Jump to content

Valmet 12/70 hagleløp


Andreassen

Recommended Posts

Blir dette litt sånn som hvor langt er et tau og hvor tung er en stein?

Hadde en valmet etter bestefar men den ble ødelagt og destruert.

Hadde to løp til denne hagla og jeg kunne tenkt meg å skaffe deler så jeg får brukt det løpet jeg sitter igjen med.

Spørsmålet er, hvilken valmet kan denne passe til? Er det en gammel 412?

IMG_20230121_214630991_HDR.jpg

IMG_20230121_214551107_HDR.jpg

IMG_20230121_214515757_HDR.jpg

IMG_20230121_214508469_HDR.jpg

Link to comment
Share on other sites

ErlingElev skrev (18 timer siden):

Det er nok en 212. Deler til 212 er ikke så lett å finne. Mitt tips er å kjøpe en 212 kombi. 

 

Hadde håpet på "jeg har masse deler, bare send meg bevis på ervervstillstelse så blir vi enig om pris" 😀

Men kombi altså. Kan man gjøre en kombi 212 om til ren hagle er det det du sier? ErlingElev

Edited by Andreassen
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Ja. Valmet 212 er et systemvåpen det du kan bytte løp. Noen hevder at i noen tilfeller må børsemaker gjøre tilpasninger. Jeg har ikke med mine 2 kolber og totalt 6 løp hatt problemer med det.

 

Kjøp en sånn https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=286263389

Så har du en kombi, og en hagle. 

 

Perfekt for fjellrypejakt. Hagla i hånden, og kombiløp med kikkertsikte i sekken. Du bytter på 1 minutt. 

 

Deler må enten lages, eller tas fra et slakt. De er fra 70-tallet disse. Jakt og friluft kjøpte importøren for noen år siden, og jeg regner med at delelageret ikke hadde den omsetningshastigheten de ønsket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De fleste (om ikke alle?) kombipipene til disse var i 222 og 308. Det finnes vel også sett som dobbeltrifle.
Jeg har lillebroren, en 220. Cal 20/76 med slank baskyle tilpasset kaliberet. Innkjøpt høsten -72 for ferske konfirmasjonspenger :-) Har i mange år ønsket meg ei kombipipe til den evt. et komplett våpen med kombipipe. Det ser ut til å være tilnærmet like enkelt å oppdrive i Norge som hønsetenner, og jeg ønsker ikke bruke masse tid på import fra Finland.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ErlingElev skrev (7 timer siden):

Ja. Valmet 212 er et systemvåpen det du kan bytte løp. Noen hevder at i noen tilfeller må børsemaker gjøre tilpasninger. Jeg har ikke med mine 2 kolber og totalt 6 løp hatt problemer med det.

 

Kjøp en sånn https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=286263389

Så har du en kombi, og en hagle. 

 

Perfekt for fjellrypejakt. Hagla i hånden, og kombiløp med kikkertsikte i sekken. Du bytter på 1 minutt. 

 

Deler må enten lages, eller tas fra et slakt. De er fra 70-tallet disse. Jakt og friluft kjøpte importøren for noen år siden, og jeg regner med at delelageret ikke hadde den omsetningshastigheten de ønsket.

Har allerede sendt melding på den kombien.

Snakk om flaks!

Er den verdt 5k og hadde det vært noe å hive picatinny-skinne og et sikte på? Tenker da på sittende ender og skarv på avstand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en tikka m77k i 6,5x55/12/70. Den skøyt jeg 2 x 3 skudd hull i hull på reinskiva. Skyteleder hadde aldri sett sånne samlinger med kombi, skøyt bedre med den enn R8 succces i 223 med demper på prøva. Valmeten av vel av samme ulla presisjonsmessig med rett ladning skulle man tro.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ErlingElev skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hva du skal med en picatinny på den. Sako/Valmet har verdens (nest)beste montasjesystem. 
 

 

Sa vel ikke at jeg skulle hive picatinny-skinne på men lurte på om det hadde vært noe? 

Jeg prøver ut det du skrev, Sako/Valmet systemet. 

Men rett skal være rett 😉

 

Andreassen skrev (11 timer siden):

Er den verdt 5k og hadde det vært noe å hive picatinny-skinne og et sikte på?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er ikke så mye hurtigmontasjer til Optilock, men det finnes noen gamle fine. Ellers er Ringmounts greie om man skifter skrue til noen med vinge  med litt størrelse på hodet. En 1-4x24 vil være et godt valg til en kombi alt. 1-6x24. Sjøl bruker jeg en lettvekter 1,5-6x42, men mange synes de blir litt store på et slikt våpen. Det er smak og behag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

222 er nok kurant i mange år til. 

Dyrere treningsammo enn 223, men jaktammo ligger stort sett omtrent på samme nivå. Det vil være flere å velge i blant 223. Mener å huske et 222 kammer kan brotsjes til 223.

P.S. Du kan ikke skyte 223 i et 222 kammer. 

Edited by Jeger'n
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...