Jump to content

Gammel S/S hagle - Hvilken ammo skal jeg bruke


Brutus82

Recommended Posts

Jeg har fått meg en gammel S/S Baikal 58 hagle, et nydelig stykke verktøy! Jeg tviler dog sterkt på at denne er godkjent for stålhagl.

Har lest meg opp at jeg kan bruke Tungsten Matrix eller Vismut men jeg finner ingen plass å kjøpe dette! 

Kaliber 12/70. Noen som har noen tanker om type ammo jeg bør eller IKKE bør bruke i denne hagla, og evt hvor jeg får tak i ??

 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (32 minutter siden):

Umiddelbar nærhet til myr, bekk, pytt er nok..

 

For de som tror verden blir reddet fra all slags styggedom ved at de få norske småviltjegerne, spredt over 330.000 km2 utmark, ikke bruker blyhagl, er det nok at du har med kaffe på termosen!

 

Jeg har to O/U Baikal "traktor-hagler" fra hhv. Bresjnev og Garbatsjov, og jeg har skutt vanlige stål leirdueladninger i dem, uten problemer. De skal være 3/4 og 1/4 trangboret, men gir samling tilsvarende 1/2 med begge pipene. Mulig man må være forsiktig med tunge stålladninger (hvis de fins) i piper med full trangboring.

 

Jeg regner med at utvalget i "alternative" haglpatroner blir vesentlig bedre fram mot høsten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...