Jump to content

Ny pipe i 222 rem eller gå for 223 rem?


Rugerdud

Beholde 222 eller bytte til 223  

28 members have voted

  1. 1. Beholde 222 eller bytte til 223

    • 222 rem
      14
    • 223 rem
      14


Recommended Posts

Kjøpte sist sommer en billig Sako Vixen til et prosjekt. Denne hadde litt rust i pipa så planen om å kamre om originalpipa til 223 ble forkastet. Nå etter litt skyting ser jeg under mantel var det mer rust så presisjonen har nå blitt borte. Så da starter prosjektet. Men skal jeg da beholde den pene lille 222en, eller burde jeg gå for 223? Det meste sier jo gå for 223, men en 222 med litt raskere riflestigning hadde jo vært gøy. Hva tenker dere?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt å komme på et et argument for 222 i konkurranse med 223. Men hva med 6x45?

 

 

K

Skal jeg starte med noe rart noe, så er 300 BLK en heitere kandidat. Men har startet å bli voksen så vil ha noe der det er mulig å gå i en butikk å kjøpe ei pakke med ammunisjon om jeg ikke føler for å lade.

Link to comment
Share on other sites

@Jegerbombom Har bare 2-3 typer 223 rem med 55grs kuler. Og har vel 3-4 mm å gå på før det er fullt i magasinet. Så må uansett sette lange kuler dypt. Men nå er jeg en raring som mener 55 og 62 grs er perfekte kulevekter i 223 også da :P Bor i Innlandet så lite vind og skyter aldri på lenger hold enn 200 meter. Og skal jeg skyte langt har jeg både 6,5x55 og 308 win til den bruken. Dette er planlagt å være en rådyrkarabin til jakt.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Test skyting i går ga meg svaret jeg trengte for å starte pipebytte. Ladninger som i høst ga under 20mm spredning var nå oppe i snusboks grupper. Alt satt av skruer osv. Så børse ble levert til Våpensmia på Dokka. Når den kommer tilbake har den ei pipe fra Heym med 1/10 twist i kal 222 rem. Profilen ble "jakt" og den ble kort med sine 47cm og klar for demper. Blir spennende å se hvordan det blir når den kommer tilbake. Stokken skal jeg selv friske opp når våren kommer med varmere vær. Frister å finne på noe med lakk da jeg tror det blir mye jobb og jeg er ikke sikker på om jeg blir fornøyd med resultatet om jeg vil gå for olje. Men det blir uansett noen uker til ;) 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (34 minutter siden):

Du får rapportere. Leter egentlig etter en børsemaker som kan forholde seg til at "noen uker" ikke er "mange måneder"...

 

K

Rafdal bruket 4 uker sist jeg brukte han til pipebytte. XXL Lade brukte 2 uker på en stokkjobb og kapping/gjenging av pipe. J&F Gjøvik 2 dager på å bytte ei pipe(var ferdigpipe som bare måtte sjekke/tilpasse brystning og kammer) men hadde forventet ei uke eller så.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fant ut det hjelper jo ikke å velge en børsemaker som jobber raskt når han skal kjøpe og samarbeide med en av de flinkeste men også tregeste i landet 🤪 4 uker på å få tak i brotsjen han trengte lover jo ikke bra, men klart går sikkert fort etter at han som skulle levere brotsj fikk ut fingern. Nesten så jeg lurer på om den måtte lages først osv. 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (15 timer siden):

4 ukers leveringstid høres ikke urimelig ut om det er noe som må hentes utaskjærs, så fremt en ikke er villig til å betale (skjorta) for at det skal gå raskt. Ikke alltid det går raskt da heller, for den saks skyld.

Håper virkelig det måtte hentes fra utlandet, men vet jo aldri ;) Ble egentlig veldig overrasket at det skule ta så lang tid når jeg fikk beskjed om 1-2 uker også tok det plutselig 4 uten å ha fått igjen våpen enda :P

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 timer siden):

Må nevne at Rafdal byttet to piper for meg nå just. Sendte de en mandag, skjøt inn mandags kveld 14 dager etter.

 

K

Rafdal leverer. Hadde børse hos han for 1 års tid siden. Han sa 4-5 uker på jobben (var inn mot jakta så mye å gjøre) 5 uker senere var børsa klar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...