Jump to content

Bayard s/s Demi Bloc?


Knutta

Recommended Posts

Lurer på alder evt verdi på denne hagla som jeg har klart å tyde navn Bayard på. Legger ved bilde og håper jeg får det lagt inn. Regner med at kaliberet er 12 men e r ikke sikker på det heller. Som man forstår er jeg jeger,men ingen hagleekspert. Takknemlig for svar..

image.jpg

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som alltid ved denne type spørsmål:

 

Hvordan hagla ser ut utvendig er av mindre betydning for å kunne svare på alder osv. 

 

Det vi trenger for å kunne svare er skarpe nærbilder av absolutt all merking, spesielt små kryptiske tegn og symboler. Disse merkene finnes oftest på undersiden av pipene i kammerenden, og noen ganger på låskassa/baskylen der en ikke ser det før pipene er tatt ut. 

 

Bildene du har lagt ut viser at der er noe merking, men ikke godt nok til å tyde dem.

 

De aller fleste europeiske hagler har gått gjennom trykkskyting på et offentlig laboratorium en eller flere ganger, og skal ha stempler fra hvor og noen ganger når. Dette kan si oss en del om alder og opprinnelse. Noen land og produsenter har også hatt årstallskoder, ofte i form av bokstaver.

 

Ulik skjefteform og muligens noe eldre, men den ligner jo en del på denne:

https://www.beverensport.no/products/bayard

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Generelt var Bayard en middels god Belgisk hagle når den var ny. Den er ikke noe å samle på, er ofte slarkete og er ikke særlig godt egnet til dagens haglpatroner. Se om det står 65 eller 70 mm stemplet under løpsbunten, det gir en indikasjon på alder, men jeg tipper godt før siste verdenskrig.

Link to comment
Share on other sites

Hylselengde er oppgitt, med en type merking som var i bruk fram til 1924. Det står 70mm over en strek, under streken kammerets diameter. Kaliber angivelse 12C i firkant, samt vekt i kilo og gram med desimaltegn og tidels gram stemmer også med før 1924.

 

Produsert etter ca 1893 basert på annen merking. Jeg ser ikke choke-angivelsen tydelig på bildet, hvis den står som  boringsdiameter over chokediameter så er den laget etter ca 1910.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...