Jump to content

Litt småtesting av 22LR


M67

Recommended Posts

Lang økt på banen i dag med jentungen og 5-6 rifler. På et tidspunkt sier hun "kan vi ikke kronografere alle", jeg skulle kronografere RWS R100 som jeg bruker til "langholds 22". Som sagt så gjort i finværet, vindstille og -4, og så langt på dag at ammoen nok var -4.

 

Hun skjøt 5 skudds grupper, og kronograferte alt,

 

Type, gruppestørrelse, hastighet, SD(hastighet)

RWS Match S: 44, 331, 3

RWS R50: 25, 326, 2.8

RWS R100: 22, 334, 2.4

SK Biathlon Sport: 29, 316, 2.8

Lapua Midas+: 32, 293, 2.6

 

Foreløpig tenker jeg nytten av dette er at det er datapunkter, og at det bekrefter at disse typene fungerer utmerket i 4 kuldegrader. Jeg skal kronografere inn i 20 varmegrader på tirsdag.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dette er målinger av 5 skudd og ingen flere om jeg ikke misforstår noe? Sånn rent praktisk for nytteverdi så synes jeg SD gir liten mening av 5 målinger. Jeg synes ES gir et bedre bilde når man har så få målepunkter. Det er lettere å referere gruppestørrelse mot ES, siden den ofte er direkte knyttet mot fart, enn SD. Jeg ville oppgitt ES i stede for SD. 
 

Har du tenkt å prøve ut dette i skikkelig lave temperaturer også?

Link to comment
Share on other sites

 

3x5 skudd på alle unntatt Midas, det er bare en serie. Gjennomsnitt, 100m.

Ellers er jeg enig i alt du sier. Men det var ikke jeg som styrte "testen" og det er "nyttig" info der, om variasjon. Enig i det med ES, burde vært ES også. Det er vel inni kronografen ennå, skal se om jeg kan pelle det ut. Burde også vært SD på 15 skudd, ikke snitt SD på 3x5...

 

Bly skrev (1 time siden):

 

Har du tenkt å prøve ut dette i skikkelig lave temperaturer også?

Weather permitting. Husk hvor jeg bor. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da fikk vi prøvd i 20°C. 15-skudds serier

 

Type, hastighet, SD, ES

RWS Match S, 342, 2.8, 15

RWS R100, 342, 3.1, 11

SK Biathlon, 321, 4.2, 13

RWS R100 (god loten min), 340, 2.0, 7

Norma Tac22, 326, 4, 14

 

Igjen, for lite utvalg til noen egentlig konklusjon - utover at jeg tror vi kan si (siden gjennomsnittet er 4 standardavvik forskjellig) at R100 og Match S har ca 10m/s mer hastighet når temperaturen er 25 grader høyere. Jeg vet ikke om det kan ekstrapoleres.

Match S kan også brukes som "treningspatron" for R100, som jo RWS reklamerer med.

 

Jentungen skjøt noen serier, og jeg noen. på 15m. 15 skudd med hver sort. Vi gjorde så godt vi kunne, med PRS-22 "traineren", med tofot og baksekk. Generelt var det "hull i hull" samlinger, Tac hadde ett skudd som åpna den ene noe, og Match S hadde kanskje mer høydespredning enn sidespredning. De andre var runde, alle untatt det ene skuddet med Tac ville vært innertiere om du hadde plassert gruppa midt på blinken. Presisjonen til alle merkene er uansett bedre enn vi klarer å skyte over 45 skudd.

 

 

IMG_2030.jpeg.4f0e8370ec5d2fc9f66556aea93979d1.jpeg

 

K

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 1/21/2023 at 7:37 PM, M67 said:

SK Biathlon Sport: 29, 316, 2.8

 

8 hours ago, M67 said:

SK Biathlon, 321, 4.2, 13

Det er ikke enkelt å trekke sluttninger med lave anntall skudd. Du har jo et kjempegodt eksempel her på verdien av SD med få målinger (om det er samme ammo?) med en henholdsvis SD på 2,8 og 4,2.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...