Jump to content

Hvor stor differanse i DB før man kan merke forskjell?


Bygda

Recommended Posts

Lå oss si at rifla produserer 150 DB ved skudd. Det er jo en enorm følt forandring i lydbilde uansett hvilken demper man setter på. Altså er det naturligvis stor forskjell på udempet og dempet. Når det er sagt så er jeg nysgjerrig på hvor mye man greier å merke noen DB fra eller til. La oss si du kjøper en A- Tec 45 som demper 29 DB, greier du å mekre forskjellen på denne og en 50 som demper 31DB?.  

Grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg presterte med å bøye demperen min og må derfor ha ny. Når jeg skal kjøpe ny så er jeg litt sånn "skal man kjøpe optima 60" eller er optima 50 nok. Differansen er jo bare 4 teoretiske DB.. Patronen som skytes er 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

For hver 3db så dobler lydbildet seg, så  ja det er stor forskjell på de 3db som nevnte dempere demper.. et annet moment er at "impulsstøy" som et rifle/pistolskudd defineres som har så kort varighet at hjernen ikke klarer å oppfatte hvor høy lyden er og derfor vil "impulsstøy" alltid oppleves som "lavere" mindre ubehagelig/ skadelig enn den faktisk er.. Hjernen bruker minst 0.4 sekund på å kunne definere styrken på en lyd.  

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (55 minutter siden):

synd den Megen er så diger og dra på.

Den så brutal ut, men også ganske tung. Har du stor treff forandring med og uten den på?

Sunnmøring skrev (23 minutter siden):

For hver 3db så dobler lydbildet seg

Såpass ja.

 

Sunnmøring skrev (24 minutter siden):

et annet moment er at "impulsstøy" som et rifle/pistolskudd defineres som har så kort varighet at hjernen ikke klarer å oppfatte hvor høy lyden er og derfor vil "impulsstøy" alltid oppleves som "lavere" mindre ubehagelig/ skadelig enn den faktisk er.. Hjernen bruker minst 0.4 sekund på å kunne definere styrken på en lyd.  

Hvor mye dB tåler vi?

 

amatør skrev (23 minutter siden):

Liten d for desi, stor B for Bel

Notert :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (4 timer siden):

A-tec Mega H2 som skal dempe 38 DB

Jeg slår ett slag for denne! 

Bruker den på alle mine rifler og er veldig fornøyd. Klart gir den fort mirage, men den demper rett og slett bra. Min har vel gått 5000 skudd og den holder nok lenge om man gidder å passe litt på den og ikke varmeskyer for jævlig. 

Link to comment
Share on other sites

The Modern Day Hunter skrev (4 timer siden):

Jeg slår ett slag for denne! 

Bruker den på alle mine rifler og er veldig fornøyd. Klart gir den fort mirage, men den demper rett og slett bra. Min har vel gått 5000 skudd og den holder nok lenge om man gidder å passe litt på den og ikke varmeskyer for jævlig. 

Hvor mange piper har du slidt underveis ? ;-) 
Og kan du registrer den klare forskel på førsteskut og efterfølgende
-
5000 skut er imponerende (100 skud hver eneste uke i et helt år) Er der problemer med mirage. Ja så kræver det vel, at man bruker 8 timer hver uke, på skytning med samme våpen og demper i et helt år.
Mig bekendt, er denne model ikke specielt gammel. Er det ca 3 år siden den kom ?
I så fald, kan du opnå antal skut  ved 33 skud pr uke hver uke i 3 år ;-) 

 

 

Edited by ignorant
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (11 timer siden):

5000 skut er imponerende

Skulle stått 500 ;). Når det er sagt så er ikke 5000 noe unormale mengder og det er relativt normalt "for meg og mange andre" å skyte ish 2500 i året. Det tilsvarer jo ei pipe i 6,5 x55 eller 1/3 av ei pipe i 308w. Mulig demperen er 3 år gammel, men jeg kjøpte min i juni 2021. 

Anbefaler fremdeles demperen! 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I følge den store Tyske testen i 2021 så målte de forskjellen på A-TEC H2 og H2 Mega (og mange andre lyddempere).

 

 

Første-skudd demping H2 :             27,50 dB

Første-skudd demping H2 Mega  : 32,62 dB

 

Demping gjennomsnitt 5 skudd H2 :            28,80 dB

Demping gjennomsnitt 5 skudd H2 Mega : 32,35 dB

 

https://www.frankonia-b2b.com/images/multimedia/pdf/schalldaempfer-caliber-4-2021.pdf

 

Forskjellen mellom H2 og H2 Mega (5,12 dB) på førsteskuddet vil nok de fleste høre veldig godt.

Men forskjellen mellom førsteskuddet og de etterfølgende på H2 alene (1,3 dB) blir vanskelig å skille.

 

Forskjellen på gjennomsnitts-dempingen (5 skudd serie) mellom H2 og H2 Mega blir 3,55 dB og bør være greit hørbar.

 

Det sies at en forskjell på 3dB skal være greit hørbar, men lettere å skille med kort mellomrom mellom de to forskjellige lydnivåer.

 

H2 Mega har (som de måler) ubetydelig forskjell på dempingen mellom førsteskuddet og de etterfølgende 4 skudd. Noe som er et stort pluss.

 

Det er nok også noe med frekvensene i smellen som spiller inn her også, de lave frekvensene er jo de som alle hørselvern har vanskelig for å dempe bra nok. Jeg har ikke sett noen gode tester av lyddempere hvor frekvensspekteret i smellen er opplyst om, annet en en gammel Finsk test fra 1992. Det er mye trykk selv nede ved 100 Hz.

 

http://guns.connect.fi/rs/308measured.html

 

image.png.a38bea6e218b806ab21ad9034022dd16.png

Edited by Bergara-Man
bilde
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, bardp said:

Jeg har begge to og det er en enorm forskjell på mine.

Jeg ser at utsagnet mitt kunne misforstås. Jeg snakker ikke om forskjellen mellom H2 og H2 Mega, men hva de begge har av forskjell (eller mangel på forskjell) mellom førsteskudd og resten. (First round pop.)

 

Som nevnt over, kommer H2 og H2 Mega svært godt ut av slike tester, i motsetning til f.eks Optima fra samme leverandør, eller alle Hausken uten XTRM.

Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (13 timer siden):

I følge den store Tyske testen i 2021 så målte de forskjellen på A-TEC H2 og H2 Mega (og mange andre lyddempere).

 

 

Første-skudd demping H2 :             27,50 dB

Første-skudd demping H2 Mega  : 32,62 dB

 

Demping gjennomsnitt 5 skudd H2 :            28,80 dB

Demping gjennomsnitt 5 skudd H2 Mega : 32,35 dB

 

https://www.frankonia-b2b.com/images/multimedia/pdf/schalldaempfer-caliber-4-2021.pdf

 

Forskjellen mellom H2 og H2 Mega (5,12 dB) på førsteskuddet vil nok de fleste høre veldig godt.

Men forskjellen mellom førsteskuddet og de etterfølgende på H2 alene (1,3 dB) blir vanskelig å skille.

 

Forskjellen på gjennomsnitts-dempingen (5 skudd serie) mellom H2 og H2 Mega blir 3,55 dB og bør være greit hørbar.

 

Det sies at en forskjell på 3dB skal være greit hørbar, men lettere å skille med kort mellomrom mellom de to forskjellige lydnivåer.

 

H2 Mega har (som de måler) ubetydelig forskjell på dempingen mellom førsteskuddet og de etterfølgende 4 skudd. Noe som er et stort pluss.

 

Det er nok også noe med frekvensene i smellen som spiller inn her også, de lave frekvensene er jo de som alle hørselvern har vanskelig for å dempe bra nok. Jeg har ikke sett noen gode tester av lyddempere hvor frekvensspekteret i smellen er opplyst om, annet en en gammel Finsk test fra 1992. Det er mye trykk selv nede ved 100 Hz.

 

http://guns.connect.fi/rs/308measured.html

 

image.png.a38bea6e218b806ab21ad9034022dd16.png

Jeg deltog for 16 år siden i en måling i Sverige foretaget af en akustik ingeniør, for de svenske skytteforeninger. Her fik jeg så resultaterne af 6,5x55 målt ved venstre øre. Med frekvensopløsning af lyden (jeg har desværre ikke længere disse data i publicerbar form.
Her var billedet, at i frekvensområdet fra 0 til 1000Hz, der var lydtrykket 150dB i frekvensområdet fra ca 1200hHz  og op til 10.000Hz, der lå lydtrykket på ca 125dB.
For dæmpede skud i samme opsæt. der lå lydtrykket på ca 126 dB i hele spekteret

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I den Tyske testen fra 2021 kommer blant annet disse nedenfor best ut, og for de som er uten nettingfylling av merket Hausken, så er det kun WD60 Mk II som demper over 30dB på førsteskuddet.

 

Men jeg er litt skeptisk til at nettingfyllingen blir full av dritt og koks etter en del skyting,  og at dempingen da blir dårligere hvis man ikke rengjør den ofte. Jeg vet ikke hva erfaringen til folk er der ..... ?

 

image.png.226420bc4df29036520f9d76e1979c10.png

 

Stalon XE149 demper også meget bra, men den blir lang (32 cm).

 

Svemko Ultra 1.0 har jeg ikke funnet test-målinger på, men denne er nok oppe blant de beste, (det regner jeg med i hvert fall). https://www.svemko.no/product/ultra-magnum-1-0
 

Jeg ser bladet Jeger testet den i Juni 2022, men jeg har ikke abb.

 

https://www.jeger.no/jaktvaapen/lyddemper/test-av-svemko-ultra-og-micro-lyddempere

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (10 timer siden):

Jeg skjøt nå en del halvgrisete fiocchi (38wc, 38spl fmj, 38spl sp, 357mag sp) utav kort pipe og gjennom sk156 m netting uten at jeg la merke til noe gugg.

Tror du overtenker litt som vanlig ;) 

 

Ole

 

OK, men du bruker vel en rifle med 42cm pipelengde på den ?

 

 

Da har jo alt kruttet brent opp lenge før kula er ute av pipa, fordi revolverpatroner er jo laget for korte piper, og er ladet med hurtig-brennende krutt. Det er vel kun lading med N-110 krutt som er ganske sent-brennende som ev. ikke brenner 100 % opp i følge GRT, med 42 cm pipelengde. Men også det gir nær 100% forbrenning i så lang pipe. Så derfor får du lite "gugg" i demperen.

 

GRT simulering viser: For eksempel 158 grains Sierra JHC kule ladet med 12 grains N-105 i 357 Mag er fullt forbrent etter 20 cm ut i pipa. Vo : 542 m/sek. Veldig lavt munningstrykk på 173 bar. Så den bråker sikkert ikke mye i ei rifle med bra demper.

 

Verre blir det nok med 6,5 creed etc. ladet med N-555 i kort 56 cm pipe, da blir det rundt 92-95 % forbrent krutt, og mye slagg i demper. Min gamle Megahertz bare raser det svarte/irrgrønne klumper ut av når jeg banker på den. Jeg ser igjennom den at noe av innmaten er borte, så den er ferdig. Jeg har aldri prøvd å rense den med noe slags Ballistol demper-rens eller noe, den går jo ikke an å åpne.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg tok for øvrig å skar opp den gamle Megahertz'en før jeg kastet den, og slik ser de ut inni :

 

bilde.png.bd06d8c2ffde619ee1c8b9014cf8e38f.png

 

Det er stort sett de første baflene som har fått juling og korrodert i stykker. De lengre fremme er like fine.

 

bilde.png.de8d8330ec9dae7c2ba9c0e512785b44.png

 

Jeg kan forstå at A-TEC gikk over til H2-konstruksjonen uten de tynne aluminiumsplatene inni der.

 

bilde.png.41466a96623854acabfe3eb2e252342e.png

 

Edited by Bergara-Man
rettet skrivefeil
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...