Jump to content

Kan rustfri demper stå på våpenet?


Perjoto

Recommended Posts

Har jo blitt opplært til at demper alltid skal tas av våpenet. Men leste følgende en annonse på finn:


Ase-utra S series S6 er en ståldemper som vil tåle vanvittig mange skudd før denne er skutt ut! Med at den er i stål vil dette bety at denne ikke vil danne nitride gasser, noe som betyr at man kan uten problemer oppbevare våpenet med denne demperen påmontert våpenet!

 

Betyr det at det ikke dannes nitrøse gasser med rustfrie dempere?

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (10 minutter siden):

Betyr det at det ikke dannes nitrøse gasser med rustfrie dempere?

 

 

Det dannes nitrøse gasser, altså NO, NO2, N2O2, N2O4, N2O, wtf under all forbrenning av krutt. Hovedkomponenten, og den stabile komponenten er NO2. NO2 reagerer med vann, 2NO2 + H2O → HNO2 + HNO3, og gir en blanding av salpetersyre og salpetersyrling. Begge forårsaker rust i vanlig stål. Mange rustfrie stål vil tåle dette, og ikke ruste.

I en demper vil det også fanges nitrater i form av salter, salter av NO2 og f.eks. kobber, jern, eller ulike metaller som kan være tilsatt kruttet. De kan så reagere med vann, og danne korrosive blandinger som gir rust, eller annen korrosjon.

 

Aluminiumsdempere vil ofte tåle dette dårlig, og reagere verre enn "litt rust". Løpet er vel den komponenten her vi er mest redd for rust i, og det er sjelden rustfritt, selv om det blir mer og mer vanlig. Uansett kreves det vann for å sette i gang korrosjonen, så god lufting, oljing, og bare det å holde våpenet tørt vil kunne unngå problemet. Jeg hadde en demper som satt fast på ei pipe i to år, og skjøt relativt mye, og helt uten rustproblemer. Så med tilstrekkelig oppmerksomhet vil en kunne ha demperen på.

 

Hvordan det at demperen er rustfri skal kunne hindre dannelse av NO2 (som er et produkt av forbrenningen av kruttet) eller eventuell korrosjon i løpet er foreløpig utenfor min fatteevne. Jeg er åpen for en forklaring, inntil da velger jeg å tro at det er "overdreven markedsføring".

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (32 minutter siden):

Hvordan det at demperen er rustfri skal kunne hindre dannelse av NO2 (som er et produkt av forbrenningen av kruttet) eller eventuell korrosjon i løpet er foreløpig utenfor min fatteevne. Jeg er åpen for en forklaring, inntil da velger jeg å tro at det er "overdreven markedsføring".

 

Det kan jo være at de mente et luftgevær, med en diger ståldemper?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...