Jump to content

Meopta vs Zeiss til kombi


RookieSør

Recommended Posts

Hei

Jeg har fått et kikkertsikte av en slektning som ga seg med jakt, og har endt opp i et lite dilemma angående hva som bør stå på kombien min. En Zeiss Conquest DL 1.2-5x36 eller en Meopta Meosport R1 1-4x22? Jeg har brukt Meoptaen på kombien noen år, og vurderer bytte denne ut, men etter å ha lest litt om Conquest DL-serien blir jeg usikker.

Noen med erfaringer fra noen av disse, eller kikkerter i andre varianter fra enten Conquest Dl eller Meosport, som kan komme med noen kloke ord om hva dere mener er best på en kombi?
 

IMG_2198.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar @Sølvrev
Noe spesielt du legget i den konklusjonen? :) 
Meoptaen er lettere, forstørrelse fra 1, men irriterer meg litt at linsa fremme er et såpass godt stykke inn i røret at dersom det dugger opp på jakt så får jeg ikke dugget bort. 
Zeissen er noe tyngre, klarere i optikken men ikke noe milevis foran Meoptaen på noen som helst måte egentlig der.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen kjennskap til Meoptaen, men har selv samme Zeissen som "kortholdssikte" Den står på laveste forstørrelse det meste av sesongen, og det er ingen problem med å skyte med begge øyne åpne. Synes det er en stor fordel med lysprikk, som er passe stor, tydelig og lett regulerbar. Optikken er klar og fin, og hvis jeg ikke husker feil så leveres den med Lotutec linsebeskyttelse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

RookieSør skrev (2 timer siden):

Takk for svar @Sølvrev
Noe spesielt du legget i den konklusjonen? :) 

Ja, et lite, lett og nett kikkertsikte kan du bruke under "alle" forhold. Med 1 x forstørrelse har du stort synsfelt og kan skyte mot bevegelige mål med begge øynene åpne. Dugg-problemet kan løses med en linsebeskytter av "flip open"-typen, Tenebraex er vel blant de mer solide men Butler Creek duger også.

 

Det er for øvrig, som @Gillenpåpeker, en stor fordel med lysprikk (eller opplyst circle dot-retikkel, som er min favoritt). Jeg tenker Zeissen kanskje blir litt i største (og tyngste?) laget til å være permanent påmontert et kombinasjonsvåpen, men hver sin smak. Jeg har Swarovski 1-6x24 med CD-I retikkel på drillingen.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Skjønner @Sølvrev. Får vel få meg noe linsebeskytter foran da eventuelt. Har selv aldri begynt å bruke lysprikk, da jeg ikke har jaktet i skumring eller tatt raske skudd med begge øyne åpne. 
 

amatør skrev (15 minutter siden):

 

De eldste utgavene av dette siktet var ca 5 cm kortere. 

Ja da gir det mer mening, men slik det er nå er det på grensen til håpløst. Fremre linse 6-7cm inn i fremre rør synes jeg mildt sagt er upraktisk. Har vurdert baufil, men kanskje litt vel drastisk :) 

På vekta er det ikke mer enn snaut 100g forskjell på dem, så om børsa ferdig satt opp veier 3,9 eller 4,0 er nok ikke natt og dag i forskjell.

Link to comment
Share on other sites

RookieSør skrev (På 12.2.2023 den 12.15):

men irriterer meg litt at linsa fremme er et såpass godt stykke inn i røret at dersom det dugger opp på jakt så får jeg ikke dugget bort. 

  

Men i annonsen skriver du:

 

Sitat

Fordel med linse fremme at den er litt inn i røret, som den er med disse siktene. Unngår å skrape opp linsen da.

 

 

Jeg har en Zeiss Varipoint 1,1-4x24. Her kan man se at det ikke er en linse, men bare en plan glassplate (vindu) som er satt helt fremme, slik a man kommer til for å pusse "linsa"

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...