Jump to content

Cold Steel SRK


Vaquero

Recommended Posts

Når jeg kjeder meg kjøper jeg en kniv:

Nå fikk jeg kloa i en Cold Steel SRK (SK-5), jeg må si at den virker solid. Kniven ligger godt i hånden med dette gummigrepet. Jeg ble litt overrasket over størrelsen, den var litt større enn jeg trodde. Hadde jeg stått i en butikk og kunne velge denne kniven mot en "lillebror" Cold Steel SRK C (Compact) så hadde jeg heller valgt den. Cold Steel SRK Compact har en bladlengde på 12,8 cm. og den har litt tynnere blad enn denne SRK SK-5, lettere og hendigere til visse ting. 

Uansett så er jeg fornøyd med den jeg fikk, neste gang kjøper jeg en Compact. Cold Steel har mange modellvarianter som de tilbyr til ulike priser, Denne jeg fikk nå kom på kr.802,- inkl. frakt. Ser vi på bruksområdet turkniv så gjør den samme jobben som en Ka-Bar, denne SRK-kniven koster bare halve prisen. Compact modellen koster ca.580,- pluss frakt. Innenfor mine bruksbehov og kvalitetskrav og budsjetter så er dette mye kniv for pengene. 

Et lite minuspoeng:

Når jeg klikker kniven helt ned i "klikklåsen" på slira så sitter den godt fast, litt for godt fast. I denne låseposisjonen må jeg bruke begge hendene med makt for å få den løs fra slira. Det går å sette den halvveis ned i låsen, da mener jeg ca.1 cm. før full lås, den klemmer og sitter godt nok med tillegg til stroppen rundt skaftet. Plusspoeng for slira: Praktisk med slire som kan anordnes med to meter snøre, tau har en ofte bruk for.  

 

Cold Steel har produsert kniven siden tidlig 1980-tallet, denne er produsert i Taiwan.

A SRK.JPG

B SRK.JPG

C SRK.JPG

D SRK.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

De har forandret seg litt over årene. Her er en av de gamle USA-produserte som Camillus laget på 2000-tallet i 0170-6C, som Cold Steel kalte "Carbon V".

 

Både skaftet, bladet og slira ser litt annerledes ut, selv om silhuetten er lik.

 

Denne henger stort sett på sagbeltet mitt og har vært mye med i skogen. God nok til hard bruk og billig nok til at jeg ikke bryr meg. Vært satt opp mange ganger, inkl. en gang med altfor lav vinkel på nytt slipeutstyr, ref. bredden på eggen. Brukt til mye småkvisting og holder eggen overraskende lenge. Originalslira har jeg aldri brukt, den fant jeg tilfeldigvis igjen nylig. 

 

20230224_142741.jpg.44ddb66651962f3b5b1cf7778418ccc2.jpg

 

20230224_142721.jpg.181fd947555cf2d336f37b5756de874b.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Godt skrevet samt flotte bilder @Vaquero 🙂 

Har en selv og takk for tipset med festingen av snøret. 

Kunne tenkt meg en compact versjon i tillegg, men jeg "trenger" ikke flere kniver 😆 Eller eventuelt en i standard størrelse, men med CPM 3V isteden for SK-5.

Jeg er helt enig i at den sitter nesten for godt fast i slira, det samme gjelder Recon Tanto. 

IMG_20230224_174135.jpg

Edited by Federal86
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Pent par de to der @Federal86, her er snurringen på baksiden av sliren. Viktig å gjøre tvinningen stramt fra første løkke. For å illustrere størrelsen så er SRK SK-5 ganske lik i størrelsen til en AK-47/74 bajonett, denne russeren er skikkelig søppel til sammenligning med Cold Steel eller en Ka-Bar (pluss stort sett alt annet). Du sier at du ikke trenger flere kniver, kona mi kjøper sko og vesker hun ikke trenger, pluss mye annet fjas, da kan vi like godt slenge oss med på kjøpefesten inne i mellom. Jeg har ca.100 kniver fra "nesten skrot" til passe bra kvalitet. 

DSC06135.JPG

To meter med snøre blir genialt overkommelig på denne sliren. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Federal86 skrev (2 timer siden):

Har du flere Cold Steel produkter? 

https://www.youtube.com/watch?v=y5WIdciXO2Y

Jeg har ikke det. Jeg fikk et positivt inntrykk av min første her og vil følge opp med å kjøpe SRK Compact om ikke så lenge. Prisen er såpass hyggelig i forhold til kvalitet at jeg vurderer å kjøpe flere som gaver til andre i familien. Jeg kjøper stadig kniver som gaver til bursdager eller julepresanger. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Cold Steel SRK som jeg kjøpte tidlig på 90-tallet. Den er nesten like fin i dag, har brukt den i forsvaret. En god kniv. 

 

Jeg kjøpte på samme tid en Beretta airlight foldekniv, og den er jeg også veldig fornøyd med. Veldig skarp, og like fin enda, og den har vært mye brukt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har 15-20 kniver fra Cold-Steel (over 1/2 parten foldekniver) og må bare si meg enig i at de gir mye for pengene. De ble vel solgt for et par år siden og har kommet ut med nye modeller hvor ikke alle ble like godt tatt i mot med tanke på pris/kvalitet. De eldre modellene (klassikere som SRK) holder fortsatt standarden. Kunne tenkt meg en i 3V men er ikke fornøyd med disse securex slirene alle faste kniver fra dem nå ser ut til å komme med. De kan i mange tilfeller gjøre kniven sløv faktisk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

JOE X er vel det han kaller seg, knivknuseren:

Ikke helt uinteressant, men kanskje ikke helt relevant håndtering for noen? I en video fra Youtube jeg legger ved her går en Fällkniven føyka.

https://www.youtube.com/watch?v=aWe_YiN4fYs 

Han gjør som du beskriver @8x57IRS, moser det meste. Hvor relevant denne håndteringen er for å bedømme en kniv kan sikkert diskuteres. Vi ser at han får gode kniver til å gå i oppløsning med brutal håndmakt (desperado). Gode kniver med røft feltbruk kan holde for oss fleste jegere og friluftfolk livet ut, sikkert i et par generasjoner til.

Jeg har selv opplevd at en billig turøks (China) støpegods har sprukket under vedkløving. 

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (På 25.2.2023 den 11.29):

Har 15-20 kniver fra Cold-Steel (over 1/2 parten foldekniver) og må bare si meg enig i at de gir mye for pengene. De ble vel solgt for et par år siden og har kommet ut med nye modeller hvor ikke alle ble like godt tatt i mot med tanke på pris/kvalitet. De eldre modellene (klassikere som SRK) holder fortsatt standarden. Kunne tenkt meg en i 3V men er ikke fornøyd med disse securex slirene alle faste kniver fra dem nå ser ut til å komme med. De kan i mange tilfeller gjøre kniven sløv faktisk.

Cold-Steel har veldig mye bra og jeg tror at det europeiske markedet kanskje undervurderer de. 

 

Det jeg lurer på er hva i alle verden jeg tenkte på, når jeg kjøpte den øverste "kniven" her 😆

Kjøpte den for et år siden, men jeg klarer ikke å huske hvorfor jeg kjøpte den.

Jeg er ingen sjørøver, tror jeg 🙂

 

 

IMG_20230303_001128.jpg

Edited by Federal86
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den hadde nok blitt tatt i tollen da de tar alt de ikke liker uteseende på nå der selv om det er lovlig iht regelverk eller ikke. Jeg er nokså sikker på at regelverket ikke rammer den der da det er en kniv og ikke et knokejern. Så lenge en kniv har ett (1) legalt bruksområde så er det innafor og en fingerbeskyttelse som det der er jo unektelig kjekt om man skal rydde i krattskogen.

Link to comment
Share on other sites

Denne Bowie-kniven (med håndbeskytter) har også en bladlengde på over 25 cm. Etter det jeg forstår er det fortsatt lovlig til aktverdige formål som lauing - kvisting - vedsanking - leirarbeid osv. Helst på andre plasser enn slottsparken o.l. Selv er jeg i modus for å investere i en skikkelig Bowie (havesyke). Jeg har sett en del i prisklassen kr.3 - 4.000,- med passe "harryfaktor". Nå er det snart en messe i Lillestrøm, vi får se hva som tilbys der.

Link to comment
Share on other sites

@Skrueråmuttere Kniveksperten (hvor jeg kjøpte min) har solgt ganske mange av disse, i følge de så har Tollvesenet aldri hatt problemer/innsigelser ved disse knivene.                                                                                    Kniveksperten er i tillegg ganske forsiktig av seg slik at de holder seg innenfor lovverket. 

Knivbladet er over 25cm, men så lenge en har aktverdig grunn (Aktverdige grunner er f.eks. arbeid, friluftsliv, husholdningsarbeid, sport, kulturelle aktiviteter) for å bruke den, samt sunn fornuft ved bruk (gjelder alle kniver) så skal det ikke være noe problem. 

 

@8x57IRSKniveksperten (hvor jeg kjøpte min) har solgt ganske mange av disse, i følge de så har Tollvesenet aldri hatt problemer/innsigelser ved disse knivene.     

Den er veldig tung så en blir fort sliten av den, men greit med beskyttelse for knokkene. 

Jeg er vesentlig mer fornøyd med kjøpet av min Buck Hoodlum.

 

@Vaquero Hva slags bowie tenker du på? 

 

Bowie- Blade HQ.png

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

@Federal86 Alt jeg sier er at dette nok er meget individuelt og de bruker å ta kniver med knok beskyttelse selv om de ikke eksplisitt er forbudt. Har et inntrykk at forhandlere slipper billigere unna enn privat personer. Bare google det. F.eks:  "https://www.aftenposten.no/norge/i/zLJMdq/tollvesenet-stanser-livsfarlige-vaapen-anmeldelser-blir-liggende-hos-politiet"

Det er veldig mye hysteri rundt dette og det virker å ha blitt mye verre i det siste (bare å lese avisene det). Jeg vet også at kniver som selges her til lands (også av forhandleren du refererer til) har blitt tatt av tollen og politianmeldt.

 

Edited by 8x57IRS
Link to comment
Share on other sites

@Vaquero Du skal ha en ekte bowie forstår jeg. 

Ala "That's not a knife, this is a knife" 🙂

 

@8x57IRS Du sier noe der. 

Da er det bra at min i hovedsak bor i kjelleren/ender i søpla, da bruksverdien på den er ganske lav for min del. 

 

Du sa du hadde mange foldekniver fra Cold-Steel.

Hvilke modeller har du? Har du en favoritt 🙂?

 

 

Edited by Federal86
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette var Cold Steel kniver i skuffa mi sånn kjapt. Har flere kniver fra dem av ymse men ikke her jeg er nå.

Av disse er nok Espada XL favoritten fordi den ikke har noen konkurrenter og i bunn og grunn er hysterisk - men i praksis er nok AD10 eller 4MAX Scout de fornuftige valgene om man vil ha en robust foldekniv som er tilnærmet like sterk som en fast kniv.

rNDt99TB4UaU6nCmURfINcjRK8VqYQ_UihtUgbPc3bMO0_s2T9ponRW6OksvAFw2guSX4wEaIuHCvAkgb04fffy34YN55MHU3Wmou5FtwtOcXG19WcK2QFG5HLTYJ80cBbKbqFq1qB6TUiDgl3WHui413kFFQkSajhd4utOsIz3GSmfd-WYtR9MPmwSpaQn4wwMO87BKTLd1o2ysQ5GHrMAlCiXNoR3bJg-A_aNIgco1fSozZ_phsXIE5cU0_Z417rykEG8gxsFHby83oEDDUe80dOvsnC5bWS2OgznGS5k5BHCfP3lpkT5RzOpVbLO-T6vq4h_nO_dwXegfFQ_Q8FQ2058TF5f3IBeSdSao9CTZwKj8fSd0ATMF2I3HI5uacvSEyqekWdB9Sca03m2WC6LKqTYXQog28fUTLtHD4FHtBM-22KpZODwAm1_T5W3rkvt-Sp68L_Zl56kq7dylhwJMmXJ8cRs4nmOtnCDJE3mMFcTNMvpyDAAJDk22GzU2Wj79MyrwM6r0z91SwBFWtWoVnESNxhJd935rctYNwehYfq2cicKgiRSxdyj40liSJjXVfI02wr03UZhLXy5wbk0WkQu9luZoXHdAuj9JCiQnRKgNdFe5PMkqvPhs7lUJXMF4DhWeIdi5nSPjzR2zXZ1GGGyuvKg5369rZyvd9-2xepkXM5Kqb3m5tC8UebHyZJAuJbpleTdmAL32d62jSkEP40HvfHAjXBVCHjXSE2l48BVUGHgR_Z7XRbwTVab3vIcXiRQXZU0RlEjHj-XYO1f7_eWLTSgM2oFjYPrzvOdV_CXmZYTDCMU_hKpn0rLBDmUGBlUuA9xCCofY9lQNbetSToPWOAJcwVnNSGavzZ0PMS8YVuNBbhf5HHrEaJaY4G5SPwVFERvyoAapG5lljRletokxc6QmtIyTBbpWMd2TDdLp1w=w2314-h1303-no?authuser=0

Link to comment
Share on other sites

Federal86 skrev (3 timer siden):

Du skal ha en ekte bowie forstår jeg. 

Ala "That's not a knife, this is a knife" 🙂

Jeg har ingen metallurgiske kunnskaper om kniver og stål, jeg er en forbruker som kjøper det jeg tror er bra og som mulig har grei kvalitet.

https://kniveksperten.no/cold-steel-trail-master-bowie.html

Cold Steel har etter det jeg tror kniver som holder god kvalitet etter det du betaler for, de har flere kniver i  "Bowie-kategorien" som tåler sammenligning med nærliggende konkurrenter. Denne Cold Steel-Bowien minner meg mye om en Muela Sarrio som jeg har. Muelaen min har en bladlengde på  19 cm. Denne bruker jeg kun til slakt/partering. Jeg kjøpte den for ca. Kr.700,- på Gran Canaria en gang. Muela tilbyr fortsatt Sarrio, men i annen design og skaft. Jeg har aldri hatt Muela Sarrio i belte på jakt, kun liggende på lur for partering av kjøtt, som en kjøkkenkniv, der er jeg veldig fornøyd. Minus med Cold Steel og andre moderne kniver er at de krever spesiell behandling for å sette opp eggen igjen, tungvint og upraktisk når slakte og parteringsjobben er i full gang, for å spare tid må du ha en kniv til på lur. Personlig er jeg ikke helt rasjonell når det gjelder optimalt utstyr, jeg velger utstyr ut fra subjektive hensyn, dessverre. Uansett så har jeg det gøy, jeg er ikke proff, jeg driver med hobby på fritid. 

 

cold steel bowie.jpg

Cold Steel Trail Master Bowie. Forbausende lik min Muela Sarrio, hvem har kopiert hvem?

 

Muela Sarrio.jpg

Denne Muela Sarrio minner meg sterkt om Cold Steel sin Bowie, men med bare 19 cm. bladlengde. Her har jeg delt opp kjøtt fra rådyr. Kniven fungerer helt perfekt til dette, men som alt-mulig-kniv til jakt er den upraktisk som en hvilken som helst "Bowie". Muela og Cold Steel har sikkert ikke samme stål, uten at jeg har undersøkt dette nærmere. 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Etter litt graving dypere i skuffene fant jeg faktisk en Cold Steel Trail Master også her. Jeg har 2 stk av de. En godt brukt i fritidsboligen og en ubrukt avbildet her. Usikker på om de produseres i vg1/lamniert/Japan fremdeles. Jeg foretrekker også nylon slirene som avbildet (med plast innlegg) fremfor de mer "moderne" Secure-Ex slirene alle faste CD kniver kommer med.

Ønsker man seg en smidig bowie - ubestridt innenfor regelverket vi har her til lands pt  (24 cm bladlengde), så er dette et meget godt valg etter min mening. Mener Dutch Bushcraft duoen testet denne opp mot Fällkniven sin Modern Bowie og den kom nokså greit ut.
ikN4WL8cnVTXQ-Ly9PT_hploAEWRl9a5sp4lSHxk3NhOROH_gcQE4W3OmMXifr1z3dTbM5oHhk7lX8D57KocZNzA9jJJtC45V0HdKHdwAxvw1bykRR5zB_KAvu-sMhl7gAYsdBskWtc-8B_NbaBh3_QLMohYH_FGDUt3MLTyW7AB2-88utK5USBhNkOels2b0zJdYrJkneggHKtDRqyUAlPckPzv8aVqHCfEgutyxVeZ4w93IxFXUs_Sk6e0Rqxuybk0P4C6Gu2Uk3rgnY0FdNHK7X_NL6Yh6Inix3CzzMHVMOGGSmGa_-sSE8I0kymt6bcbroa5fR2Zk4BDz6-JXzukx35MfOIyXDdr67yUVpYOVRFMcoU2FBbCClb6U6WvX67P-BiBYyj4YXKuzDxfdfbowKT4gjrQ4e5nm_dt3RhK3Yg9zsYS8qrSStyguUVgNyUOnMDoRONKNkIndlvtjOMFhXv1mEjbLFV5s22QlYlBE2Vysy82gQ_k5zGJ55De4FnL7iBcKYZwkdYQuo_eeXD-7-DzNWeceGT76Q_A--RWowzq_rW-8QPtirfb36QfacnszQX_yIy_bAtzQNpUetYSf5wjgx5b_P0Ww0HEfoYX5iCIk4Lx0TrtUn-PjhuZ5V7dhwRbmO_Dp-KSbv5Q-dQDESRzYQ7zMtr2_cnOXST9fR_IDqpdWMmxX7tW_kj1sqbGCTx-PcsLxeES0kR1qbylyFqzplfgpMP-XEvHn0Qn3Mqlj__EpBCTFZI6eInIGlfsvwocbBSDR375N6zZWvHSVRJLKCCYxFVDGpCQDJ3WT7L4wLuxj_-2qszkRlzYSdsqHa5gjQedc_pr7AYeW9H0PcVX2thnaUOzMCTTBLJc8pgUYw1jhFI2S74QPFqrDYC7RAZ_5W_Nvetdwl-TJWTKtPqWXPGKg692itfnIK7Vp6EoqA=w2314-h1303-no?authuser=0

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (4 minutter siden):

Spennende. Ser bildet greit i Chrome nettleseren men ikke med MS Edge. Hvilken nettleser bruker du? Om noe annet enn Chrome så bytt :P 

Fikk opp Bowie bildet fra i stad med Chrome, men det bildet av en "haug" med flotte kniver forsvant. 

Får heller ikke "haug" bildet opp med opera eller MS Edge. 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Federal86 said:

@Vaquero Det er ikke alltid lett å velge, samtidig så må en føle at en får verdi for pengene. 

Siden du har fått så mye ut av dine Muela Sarrio til 700,- NOK så må jo en kniv til 6x (5500,- NOK) prestere meget bra. 

Den norske krona har kollapsa og det blir sikkert enda verre fremover. Jeg gav rundt 3K ink mva for Kniv #2 fra Knifecenter.com (usa / 2020/21) på tilbud.

Link to comment
Share on other sites

@8x57IRSSier ikke at den prisen som er nå er nødvendigvis feil.  Men når en sammenligner den med en Muela Sarrio så blir det ganske stor forskjell. Sikkert godt opp i pris Muelaen slik bowien har gjort. Den prisen du betalte var meget god 🙂

Stemmer det forresten at bladtykkelsen er 7,9mm på CS Bowien?

 

Er forresten helt enig i at Secure-Ex slirene ikke er helt optimal. 

Kniven sitter altfor godt fast, slik at jeg må bruke begge hendene. 

Kunne ønske at Cold Steel knivene ble levert med samme slire som SOG Seal Strike, den slira er genial. Prisene hadde nok økt på Cold Steel knivene med en sånn slire, men det er det verdt. 

 

 

Seal.png

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Federal86 said:

@Vaquero Det er ikke alltid lett å velge, samtidig så må en føle at en får verdi for pengene. 

Siden du har fått så mye ut av dine Muela Sarrio til 700,- NOK så må jo en kniv til 6x (5500,- NOK) prestere meget bra. 


Spørsmålet er om den presterer 4800kr bedre enn kniven til 700 kr. 

Min erfaring er at en Morakniv presterer minst like bra eller bedre enn nesten hvilken som helst tradisjonell Helle kniv. Og velger du en Mora Garberg er den sikkert like bra som Helles fulltangekniver, til den jobben de er beregnet for. 


Men Helles sortiment ser jo unektlig penere ut på beltet enn ei billig plastslire. 
SÅ der er det for min del grepet av tre, og lærslira jeg betaler ekstra for. 
Så hva er det du får i den kniven til 5500 som du ikke får i den til 700?

Og har du behov for det? 
Har du råd, eller tar deg råd kan man drite i siste spørsmål :-D


 

Link to comment
Share on other sites

@Tjukkas Enig .Svaret er nei etter min mening. Ytelsen på de mer kostbare knivene forsvarer ikke den eksponensielle økningen i prisen som regel.


Morkaniv dekker nok de fleste fritidsbehov og om man snakker "survival" er jo Mora robust til litt over 100 kroner mer eller mindre langt mere robust (no pun intended) enn survival kniver til 10-ganger+ mere i pris.


Jeg har et sekkelass av diverse Mora kniver (tror jeg har de fleste - i flere eksemplarer av de jeg bruker mest) og det er primært kun de jeg bruker til all praktisk bruk. De lager dog ikke store kniver - men sistnevnte er jo ei heller noe man som regel gidder å putte i sekken. Personlig supplerer jeg med ei lita Gränfors øks - alltid. Og ei lita foldbar sag.
I noen tilfeller kan en større kniv erstatte alle disse på bekostning av fleksibiliteten men det vil aldri være mitt primære valg.

Dog er det ikke alltid fornuft og økonomi som bør avgjør valg man tar. Av og til må man bringe frem smilet :) 

Edited by 8x57IRS
Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (10 timer siden):

Utvilsom tyngre, men ei øks er vel, stort sett, ca. 1000 ganger bedre, til de fleste huggeoppgaver, enn en kniv.

 

8x57IRS skrev (11 timer siden):

Det er antagelig tyngre å dra på 1 stk øks, 1 stk sag og 1 stk kniv vs 1 stk kniv ja. Det tror jeg tom vi kammer medlemmer kan bli enige om.

Når jeg pakker sekken for en dagstur på skogen blir jeg like forundret hver gang på hvor tung den er, jeg pakker jo ned minst mulig, vekt blir det. 

Jeg har alltid med meg en liten sammenleggbar sag, den veier lite. En liten turøks har jeg noen ganger drasset på. En Bowie frister mye om dagen, jeg kikker stadig etter en kandidat. Med tanke på min Muela Sarrio som jeg kjøpte på en ferietur så er det en "billigkniv" i samme prisklassen som Cold Steel SRK, kvaliteten på stålet er nok vesentlig høyere hos Cold Steel. Muelaen blir kun brukt til partering, og til det er den fin å jobbe med. Det hadde vært stas med en skikkelig Bowie i tillegg til en hendig jaktkniv. Når en ser på prisene til Bowier med akseptabel kvalitet så er sikkert ikke nytte - kostverdien rasjonell sammenlignet med en god liten rimelig turøks. Det er mange Bowiekniver som frister, men jeg strekker meg ikke over kr.4.000,- Det handler ikke om fornuft, det handler om å ha det litt gøy på tur.

Selvfølgelig har jeg alltid Zippoen i belte, det er litt mer stas enn med en billig gasslighter eller fyrstikker. Dessuten så lukter Zippo bensin godt, god stemning når bålet skal tennes. 

SRK SK5.JPG

Kost-nytte, Zippoen koster flere hundre kroner mer enn en fyrstikkeske eller en billig gasslighter.

Et lite minus med slike kniver er at det krever litt utstyr for å skjerpe eggen, helst en innendørsjobb. 

 

 

Trail Master.jpg

Bear & Son.jpg

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Til å hogge ned tre som er ca,10cm tvers over eller mindre, går det like fort å felle med kniv, sjøl om kniven skulle vere noke lettere.

Til kvisting er det bedre  og sikrere med kniv. Til kvisting og også felling bruker eg ein Busse Combat Basic 11, den veg ca 480gram og har ei bladlengd på vel 28cm, skaftet er av resiprene-c og er meget sklisikkert og behageligt, stålet er INFI.

Til kløyving går det fortere med øks, men ikkje 1000 ganger bedre😀.

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (10 timer siden):

Utvilsom tyngre

 

Det er jo det, men hvor mye? Skal man ha med øks i tillegg er det jo lite poeng i å dra med seg en bowie på en kilo. 

 

Letteste fornuftige kombinasjonen jeg har av kniv + øks er kanskje Helle Fjording + Gränsfors Villmarksyxa på 80 gram + 660 gram.

 

Gränsfors lager jo en øks som veier ca 350 gram, men synes kanskje at den har litt tungt skaft i forhold til vekten av øksehodet og er noe usikker på hvor nyttig den er i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Angående Bowie så har jo Bark River en rekke flotte modeller i porteføljen. Alle de avbildete her har bladlengde under 25 cm. A2 stål så de kan ruste men solide beist (særlig Rio Grande) med nokså mye vekt. De får frem smilet dog.
Bark River:
- Rio Grande
- V-44 LT
- Teddy II
image.png.302d34537f03e3e2c8bc884e1bbda1d6.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (1 time siden):

Angående Bowie så har jo Bark River en rekke flotte modeller i porteføljen. 

 

(Hvis man leter godt eller bestiller etter spesifikasjoner fra fabrikk, er det mange store bowier fra Bark River der man kan velge "single quillion". Det er en parerbøyle kun på undersiden av bladet, slik at man kan legge tommelen på oversiden av bladet ved behov. For de av oss som ikke skal slåss med kniven kan det være en fordel i praktisk bruk selv om det kanskje ser feil ut.)

 

BRK08-114SLSQ_01_bark-river-knives?$prod

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 3/4/2023 at 10:09 PM, brisen said:

Det må vel vere tyngre å dra på både øks og kniv?

Ei lita foldbar sag er eg med på.

 

Min lille erfaring er at det ei sånn lita foldbar sag er brukanes til å kutte, er mye å raskere å kutte med joikesabel eller øks....oh jeg blir bare gående å ønske at det var det jeg hadde med. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/5/2023 at 12:42 PM, Skrueråmuttere said:

(.....selv om det kanskje ser feil ut.)

Jepp. Ser veldig feil ut! 😁
Fällkniven har løst dette på en elegant måte syns jeg. "Parerbøyla" er såpass liten at man enkelt kommer til med tommelen - uten at det går på bekostning av det estetiske etter min mening.
image.png.6f769606d719f011d26f888016251301.png

Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (36 minutter siden):

Jepp. Ser veldig feil ut! 😁

 

Kommer jo litt an på. 

 

Jeg er blant de som mener at f.eks. Randall per definisjon ikke kan gjøre feil, og de leverer bl.a. Model 5 Camp and Trail knife som en del av standardsortimentet. Slik jeg kan se er denne identisk med Model 1 All Purpose Fighting Knife, bare uten bøyle på oversiden.

 

7556361%5D,sizedata%5B850x600%5D&call=ur

 

model-5E.jpg

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er nok ingen som er uenig i at det er mer praktisk. Personlig syns jeg selv de Randall knivene ville vært vakrere med bøyle som stikker litt opp :)   Videre er min personlige mening at det er et par ting man kan kritisere - leveringstid og pris! 

Men skal vi snakke en praktisk stor kniv så trenger man ikke dra over Atlanteren. Terävä Skrama 24 cm (finnes også i 20 cm). Veier rundt 1/2 kg'et, og pluss på 200 gram for sliret.

image.png.41cc53127d17174e66f6c5e57798ed53.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (2 timer siden):

......leveringstid og pris! 

 

Hvis man har pengene klar, så trenger man ikke å stille seg i kø for å kjøpe en Randall kniv. Jeg har bla handlet med Arizona Custom Knives tidligere (ikke Randall), og de pleier å ha Randall kniver på lager til enhver tid – og kan vanligvis skaffe kjappere enn hvis man stiller seg i kø direkte hos Randall Knives (de står i en form for kø de også, men har bestillinger inne på større antall kniver i slengen).
Det samme gjelder også for enkelte andre forhandlere av custom kniver som feks Nordic Knives og A.G. Russell.

 

www.arizonacustomknives.com

www.nordicknives.com

www.agrussell.com

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alltid gøy med pakke i postkassen:

I dag fikk jeg min Cold Steel Compact, en kniv jeg seriøst vil vurderer å ha fast i beltet for årets jakt.

Den er passe lang med 12,5cm. bladlengde. Kniven sitter ikke så hardt i sliren som på SRK SK-5, jeg får den ut av sliren med en hånd, så vidt. Nå er valg av kniver smak og behag for den enkelte, noen er objektive og løser oppgaven med en gammel Brusletto Hunter eller en enkel Morakniv, å ferdig med det. Noen av oss andre er litt emosjonelle og forfengelige. I nesten 40 år har jeg hatt en Helle Viking i belte, har følt meg "naken" uten den. Men i år blir riggen ny. Jeg ser litt på priser og kost nytte på noe av det jeg har, og jeg har konkludert med at Cold Steel i denne serien SRK er ganske rimelige og solide. Ulempen er å sette opp eggen kjapt og greit, Helle knivene er enkle og greie der. Prisene her er hinsides fra hverandre, ser vi på KA-BAR Short så er den svindyr i forhold til Cold Steel, det samme er Muela RHINO. Muela RHINO har en god lærslire i god kvalitet. KA-BAR har en enkel "speiderslire", ikke av den sikreste sorten med tanke på å miste kniven, de har andre alternativer i plast som på Cold Steel sine. Helle GAUPE som jeg tok med for sammenligning har en typisk "nordisk" slire, kniven sitter trygt og dypt i sliren. Prisen på denne Hellekniven er innenfor kost nytte etter min mening. 

 

Jeg legger ved et bilde til sist hvor jeg refererer til prisen hos Kniveksperten. Jeg betalte ikke mer enn ca. kr.1.300 til kr.1.400,- for Muela og KA-BAR for et drøyt år siden, jeg angrer ikke på handelen på disse, men de er ikke verdt pengene sammenlignet med Cold Steel. Jeg kommer garantert til å kjøpe flere kniver jeg praktisk sett ikke trenger. 

A SRK-C.JPG

Jeg bruker å få to sukkertøy i pakken på kjøpet, hyggelig det for en som aldri blir helt voksen gutt. 

 

B SRK-C.JPG

C SRK-C.JPG

D SRK-C.JPG

 

Vi merker nå at Nkr. står svakt om dagen.

E SRK-C.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...