Jump to content

Kikkertsikte til fuglejakt


Hako

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er på utkikk etter nytt kikkertsikte til jaktrifla. Det skal brukes til jakt, men det er gøy å være på banen av og til.

 

Jeg jakter hovedsaklig etter rype og skogsfugel.

 

Siden dette er små mål på relativt lang avstand + litt bane tenker jeg at kikkerten burde ha:

mil/mil reticle/tårn

zoom fra ca 4-16 med object på 42-50mm (fleksibel)

Ikke for høy vekt. +- ca 650g

 

De to kikkertene som dokker opp for meg er

VORTEX RAZOR HD LHT 3-15X42

Hawke frontier 30sf ffp 3-15x50

 

Er det noen som har erfaring med disse? Hawke har jeg ikke sett før, men ser jaktinord(simon Åsheim) bruker sidewinder varianten og virker fornøyd med sin. 

Budsjetter er rundt 15k

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Hawke Sidewinder 8-32x56 for bruk på en salongrifle, den var på tilbud til 4490,- på skittjakt under black week og jeg tenkte at det kan jeg spandere på salongen, selv om laveste forstørrelse er litt i den øvre enden av skalaen. Hadde lest en del gamle poster om at dette var optikk på linje med annen billigoptikk fra Kina, men kanskje i den positive enden av billigoptikk-skalaen. Dette vil jeg påstå er utdaterte påstander. Fra før av hadde jeg en Zeiss Duralyt 3-12x50 og en Nikko sterling Diamond 2.5-10x50. Jeg ble meget positivt overrasket over Hawke, i dagslys klarer jeg ikke å se at Hawken er dårligere en Zeissen, men jeg har ikke prøvd de i skumringslys. Hawke er helt skarp i hele forstørrelsesområdet helt ut i kantene, og langt bedre enn Nikkoen. Klikkene stemmer og den er konsis ved skruing frem og tilbake. Har dog ikke prøvd å makse klikkene helt ut og tilbake, for å sjekke treffpunkt. Av disse tre kikkertene så foretrekker jeg nå Sidewinderen til dens tiltenkte bruk, med unntak av jakt hvor det kan bli korte skytehold, der vil laveste forstørrelse bli for høy. Forbeholdet her er at jeg ikke har all verdens erfaring med forskjellige typer kikkertsikter, jeg skriver basert på min erfaring med de jeg har og kjenner godt fra før.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • sako_35 changed the title to Kikkertsikte til fuglejakt

Har en Meopta Meosport 3-15x50 til småvilt. Utvendige låsbare tårn med MRAD(mil/mil), 4A retikkel med rødpunkt. Kanskje litt lav forstørrelse for de lengste skuddene på toppjakt, men jeg bruker ganske lav forstørrelse på jakt siden jeg liker å ha oversikt når viltet beveger seg og at man lettere oppdager fugler som sitter nærmere. Når jeg har skutt ryper på 120-130 meters hold har jeg ofte siktet på 7-8x. Tenker da at det duger med 15x til 200 meter ++ på toppjakt. Det skal være samme linser i det sitter som det er i Optikaserien.

Edited by Polardego
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er nok flere utgaver av den ja @8x57IRS.

 

March'en er fin den. Men det er jo en sær kikkert på mange måter. Å den er naturligvis rimelig kresen på øyeplassering på 24x. Den er ikke sylskarp på 24x heller, men den er fortsatt bedre enn mye anna på 24x. Under ca 20x er den veldig skarp. Kresen på parallakse også. Såpass kresen at jeg har vurdert å notere avstand på parallakse-justeringa for avstandsbedømming. Men da mest merkbart på 24x det og. Prisen er jo også for spesielt interesserte ja 😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (6 minutter siden):

Er noko drit for og sei det rett ut når siktet er så nøye på kor ein har auga, er vel den høge forstørelsen som gjere det vel så det er muligeins litt uavhengig av merke.

Det er nesten ren matematikk. Utgangspupillen er objektivdiameteren delt på forstørrelsen. Det er også nesten bare en treningssak, men det hjelper med rett høyde på kinnstøtta.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Eiha skrev (12 timer siden):

Hva ble prisen på den fra J&F?

Betalt 13 000, pluss 2300 for originale Leupold linsebeskyttere. Meningsløs pris for 2 aluminiumsdeksel, men sånn er verden. Kan ikke montere feite plastdeksel på ett så smekkert sikte. 

Denne har tomsrør og fast parallakse på 150m. Skyting på 50m er ikke noe problem. 

March 3-24x42 blir ett helt annet sikte en denne Leupold`en. VX3 er ett rent og ukomplisert jaktsikte, mens March`en er vell en kombinasjon av alt. Veier vell nesten dobbelt så mye å. Å knote med en utfordrende parallaksejustering på jakt ville jeg nok fort ha blitt lei av.

IMG_20230228_092512.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Den Leupolden og March'en er ganske forskjellige ja, tror ikke noen har tenkt heller noe annet. 

 

Dette med parallakse kommer jo litt an på hvilken jakt man skal på. Til fuglejakt med rifle har vertfall jeg ofte god tid. Har forsåvidt sjelden justert parallaksen på den på normale rypehold. Så kresen er den ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Holder på å bli kjent med march 3-24x42 selv. Først av alt vil jeg si at om penger ikke hadde vært et problem, så hadde jeg handlet 4,5-28x52, men nå fikk jeg tak i dette til en overkommelig pris.

Det er sært. Det er sikkert tyngre enn leupolden, men det er lett ift hva det er. At det er grunn dybdeskarphet hjelper med å få målet til å skille seg ut. Samtidig er ikke parallaksejusteringen SÅ kilen at jeg så langt har opplevd det direkte problematisk.

Det er helt klart best i området 3-18; det blir merkbart mørkere og svakere optisk fra 20-24. På maks forstørrelse er det selvsagt ikke rare dotten av et bilde som kommer ut av okularet, men det er heller ikke så problematisk som jeg leser noen skal ha det til. Og det blir i tillegg bedre for hver gang jeg skyter, dvs -jeg- blir bedre på å plassere meg riktig.

Det er altfor mange knepp sideveis, og plenty opp og ned. De er i tillegg tydelige og noe av det beste jeg har prøvd. Veldig fin størrelse. Retikkelet er bra, mener jeg. En stund siden jeg så gjennom et kahles 3-18, men optisk er det fullt på høyde med det, og kanskje et knepp over i samme område. Fra 19-24 er det uendelig mye bedre en k318 som selvsagt stopper på 18.

 

Er det for alle? Helt sikkert ikke. Jeg vet ikke engang om det er for meg. Men jeg skal nå prøve en stund til😄

 

Link to comment
Share on other sites

Har nå bestilt meg enda et Ziess V4 4-16x44 med lys og uten ballistisk tårn nå. Synes 7,5K for dette er en meget fin pris og lysprikken skal visstnok være bra (ref jeger.no). Skal flytte tilsvarende sikte (bilde - uten lys m/tårn) over på ei annen børse - evt pipe.
På 17 hornet børsa under (Anshutz 1771) vil jeg neppe trenge å skru noe på avstander opp til 150 meter så tror den blir bra der. Er jo et pent sikte i tillegg (viktig). Trenger linsedeksler dog. Har Tenebrax og originale Zeiss deksler på de andre Zeiss siktene mine. Har ikke funnet noe tilsvarende for dette. Forslag mottas med takk. Mulig det kun er Butler Creek som er aktuelt her.
L63z3GwvKzuLKA5F-FW6xDqyqQjzUH_PS-I4LpxGRedyP8V7Jo-CSWQgj-pKLToPGJrEbKCTX-YP0qlnrl3MCVxxJhq4OlMXklBu76Gewo46SVZiCCSCZnReh683yeM2PwRA3TBt4I7Qd0YqKll_ZWuvbiQ-WNLpfFfAtqD7s-TYTZj8ojhiqmOvi1lBgED-A5-ZAx1sSnKcwwqB3CHQj9NeaO5QhyPw_RNhW4BXV0GZL8ltc0UrO4egwXnL4mkYvqHJ9tA7FvyKt1ZEWGAtJRwL-4nVSihELY7_3UHZuXwon6UHblgJvfWvMz8nC_rhg2INCosjWVeHSbMzHBv3mNDchSMNCh7ctok0LQEsrSJMweKtKxZLM0RCSN-x6NB9IZsEylZ-ukZxJHIqFdsVMMp_eS1jqQYxrICBNE8DCXZR8sG4eM3nncUUfFmHSHTFETI292ZquKyvwNnkIleUfIJZF0H2BBXgUQJRaudxfVZRhsBU2VW7ixamOC3hk_8dBIStCde8mpL1oEaslD2Q-wMXPp--Ghm7_qDV-R0mWpBBgoNpjka2_FgphlwjX3D215DLDoznDFF2nro2xVVKm5BUXpGy1M0XAXXkf-tEAy6F7QM--FJ4uSczaygodbzNueSV8EmlgOv04tteJbQuZnQFBvWjRxYu0JaJcvFNWnVEOA9jXxe6aJtYPR3kE9pU95qVWvjKMcMMRF1btiICX8TaZmyu1Vd1oCQL7LFDJiCiwg65B3PPvL1TXUOXrPZg1-XLhVsaBPFYRqJus1S_-zjmnOrrAAhDy7uBJQI4jb_8iqaivCNfYkdvIIjw4OHhAE6Maoi0HwWqiEUGnWspYevZsS13mL_H9EU3YoZthwEXSyWhft6kEqccE6EpT9KtPXfgfPULWubrdQkTwf9S_9-SPlodYqp3RXndR_i_9-K2Jg1z-Q=w2314-h1303-no?authuser=0

Link to comment
Share on other sites

On 2/10/2023 at 4:59 PM, Polardego said:

Har en Meopta Meosport 3-15x50 til småvilt. Utvendige låsbare tårn med MRAD(mil/mil), 4A retikkel med rødpunkt. Kanskje litt lav forstørrelse for de lengste skuddene på toppjakt, men jeg bruker ganske lav forstørrelse på jakt siden jeg liker å ha oversikt når viltet beveger seg og at man lettere oppdager fugler som sitter nærmere. Når jeg har skutt ryper på 120-130 meters hold har jeg ofte siktet på 7-8x. Tenker da at det duger med 15x til 200 meter ++ på toppjakt. Det skal være samme linser i det sitter som det er i Optikaserien.

 

Jeg bruker samme sikte på ender og grågås. Ikke det samme som toppjakt akkurat men siktet er bra til fuglejakt, og veldig kjekt prismessig.

Tenker det samme som deg angående oversikt på lavere forstørrelse. Her jeg jakter må jeg ha oversikt over hvor sauene til svigerfar står i forhold til gåsa. Kan fort bli dårlig stemning hvis ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da mottok jeg Zeiss V4 4-16x44 fra XXL. Har et fra før uten lys som jeg skrev tidligere her. Denne gang ble det med lys. En interessant detalj. Her kan det da se ut som om parallaksen er justerbar fra 10 yards til tross for at xxl oppgir den fra 50? Spennende.
oGlyeEUKw8qMldrd68ImSO2QKhfMh8HDy79dpTutemjUFxO5n6iYeaYC2_uTIG9QRWzZw5D9sil8l2F9KFKWa86ByrJUCyF7sRXx2qTUuIIrce-DTe0glfudUsAuKA3qbdvMZkPa1216haTlBSLmDy_tScfife2wfBukS4OMJhOzJHbQ3swnPWLS8FnWuvBrq3VNmGEhhlk1WKloCPQKkFkZqpnMXs2Oq5tlF-1v1HHHykKhAODe_oQjzmZ4ZamnjXt8J9_RmCFIpdCPq-KfUcqEdoLYFwZLEKtb907D-6_NCUGob5Kcmy8HfQEd7B2GUDOUGk9IjgDT7EdtcfRqzdMnCpEePbPkaahQcJ9puaf4cUDeN6Ix3Frg9DGKQ89YQQBfYZOzfwNst7-HMJqwYWZypz5_OK_zDafjUd1OPIvb3B4OysoXDM5RZ61A8Goa6gVjbFS-lT7RHGXWl_hUtExICmh0fW7mbeMs0kSV51CRAlEdpc33iR1TOlFOI5_M-C9YEdbVs-JaK-gxrI8XM0uefmM_6_fTH9FyZ5E23qt6RsXUJdyQSp-MVqfnRMgsmzLayrwc-zoUS_YcZjWqLiLmg4F4hf7RkveOU4MkTmumln7oGWPWb8UPGg1NusisGYwQ2qcKUVMvHWGdoyze-fWAVKsFNMcq2HShNfBx7PXd-21cP4dLu5_SrM3WTC9k0rUcyFBoPlVjtmkNwexOzRfh0yUjgbI60RUn7IiqulPnSHdSmkaqLRfuxQ-OvIyLT3YKNWDxaRTLewKvzeumMt2wF2gnxRU7uwX1uFCM3EvaJpzP-gxw1ueQEZs3VS649cg-zDUuGfE2zJo6sAe2pvesrNjmPwvJTmIX9WCJ02w5mlkKGnZzP31jNK_GYtQfmiFyETokdJZsRh9t8Lv4NZH2hAF1BddOzW5Fthl8dqWbpfK7Aw=w734-h1303-no?authuser=0

Edited by 8x57IRS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...