Jump to content

Svindel på Finn.no


CRUB

Recommended Posts

Hei, vil bare legge igjen en liten advarsel her.

 

Jeg skulle kjøpe optikk på Finn og fant en grei priset kikkert på Finn.

Selger hadde bank id verifisert konto som var ganske så ny og hadde andre annonser enn den jeg så på. Annonsene var dog adressert i forskjellige deler av landet (snodig).

Selger kunne av diverse grunner ikke sende meg bilder av kikkerten og var akkurat dratt til nordsjøen, men dersom jeg betalte beløpet inn på kontonr 3126 22 98577 så skulle han reservere kikkerten. Jeg foreslo selvsagt at han kunne sende bilder når han kom hjem og så få betalt. Han foreslo at jeg kunne betale 50% nå og 50% når jeg mottok kikkerten, men det var ikke aktuelt for meg (Mistenkte at noe var litt guffent her).

Kort tid etter var annonsen slettet, brukeren var også slettet og det var det. Det er selvsagt rapportert til Finn, men har ikke hørt noe fra dem.

 

Obs obs, vær kritiske når dere skal kjøpe :)

 

-Christer

Link to comment
Share on other sites

Veldig trist for deg! Men mitt inntrykk, både som kjøper og selger, er at de aller, aller fleste som legger ut annonser er hederlige folk. Det er også inntrykket fra andre tråder som berører dette temaet. Men om man aner ugler i mosen er nok det beste å handle ansikt til ansikt, eller via en bekjent som ikke bor for langt borte fra selger.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Har handlet mye på finn i mange år både solgt og kjøpt aldri hatt noen form for trøbbel. Men det er nokk en god ide og se hvor lenge en selger har hatt konto der og eventuelle anmerkninger. En som driver med svindel blir vel forholdsvis fort kastet ut fra finn.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

CRUB skrev (På 30.1.2023 den 16.48):

var akkurat dratt til nordsjøen

Nå jobber jeg med politianmeldelser for en bedrift (jeg er ikke vekter), jeg anmeldte nylig en rusmisbruker som drev "butikk" på Finn. Det løste seg med at "onkel blå" avla ham et besøk og "butikken" ble nedlagt. Årsaken til salget var konkursbo. Ellers går det ofte igjen at kjeltringen er på nordsjøen, det gjelder å gjøre seg utilgjengelig. Som regel er de jeg kjenner på nordsjøen mulig å kommunisere  med.  

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem (som oftest) å sende meldinger fra platform, rigg osv. Men litt vanskelig å ta nye bilder og sende pakke fra offshore. Folk ber ofte om nye bilder osv (som er greit). Jeg kan bare drite i at en av de hjemme skal prestere å ta gode nye bilder, får mer detaljer av tingene rundt en selve siktet jeg skal selge...

Link to comment
Share on other sites

Sitter på en Circle K nå å drikker en kaffe på vei hjem etter en 10-timers tur/retur roadtrip for å hente en rifle kjøpt på Finn.no

Ræva annonse, dårlige bilder. Tok flere dager mellom hver gang jeg fikk svar. Årsaken sa han var at han jobbet i Nordsjøen.

 

Nå ligger en nydelig rifle bak i bilen som jeg skal kose meg med på skytebanen i morgen. Hos selger hadde jeg også en lang og trivelig kaffeprat med lefser om jakt, våpen, og gårdsdrift kombinert med nordsjøarbeid.

 

Handel med nordsjøarbeidere anbefales på det sterkeste. Uten han hadde jeg ikke nå hatt riflen jeg har siklet etter i 6-7 år uten å finne noe sted. Nå fant jeg den :-)

Nå er min jaktvåpen garderobe komplett og perfekt akkurat slik jeg har drømt om i lang tid på elgposter og andre ganger jeg har tid til å filosofere.

Edited by Bartemannen
  • Like 8
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har handlet mye på finn.no gjennom flere år, og først i vinter ble jeg lurt. Avtalte kjøp av kikkertsikte, selger hadde verifisert konto, søkbart tlf og kun positive tilbakemeldinger.  Vippset avtalt beløp, men selger sendte ikke kikkerten. Meldte det inn til finn.no som svindel, og ble anbefalt å anmelde saken. Da jeg til slutt ga beskjed til selger om at jeg ville komme og hente pengene mine og at han ville koste reiseutgifter og tidsbruk fikk jeg pengene tilbake. Finn.no har slettet brukeren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble også lurt for ca fire år siden. Kjøpte et kikkertsikte for 16500kr. Betalte på Vipps etter jeg hadde snakket med selger, samt fått han til å sende bilde av førerkortet, med personnummer og det hele. Ble mye bortforklaringer om at kikkerten var sendt, at han sendte det uten sporing etc. etter å ha krevd penger igjen, rapportert han til finn.no ringte jeg til han og sa han hadde en dag å sende pengene før anmeldelse. Det ble anmeldelse, og etter en god stund fikk jeg brev fra politiet om at han var dømt for fem seks tilfeller av svindel, bl.a. en våpenbutikk der han hadde kjøpt rifle og kikkert. Jeg fikk jevnlige betalinger på ca 2000kr med noen måneders mellomrom helt til alt var tilbakebetalt. Tok laaang tid, han hadde en del utestående…

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Da hadde du sannelig flaks med at Politiet gjorde noe.

 

Jeg har, bank i bordet, ikke blitt lurt på finn enda. Men kona ble lurt for 6000 kroner for et par år siden. Verifisert selger, lett identifiserbar fyr som hadde flere annonser ute på lignende falske varer. 

 

Posten brukte lengre tid på å frakte brevet om henleggelse enn Politiet brukte på å konkludere i en svindelsak med kjent gjerningsmann og bevis rett i fanget. 

 

Jeg tør påstå at man løper større risiko for rettsforfølgelse om man snakker i telefonen i bil enn om man svindler folk på finn under fullt navn. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nok ofte personer som er i en eller annen "desperat" situasjon som driver med regulær svindel. Konsekvenser bryr de seg derfor ikke så mye om, og sannsynligheten for å få sk hjemmebesøk er nok forsvinnende liten. Spesielt ikke av våpeneiere, som gjerne (av forståelige grunner) er pissredde for å havne i en situasjon som kan medføre fysisk konfrontasjon. Om ordensmakten ikke vil bruke mye ressurser på å forfølge disse notoriske kjeltringene, så kan man derimot være rimelig sikker på at ressursene til å etterforske og forfølge påstander om fysiske trusler fra våpeneiere er tilnærmet ubegrensede (Det har sannsynligvis ikke rare effekten å troppe opp på døra og si "vær så snill").

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri blitt lurt på Finn, men lurt av posten.. Kjøpte et brukt våpenstativ (tenkt til luftgevær og våpen der sluttstykket er demontert og i våpenskap) på Finn som skulle sendes i posten. Fikk bilde av litt krøllete kvitteringer på at de var sendt, men aldri noe sporing på posten app. La inn nr på kvitteringer som sporing, men ingenting dukket opp. Hadde håpt at det kom før jeg reiste offshore(mange offshorearbeidere her), men kom ikke. Når jeg var offshore zoomet jeg litt nøyere på kvitteringen og var usikker på om noen tall var 8 eller 0, prøvde å endre og søke, og vipps der sto det at de var ankommet postkontor noen dager før. Gikk inn og bestilte hjemlevering over helga da dette var en fredag. Så på sporing en stund etter at det sto utlevert, men tenkte ikke mere over det da jeg antok at det var pga at den var klargjort for utlevering. Sambo var hjemme da pakken skulle komme, men ingen kom. Ringte posten for etterlysning, de sa at det var sender som måtte melde den savnet. Kontaktet han som tok kontakt med posten, der sa de at den var utlevert til meg. Kontaktet posten igjen og sa det ikke var meg da jeg var offshore, de sa at de hadde bilder av meg hente pakken og anbefalte meg å melde til politiet hvis det ikke var meg. Anmeldte saken til politiet, den ble henlagt etter kort tid. Posten nektet all skyld da det ikke er identifiseringsplikt på denne type Norgespakker.  At jeg ikke hadde fått sporing på App, og at jeg hadde bestilt hjemlevering noen timer før var urelevant. Sannsynligvis har de levert ut hentelapp i postkassa, og en jævel tatt den derifra. 
Enden på visa ble at jeg tapte pengene, og at vedkommende jeg kjøpte den av ga meg dårlig score på Finn siden han sikkert trodde jeg prøvde å svindle ham. 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (17 timer siden):

Spesielt ikke av våpeneiere, som gjerne (av forståelige grunner) er pissredde for å havne i en situasjon som kan medføre fysisk konfrontasjon.

 

Ja, det er sant. Våpeneiere er nok sånn sett de tryggeste å svindle.

 

Men han som bare eier et luftgevær, og som blir svindlet under kjøp av et kikkertsikte, kan jo ha et rulleblad langt som et vondt år, og i tillegg være en hissig voldelig boler på 120 kilo. 

Link to comment
Share on other sites

Hugs at selv om noen har god tilbakemelding, så er det ikke verre enn å lage en fiktiv annonse, "selge" til en bekjent og han gir god tilbakemelding... Selv sender jeg aldri uten forhåndbetaling, og heller ikke postoppkrav uten at frakt er betalt på forhånd. Blir ikke pakken hentet, sitter du igjen med varen og må likevel betale frakten. Men jeg er selv godtroende, og betaler på forhånd både for varen og frakten om alt virker ok. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...