Jump to content

Ønsker tips til ny hagle, alternativt god erstatning til bly i kaliber 16


M88

Recommended Posts

Regner med 16-kaliberen ender opp med å bli pensjonert ifm blyforbudet, og er derfor ute etter ny hagle. 

 

Om noen har tips til gode kjøp er jeg meget takknemlig. Regner med kaliber 12 blir mest aktuelt da 2 andre våpen i skapet spiser dette allerede, samt at utvalget nok er best i dette kaliberet. Jeg er nokså liten av vekst, og har derfor naturlig nok litt korte armer. Kan selvfølgelig få kappet og tilpasset kolbe hos børsemaker, men vil gjerne beholde ok balanse i våpenet, altså ikke for lange løp. Jeg er veldig fornøyd med 2 avtrekkere på hagla jeg bruker i dag, men løpsvelger og en avtrekker er sikkert mulig å venne seg til. Jeg er links, så våpenet bør være mulig å få med rett stokk eller for linksskytter. Liker også å pakke tomhylsene rett i lomma i stedet for å lete etter de i lyngen først, så ejektor er ganske uaktuelt.

 

I tillegg jakter jeg ganske variert, hele året, i det været dagen byr på. Prisklassen må derfor være slik at jeg har "råd" til å bruke hagla, og lav vekt teller positivt både når jaktdagene blir lange, eller det skal bære tungt inn til terrenget.

 

Om noen har tips til ammunisjon til kaliber 16 som kan være fornuftige erstatninger for bly er dette også meget interessant, men hagla er gammelt arvegods, og tåler vel ikke hva som helst når det kommer til trykk..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag vet inte om det är någon tröst .men, jag vet att Hull kommer att lansera en bismuth eller tungsten laddning i kaliber 16. Gamebore kommer säkert att lansera något också.  Kaliber 16 verkar har fått ett uppsving i USA, England och vissa delar av Europa. Jag vet att flera tillverkare har hagelgevär i kaliber 16.

 

Boss i USA laddar många riktigt intressanta patroner med kopparplätterad bismuth or tungsten. Hoppas någon börjar importera dem till Norden. https://bossshotshells.com/shotshells/shot-shells/  Jag har använt BOSS i USA på jakt och det var bra grejer. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...