Jump to content

Ny på skytebane


Tettinepa

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har akkurat fått min første rifle. Neste steg er da å prøve herligheten på en bane. 

Jeg har  en del sikkert dumme spørsmål i forbindelse med dette, er litt redd for å gjøre feil her. Har prøvd å søke litt rundt, men ble ikke så klok.

 

Oppførsel på skytebane? Har skjønt at skudd/magasin/sluttstykke skal være ute til man er klar til å skyte. Og at pipa skal peke for det meste i være når man ikke står på plass. Er det sånn at man som regel venter i kø på at plass skal bli ledig? Har man et vist antall skudd/tid på seg, før nestemann skal ta over. Lurer litt da rifla er ny og trenger da kanskje litt tid og en del skudd for å få skutt det inn?

 

Er det mye greier å få skutt inn rifla? Kan jeg begynne rett på for eks. 100 meter, og bare justere meg inn? Eller må jeg begynne på nærmere avstand, og gradvis øke avstand? Noen tips til innskyting? 

 

Holder til i Vestfold, hvis det er noen som har tips til skytebane. 

 

Takker for svar :)

 

Link to comment
Share on other sites

Tettinepa skrev (27 minutter siden):

Oppførsel på skytebane? Har skjønt at skudd/magasin/sluttstykke skal være ute til man er klar til å skyte. Og at pipa skal peke for det meste i være når man ikke står på plass. Er det sånn at man som regel venter i kø på at plass skal bli ledig? Har man et vist antall skudd/tid på seg, før nestemann skal ta over.

Det der er ulikt fra bane til bane. Om det er fullt, og hvem som er der. Du må bare spørre der du er.

 

Tettinepa skrev (27 minutter siden):

Oppførsel på skytebane? Har skjønt at skudd/magasin/sluttstykke skal være ute til man er klar til å skyte. Og at pipa skal peke for det meste i være når man ikke står på plass

Skal du være helt sikker så er du her:
- våpnet er for det meste nedpakka, med kammerflagg, eller uten sluttstykke og uten magasin.

- sluttstykket er ute, eller du har det åpent og med kammerflagg i, eller ute, og likevel kammerflagg i. Lukket er krise i min bok.

- magasinet er ute (ja, magasinet er ute) noen steder kan det være i, men de blir færre

- ute av futteral peker det opp, eller mot skivene. hensatt er magasin ute, kammerflagg i og det står loddrett i et stativ.

- pekefingeren er inne i avtrekkerbøylen BARE når du sikter på skivene.

- vent på ordre om lading og ild, og når ferdig, be en annen om å dobbeltsjekke visitering. Ta ut sluttstykke og magasin før dette.

 

- mange liker at man tømmer magasiner før man avslutter, og kommer med tomme magasiner når man kommer. Andre steder (og jeg personlig) ser man på magasiner som et sted å oppbevare ammunisjonen, og magasiner kan være full eller tomme som man vil - men IKKE i rifla når man ikke skyter.

 

Dette er reglene i de fleste skytesporter, og det er det vi lærer ungene, og alle nye i DFS. Boomers som ikke har fått det med seg fins, og alle kan gjøre tabber, men helst ikke mange nok samtidig...

Ikke alle steder (boomers ;) ) er alt dette krav, men de tingene over her holder deg innafor overalt.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det er omtrent aldri problemer med nybegynnere på skytebaner. De fleste er lærevillige, har ikke 50 år med uvaner, og er åpne - og motsatt, folk er klare for å hjelpe dem. De som gir standplasslederene mark og hjerteflimmer er en helt annen gruppe.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...