Jump to content

Lyddemper med effektiv rekylbrems


STB

Recommended Posts

På grunn av et skulderproblem/skade må jeg ha ny lyddemper denne gang med rekylbrems.

Kaliber 30-06 og moderat langhold med to-fot og mye skyting, vekter rekylbrems og lyddemping noenlunde likt. Har sett på One Norseman starter kit og A-Tec Optima 45 med rekylbrems.

Noen som har erfaring og kan komme med tilbakemelding på nevnte dempere/brems, eller om det er andre alternativer ? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har A-Tec Optima 50 med bremsmodul. Den er omtalt av andre her inne før. Ja, den fungerer meget godt. "Rekyl-lengde/impuls" blir mye redusert i forhold til en vanlig demper. Det ligner mer på vanlig "bremsskyting" enn på "lyddemperskyting". Men uten det forferdelige smellet. Konseptet er egentlig genialt, rart at ikke flere produsenter følger etter. Jeg ønsker meg en liten F&D 149 med brems i front, da disse a-tec modellene er for tunge for min smak. 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke starte med å bytte kaliber?

6mmBR har ca samme ballistikk med 105-115gr kuler som 30-06 har med 155-190gr kuler. Det er en stor og godt merkbar forskjell i rekyl og skytbarhet, og i presisjon man klarer å realisere. Ei litt tung rifle i 6mmBR kan oppleves nærmest "rekylfri" når man er vant til 6.5x55 og oppover.

Men - til mye "norsk" langholdsskyting er det faktisk er fordel med litt energi også. 6mm-kulene forsvinner i lufta nesten, når det skytes på stål langt vekk. Bommer man ser man ikke nedslaget, og treffer man stål, så må man gjerne ha en (god) spotter for å se det. Allerede på 350m, i helga i et PRS-stevne hadde jeg skudd på stål som var sånn "traff jeg den egentlig, men hvor ellers kan kula ha gått..." - så jeg ser greia med grove kaliber så lenge man ikke konkurrerer. Gjør man det blir rekylen for stor ulempe, uansett bremser og demper.

 

En brems vil fjerne (mye) mer rekyl enn en lyddemper, dagens anbefaling er vel den nye til Vision&Design. Det er en meget god brems, som også ser OK ut(alle bremser er stygge, men den er blant de minst stygge ;)

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke starte med å bytte kaliber?

😀det har du selvfølgelig rett i, men har en Rem. 700 SS med Lilja SS 55 cm pipe, GRS Bifrost stokk, jaktkikkert og ok tofot. Skriver moderat langhold, skytetrening og åte/posteringsjakt

Edited by STB
Link to comment
Share on other sites

STB skrev (På 28.2.2023 den 7.28):

På grunn av et skulderproblem/skade må jeg ha ny lyddemper denne gang med rekylbrems.

Kaliber 30-06 og moderat langhold med to-fot og mye skyting, vekter rekylbrems og lyddemping noenlunde likt. Har sett på One Norseman starter kit og A-Tec Optima 45 med rekylbrems.

Noen som har erfaring og kan komme med tilbakemelding på nevnte dempere/brems, eller om det er andre alternativer ? 

Noen som har prøvd eller har  One Norseman demperen med tanke på rekyldemping?

Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev (13 timer siden):

Vil bremsen på lyddemper gjøre noe med db på dempingen fra lyddemperen?

Syns jo ordinær brems gjør at smellet blir mye høyere enn uten brems. 

 

Jeg har kun erfaring med A-Tec PRS, og der smeller det ikke noe mer en ved vanlig skyting med demper, tenker at smellet er jo isolert i demperen selv om man styrer kruttgassene ut til sidene eller bakover etter bafflene i demper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (2 timer siden):

 

Jeg har kun erfaring med A-Tec PRS, og der smeller det ikke noe mer en ved vanlig skyting med demper, tenker at smellet er jo isolert i demperen selv om man styrer kruttgassene ut til sidene eller bakover etter bafflene i demper.

 

Ja sant, måtte no spørre. Men høres fornuftig ut.

Link to comment
Share on other sites

On 3/1/2023 at 10:21 AM, STB said:

Noen som har prøvd eller har  One Norseman demperen med tanke på rekyldemping?

Jeg har One Norseman med to dempermoduler på en 6,5x55. Den demper rekyl MEGET bra, og tar også værste snerten av smellen. Har ikke demper eller brems på de andre riflene mine så vet ikke hvordan den vil være sammenlignet med andre. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...