Jump to content

Noen som har erfaring med flytting til Spania med norsk registrerte jaktvåpen?


Tomas

Recommended Posts

Er vel enklest å ta kontakt med den spanske ambassaden i Oslo og sjekke hvilke krav som gjelder.

Europeisk våpenpass gjelder jo ved gjennomreise og korte opphold, men for opphold på permanent basis er det helt sikkert andre regler som spiller inn.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Han kan jo også låne dem ut til en kompis (det er ikke tidsbegrensning på utlånserklæringer lenger) som da har dem stående i Norge, og så ha noen med seg til Spania på norsk våpenpass.

 

K

Det fungerer absolutt ikke, det øyeblikket han melder flytting gjennom å opprette et spansk personnummer, som trengs til skatt og lønnsformål så oppfyller ikke våpeneier lengre kravene for å eie våpen i Norge og våpenkort skal tilbakekalles. Man kan sikkert gamble på at systemet er tregt, men ikke veldig klokt om man ønsker å beholde ren vandel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personnummer i 4 forskjellige land...eneste "problem" jeg noen gang har hatt, var at jeg her i Norge måtte vente inntil jeg hadde hatt opphold i landet i 12 måneder, før jeg kunne søke om kjøpetillatelse på våpen første gang.
Det er ikke selve personnummeret som er avgjørende, det er først når man fysisk flytter utenlands og oppholder seg mer enn xxx antall dager i året utenfor Norge at man regnes som "permanent" fraflyttet fra Norge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...