Jump to content

Når jeg har fylt våpengarderoben - hva med å søke om innleggsløp til ei hagle?


Tomas

Recommended Posts

Fikk negativt svar fra politiet, hvor jeg hadde søkt om et innleggsløp til ei hagle ( kaliber 20 ). Dette løpet kan tas ut, men kun brukes i dette kaliberet. Jeg tok da for gitt at jeg kunne få lisens på dette, da jeg fortsatt bare har ei hagle i dette kaliberet. Kan ikke denne hagla da benyttes som et systemvåpen? Hører til saken at jeg nok har 8 registrerte våpen. Blir dette løpet da å betrakte som et eget våpen? Da forstår jeg politets argumentasjon.  Så vidt meg bekjent så er det ingen som vil avfyre dette uten at det sitter i et dertil egnet våpen. Begynner å bli vanskelig å få lisens på saker og ting her på berget. Takknemlig for tips fra andre med erfaring fra andre distrikter en Øst Politidistrikt.

Edited by Tomas
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

  • Tomas changed the title to Når jeg har fylt våpengarderoben - hva med å søke om innleggsløp til ei hagle?

Det er jo bare tull å gi deg avslag fordi du allerede har 8 våpen. Pipa er våpendel og ikke et våpen. Det blir som å nekte deg å kjøpe ei 308-pipe til Blaseren du allerede har i 8x57.

Jeg hadde spurt om begrunnelse for avslag og anket avgjørelsen til POD om de ikke evner å selv se at de ikke har hjemmel.

Det er vel ganske klart nevnt i instruks for ny lov/forskrift at man skal behandle piper som våpendel??

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med Ei....!

 

Men jeg har et spørsmål. Går det klart nok fram av søknaden hva det faktisk søkes om? Ei innstikkspipe er sikkert ikke noe det søkes om hver uke, og det er jo ikke akkurat slik at alle saksbehandlerne briljerer med sin våpenkunnskap. Kanskje de rett og slett ikke har forstått hva det faktisk dreier seg om.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for flotte svar, jeg har sendt bilde av det jeg søker på nå etterpå, og presisert at dette ikke er et våpen, men kun en våpendel. Så jeg håper at jeg når frem. Ellers får jeg klage til POD. At det kan være mangel på kunnskap betviler jeg ikke, men her har jeg presisert såpass godt, i hvertfall nå i ettertid. Takk igjen.

 

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra politiet i dag, og det viser seg at jeg har søkt elektronisk, det må søkes på papir på våpendeler. At de også trodde at dette var et våpen, helt utrolig. Jeg tilbød de å holde et kurs. Får neppe svar på det. Byråkrati - byråkrati o.s.v..

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (På 13.3.2023 den 17.51):

Det er jo ikke såååå sykt rart at de har misforstått - det står jo ganske klart på sida at du KUN kan søke digitalt om våpen til jakt. Implisitt komplette våpen. Deler må søkes om på papir.

 

Ole

Hadde de som behandler våpensøknader hatt et minimum av våpenkompetanse så hadde de jo ikke kunne misforstått dette ;) Men kunne heller sendt avslag og begrunnet at det som det søkes om må søkes i papirformat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...