Jump to content

Ladedata Oryx 180 grs .308 Win


LeivVidar

Recommended Posts

Men husk for all del på at N11 er et skytterlagskrutt, som kan gi til dels store trykkvarisajoner fra boks til boks :!:

 

Jeg mener det er uansvarlig å publisere ladedata med skytterlagskrutt uten å i det minste informere om lot-nummer man har brukt. Lar denne stå til Tron får vurdert den.

 

Ellers kan jeg anbefale ladebokens ladedata med N150-krutt. De stemte bra i Sako 75'en til Nemi, i allefall. Mener 43 grs samlet best, og ga en Vo=770 m/s. Tar med det samme forbehold om variasjoner i brennhastighet med Vihtavuorikrutt, men jeg har faktisk aldri opplevd dette i vesentlig grad. Kan ikke sammenlignes med skytterlagskruttet til Norma/Raufoss, ihvertfall!

Link to comment
Share on other sites

N150 egner seg godt, og så lenge vanlige sikkerhetsprosedyrer for utarbeidinger av ladninger følges, så kommer du nok opp i ønsket hastighet, og finner en ladning med god presisjon :wink:. Start på 40 grs, og jobb deg oppover, er mitt råd.

 

Altså: Safety - Accuracy - Velocity :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm,fikk visst påpakning på den ladningen min... vel.. har ladet med mange lotter krutt,og ingen av dem har vært i nærheten til hard lading,men for ordens skyld følger kruttdata som følger:

 

Krutt: n 11

Lottnr: 65001

Ved kulevekt 10.9 gram/ 168 grs sierra maxlading 46 grs

Dette gir kulehastighet på 168 grs 863 m/s

Dette er skutt i 74 cm sauerpipe,som gir høyere trykk enn en kortere jaktriflepipe.

 

GODKJENT???

 

Kan også bruke n140 krutt,som er standard brennhastighet,med nøyaktig samme ladning,går alldeles supert.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm,fikk visst påpakning på den ladningen min...
Nope... ikke på ladningen, men på måten du oppgav ladedata med skytterlagskrutt :wink:.

 

 

vel.. har ladet med mange lotter krutt,og ingen av dem har vært i nærheten til hard lading,men for ordens skyld følger kruttdata som følger:

 

Krutt: n 11

Lottnr: 65001

Ved kulevekt 10.9 gram/ 168 grs sierra maxlading 46 grs

Dette gir kulehastighet på 168 grs 863 m/s

Dette er skutt i 74 cm sauerpipe,som gir høyere trykk enn en kortere jaktriflepipe.

 

GODKJENT???

Dette er en fin måte å oppgi data for skytterlagskrutt på.

 

 

Kan også bruke n140 krutt,som er standard brennhastighet,med nøyaktig samme ladning,går alldeles supert.
Nå blir jeg litt småsvett, i og med at du oppgir kruttvekt med N140 som er 0,5 grs under ladebokens trykktestede maksladning med N150. Kan godt hende det går, men ingen må finne på å hoppe rett på denne ladningen.

 

Stilkarakter: 18,5 i svevet, men det trekkes en del for manglende nedslag :wink:.

Link to comment
Share on other sites

GODKJENT???

 

Godkjent! :wink:

 

Likevel, for å være litt pirkete:

 

Dette er skutt i 74 cm sauerpipe,som gir høyere trykk enn en kortere jaktriflepipe.

 

Du mener antagelig høyere hastighet, lengden på pipa har jo ingen betydning for trykket.

 

Når det gjelder den N140 ladningen som oppgis er det maksimum i Lapuas tabeller, så begynn 10% under og gå opp derfra.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

OK. Da skriver jeg ut en bolle til meg selv, som jeg tar straks og med en gang.

 

:mrgreen:

 

Hvis det er noen trøst: Lapua oppgir ca. 45gr N150 som maks for 180/185gr kuler i .308Win, antagelig er trykket du får med disse ladningene like hett som mesteparten av Lapuas 2006 data. Dette er ikke reduserte ladninger! Så nok en gang til alle som vil bruke Lapua data: Bruke hue, gå ned 10% og følg med på trykk/kronograf.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

prøvde med 44 grs N-150 bak ei 185 grs Mega (COL 67,5 mm) i rifla mi og det begynte å nærme seg max, men det ble ingen trykktegn.. så 44 grs 150 bak ei oryx tror jeg vil funke bra siden den er kortere enn ei mega, eller hva? får vel bare teste meg fram. har ikke fått oryx'en enda..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...