Jump to content

Noen kolber og litt nettskjæring fra min hånd


Tomas

Recommended Posts

Lagde min første haglekolbe i 1973, ble faktisk en god del fugel med denne. Så etter hvert har det blitt noen flere. Jarman kolbe var nok den som var vanskeligst, med rørmagasin og pussestokk. Ikke mye feilborring her for at det hele skulle være spolert, men det gikk. Nettskjæring er også morro, alt fra 16 linjer pr. tomme til 22 linjer har jeg jern til. Bilde 1. Sauer drilling kolbe med kolbemagsin, tok tid, men oppdragsgiver var nå fornøyd. Bilde 2. Carl Gustav som har fått skåret opp nettskjæringen på ny, samt fått en ibeholt avslutning på pistolgrepet, hvor jeg har skåret nettskjæringen over i ibenholten. Forsølvet skrue med en krans av hvaltann for dekor og " innfesting " av ibeholtbiten. Bilde 3. Samme børse hvor jeg feller inn ibeholt i front av kolben. Bilde 4. Jarman kolbe montert ferdig, den gamle delte kolben er nederst på bildet. Bilde 5. her lager vi ny avtrekkerbøyle i bøffelhorn til en flott drilling, fant ikke noe ferdig bilde av avtrekkebøylen. Bilde 6. Ruger nr. 1 kolbe som får tåle litt kreasjoner, ibenholt som avslutning på pistolgrepet, som nok også skal få litt elfenben i form av hvaltann innfelt med en forsølvet skrue til slutt. Nettskjæringen er ikke ferdig.  Blir noe alla bilde nr. 2, men tanken er å la elfenbenet har form som en elipse. Bilde 7. Franchi kolbe som har blitt av med pistolgrepet, og lagt ny nettskjærning ( børsa ligger til salgs på Finn ). Se også bilde 8. på fortre. Bilde 9. Har skåret  noen tre dimensjonale figurer, så figurativ ( 2-dimensjonal ) skjæring er jeg ikke fremmed for. Når kolbene skal beises, benytter jeg spritbeis kjøpt hos Lakkpartner i Moss, som overflate brukes Birchwood sin Tru-Oil som får en pimpsten porefylling. Dette avsluttes med CCl sin Fine Wax Polish. Noen som ønsker å lære det jeg kan av nettskjærnig, så ta kontakt, eller for å få utført en jobb.

P9060119 (1).JPG

P1010012 (7).JPG

P1010002 (4).JPG

P1010018.JPG

P1010003.JPG

DSC00256.JPG

DSC00205.JPG

DSC00209.JPG

P1010033.JPG

Edited by Tomas
tillegg i tekst
  • Like 18
Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd selv, hardhet på valnøtt kontra ibenholt er som dag og natt, men det går med litt tålmodighet. Lager også fulltangekniver for en del år siden. Har noen blader som nok skal gjøre ferdig en gang fremover. Jeg har div. utdannelse som gir meg ryggrad til å drive med dette. Er pensjonist nå, men holder på i overskulig fremtid.

Bilde (40).jpg

Bilde (42).jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • Tomas changed the title to Noen kolber og litt nettskjæring fra min hånd

Noen ganger har jeg brukt (vulkanfiber ), tror det heter det. D.v.s. et farget " ark " som jeg legger mellom den opprinnelige kolben, og ibenholt. En god del av min utdannelse er estetikk et viktig fag, så jeg har nok blitt litt glad i farger. På denne Thompson kolben ( bilde 1 ) har jeg lagt i mellom gul vulkanfiber. Tradisjonelt så er hvit mye brukt, eller svart. Jeg går litt andre veier. På denne Browningen ( Bilde 2 )som har fått en Boyd stokk ( laminatstokk som ikke var mulig å nettskjære, da den var for myk ), så er det vel lagt inn hvit og grøn ( grøn synes dårlig p.g.a. uskarpt bilde ) vulkanfiber. Treverket som er limt på pistolgrepet er nok palisander. Har en god del av det. Bilde 3, gammel Hagen Rolling Blokk hvor jeg har laget en ny avslutning i horn, som skal avsluttes med en blånert treskrue med linsehode i midten. Så er det noen som ønsker noe kreativt på sin ellers kjedelige børse/revolver/pistol så finnes det mulighet her. Ergonomiske grep kan jeg også lage. NB! klarer ikke å ta på meg noe mere jobb nå før langt utover høsten 2023.

DSC00268.JPG

P1010016.JPG

DSC00269.JPG

Edited by Tomas
Flere bilder, og litt endring av tekst
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Kjempefint arbeid! Imponert 👍

Jeg er ikke så glad i slike felt med vulkanfiber/ kydex eller hva man bruker. Synes det ser litt åttitalls ut.  Når jeg har renovert gamle våpen med slikt har jeg plukket det av. Penere med rent treverk. 
 

men altså, sitt arbeid ligger milevis over mine fomlerier!

Link to comment
Share on other sites

Vulkanfiber eller ikke, smaken er som baken delt. En ellers litt kjedelig børse så kan det sprite opp litt. På et litt dyrere våpen vil jeg nok vegret meg litt. Snakk om saker og ting som vi eller fabrikanten plukker på faktisk litt dyrere våpen. Hadde en Mauser 03 i 375 for noen år siden. ble vel litt voldtatt da jeg fikk montert lyddemper på den. Fikk den billig, men ut fra forretning kostet den vel over 30.000 kr og da med en svart avslutning foran på kolben i det flotte materialet plast av et eller annet slag. Da falt respekten for dette firmaet, de kunne brukt bøffel fra India ( opprinnelig brukte man horn fra bøffel fra USA i følge en kjenner ). Da hadde de ikke kommet i konflikt med miljøvernere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...