Jump to content

Ny hagleammunisjon- noe var faktisk bedre før..


asterix

Recommended Posts

På slutten av 70`tallet fikk jeg såpass tiltro hjemmefra at den langløpede Buhagen i kal 16 ble erklært min. Da slagfjæra røyk fikk jeg en Star i kaliber 12 av naboen, før en Simson 100EJ ble innkjøpt for konfirmasjonspengene noen år senere. Alt var mye enklere den gang. 12/70, 16/70, men 20/76. 

 

Siden har jeg hatt mange våpen i disse kalibrene- og jeg bruker fremdeles noe ammunisjon fra 70 og 80-tallet. Det fine var at en kunne bruke alt av blyammunisjon- så lenge hylsa ikke var over 70mm.

Med 76mm hylse måtte en passe på at akkurat den børsa hadde 76mm kammer. Derfor har alle mine børser i kal 20 vært i 20/76- og ammunisjonen i kal 12 kjøpte jeg kun 12/70, mer en nok til alt en ønsker å skyte her til lands. Standard 20/76 var trykktestet til minimum 1050 bar- og all 20` blyammunisjon var var trygg. Når Stål ble introdusert ble det litt mer å forholde seg til- så her er jeg mer på "hugget"- men det finnes alternativer.

 

I høst kjøpte jeg tilfeldigvis noen pakker med 20/70 blypatroner. Normalt vi nok de fleste tro at denne ammunisjonen er trygg i en 20/70- men den gang ei. Den er heller ikke brukende i en standard 20/76- da det med små skrift står at den kun kan brukes i våpen som er trykktestet for minst 1320Bar. Det er selvfølgelig opp til bruker å putte i rett type ammunisjon, men dette er jo tilnærmet galskap. Etter noen timer i lomma ser denne patronen nøyaktig like ens ut som en vanlig 20/70. Det logiske er som kjent at en 70mm patron kan brukes i ei børse med 70mm kammer- men at den ikke kan brukes i en normal børse med 76mm kammer kom faktisk som en overraskelse.  🙄 Det burde i det minste stå en kraftig advarsel om dette på eska.

 

Ja, jeg er klar over at det er bruker som er ansvarlig for hva man putter i børsa.

3.jpg

5.jpg

4.jpg

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Sånn rent bortsett fra at det er litt plagsomt at forskjellige leverandører definerer SEMIMAGNUM forskjellig, så sier CIP-standarden at 20/76 skal proof testes med 1370 bar (må ikke forveksles med faktisk maks trykk på 1050 bar), og Fiocchi oppgir at denne ammunisjon "bare" gir 860 bar. Så selv om den teknisk sett krever magnum-kammer (20/70 CIP tilsier maks 830 bar), ville jeg ikke hatt veldig store kvaler ved å bruke den i en ellers solid 20/70 børse.

Edited by Saul
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den er nok som du sier trygg å skyte- det er merkingen på eska som forvirrer. Og det er jo denne merkingen en i bør forholde seg til.  Når denne merkingen sier at denne ammunisjonen kun skal brukes i våpen testet for trykk opp til 1320 bar eller har CIP merking. Jeg vil anta at >95% av våpnene i Europa ikke oppfyller dette kravet. Når jeg tar bilde av patronen- og forstørrer dette- ser jeg at selve patronen er påtrykt " Maks 1050 Bar"- altså standard for 76mm kammer. (Ikke 1320Bar) Hvor finner du at denne patronen har et arbeidstrykk på 860 bar? Det står ikke på eska. 

 

Jeg har en følelse av at dette er en måte fra produsent til å fraskrive seg ansvar om det dukker opp en uheldig episode. Fioccihi har et litt frynsete rykte når det gjelder kvalitet på ammunisjon- og da er det jo greit å kunne si at den børsa der var ikke godkjent for denne typen ammunisjon.☹️ 

 

Når en kommer over på stålammunisjon er jo dette en vanlig type merking. Det er nå helt vanlig med "High Performance" ammunisjon (CIP)  i 12/70, selv om disse patronene ikke skal brukes i >99% av haglene med  70mm kammer. Noe var faktisk bedre før.

 

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

For å bli godkjent for magnum trykk (1050 bar), må den prøveskytes på 1370 bar. Så alle 20/76 (som følger CIP) har faktisk blitt testet på dette. Fiocchi sine hjemmesider sier 860 bar for nevnte ammunisjon, som teknisk sett krever magnum trykkprøve, altså 1370 bar.

 

High performance steel i 12/70 er dog litt snodig, men jeg har ikke oversikt over hvor vanlig det er.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alt dette er fornuftig, men det er merkingen på eska/patronen som "medelsvenson" må forholde seg til, hva som står på firmaets hjemmesider endrer seg jo hele tiden.  Litt av poenget med denne tråden er å få belyst en del "feller " vi kan gå i. Og dette blir mer og mer aktuelt etter som bly fases ut.  Rottweil-med flere- leverer  som kjent HV/HP stålammunisjon i 12/70 merket   Only for use in barrels with 70 mm (2¾ in.) chambers and bearing magnum proof marks! Steel Line | Rottweil Ammunition (rottweil-ammunition.com)

Er det noen som har sett en 12/70 med Liljemerke/magnum proof marks? Det er godt mulig det finnes, det er jo mange entusiaster der ute. Jeg vil tro de aller fleste jegerne faktisk ikke aner hva et proofmark er - men de aller fleste ser om kammeret er merket 70mm/76mm- og velger patron deretter. De går innom butikken- eller på nett- og kjøper en 12/70 som de tror passer. 

Denne forhandleren sier at de kun kan brukes i løp for magnum, men nevner ikke type choke- selv om de selger hagl nr 2 .Rottweil Steel Game HV 12/70 32g 25stk - Nubben

 

Noe var som sagt bedre før, hadde du 70mm kammer - kunne en jo trygt bruke patroner merket med 70mm- i hvert fall bly. 🙂

Som tidligere nevnt er det jo bruker som må påse at en putter rett type ammunisjon i børsa- men i dagens jungel er det jaggu ikke enkelt.  🤔

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

En bør vel ikke basere sin skyting, ammunisjonskjøp, laderutiner mm på hva som er skrevet i tråder her på kammeret- eller andre forum for den saks skyld. Men en liten rettesnor kan det jo mange ganger være- om en har sunn skepsis i bakhånd. 😉 Men så lenge en bruker Standard CIP-godkjente stålpatroner- som faktisk er godkjente for bruk i eldre våpen uten krav om trangboring- er det jo bare å skyte stål- selv om børsa er fra 1920. CIP har fremdeles de samme kravene til ammunisjonen. Det beste tipset har vel så langt vært å lese hva som står på patroneska før en kjøper- og forholde seg til det.

1 hour ago, asterix said:

Som tidligere nevnt er det jo bruker som må påse at en putter rett type ammunisjon i børsa- men i dagens jungel er det jaggu ikke enkelt.  🤔

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/12/2023 at 11:20 AM, hovdeknuten said:

Våpenprodusentene kan vanskelig holde tritt med hva ammo produsentene finner på. Så eldre tråder som godkjenner og anbefaler stål i eldre børser bør muligens modereres?

 

Nei, det er irrelevant om det er stål eller bly, så lenge det følger en standard hagla skal tåle.

Alle hagler tåler stål, gitt korrekt type stål.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Saul said:
On 1/12/2023 at 11:20 AM, hovdeknuten said:

Våpenprodusentene kan vanskelig holde tritt med hva ammo produsentene finner på. Så eldre tråder som godkjenner og anbefaler stål i eldre børser bør muligens modereres?

 

Nei, det er irrelevant om det er stål eller bly, så lenge det følger en standard hagla skal tåle.

Alle hagler tåler stål, gitt korrekt type stål.

…da mener du sikkert type patron med tanke på bar. Og også med riktig choke:) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Type forladning er også viktig.

 

De første stålpatronene på markedet hadde samme veggtykkelse i haglkoppen som blypatroner. Som kjent er ikke stålhagl like lett å komprimere som bly, dette ga problemer i trang choke.

 

Mange nyere stålpatroner har en tykkere haglkopp, som gir etter i choken og kompenserer for at ikke stålhaglene lar seg komprimere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (På 14.1.2023 den 14.37):

Type forladning er også viktig.

 

De første stålpatronene på markedet hadde samme veggtykkelse i haglkoppen som blypatrone

 

Ja, både trykk og forladning har vel utviklet seg til det bedre, heldigvis. 

 

 

 

 

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
asterix skrev (På 10.1.2023 den 19.31):

Standard 20/76 var trykktestet til minimum 1050 bar

Dette er ikke en klassisk forveksling av bruks- og prøvetrykk? Jeg har ikke hørt om noen som prøver hagler på 1050bar, men jeg er kjent med at britene har hatt tradisjon for å stemple hagler med brukstrykket de var godkjent for, istedenfor prøvetrykket de ble testet med.

 

asterix skrev (På 10.1.2023 den 19.31):

med små skrift står at den kun kan brukes i våpen som er trykktestet for minst 1320Bar

For kaliber 20/70 betyr det at patronene har et arbeidstrykk på >830bar, men ikke mer enn 1050bar.

 

asterix skrev (På 10.1.2023 den 19.31):

Etter noen timer i lomma ser denne patronen nøyaktig like ens ut som en vanlig 20/70.

I kaliber 20 er det enkelt, for CIP krever nemlig at HP skal ha gul hylse. I andre kalibre er det imidlertid ingen krav til fargekoding.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Biskopen said:

I kaliber 20 er det enkelt, for CIP krever nemlig at HP skal ha gul hylse. 

Tja, hadde det vært så enkelt. Jeg har for øvrig et par kasser med Kent- fine, gule stålpatroner,  kal 20/67, CIP-merket. På eskene står det at dette er Standard Stål- og at disse kan skytes i børser med kammer-lengde på 65mm, 70mm- eller lengre. 🥴 Så lenge CIP tillater gule patroner beregnet for børser med 65mm kammer- er det vel av liten verdi at CIP har et krav om gule hylser for HP? 🥴

IMG_2040.jpeg

IMG_2042.jpeg

Edited by asterix
Lagt inn et par bilder
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (37 minutter siden):

Så lenge CIP tillater gule patroner beregnet for børser med 65mm kammer- er det vel av liten verdi at CIP har et krav om gule hylser for HP?

Jeg tok visst litt feil. Kravet om gul hylse gjaldt visst "All cartridges with steel shot or lead-free shot, whether ordinary or high performance...", men fortsatt bare i kaliber 20.

Link to comment
Share on other sites

Og den patronen jeg viser til lengre oppe i tråden er jo i tillegg en gul "HP" blypatron- i 20/70! 🥴 Det er jo blitt omtrent umulig å holde tunga i rett munn..🙄 Som overskriften sier, noe var faktisk bedre før😧 (Enda godt at alle mine børser i kal 20 er i 20/76-  og med åpne choker 🫠)

Edited by asterix
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, så feil kan man ta. Viser seg at gul hylse gjelder alle patroner i kaliber 20.

Sitat

The shell for the munitions intended for weapons with a smooth barrel of 20 gauge

should be yellow in colour.

 Litt usikkert når dette gjelder fra, men kan være 2014, med en tre års overgangsperiode for produsenter. Så kan man alltids kverulere på om "should" skal leses som "must", eller om det bare er en sterk anbefaling fra CIP.

 

Kilde: https://bobp.cip-bobp.org/uploads/ciptexts/d-3-1-2014-en-2.pdf

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hmm spennende, men og forvirrende.

 

Det forklarer litt for min del.I 2015 kjøpte jeg en del blypatroner av RWS Waidmannsheil i 20/70 og 20/76 i ulike haglenummer, både fine og grove hagel.Da var bilde av patronen på eska svart og patronene i eska var svarte. 

 

En stund etterpå neste høst 2016?(husker ikke) var fortsatt bilde av patronen svart, men patronene i eska var nå gule.

 

Når jeg igjen handla patroner senere var  bilde av patronen på eska gul og patronene i eska var gule. Ca 2016/2017.


Handla på samme tid RWS Special 20/67, der var alle patronene alltid gule.

 

Men på nettsida er RWS 20/70 og 20/76 fortsatt svarte.20/67 er gule😂

 

Ellers har alle patroner jeg har kjøpt i kaliber 20 alltid vært gule. Untatt noen gamle pakker Nike Magnum 20/76 fra 70-80-90 tallet som jeg tok  over en gang i tida.

Når var det vanlig at patroner i kaliber 20 ble gule?


Federal kjører vel bare lilla på haglepatroner i kaliber 16.

Eley og Gamebore har ofte blå patroner i 16. Men ellers er det alle farger.

 

Er det 28 eller 410 som ofte har røde patroner?

 

Hva med kaliber 10?
Er det som kaliber 12 at det er alle  farger?

 

Liten avsporing fra min side, beklager.

 

Men det er neimen ikke lett å være 100% sikker alltid.Burde vært enda tydligere og enklere.Mye å passe på/holde tunga rett i munn med Standard performance, High performance, haglemateriale, hagelstørrelse, kammerlengde, SAAMI, CIP, trykkmerking ,x-antall bar, magnumproof, liljemerking osv. 

Det er ikke lett når det flyter litt over i hverandre.Mulig jeg gjør det vanskligere enn det det er.Eller at jeg er tunglært.Må ha alt  med teskje.

 

Kjører derfor nå bismuth i gamle hagler. Tungsten, stål og andre harde materialer i nye hagler med liljemerke med max 1/2 trangborring.

Edited by kongle
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

kongle skrev (22 minutter siden):

Kjører derfor nå bismuth i gamle hagler.

Helt til noen finner ut at de skal produsere "semimagnum" ladd med vismut i standard lengde, som bare kan skytes i hagler prøvet til 132MPa. Som var hele poenget med at denne tråden ble startet i utgangspunktet 😉

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært betydelig enklere om det var krav til at HP-ammunisjon skulle hatt minimum 76mm hylse. Men slik er det dessverre ikke. Jeg tror nok at årsaken til at vi får flere og flere HP og "semimagnum" med 70mm hylse er så enkelt som pris. En trenger ikke omstille produksjonslinjen- og en kan bruke samme hylsene til mange forskjellig typer av ammunisjon. Og det er jo opp til oss som forbrukere å putte rett ammunisjon i børsa. (Og om en og annen "semimagnum" blir avfyrt i en børse med 70mm kammer- tar nok børsa neppe skade av det)

Men det er jo ikke bare elendighet. 🫠Det positivet er jo at en plutselig har en god unnskyldning for å kjøpe seg enda en ny børse😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...