Jump to content

Alternativer til Stone Glacier


YnStee

Recommended Posts

Hei

Snuser på å bytte ut Powerframen min med en smidigere løsning. Powerframen er solid som faen, men høy egenvekt og klumpete reimer og lite smidig

 

Bruken er tunge bører på hjortejakt 30-40kg i sekken er normalen ofte. 

 

Hvilke erfaringer har folket gjort seg de siste 3-4 årene med aktuelle modeller for slik bruk? Ønsker sekk med mindre egenvekt og mindre klumpete. Stone Glacier er knall, men DYRT. 

 

Er jo helt sikkert andre sekker med ramme/hybrid løsninger som fungerer smertefritt til min skisserte bruk.

 

Vekt over 40 kg forekommer sjelden.

 

Jeg er 181cm og normalt slank.

 

Tips til sekker å se på mottas med stor takk

Link to comment
Share on other sites

Jeg erstattet min PowerFrame med en Kuiu Pro LT 7000 for 3 år siden og har ikke angret på det. 

Brukte litt tid på å bygge den om første gangen, men det tar bare et par minutter når du har gjort det noen ganger.

Det er flere størrelser både på ramme, hoftebelte og sekkeposer så den kan tilpasses de fleste kropper og bruksområder.

Totalvekt på min er ca 2kg hvis jeg husker rett.

 

www.kuiu.com

 

De er stivt priset, men det pleier å være salg med jevne mellomrom.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på den Ravnø sekken, nokon som har gjort deg erfaringer? Kontra Stone Glacier, så er det fort minst 3000,- forskjell i pris......er høgaktuell hvertfall.

 

Ønsker ein sekk som ein faktisk kan jakte med, samt bære hjorten i ut av skogen att. Powerframen funker fint til det siste, men heilt håplaus å ha på ryggen når ein går i skogen for å jakte. Fram til nå har jeg løst dette ved å legge Powerframen på et strategisk punkt i skogen, for så å gå tilbake å hente den ved slakting.

Edited by YnStee
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Eberlestock F1. Den veier 1.9kg og så kan man sette den opp med alt mulig av utstyr. Meget godt fornøyd den. Ikke gal pris heller. Har integrert rifleettui/gunslinger til geværet, Vorn-bag/lomme på hodtebelte til håndkikkert og ekstra ammo, og en vanntett bag/pose med tøy/mat/utstyr stroppet fast. Bært ut reinsdyrbukker/simler/hjort fra langt innpå heia (tipper 40-50kg), og det går fint- men til så tung bæring foretrekker jeg Reckon pga størrelsen. Som dagstursekk til reinsjakta er den en drøm pga vekt, komfort og funksjonalitet 

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg kjøpte meg Kifaru. De har et utfall alternativer. Utrolig solid - og lett! 

Prøvde en Stone Glacier med mitt vekt i, men den ble for myk synes jeg. 
har båret ut både utbeinet simle og kalv i RN smikk med Kifaru uten ubehag pga sekken. Det imponerte meg. Veier vel ca 2,5kg tror jeg? 
 

Link to comment
Share on other sites

Kiwi skrev (46 minutter siden):

Jeg kjøpte meg Kifaru. De har et utfall alternativer. Utrolig solid - og lett! 

Prøvde en Stone Glacier med mitt vekt i, men den ble for myk synes jeg. 
har båret ut både utbeinet simle og kalv i RN smikk med Kifaru uten ubehag pga sekken. Det imponerte meg. Veier vel ca 2,5kg tror jeg? 
 


 

Jeg så på en slik for noen år siden, men ingen norske importører, og ble veldig dyr. 
Kjøpte du rett fra USA?
I tillegg manglet pakkramma hylle, som jeg syntes er nødvendig. 

 

 

 
 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (2 timer siden):


 

Jeg så på en slik for noen år siden, men ingen norske importører, og ble veldig dyr. 
Kjøpte du rett fra USA?
I tillegg manglet pakkramma hylle, som jeg syntes er nødvendig. 

 

 

 
 


Ja, jeg bestilte en fra USA. Ikke den aller letteste ramma, men et hakk opp. 
Sekkeposen jeg bestilte har såkalt load shelf, men vet at de fleste sekkeposen ikke har det. Kjøper du en beregnet for sheep hunting har den det på Kifaru sine også! 

Kostbar moro ble det vel forsåvidt, men beste sekken jeg har hatt og prøvd.
 

Har hatt Powerframe først (håpløst belte) og siste utgave Recon Pack (helt nydelig comfort men blytung!). 
Kifaru er såpass lett at jeg får med både telt, sovepose og kokemuligheter for samme vekta  som bare Reckon Pack…. Villreinjakta blir straks mye finere når man kan slå leir når det mørkner og være på beina igjen ved daggry der man slapp! 

Edited by Kiwi
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kjøpte Kuiu frame pack med 3200 sekk. Den er fjærlett og solid som fy. Massevis av smarte finnesser som opprulling av reimer så dei ikkje henger og slenger, rifleholder osv. Den splittes i åpning som ein koffert og det er enkelt å finne det du skal ha uansett kvar det ligger i sekken, ikkje som ein tradisjonell sekk der du nesten kan avskrive det som ligger nederst. Bærekomfor er heilt topp når du har med <20kg over dette fungerer den fortsatt bra. Passerer du 50kg så går det også men då er det ingen som slår Powerframe! (og ja, eg har også Reconpack...)
Bæresystem for kjøtt fungerer bra, du får tynga godt inn mot ryggen.

Koster i dag med vår norske sloty brutalt mykje, det er alltid salg så vent til det er ca 40% så hjelper det litt.
Minus med Kuiu og også SG er at dei ikkje er like vanntette som Powerframe, regntrekk eller drybag er eit must på dager med ruskevær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...