Tomas Posted March 9 Share Posted March 9 Hei har en venn som har planer om å flytte til fastlands Spania, han vil gjerne ha med seg noen registrerte jaktvåpen. Hva forlanges, må han være aktiv jeger i Spania, eller er det greit å melde seg inn i skytterlag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uMtuli Posted March 10 Share Posted March 10 Er vel enklest å ta kontakt med den spanske ambassaden i Oslo og sjekke hvilke krav som gjelder. Europeisk våpenpass gjelder jo ved gjennomreise og korte opphold, men for opphold på permanent basis er det helt sikkert andre regler som spiller inn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted March 11 Author Share Posted March 11 Vi har tenkt tanken, at det nok er veien å gå. Takker for svar likevel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bardp Posted March 11 Share Posted March 11 Har en bekjent som flyttet til Spania for noen år siden. Han styra mye og lenge med våpnene sien men ente opp med og selge alt han hadde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grizzly45 Posted March 12 Share Posted March 12 Hvis han skal beholde huset i Norge og ha "bustad" det, kan han oppbevare våpnene der, selv om han ikke fysisk er der. Long shot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted March 12 Share Posted March 12 Han kan jo også låne dem ut til en kompis (det er ikke tidsbegrensning på utlånserklæringer lenger) som da har dem stående i Norge, og så ha noen med seg til Spania på norsk våpenpass. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeM Posted March 12 Share Posted March 12 3 hours ago, M67 said: Han kan jo også låne dem ut til en kompis (det er ikke tidsbegrensning på utlånserklæringer lenger) som da har dem stående i Norge, og så ha noen med seg til Spania på norsk våpenpass. K Det fungerer absolutt ikke, det øyeblikket han melder flytting gjennom å opprette et spansk personnummer, som trengs til skatt og lønnsformål så oppfyller ikke våpeneier lengre kravene for å eie våpen i Norge og våpenkort skal tilbakekalles. Man kan sikkert gamble på at systemet er tregt, men ikke veldig klokt om man ønsker å beholde ren vandel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haavard Posted March 12 Share Posted March 12 Mulig det ikke er lov, men jeg vet om et eksempel der personen fikk utenlandsk personnr for 24 år siden. Fortsatt ikke noe problem å få ha norskt våpenkort, så systemet er nok veldig tregt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uMtuli Posted March 12 Share Posted March 12 Jeg har personnummer i 4 forskjellige land...eneste "problem" jeg noen gang har hatt, var at jeg her i Norge måtte vente inntil jeg hadde hatt opphold i landet i 12 måneder, før jeg kunne søke om kjøpetillatelse på våpen første gang. Det er ikke selve personnummeret som er avgjørende, det er først når man fysisk flytter utenlands og oppholder seg mer enn xxx antall dager i året utenfor Norge at man regnes som "permanent" fraflyttet fra Norge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike79 Posted March 15 Share Posted March 15 Mener jeg hørte at en del våpen eiere fra England hadde våpen i diverse lande så de kunne delta i dynaamisk sportskyting da lovgivning var blitt så streng der, så er sikker nået man kan gøre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts