Jump to content

Halvauto luftpistol - finnes det noe brukbart?


tg1

Recommended Posts

Morn!
Vurderer å kjøpe en luftpistol til trening i garasjen når vær/årstid/lysforhold/kone ikke tillater å stikke på skytebanen. Tenker da primært trening på feltskyting, så magasinkapasitet over 6 skudd er evt bare en bonus.

Men, finnes det noe halvauto alternativ som faktisk er brukbart? Jeg ser det selges Umarex-varianter på f.eks. game-on, men er disse så dårlige som jeg mistenker? (Mtp. avtrekk, presisjon, osv..)

Link to comment
Share on other sites

Alternativ til luftpistol er en laserpatron og Mantis sin laser academy app. Da putter du laserpatronen inn i kammeret på pistolen og når du skyter så kommer det ut en laserdot. Så printer du ut skiver fra hjemmesiden til Mantis som mobiltelefonen din ser gjennom appen Laser Academy. Appen registrer hvor laserdotten treffer og viser det til deg.

Det er billigere enn en god luftpistol og du får skutt med egen pistol. Bakdelen er at du må spenne hanen hver gang eller ta DA avtrekk.

 

Et dyrer alternativ er denne løsningen fra CoolFire: https://coolfiretrainer.com/

Da får du laser, omladning og rekyl. 

 

Jeg bruker laser academy og en laserpatron fra laser ammo, men det er etterhvert mange som produserer slike laserpatroner nå.

Edited by ATS
Link to comment
Share on other sites

Du vet kanskje om 5-skudds matchpistoler. Den eneste i produksjon om dagen er vel Steyr sin LP50 i forskjellige varianter:

https://www.steyr-sport.com/en/steyr-lp-50

 

Problemet med disse er at de etter hva jeg har forstått bare har 5-skudds magasin og de heller ikke lar seg modifisere til flere skudd på noen enkel måte.

 

Feinwerkbau har annonsert at de kommer med en tilsvarende modell i løpet av året (P85 kalte de den på Facebook). Kan jo håpe på at de har en mulighet for 6-skudd.

Link to comment
Share on other sites

havardma skrev (16 minutter siden):

5-skudds matchpistoler

Var ikke klar over at dette fantes nei. Luftpistolverden er, enn så lenge, upløyd mark for min del. 5-skudds magasin er uansett bedre enn å lade hvert skudd.

 

ATS skrev (37 minutter siden):

laserpatron

Gode forslag, takker. Med laserpatron og Mantis må det i så fall bli revolveren min jeg bruker, da jeg bare har striker pistoler. :) 
CoolFire Trainer så artig ut ja! Skal kikke mer på den. Ser det fins til Walther Q5 SF 👍

 

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (40 minutter siden):

Med laserpatron og Mantis må det i så fall bli revolveren min jeg bruker, da jeg bare har striker pistoler.

 

Laserpatronen sitter fast i kammeret slik at den hopper ikke ut når du drar i sleden. Så det er bare å dra sleden hver gang du skal skyte. Men det blir jo uansett manuelt. 


Jeg tar laserpatronen ut ved å dytte en blyant inn i fronten av løpet og dytter forsiktig ut laserpatronen. Bruker en blyant med viskelær slik at det er noe mykt som presser mot laserpatronen. 

 

Om du kjøper CoolFire systemet så må du gi beskjed hvor godt det funker! Jeg skyter ikke nok pistol for tiden til at jeg vil investere i en, men jeg har vært nysgjerrig i noen år nå.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skal bli relevant trening til feltskyting så må det nesten bli noe som ikke trenger å dra sleide for hvert skudd ja :) 
 

Det koster fort litt hvis man skal kjøpe en halvordentlig luftpistol også, så sånn sett er ikke Coolfire så ille. Men en luftpistol har jo nødvendigvis litt flere bruksområder enn bare tørrtrening :) 

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (1 time siden):

Spørsmål ang LP50 (dumt siden jeg nesten aldri har tatt i en skikkelig luftpistol) - er det mulig å starte med ei kule i kammeret pluss 5 i magasinet (totalt 6)?

Om du finner en dyktig mekaniker med det riktige utstyret, skal det ikke være vanskelig å lage et "magasin" med seks hull i stedet for fem på det som leveres med pistolen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at de "billige" Umarex-pistolene fungerer utmerket som trening til feltskyting. Pistolene har mye dårligere presisjon enn match-luftpistoler, men på 10 meter er ikke spredningen større enn 2-3 cm så for å trene felt vil det fungere helt fint. Avtrekket på de pistolene jeg har hatt er veldig bra og siktene kan justeres på samme måte som på pistolene de er kopier av. Pistolene har ikke god nok presisjon til å brukes i konkurranser, men slik jeg oppfatter deg er ikke det formålet. Co-patronene holder til 60-70 skudd så en patron er en ok økt. Hvis du skal ha noe som treffer nøyaktig det du sikter på og som samtidig ligner på en feltpistol bør du kikke på Steyr LP 50 Compact. 

Link to comment
Share on other sites

Umarex har mye gøy, og noe dårlig. Jeg har en Umarex Walther CP88, som de fleste slike "halvauto" luftpistoler er den egentlig en 8-skudds revolver kamuflert inni en ramme med utseende som en pistol. Single/Double action avtrekk, hanen spenner seg ikke av seg selv etter hvert skudd.

 

Greit nok hvis du godtar revolver-aktig DA avtrekk som "halvauto", så lenge det virker. Min har bare gått et par tusen skudd, og noe er blitt slappt så hanen treffer ikke ventilen hardt nok i DA. Det slippes bare ut bittelitt gass, så kula setter seg fast i løpet. På single action spennes hanen litt lenger tilbake og treffer hardt nok, men hvis jeg ønsket å spenne hanen for hvert skudd hadde jeg kjøpt en single action revolver.

 

Umarex har en liten jungel av modeller, noen av dem har det de kaller "blowback" der en del eller hele sliden beveger seg frem og tilbake i simulert rekyl og spenner avtrekksmekanismen. Jeg antar at noen av disse gir mer realistisk avtrekk, men vær obs på at mange av dem bare skyter rundkuler med begredelig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke helt det du spør etter, men som alternativ går det også an å få til noe med akkustisk laser fra Accurize. Luftpistolen, en Weihrauch HW75 kan spennes opp/klikkes for å trigge den akkustiske laseren. Den har god presisjon, ganske riktig vekt og godt avtrekk. Skal jeg plinke litt utendørs, så drar jeg bare ut laseren. Jeg hadde Accurize fra før, ellers hadde det blitt et tullete dyrt prosjekt... Det hører med til historien at jeg skal på sikkerhetskurs til uken, og regner med at det går litt tid før jeg kan kjøpe egen pistol, og kan bruke dette til å trene med i mellomtiden...

HW75.jpg

accurize2.png

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...