Jump to content

Norma jaktmatch og litt vind og sånn..


gordon setter

Recommended Posts

Brukte Swarovski appen litt. Her er det lagt inn vind på 6 m/s på alle fire kalibrene. 
6,5x55 vinner jo ganske overlegent når man sammenligner Norma sine jaktmatch kuler. 
Hva jeg ønsker oppnå med tråden vet jeg ikke🤷‍♂️😅

Men sikkert flere som syns det er interessesant å se. Trodde 6mm kulene skulle være overlegne på vind men tok feil her. 

Har lagt inn for kalibrene 222 rem, 6mmBR, 6XC og 6,5x55 ferdigladd fra Norma.

37B372AB-8A99-4D82-AF6B-EFB62886D21E.jpeg

5D94DF17-2C97-4F01-AC86-82E27C31A1C8.jpeg

3E209DBC-2F3E-4E62-9EB7-2BE9462260D5.jpeg

60C1698B-375B-452A-AE70-A86A82521803.jpeg

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev (46 minutter siden):

Trodde 6mm kulene skulle være overlegne på vind men tok feil her

 

Det kommer jo an på kulene, ikke på hva kaliberet heter. Det er vel litt for lite informasjon her til å bli noe klokere, annet enn at man begynner å lure. Du kunne kanskje supplere med type og vekt på kulene? Men bruker man de beste kulene i hvert kaliber, så skal 6.5x55 "vinne", på bekostning av rekyl.

 

Norma (spesielt i 6.5x55) kaller alt mulig for "Jaktmatch", og du skriver verken kule eller kulevekt.  Det samme gjelder 6mm, men der er de mindre kreative, og bruker ei 6.2g (95gr) kule. Denne har vesentlig dårligere BC enn 105gr kulene som nok er mer vanlig i begge de nevnte 6mm-kalibrene. Man kjøper ikke en 6XC og skyter Jaktmatch når Diamond Line Match fins... Og hvofor skulle man skyte JM i 6.5x55, når Diamond Line fins, eller Golden Target?
Samtidig har det vel vært 6.5x55 JM på markedet med både 6.5 og 8.4g kule... 


 

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 minutter siden):

Man kjøper ikke en 6XC og skyter Jaktmatch når Diamond Line Match fins... Og hvofor skulle man skyte JM i 6.5x55, når Diamond Line fins, eller Golden Target?

Jeg tenker som TS at ei litt butt helmantelkule er bedre egnet til småvilt som skal spises enn de lange og spisse matchkulene (som gjerne også har hulspiss). For øvrig viser tabellene i første innlegg at de som er nærmest hysterisk opptatt av flat kulebane heller burde ha fokus på vindavdrift. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De oppfører seg variabelt i fugl. 6mm-kula til Norma er jo egentlig en Berger (med svartmaling) og ekspanderer som fan, men de fleste fugler er for små til å få med seg det, de rekker gjerne ikke å åpne opp før de er gjennom. Det sagt, det er ikke blyanthull ut... Holdet avgjør jo en del, jo lenger jo bedre nesten.

6.5mm-kula er mer random, og ekspanderer noen ganger, andre ikke. Men noen helmantel er det ikke.

 

Jeg har skutt noen skarv med 6mm, 105gr DL, og har ingen grunn til å velge noe annet. 6.5mm-kula (130DL) har jeg bare skutt måker med, så har ikke lagt så mye tanker i hvordan de så ut...

 

Uansett, om det vind du tenker, så er 6.2 og 7.8g-kulene langt ifra optimale. 

Sølvrev skrev (1 minutt siden):

hysterisk opptatt av flat kulebane heller burde ha fokus på vindavdrift. 

Meget sant. Avstanden kan du måle eksakt, og kompensere for, og tyngdekraften er konstant, alle som kan trykke på en mobiltelefon kan kompensere for avstand. Vinden gjør hva den vil, når den vil, og er ekstremt mye vanskeligere å kompensere for. Det krever mye erfaring og trening. 
BC på kula er det aller viktigste for å få ned vindavdriften, og gjøre vurderinger enklere og feilmarginer større.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei lang og slank 6mm kule med høy BC er Sierra TGK (Tipped Game King) 100 grains.

 

https://www.sierrabullets.com/product/6mm-243-caliber-100-gr-tgk/

 

Norma har denne i esker på 50 stk.

 

Jeg gjorde en beregning med GRT og den stabilitetskalkulatoren (plugin) som viser ballistiske data.

 

Ladet hardt i 6XC med N-550 i 65cm pipe skal man klare 928 m/s i følge GRT.

 

image.png.c07fa0686b819f9d0b487e8379b5b4a3.png

 

 

image.png.645ef35bcd1d267a68db6fec97b08e74.png

 

(tok med ballistikk ut til ekstremt hold bare for å se hvor mye den dropper).

Edited by Bergara-Man
Delt opp bildet i to for lesbarhet
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (1 minutt siden):

Ladet hardt med N-550 i 65cm pipe skal man klare 928 m/s i følge GRT.

Det er ikke noe problem å få 920m/s på 105gr-kulene i 6XC. Norma sin fabrikkammo var ca der før. Se på 107gr SMK f.eks. Ei anna kule er 110gr A-Tip. Den holder godt sammen også. For vindavdrift er det uansett lite vits i å jage meter i fart, det er lite å hente på det. Kule, BC er greia. 

100m/s betyr selvsagt noe - men ja, dette er noe som alle som konkurrerer vet.

 

Egnede krutt er 540, 203B, 550, N4, N19.

 

Her er 3 verifiseringsskudd på 300m i går

IMG_2311.jpeg.187d7bea217a2595a59eb109f4f2c2c6.jpeg

 

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk anbefalt og bruker N11 på 6XC (og BR). Hva tenker du om det?

Jeg bruker N11 selv, får angst om jeg har mindre enn 4-5kg i huset.

Krutt har folk mange rare meninger om, alt er vel bedre om det har vært i USA en tur, som vanlig, men N11 er rimelig, og virker veldig bra til 105gr-kuler i 6XC.

Jeg har prøvd N19, N550, N4 i 6CXen, og selvsagt 203-B, som i tilfellet med den loten N-11 jeg har nå - er nøyaktig samme kruttet. Samme ladning, samme hastighet og samme utmerkede presisjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (17 minutter siden):

Jeg bruker N11 selv, får angst om jeg har mindre enn 4-5kg i huset.

Krutt har folk mange rare meninger om, alt er vel bedre om det har vært i USA en tur, som vanlig, men N11 er rimelig, og virker veldig bra til 105gr-kuler i 6XC.

Jeg har prøvd N19, N550, N4 i 6CXen, og selvsagt 203-B, som i tilfellet med den loten N-11 jeg har nå - er nøyaktig samme kruttet. Samme ladning, samme hastighet og samme utmerkede presisjon.

 

K

Til jakt og generelt- foretrekker du 6XC eller 6mmBR?

 

Link to comment
Share on other sites

Ja ;)

 

Ingen av kalibrene kan skyte storvilt, og ingen av dem har noe "punch" på langt hold, så selv om 6XC har mer å fare med på riktig langt hold, så er det ikke nok uansett.

6mm jaktrifle her i huset er en Sako Vixen i 6PPC. Slepe PRS-rifler på jakt er ikke veldig aktuelt uansett.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev (13 timer siden):

Til jakt og generelt- foretrekker du 6XC eller 6mmBR?

 

Jeg har noe erfaring med dette når det gjelder generelt. Til jakt har jeg bare lest noe.

Jeg har en matchrifle i XC og en pipe til STR 200 i BR. Med begge skytes enkeltskudd (ikke magasin). Jeg bruker de til ISSF 300m. I vind er XC (920) noe bedre enn BR (840), men ellers ville jeg foretrukket BR pga mindre rekyl som har noe å si når en skyter > 60 skudd. XC bruker store hetter (som gjør at jeg kan bruke samme som i 6,5). BR bruker små hetter og ca 8 grain mindre krutt. Jeg bruker samme kule.

Så noe jeg kun har lest(ingen erfaring selv): Det skrives at mating fra magasin går lettere med XC. Om det er riktig, ville jeg valgt den til jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (8 minutter siden):

Det skrives at mating fra magasin går lettere med XC. Om det er riktig, ville jeg valgt den til jakt

Det sies og skrives. Jeg har ikke sett det.
"Halve" PRS skyter 6BR eller varianter nå. Mateproblemer er ikke en ting om man gjør ting riktig. Gjør man ting feil mater ingen patroner.  Jeg har magasinrifler i både 6XC og 6BR/BRA, 6XC i 200STR, og i TRG22, og i Rem-klon, og 6BR i Rem-klon. Aldri hatt et eneste mateproblem. 
Kvaliteten på magasinene har mye å si. 

 

200STR mater i utgangspunktet 6.5x55 meget bra/ perfekt. Men når magasinene har fått juling i noen år, så begynner de å bomme. Stålet er for bløtt, og leppene blir bøyd.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enkelt skudd fungerer helt fint for meg. Løpet vil bli bestilt til min Blaser K95 som er enkeltskuddsrifle. 
OM jeg får bestemt meg for kaliber. Er liksom 6mmBR, 6XC og 6,5x47L det står mellom. 
Men lite rekyl er vel det som vinner, alt er veldig likt ellers ut til 300 meter, utover det blir det nok aldri skutt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når man ser på vindavdrift og tenker på rekyl. Og effekt i smått vilt som ryper. Så må jo nesten 6,5 Grendel være det optimale kalibret til denne jobben. 
Pene utgangshull med fmj kuler som Norma 120 gr, og eventuelt Lapua Scenar når det blåser mer. Rekyl er vist 40% mindre en 6,5 Creedmoor. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...