Jump to content

17hmr og 22wmr


hardnakke

Recommended Posts

Jeg har valgt 22WMR, synes det er et greit kaliber, den er lovlig på rev men jeg bruker den veldig sjeldent på rev. 

Valgte 22WMR på grunn av mer anslagsenergi og større sårkanal, ut i fra diverse tester skal det være bedre drep i 22WMR en 17HMR. 22WMR skulle også være bedre egnet vist dyret skulle spises, det er jo ikke aktuelt i forhold til rev, men kanskje du vil skyte noe du skal spise også.  Men det er sikkert mange som har andre meninger om dette. 

Utfordringen med begge disse kalibrene nå er tilgang på ammunisjon, er ikke så mye å velge i vist du finner noen som har det på lager nå i disse dager.

Mitt råd er behold 22LR løpet i rifla og kjøp deg ei rifle i 223 eller 6,5x55 til reven, da slipper du å bytte løp med påfølgende innskyting hver gang. Selv har jeg ei CZ 452 i 22LR og ei i 22WMR siden jeg ikke gidder å holde på med løps bytte og innskyting. Så bruker jeg 223 eller 6,5 på reven, mye mer futt i det en 22WMR og relativt grei tilgang på ammunisjon. 22WMR og 17HMR på rev synes jeg er litt marginalt og minner litt om hvor tynn sene kan en bruke på en fisk, det går men veldig marginalt.

Uansett hva du velger, tren mye for et godt treff er enda viktigere en kaliber. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Både 22WMR og 17HMR er vel tillat til rev. Har tidligere hett 22WMR men ble aldri fornøyd med presisjonen. Har nå 17HMR den har kjempebra presisjon men svært begrenset rekkevidde. Etter 100m er det ikke mer futt i den men flott patron for og skyte kråker med inntil 100m. Blir det lengre en det bruker jeg 223 eller 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

@hardnakke

Jeg har løp i alle 3 kaliberene til min cz455.

Og jeg synes det er verdt å bruke penger på det. Det er nå billigere enn ei rifle til og så får man nå brukt rifla til annet enn bare blinkskyting.

Jeg skyter rev med både .17 hmr og .22 wmr, som ren revejaktbørse er .22 wmr å foretrekke, ingen av revene jeg har skutt med det kaliberet har gått mer enn 5 meter etter skuddet (en plass mellom 5 og 10 stk). 

.17 hmr krever litt mer av skuddplassering men er en overaksende effektiv patron på rev og hakket enda mer presis enn .22 wmr.

 

På min rifle så setter jeg på .22lr løpet når revejakten er over, for trening og blinkskyting på våren og utover sommeren. Når rev og kråkejakten begynner i juli setter jeg på .17 hmr eller .22 wmr. 

 

Bruk litt tid på å teste ammunisjon, min går best med Hornady v-max og cci hulspiss, men det er etter min erfaring veldig forskjellig fra rifle til rifle.

 

En annen fordel er at .22 wmr med en bra demper, er mer stille enn .223 og 6,5.

 

Ulempe er følsomhet for vind og begrenset rekkevidde til såvidt over 100 meter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...