Jump to content

Merkelig 9,3x74 R patron


Per-S

Recommended Posts

Har en litt merkelig 9,3x74 patron fra RWS. Den er merket "74,5-9,3" og "RWS-N". Kulen er også noe jeg ikke er vant med å se på patroner for brytvåpen.

Er den noen som har tilleggsopplysninger om denne?

 

IMG_3143.JPG

IMG_3144.JPG

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Hylsen er i seg selv ikke så merkelig, det er en tidlig versjon. Men kulen er noe jeg ikke har sett før. Det har en nikkelplettert stålmantel med en skarp spiss. Bare å produsere en slik spiss i en trekt stålmantel er en vanskelig jobb. Hvilke bruksområde kan forsvare en slik konstruksjon? Min første tanke var helmantel for farlig vilt, men selv rundt 1900 når denne ble konstruert viste man at en rundnese penetrerte bedre og rettere. 

Link to comment
Share on other sites

Her er en tilsvarende jaktpatron med samme bunnmerking sammen med den ukjente kulen. Jatkulen er større og tyngre. Patronvekt skiller ca 60 gr. Antar vi litt mer krutt med den letteste kulen vil da kulevekten ha en forskjell på ca 25 gr.

Link to comment
Share on other sites

En skal ikke se helt bort fra at mange, den gang som nå, ville kjøpe det nyeste og mest hypede uansett om det egentlig var bedre eller ikke. Spisskuler og stålmantel var jo "siste mote" på begynnelsen av 1900-tallet, jeg tror ikke nødvendigvis forklaringen behøver å være mer avansert.

Link to comment
Share on other sites

En skal aldri undervurdere reklamens makt. Selv om spisskule var på vei inn i militære patroner var det nok tidlig for sivilt bruk. Med brytvåpen og åpne sikter blir betydningen av kulebane som man får med lett spisskule svært liten. De som hadde råd til denne typen våpen var nok kunnskapsrike nok til å foretrekke tyngre blyspiss til det viltet som denne var tiltenkt.

Men til fugl og mindre pelsvilt kunne nok en spisskule gi mindre skader og være et alternativ. Spissen på denne kulen synes jeg imidlertid er litt for spiss til jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...