Jump to content

Forbudliste halvauto rifler


DirtyHansen

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Ruger Mini 30 som nå står på listen over rifler som må leveres inn.

Men sånn som jeg tolker dette så gjelder det bare om våpenet er ervervet til jakt. Min Mini 30 er ikke ervervet til jakt så da burde jeg vel få beholde den? Jeg fikk min Mini 30 lenge før jeg i det hele tatt hadde vært på jegerkurs og da ikke ervervet til jakt men til konkurranse/sport.

 

Dette står på politiets liste A: Vi understreker at forbudet gjelder for erverv til jaktformål, jf. våpenlova § 11. Politiet kan gi løyve til å erverve våpenet i medhold av våpenlova §§ 10, 12 eller 13, dersom vilkårene ellers er oppfylt.

 

Vil man få info/brev fra politiet ang hvem som må levere inn rifler eller må man finne det ut selv?

Edited by DirtyHansen
Link to comment
Share on other sites

  • DirtyHansen changed the title to Forbudliste halvauto rifler
32 minutes ago, DirtyHansen said:

Vil man få info/brev fra politiet ang hvem som må levere inn rifler eller må man finne det ut selv?

Venter du til etter mai nester år, vi du få et innkallings brev. Men du mister rettigheten til pant.

Er litt Catch22, for de som er usikker på om de må levere inn eller ikke.

 

Politiet burde kunne klare dette opp ganske enkelt.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, DirtyHansen said:

Fikk den innvilget til metallsiluett for mange år siden.

Kjenner mange andre som fikk innvilget AR-10 på det samme i samme perioden som meg.

Den er jo innvilget til konkurranse så jeg er 80% sikker på at du ikke får brev. Velger du å beholde den, så i verste fall "taper" du de 4000 i pant om de begynner å sende brev.

Link to comment
Share on other sites

Den nye forskriften er egentlig ganske kinkig skrevet når det gjelder akkurat dette.

 

§ 14-1. Overgangsreglar

 

2. Løyver eller godkjenningar som er gjeve etter lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon mv. er også gyldige etter ikraftsetjing av våpenlova og denne forskrifta, med dei unnatak som følgjer av § 14-1 nr. 3, 4 og 14.

 

So far so good. Alle løyver gitt under gammel lov og forskrift er fortsatt gyldige - bortsett fra etter nummer 3 nedenfor (og 4 om deaktiverte våpen, og 14 om børsemakere uten løyve). Men hva sier nummer 3? Jo:

 

3. Løyve til å ha halvautomatisk rifle som nemnt i våpenlova § 5 andre ledd nr. 3 er berre gyldige i tre år etter ikraftsetjing av denne forskrifta, med mindre det er gjeve særskilt løyve etter våpenlova § 10, § 12 eller § 13, jf. våpenlova § 43.

 

... og våpenlova § 5 andre ledd nr. 3 omhandler våpen opprinnelig konstruert for helautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet (som POD har definert Mini-14 og Mini-30 som). Også her gis det unntak:

 

våpenlova § 10 (særskilte tilfelle), § 12 (sportsskyting) eller § 13 (samling).

 

Hvor det er § 12 om erverv av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon til sportsskyting som er relevant i dette tilfellet.

 

Men - og det er mulig jeg er på skikkelig gyngende juridisk grunn her - jeg leser at våpen som opprinnelig er laget for helautomatisk ild, militæret eller politiet skal destrueres innen 3 år med mindre det er gitt løyve etter NY våpenlovs § 10, § 12 eller § 13.

 

Jeg kan nå altså ikke se at det er hjemmel for at disse våpnene kan beholdes etter gammel lov og forskrift ihht § 14-1 nummer 2, men at det enten må gis løyve på nytt etter ny lov og forskrift, eller i det minste at innehav må tilfredsstille kravene i ny lov og forskrift. Jeg tror derfor at alle gamle løyver på slike våpen vil, som minimum, bli gjenstand for et brev fra politiet med et "bevis skriftlig at du tilfredsstiller kravene i våpenlovens § 12 eller lever inn til destruksjon".

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
3 minutes ago, Longshot said:

Hvorfor får man ikke pant etter denne datoen? Det kan da umulig stemme. Høres helt vanvittig ut.

Fordi de ikke har nok penger i budsjettet til å gi pant på alle våpnene de har planer om å inndra. Så de håper vel at folk ikke har fått det med seg.

Link to comment
Share on other sites

Just now, BadMongo said:

Fordi de ikke har nok penger i budsjettet til å gi pant på alle våpnene de har planer om å inndra. Så de håper vel at folk ikke har fått det med seg.

Da får de bare drite i inndragning også. Kompensasjon er vedtatt av Stortinget, det kan ikke politiet overprøve.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Longshot said:

Da får de bare drite i inndragning også. Kompensasjon er vedtatt av Stortinget, det kan ikke politiet overprøve.

Det er din egen feil om du ikke følger med på A, B, C, D, E, F og G listene til politiet hver uke for å se om våpenet ditt er ulovlig eller ikke 😝

 

Men fra spøk til alvor: De har 2 millioner bevilget til kompensasjon og våpen til det firedobbelte som skal inndras (for øyeblikket) så de håper vel bare at de fleste ikke følger med og dermed kan inndra uten kompensasjon.

Link to comment
Share on other sites

BadMongo skrev (På 3.3.2023 den 19.40):

Det er din egen feil om du ikke følger med på A, B, C, D, E, F og G listene til politiet hver uke for å se om våpenet ditt er ulovlig eller ikke 😝

 

Men fra spøk til alvor: De har 2 millioner bevilget til kompensasjon og våpen til det firedobbelte som skal inndras (for øyeblikket) så de håper vel bare at de fleste ikke følger med og dermed kan inndra uten kompensasjon.

 

Budsjettoverskridelser er ikke noe nytt. Det stopper ikke på 2 millioner dette nei. 

Link to comment
Share on other sites

Bare de korrekt registrerte ca 950 Mini-14 er jo firedobbelt av de bevilgede pengene.

Min spådom er at en eller annen gang mellom det nåværende amnestiets slutt (når våpenkontorene får tid til å spør POD om hvordan i alle dager skal dette løses, spesielt mtp penger og ikke minst den gode slumpen med f.eks 10/22 som vil kreve erstatning etter den berømte datoen) og en måned eller 2 før juni neste år, er at "vi setter en strek der, de som har de lovlig registrert på selv A-listen kan beholde dem, men ikke selge videre, slik det alltid har vært før".

 

Da blir "alle" fornøyde og de eneste som vil sutre litt, er de som var for trege til å handle 10/22 osv. Dette er også den løsningen som vil virke mest rettferdig mtp tingenes tilstand og rettsfølelse.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (1 time siden):

Da blir "alle" fornøyde og de eneste som vil sutre litt, er de som var for trege til å handle 10/22 osv. 

 

De som var for sene til det kan bare hive inn en søknad på en Bergara BXR .

Det er en 10/22 i alt annet enn navnet.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Robinson said:

 

De som var for sene til det kan bare hive inn en søknad på en Bergara BXR .

Det er en 10/22 i alt annet enn navnet.

 

Da er det bare å ikke komme for sent også her. Ser ut som Bergara har avsluttet produksjonen av BXR.

Den ligger under kategorien "Discontinued Rifles" på Bergaras hjemmesider.

 

Rettelse: om man går inn på den amerikanske siden til BXR så ser det ut som den fortsatt er i produksjon. Det er på den europeiske siden den er oppført som tatt ut av produksjon. Så jeg vet ikke, importerer norske forhandlere den via USA?

Edited by 5.6×15mm
Link to comment
Share on other sites

BadMongo skrev (På 3.3.2023 den 19.40):

Det er din egen feil om du ikke følger med på A, B, C, D, E, F og G listene til politiet hver uke for å se om våpenet ditt er ulovlig eller ikke 😝

 

Men fra spøk til alvor: De har 2 millioner bevilget til kompensasjon og våpen til det firedobbelte som skal inndras (for øyeblikket) så de håper vel bare at de fleste ikke følger med og dermed kan inndra uten kompensasjon.


Fikk endelig svar på at de ikke vet hva som skjer med min innleverte rifle fordi den NÅ står som lovlig, selv om det var forbudt å selge den i over ett år da jeg leverte den inn, stod på listen da jeg leverte den inn, og den temmelig sikkert er destruert -- men panten betales ikke ut før videre avklaring.

...det er nettopp denne type drama jeg forventet ved å levere den inn -- og jeg gleder meg til å kunne bidra til at de ansvarlige stilles til ansvar for den idiotiske situasjonen de har stelt i stand med å leke jurister langt utenfor sitt embete med åpenbar manglende kompetanse.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Saken er jo spesielt alvorlig nettopp fordi de sier at man MÅ levere inn før fristen for å få utbetalt pant -- OG, demonstrerbart, at man kanskje ikke får pant om man leverer inn.


Det er levert inn fordi:
-Det har vært umulig å selge det i over ett år på grunn av POD sine instruksjoner til politiet
-POD har truet med at man ikke får destruksjonspant om man ikke leverer inn tidsnok
-Samtidig som at POD også implisitt har truet med at det bare er de første til 'mølla', eventuelt kvernen, som får utbetalt pant


Jeg leter etter informasjon om hvor man klager på politidirektoratet.
Politiet har ikke gjort feil her, og jeg finner bare informasjon om hvordan man klager på politiet, til politidirektoratet, ikke hvordan man klager på politidirektoratet.

Er det statsforvalteren..?
Justisdepartmentet..? Begge deler?
Begynner å formulere klage nå, uansett hvor den skal leveres. Spør også om råd fra NJFF, først og fremst, via mail.

---

Sommeren 2021 var riktig tidspunkt å ha en ferdig liste på forbudte og tillatte skytevåpen.
Det burde ikke tatt kompetente mennesker lengre tid.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

OK..så halvautorifler ervervet til jakt som er på forbudsliste, f.eks. Mini 14 skal innleveres og destrueres..

 

Hva med de riflene som er ervervet for mange år siden til dynamisk/NROF som vitterlig opprinnelig er konstruert til mil. bruk, kan de beholdes uten videre men ikke omsettes..?

Tenker på HK 91, FN FAL, M14 osv..?

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (1 time siden):

Saken er jo spesielt alvorlig nettopp fordi de sier at man MÅ levere inn før fristen for å få utbetalt pant -- OG, demonstrerbart, at man kanskje ikke får pant om man leverer inn.


Det er levert inn fordi:
-Det har vært umulig å selge det i over ett år på grunn av POD sine instruksjoner til politiet
-POD har truet med at man ikke får destruksjonspant om man ikke leverer inn tidsnok
-Samtidig som at POD også implisitt har truet med at det bare er de første til 'mølla', eventuelt kvernen, som får utbetalt pant


Jeg leter etter informasjon om hvor man klager på politidirektoratet.
Politiet har ikke gjort feil her, og jeg finner bare informasjon om hvordan man klager på politiet, til politidirektoratet, ikke hvordan man klager på politidirektoratet.

Er det statsforvalteren..?
Justisdepartmentet..? Begge deler?
Begynner å formulere klage nå, uansett hvor den skal leveres. Spør også om råd fra NJFF, først og fremst, via mail.

---

Sommeren 2021 var riktig tidspunkt å ha en ferdig liste på forbudte og tillatte skytevåpen.
Det burde ikke tatt kompetente mennesker lengre tid.

 

 

http://jaktjus.no/om-oss/

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, pondoro said:

Hva med de riflene som er ervervet for mange år siden til dynamisk/NROF som vitterlig opprinnelig er konstruert til mil. bruk, kan de beholdes uten videre men ikke omsettes..?

Tenker på HK 91, FN FAL, M14 osv..?

 

De kan beholdes og omsettes til DSSN og NROF-bruk.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lille Arne said:

 

De kan beholdes og omsettes til DSSN og NROF-bruk.

Rent teknisk er ikke dette Riktig, da det er et forbud mot "Stridsvåpen" eller hva enn de kalte det. Så HK91 er lovlig mens en halvautomat G3 vil være forbudt etter forskriftens bokstav. 

 

Link to comment
Share on other sites

Undulaten skrev (6 timer siden):

Hvor har du dette fra?

 


Hvis et budsjett er på 2 millioner kroner, og det skal utbetales 4 000 kroner for hvert av over 20 000 våpen fra dette budsjettet...

Så leser jeg en implisitt (antydet, underforstått) trussel om at man kan eller vil få problemer med utbetalingen om man ikke leverer inn blant de 500 første.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (15 timer siden):


Hvis et budsjett er på 2 millioner kroner, og det skal utbetales 4 000 kroner for hvert av over 20 000 våpen fra dette budsjettet...

Så leser jeg en implisitt (antydet, underforstått) trussel om at man kan eller vil få problemer med utbetalingen om man ikke leverer inn blant de 500 første.

 

I budsjettet står det at ordningen bortfaller 1.juni 2024.

 

Sitat

Post 74 (Ny) Midlertidig destruksjonspant for enkelte typer halvautomatiske rifler I vedtak 883 av 6. mai 2021 ba Stortinget regjeringen om å utarbeide et forslag til en økonomisk kompensasjonsordning for våpeneiere som rammes av forbudet mot enkelte typer halvautomatiske rifler, jf. våpenlova §5 annet ledd nr. 3. For erverv av slike våpen trådte forbudet i kraft 1. juni 2021, og for innehav trer forbudet i kraft 1. juni 2024. For å følge opp vedtaket foreslås det å opprette en ordning for midlertidig destruksjonspant i perioden 2022–2024. Det foreslås en destruksjonspant som gir våpeneiere som rammes av forbudet en engangssum på 4 000 kroner per innlevert våpen, uavhengig av våpenets alder og tilstand. Fra og med 1. juni 2024 vil det være forbudt å inneha slike våpen, og ordningen bortfaller. Det foreslås en bevilgning på 2 mill. kroner på kap. 440 Politiet, ny post 74 Midlertidig destruksjonspant for enkelte typer halvautomatiske rifler.

 

https://www.regjeringen.no/contentassets/6632aef843a74d519a6a008cb9ac1504/no/pdfs/prp202120220001t01dddpdfs.pdf

Edited by Undulaten
Link to comment
Share on other sites

Undulaten skrev (3 timer siden):

I budsjettet står det at ordningen bortfaller 1.juni 2024.


Og budsjettet var foreslått til 2 millioner kroner, i avslutningen av en fjerårig prosess som får barnehagebarn til å se kompetente og organiserte ut.

...det må også nevnes at jeg lot være å bruke våpenet fordi det kunne bli forbudt, da det hadde et særegent preg som ville gjort trening med det litt bortkastet når jeg har andre våpen som ikke kunne bli forbudt -- og i fravær av noe langsiktig bruksområde, forsøkte å selge det.
Men ingen kunne kjøpe.

Denne situasjonen er nok flere i:
Det tar gleden ut av å trene med et våpen å vite at det når som helst kan bli forbudt, og at man uansett må bli god på en annen platform.

Da forbudslisten kom, POD sin offentlig publiserte eksamen i lovtolkning, som de fikk nær to år på å skrive med alle hjelpemidler tillatt, var det ingen god grunn til å holde på det lengre -- og budsjettet gjorde at jeg leverte inn raskest mulig, men det ville blitt levert inn raskt uansett:

Jeg skulle bruke pengene på å kjøpe et våpen jeg kan bruke.
 

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...