligere tilgang på hylser. Jeg vet Norma produserer .300WSM, men er usikker på RSAUM.

 

"The 300 RSAUM is, shall I say, MUCH less popular than the it's WSM cousin. The differences in the cartridges do not justify this. The 300 RSAUM does posess at least the same accuracy potential and can be loaded to within 50 fps of the 300 WSM with all bullet weights in equal barrels. The cartridge is shorter to fit the Remington short action. The WSM family are not true short action calibers and one would think that would be a down fall. Not so. Winchester did such a great job of marketing this Whiz-banger that all companys built special sized WSM actions for them and that boosted popularity more. The exception of course was Winchesters own model 70, which the WSM was made around.

 

Because of this popularity ammo and brass makers make a zillion rounds of WSM brass and maybe 100 RSAUM cases. Therefore the cost will always be higher. I assume you handload your own, so if you have brass you have ammo. But as a hunting rifle the availability of ammo in far away places may be an issue or may not. If you're just driving down the road or up the mountain you can usually get there with your own ammo. If you fly to Africa, Australia or Alaska you may or may not get your ammo. Ammunition is MUCH more likely to get confiscated by TSA than a rifle. So that should be a consideration.

 

My experience with the 300 RSAUM has been limited but very good. I had an LTR for a while and fired about 450 rounds of hand loads through it and 40 rounds of factory. My rifle had a 40-X trigger and was a LE grade from Davidsons'. So it had been tweeked, I suppose. This is a 20" heavy, with milled flats. It was a low threes shooter out of the box but it got better. I fired many .375" groups at the 200 yard line with a 10x Zeiss scope. The cartridge/rifle combo was one of the top three most accurate rifles I have ever seen, and that number would be in the high hundreds of guns."

 

 

Jeg kikket forresten på noen sider det er årevis siden jeg har vært inne på. Og det er flere som har gått denne veien før. Lazzeroni har hatt sin .264 Phantom i sortimentet en stund. En liten hissigpropp av en patron: http://www.lazzeroni.com/ct_reload_phantom.htm

Link to comment
Share on other sites

6,5mmRSAUM er i aller høyeste grad noe for langhold! :D

Jeg har fulgt nøye med Vinjes villkattprosjekt helt i fra unfangelsen, og har stor tro på denne hissige krabaten av et kaliber. .. En 6,5-284 i en kort utgave. 8)

Er enig i valget av Remingtons korte tjukke fremfor Winchester sin. Et av argumentene for valget er sansynligheten for å få til problemfri mating fra magasin, blant annet.

 

 

 

I å med at jeg var den første som fikk brotsjen :roll: føler jeg at jeg må utale meg litt....

 

Grunnen til at valget sto på RSAUM fremfor WSM var plass fremfor mating. jeg skulle ha denne i en kort Rem kasse og da kan lange 6,5 kuler på toppen av 55mm. lang hylse bli litt mye.

 

ang mating, er nok ikke RSAUM'en letter å få å mate. den er kortere og har brattere skulder.

Link to comment
Share on other sites

Men den ble laget for å mate i korte Remington-kasser, så det skal nok gå på et vis likevel :-)

 

Jeg presset om en del hylser i går, i dag skal de glødes og presses helt ned til diameter. Det er noen grep som må gjøres på ladeverktøyfronten, men slett ingen umulighet - skal forklare dette senere i artikkelen jeg skriver rundt dette prosjektet. Har laget en dummy med 130grs Norma Goden Target - poster bildet i kveld. Den ble bare lekker...

 

Ad det som skrives om WSM kontra RSAUM, tror jeg nok populariteten er i ferd med å snu litt, for det er etterhvert mange som går for Remington sin i stedet. Og Norma lager hylser. Jeg mener RSAUM-en i 6,5 ligger så nært opp mot kost/ytelse/utbrenningsgrensen det er mulig å komme rent praktisk - WSM-en litt over. I tillegg til at den er litt i lengste laget og har 40° skulder, mot RSAUM-ens 30° (eller var det 35°?). RSAUM-hylsa er 51mm - akkurat som en 308W.

 

Uansett; nå er det bevegelse i prosjektet igjen - bilder og beskrivelse kommer ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...