Jump to content

Spørsmål om våpentillatelse


ERNTB

Recommended Posts

Hei, vurderte å ta et jegerkurs med en kompis for å forsøke å få en ny hobby, men har tidligere hatt historikk med behandling for angst og depresjon i to år og en del sykemeldt. Ingen innleggelse eller noe mer alvorlig, men lurer altså på om det kan være til hinder for å få våpentillatelse? Er ikke så veldig keen på å ta et 30 timers kurs bare for å få avslått våpentillatelse. Leste i reglene at mental skikkethet vil vurderes av politiet, men sto ikke så veldig utdypende. Noen som har noe erfaring rundt dette?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heisan, og velkommen til Kammeret. 

 

No skal ikkje eg spørre og grave for mykje, men om du har hatt kontakt med politiet ifb. med psykisk helse (type tvangsinnleggelse, trusler osb.) så kan det vere du bør vente minst eit år.  Men slik eg forstår deg er det ikkje dette det dreier seg om. Om det går betre med deg no, noko eg håper, så kan det jo og vere greit med ein erklæring frå fagfolk om at du er ein stødig kar/jente. Søkte litt rundt og fant denne tråden på kammeret:

 

Håper det ordner seg for deg. Jakt og skyting er ein strålande hobby med mykje gode folk!! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En nær venn av meg slet med depresjon i flere år, og hadde også ett selvmordsforsøk. 

Nå er han både jeger, pistolskytter og frisk. 

Han spurte psykologen sin om han burde la vær å skaffe seg våpen, men fikk til svar at han ikke burde begrense seg selv. Om han ville skyte, så burde han dra å skyte.

 

Å komme seg ut i frisk luft med kamerater og en ny hobby tenker jeg bare er sunt!

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...