Jump to content

Hva kan vi gjøre med blyhaglpatroner?


bassetjeger

Recommended Posts

Blyforbudet blir nok aldri reversert, uansett hva vi måtte mene! I realiteten kan vi ikke jakte noe sted med bly i hagla lenger, om man studerer hva loven innebærer. Regjeringens nettsider forklarer tydelig hva som er norsk jegervirkelighet etter 15/2-2023. Norske myndigheter har akseptert EU-direktivet uten mulighet for nasjonale tilpasninger, og tunge organisasjoner som NJFF har arbeidet imot i årevis, uten å nå fram.

Å tenke seg at man skal bruke bly langt utpå havet, er utopisk. Og våtmarksdefinisjonen er så omfattende at de gamle blypatronene må ligge hjemme, om man skal unngå forelegg ved kontroll. Vær sikker på at dette vil komme!

Det hjelper lite å rope når toget er gått. Men lovforbudet gir massevis av norske jegere problemer. I likhet med mange andre jegere, sitter jeg med mye haglammo i bly som jeg nå ikke kan bruke på jakt. Gammelt, nyere, og fra i fjor. Jeg hamstret enkelte størrelser fordi det var manko på ammo pga krigen. Jeg ønsker ikke en diskusjon om forbudet eller hvor "dumme" EU/myndighetene måtte være. Vi må forholde oss til fakta. Er det noen seriøse ideer til hva vi kan gjøre med våre lagre? Er det f eks mulig å lade om fra bly, eller er forskjellene for store mellom de ulike typene hagl til at dette er mulig? Eller er det bare å kassere på forsvarlig måte? 

blyhagl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er følgende, antagelser rundt mine personlige moralske kapasiteter satt til side: Bly kan brukes fortsatt, men det finnes en rekke begrensninger. Problemet oppstår når man ikke kan ha bly i lomma på vei til for eksempel høyfjellet eller bondens åker for due- og gåsejakt. Har statens naturoppsyn myndighet til å kontrollere sekker og lommer? De har politimyndighet til en viss grad, og de er i sin rett når de sjekker jakt- og fiskekort. Men har de virkelig hjemmel til å undersøke din person? Jeg har selv en del bly, men ikke mer enn at jeg sikkert får brukt det på åkerjakt etter due og gås frem til mine barn arver dette, så for min del er det ikke så farlig. Jeg har tenkt å jakte på de premisser jakt må foregå etter loven. Men jeg sliter litt med tanken om å bli kroppsvisitert på vei til lovlige jaktmarker. Noen som vet med sikkerhet hvilken hjemmel myndighetene har i så måte?

Link to comment
Share on other sites

Etter straffeprosessloven § 192 kan politiet ransake når det er «skjellig grunn til mistanke«, altså når det er mer en 50 % sannsynlig at det har skjedd noe straffbart. Det er ikke nok at politiet mener det er en mulighet for at det har skjedd noe straffbart.

Jeg har selv hatt begrenset politimyndighet, som jakt-/naturoppsyn før SNO ble etablert. Begrenset betyr geografisk og lovmessig, for å si det kort. Innenfor visse geografiske områder, og visse lover, er myndigheten den samme som politiet har forøvrig. Dvs adgang til tvangsmidler.

Normalt spør politiet om de får ta en titt, da baserer de seg på frivillighet fra personen de vil undersøke. Det kan selvsagt oppfattes som man har noe å skjule om man ikke gir politiet innsyn, men det er det da ikke. Avgjørelse om evt ransaking må evt fattes av en jurist, dersom man ikke kommer innenfor det som jeg nevnes i første avsnitt.

For øvrig er blyforbudet svært omfattende dersom man tar seg tid til å lese hva det dekker. 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, bassetjeger said:

Å tenke seg at man skal bruke bly langt utpå havet, er utopisk.

Hvorfor det? Det er da skarv langt til havs..

 

6 hours ago, bassetjeger said:

Vi må forholde oss til fakta.

Det er bortimot helt umulig å forstå lovverket.

 

6 hours ago, Akto said:

Bly kan brukes fortsatt, men det finnes en rekke begrensninger. Problemet oppstår når man ikke kan ha bly i lomma på vei til for eksempel høyfjellet eller bondens åker for due- og gåsejakt.

Det er jo nettopp det som er helt absurd med loven. Det blir som å si at du får lovt til å kjøpe og konsumere alkohol hjemme, men det er forbudt å transportere den fra butikken og hjem. Det er snart på tide at rettsvesenet tar et oppgjør med lovverket de skal forfalte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forskriften sier: "Det er forbudt å skyte med og bære blyhagl i forbindelse med jakt i våtmark"

 

Det er da klart og lett å forstå. Det står ingenting om at jeg ikke kan gå gjennom en våtmark på vei dit jeg skal jakte.  Men jeg kan ikke jakte i våtmarken, med blyhagl i lomma.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, M67 said:

Det står ingenting om at jeg ikke kan gå gjennom en våtmark på vei dit jeg skal jakte. 

Det gjør kanskje ikke det, men jeg har forstått at du selv må dokumenter at du ikke skal bruke ammoen i våtmark når du bærer hagla og blyammoen på tur til steinura oppe i fjellet? Skal man ha med lapp hjemmefra?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, bassetjeger said:

blypatronene må ligge hjemme, om man skal unngå forelegg ved kontroll. Vær sikker på at dette vil komme!

 

Tjaa. Jeg har jakta med hagle siden jeg bare var guttungen. Over 30 år i skog og på fjellet. Har ennå til gode å bli kontrollert for noe som helst. Ikke en gang forrige gang bly ble forbudt møtte jeg kontrollører av noe slag. Mulig jeg har hatt "flaks" ? 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (32 minutter siden):

Det er da klart og lett å forstå. Det står ingenting om at jeg ikke kan gå gjennom en våtmark på vei dit jeg skal jakte.  Men jeg kan ikke jakte i våtmarken, med blyhagl i lomma.

 

Forskriften henviser til REACH-forordningen, og den sier:

 

19. Gitt de praktiske vanskelighetene ved å bevise hvilken type skyting en person som påtreffes medbringende blyhagl, har til hensikt å utføre, bør det fastsettes en rettslig formodning om at enhver som blir påtruffet medbringende blyhagl i eller omkring våtmark ved skyting, eller i forbindelse med skyting, antas å medbringe haglene under skyting i våtmark, eller som et ledd i skyting i våtmark. Det vil med andre ord påligge denne personen å bevise at han eller hun faktisk hadde til hensikt å skyte et annet sted og bare passerte våtmarksområdet for å skyte et annet sted. 

 

Jeg tenker at dersom du blir påtruffet med blyhagl og hagle i et våtmarksområde der du ikke har jaktrettigheter, som grenser til et område der du har jaktrettigheter, og hvor hele ditt jaktområde ikke inneholder våtmark, så klarer du kanskje å slippe unna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (11 minutter siden):

enhver som blir påtruffet medbringende blyhagl i eller omkring våtmark ved skyting, eller i forbindelse med skyting, antas å medbringe haglene under skyting i våtmark, eller som et ledd i skyting i våtmark

I eller omkring våtmark VED SKYTING. Du kan ikke skyte i våtmark med blyhagl i lomma, uten å måtte forbi "enhver som medbringer kuk må antas å planlegge voldtekt"-klausulen  -noe som nok også går bra, gitt vanlig rettspraksis.

 

Men om du ikke skyter, og f.eks. har hagla bortpakket, så blir du ikke påtruffet ved skyting eller i forbindelse med skyting. Uansett om du står til ørene i våtmark.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (20 minutter siden):

gitt vanlig rettspraksis

 

Tror du skal være forsiktig med å lene deg på vanlig norsk rettspraksis her, ref. den omvendte bevisbyrden. Dette er nettopp "enhver som medbringer kuk"...

 

M67 skrev (21 minutter siden):

Men om du ikke skyter, og f.eks. har hagla bortpakket, så blir du ikke påtruffet ved skyting eller i forbindelse med skyting. Uansett om du står til ørene i våtmark.

 

Det er ikke tilstrekkelig å ikke skyte. Du må nok, som du er inne på, ha hagla så godt nedpakket at du åpenbart er i transport og ikke på jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (34 minutter siden):

Tror du skal være forsiktig med å lene deg på vanlig norsk rettspraksis her, ref. den omvendte bevisbyrden. Dette er nettopp "enhver som medbringer kuk"...

Uansett er det faktisk bare å pakke bort hagla, som man faktisk bør, når man ikke jakter.

Dersom man faktisk har ærlige hensikter (som vi jo IKKE hadde forrige gang vi gikk med bly i en lomme og stål i en annen) så er det neppe noe problem å "show that he was intending to go elsewhere" heller - man må kanskje legge til rette for det bare. Ved f.eks. å pakke ned hagle og ammo? Jeg ser virkelig ikke problemet, og syns det virker oppkonstruert, og man er kanskje litt irritert over at det ikke var så enkelt å "lure" forskriften ;)

Jeg for min del er irritert over at man ikke får kjøpt skikkelige blyfri patroner. Det ER et problem oppi dette.

 

Her er forresten originaldokumentet. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R0057&rid=1

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

bassetjeger skrev (9 timer siden):

 

 

bassetjeger skrev (9 timer siden):

Eller er det bare å kassere på forsvarlig måte? 

Den beste måten å kassere blypatroner, er å jakte kråke på kvalifiserte lokaliteter. Transporter patroner i sekken, hagla i futteral, kamuflasjenett og lokkeutstur i sittedunken. Da vil jeg se den kontrollør som overbeviser en domstol om at dette var for jakt i våtmark. 

Edited by IvarU
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Jeg for min del er irritert over at man ikke får kjøpt skikkelige blyfri patroner. Det ER et problem oppi dette.

Det er jo grunnen til at de fleste er irritert på et blyforbud, som strengt tatt fremstår som symbolpolitikk. De patronen som nesten kan sammenlignes koster jo også ekstremt mye.

 

50 minutes ago, IvarU said:

Den beste måten å kassere blypatroner, er å jakte kråke på kvalifiserte lokaliteter.

Det er også et paradoks. Men kan altså stille seg opp i en kornåker og fylle den opp meg bly ala en «skytebane» i stedet for å spre blyet pent og ubetydelig utover hele Norges utmark. Forstå det det som kan?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 timer siden):

Det er jo grunnen til at de fleste er irritert på et blyforbud, som strengt tatt fremstår som symbolpolitikk. De patronen som nesten kan sammenlignes koster jo også ekstremt mye.

Nå når det et forbud som er noen ganger større enn forrige gang, så kan det jo tenkes at de større ammunisjonsfabrikkene legger en del innsats i å utvikle gode alternativer til blypatroner. Eller de tvinges vel til å utvikle gode patroner. Det er noen produsenter som vil prøve å beholde markedsandeler nå.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (11 timer siden):

Det er også et paradoks. Men kan altså stille seg opp i en kornåker og fylle den opp meg bly ala en «skytebane» i stedet for å spre blyet pent og ubetydelig utover hele Norges utmark. Forstå det det som kan

 

Betyr lite, korn og grønnsaker er den største kilden til bly i kroppen. 

 

Blir lite kontroller, markedet for blypatroner dør ut og om 10 år er det har de verste hamsterene som har slikt (fordi de hamstrer mye og jakter lite..).

Det kommer (og finnes) gode alternativer, ikke fullgode men gode nok. 

Blysaken er tapt med mindre det kommer et utbrudd av fornuft. 

Og de fleste av klagesangene jegere kommer med er dessverre mest mat for "dyrevernere" :-(

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...