Jump to content

Merkel i kaliber 20 - innleggsløp i et eller annet riflekaliber


Tomas

Recommended Posts

Har en Merkel i kaliber 20 mag fra 88. Har vurdert å finne et egnet riflekaliber som kunne passe som innleggsløp. Må vel ikke være et kaliber en kan skyte rådyr med, men fugel. Tar for gitt at denne kassa ikke noe svakere enn tilsvarende side/side rifler, eller har de helt andre løsninger? Børsa ha greener lås, moderne halger/drillinger har droppet dette, så slik sett er den i mine øyne ikke svakere. Andre faktorer kan selvfølgelig avgjøre om dette er fornuftig.

 

Om jeg skal velge patrontype, så bør det være en med rand ( R ) patron. 22 hornet, 5,6 x 50R magnum kan være aktuelle. Som siktemidler er tenkt åpne, klaffsikte og et korn som freses inn i forkant av løp til erstatning for eksisterende pærlekorn. Noen som har noen tanker om dette er fornuftig tas i mot med takk.

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

  • Tomas changed the title to Merkel i kaliber 20 - innleggsløp i et eller annet riflekaliber
Ruger #1 skrev (3 timer siden):

Løp og kjøp. Dette er billig... 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=251559854

Har dier til kaliberet samt hylser og kuler, men jeg er ikke noe fan av det kaliberet, og det p.g.a. kuleutvalget. Hva skjer med kuleutvalget om kuler inneholdende bly blir borte? Joda, det finnes en god del børser i dette kaliberet, har selv hatt en drilling fra byen Ferlach. Om jeg ikke er helt feilinformert så er dette løpet noe man tilpasser, samt at det er ment å bli stående i  børsa. Liker ikke den løsningen, jeg vil ha et løp som jeg bærer i et futeral, ved behov så tar jeg det frem. Har jeg feil så gi meg veiledning. Dette løpet ser ut å være langt lengre enn det jeg vil ha hengende i et hylster. Så jeg vet ikke, har likevel sendt en forespørsel til Rogne. Pokker så synd at det firmaet forsvinner, har hørt at det uoverensstemmelse mellom far og sønn som er grunnen. Synd uansett, det var litt av en forretning, hadde en drilling der som de strammet opp, var vel den Ferlach drillingen om jeg ikke husker feil.

 

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

Tomas skrev (17 minutter siden):

så er dette løpet noe man tilpasser, samt at det er ment å bli stående i  børsa.

Nei, ikke ment å bli stående. Børsemaker freser ut en bit av utdrager, som passer med en utsparring i innstikkpipe (finnes flere løsninger). Dette gjør at innstikket fikseres likt hver gang man monterer det. Du kan ha det i sekken, og putte det inn som om det var en lang patron. 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (17 minutter siden):

Nei. Børsemaker freser ut en bit av utdrager, som passer med en ut sparring i innstikkpipe (finnes flere løsninger). Dette gjør at innstikket fiksere likt hver gang man monterer det. Du kan ha det i sekken, og putte det inn som om det var en lang patron. Ok, da stiller det seg kanskje litt annerledes. Prisen er grei, er klar over det.  Denne børsa har ejektor, har vurdert om det er mulig å deaktivere den på det aktuelle løpet, og likevel ha utdragerfunksjon.

 

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, Torsbo handel er jeg ferdig med, de handler jeg ikke av. De gjorde meg en skikkelig bjørnetjeneste når de solgt meg en drilling, som viste seg ha rust i alt av løp. Var bare å returnere, og det var ikke særlig lett med toll og svenske politi som satte seg på bakbeina.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (16 minutter siden):

@Thomaslengen kan ikke endres. Disse pipene kan justeres i front, og bakenden passer i kammeret. Pipa må passe bak,  og være i flukt fremme. 

 

Skaubjønn skrev (16 minutter siden):

@Thomaslengen kan ikke endres. Disse pipene kan justeres i front, og bakenden passer i kammeret. Pipa må passe bak,  og være i flukt fremme. 

Fare for at det blir lagd et løp i passende kaliber, har hatt dette tidligere med en nylonstyring foran, og det virket helt greit på normale avstander ca 50 meter. Blir ikke noe langholdsvåpen uansett. Då må en til med hakemontasje, og da snakker vi 10000 for det samt kikert i passende prisklasse. Langt utenfor det jeg hadde tenkt, noe å dra opp for å hjelpe seg i en bråvending. Som heller ikke tar veldig plass, et innleggsløp som er like langt som hagleløpet - tror ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (9 timer siden):

Har du flaks er denne for cal 20. Det står faktisk ikke i annonsen.

 

Disse er "dropin":

 

https://torsbohandels.com/sv/instickspipa-krieghoff-el44---22-wmr-56x26r-11429.html

 

image.png.a3c9e834147980aef7c5b2060ca60196.png

Tror det er en sånn du leter etter. Jeg fikk akkurat en drilling hjem, hvor det er med en slik liten pipe i 22wmr. Denne er kort og lett, enkel å ha i lomma. Fikk børsa for et par dager siden og aner ingenting om presisjonen. 
 

37E40AAE-571F-4D37-9984-811777B4D3C9.jpeg

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Tomas skrev (På 13.1.2023 den 23.26):

 

Fikk svar fra Svein Rogne, at den justeringshylsen i forkant av løpet meget vel kan flyttes lengre ned på løpe. Det antok jeg også før jeg tok kontakt, men tenkte som så at siden jeg ikke er børsemaker så får jeg holde det for meg selv. Han nevnte også noe annet, at det er begrensning på hvor kort det kan være. Da tenker jeg, hagleløpet utvendig er vel det som myndighetene forholder seg til, eller mener han at løpet må ha en viss lengde? Jeg kan skjønne at lengden er kritisk for å få ut den tiltenkte utgangshastigheten, men ellers?

Link to comment
Share on other sites

Tomas skrev (På 13.1.2023 den 23.15):

Har dier til kaliberet samt hylser og kuler, men jeg er ikke noe fan av det kaliberet, og det p.g.a. kuleutvalget. Hva skjer med kuleutvalget om kuler inneholdende bly blir borte? Joda, det finnes en god del børser i dette kaliberet, har selv hatt en drilling fra byen Ferlach. 

5,6x52R er en flott patron til rådyr og div. småvilt, men kuleutvalget er begredelig. Og fabrikkammunisjon koster skjorta. Jeg har en Merkel drilling med rifleløp kamret for denne patronen, samt kuler og hylser som vil vare ut min tid. Men jeg hadde neppe valgt den patronen i dag.

 

Om en innstikk-pipe i 7x57R lar seg tilpasse ville det vært mitt førstevalg, da den duger også til rådyr og større vilt. 5,6x50R er også en rimelig sær patron, så den ville jeg styrt unna. Ellers tror jeg nok en brukt kombi i det lange løp (!) kan vise seg å være den enkleste løsningen.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (8 timer siden):

I og med at det er justerbart fra munningen, så bøyes innstikkpipen ørlite når man skrur på justeringsskruene. Dette blir lettere dess lengre pipen er.

Fikk du vite lengden ? 

Han sa ikke noe kritisk mål der, men det lirer han sikkert av seg. Jeg tenker som så - en nylonforing i stedet for denne justeringsmuligheten fungerer også meget bra. Det er prøvd før, langholdsvåpen blir dette aldri likevel. Skal se litt på hvordan løpsprofilen ser ut, det vil nok fortelle om hvor langt innover justeringsenheten han flyttes. D.v.s. blir det en krapp økning av diameter så vil vel det være en indikator på hvor langt man kan gå.

 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (11 timer siden):

5,6x52R er en flott patron til rådyr og div. småvilt, men kuleutvalget er begredelig. Og fabrikkammunisjon koster skjorta. Jeg har en Merkel drilling med rifleløp kamret for denne patronen, samt kuler og hylser som vil vare ut min tid. Men jeg hadde neppe valgt den patronen i dag.

 

Om en innstikk-pipe i 7x57R lar seg tilpasse ville det vært mitt førstevalg, da den duger også til rådyr og større vilt. 5,6x50R er også en rimelig sær patron, så den ville jeg styrt unna. Ellers tror jeg nok en brukt kombi i det lange løp (!) kan vise seg å være den enkleste løsningen.

5,6x50 R har et kuleutvalg p.g.a. kuledimensjon 0.244, så hadde jeg funnet et slik løp, gått for det med en gang. Ellers er jeg helt enig at 5,6x52 R ikke er et topp valg, men det p.g.a. det lille kuleutvalget. Kaliberet er gammelt, så en får håpe at det  er mulig å finne ladekomponenter i årene fremover. Den som lever får se. Dessuten så er jeg nok ferdig som jeger i i løpet av 10 år.

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

Tomas skrev (11 timer siden):

5,6x50 R har et kuleutvalg p.g.a. kuledimensjon 0.244, så hadde jeg funnet et slik løp, gått for det med en gang.

Ja, jeg vet den bruker kuler med diameter .224" mens den virkelige særingen 5,6x52R bruker .227-.228. Tror nok det er lurt å hamstre kuler mens de ennå finnes. Hornady har jo 70 grs SP, mens S&B samt RWS har 71 grs, S&B både i FMJ- og SP-versjon. Jeg laget for øvrig en egen tråd om denne patronen som du kanskje har sett?

 

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at de løpene var enten 30 cm eller 60 cm lange. De var populære den gang drillingløp var 63 cm lange. Jeg har sett en drilling hvor kolbekappen kunne svinges til side og i kolben var det holder for løpet (30 cm varianten) og begge slag rifle patroner og nøkkelen som brukes til å låse innlegget i hagleløpet. En ganske småjålete liten detalj. Kostet sikkert litt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...