Jump to content

Selge våpen, krav til oppløsning på våpensøknad hos kjøper


akr2000

Recommended Posts

Hei folkens.
Tiden har kommet for at jeg ønsker å selge min AR-15 (Stag 15 M3)
Med dette lurte jeg på hvor høyt nivå av detaljer angående merke og modell man krever fra den potensielle kjøpers våpensøknad for å unngå å gjøre noe feil.

Pipelengde og type våpen må de vel oppgi for å i det heletatt få innvilget halvauto rifle, og har sannsynligvis skrevet 16, 18 eller 20 tommer, men er det en forutsetning at kjøpers godkjente søknad inneholder begrepene "Stag 15" eller "Stag 15 M3" for at jeg skal godta handelen uten at det blir krøll i mølla på kammerset? Eller er "AR-15" nok?

 

 

mvh

AKR

Link to comment
Share on other sites

Kjøper kan kontakte våpenkontoret slik at fabrikkmerke og modellbetegnelse kan legges til hans godkjente søknad. Dette er vanligvis et krav for salg mellom privatpersoner. (Noen våpenkontorer aksepterer åpen soknad, men det er ikke den normale måten å gjøre ting på)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oppfølgningsspørsmål, må kjøper også ha fått innvilget/lagt til det spesifikke våpennummeret på sin godkjente søknad, eller holder det med "åpen rubrikk" siden jeg uansett fyller inn de nødvendige data om våpenet på selgers felt i søknaden? 

Link to comment
Share on other sites

serienummeret skal ikke kreves, men kjøperen må ha sin søknad godkjent for den spesifikke fabrikkmerke og modellbetegnelse før du kan overlevere rifla til ham.

Hvis hans soknad bare sier "halvautomatisk rifle" og "kaliber .223" er det ikke nok.

årsaken er at våpenkontoret må sjekke om han har lov til å ha den spesifikke typen rifle til det formålet han vil bruke den til.

 

du kan dobbeltsjekke ved å ringe eller sende en e-post til våpenkontoret i området der kjøperen bor.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Perjoto said:

Bør politiet gi ut slik info til andre enn eier da? 🤨

det jeg mente var at kjøper kan spørre selger om fabrikkmerke og modellbetegnelse.

og så kan kjøper ta kontakt med sitt egen våpenkontor, slik at våpenkontoret kan legge den fabrikkmerke og modellbetegnelse til kjøper sin soknad, hvis denne søknaden er godkjent som "åpen" søknad.

 

 

Edited by holme12
Link to comment
Share on other sites

Står ganske klart bak på søknadsskjema for å søke om kjøpetillatelse:
"Ved kjøp hos annen enn godkjent våpenforhandler må søker oppgi fabrikkmerke, modellbetegnelse og (serie)nummer i tillegg til våpenets/våpendelens art og kaliber. Ved kjøp hos godkjent forhandler er det tilstrekkelig å oppgi våpenets art og kaliber. Dog skal det ved søknad om halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/pumpehagle alltid oppgis fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse............. Navn og adresse på leverandøren oppgis bare hvor denne er en annen enn godkjent forhandler av skytevåpen (dvs privat salg)".
Tekst i () er min tilføyelse. "alltid" er skrevet slik det er markert på baksiden søknadsskjema.
Dvs at kjøper trenger det som er oppført av opplysninger på ditt våpenkort, i tillegg til ditt navn + adresse. 
Svært få våpenkontor vil akseptere såkalt "åpen søknad" på grunnlag av dette. Da jeg jobbet i bransjen ville ingen av de lokale våpenkontorene akseptere åpen søknad i forbindelse med privat salg.

Link to comment
Share on other sites

HAr aldri opgitt annet enn våpenets art, kaliber og hva det skal brukes til slik;

Type: Hagle cal 12, 
Brukes til: Jakt.

Altid fått både godkjent søknad og våpenkort i posten og altid kjøpt privat når det har dukket opp noe. 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være noe behov for søker å presisere hvilken rifle han søker på eller at saksbehandler skal kreve og vite det på forhånd så lenge det er snakk om AR15 til DSSN eller NROF. Listen over godkjente rifler til sportsskyting er saga blott og man kan kjøpe seg det man vil så lenge pipe/totallengde er innenfor kravene.

Kommer det en som vil kjøpe riflen din og søknaden er innvilget for halvautomat rifle i riktig kaliber og han har oppgitt DSSN eller NROF som bruksområdet så ville ikke jeg nølt med å fylle ut søknaden.

Link to comment
Share on other sites

On 1/8/2023 at 11:57 AM, Knöttis said:

Det skal ikke være noe behov for søker å presisere hvilken rifle han søker på eller at saksbehandler skal kreve og vite det på forhånd så lenge det er snakk om AR15 til DSSN eller NROF. Listen over godkjente rifler til sportsskyting er saga blott og man kan kjøpe seg det man vil så lenge pipe/totallengde er innenfor kravene.

Kommer det en som vil kjøpe riflen din og søknaden er innvilget for halvautomat rifle i riktig kaliber og han har oppgitt DSSN eller NROF som bruksområdet så ville ikke jeg nølt med å fylle ut søknaden.

Som @uMtuli allerede har påpekt er det instruksjoner på baksiden av applikasjonen som tydelig sier noe annet ved kjøp fra en privatperson, de er ikke der som pynt.

 

En "åpen" applikasjon er kun ment for kjøp fra en forhandler.

En privat selger har ikke lov til å gi ut våpenet sitt til noen med åpen søknad.

Alle felt må være fylt ut (inkludert all informasjon om selgeren), og deretter godkjent av våpenkontoret.

 

Kjøperen kan bare kontakte våpenkontoret på epost og be om endring av soknad og det gjøres raskt.

å ta en snarvei for å spare 1-2 ukers ventetid kan og vil trolig få både privat selger og kjøper i trøbbel, da det ikke er opp til den private selgeren å bestemme hvilke våpen som passer til den åpne soknaden.

 

Hvis du ikke tror meg, bare ta kontakt med et av våpenkontorene, og de vil gjerne informere deg om reglene og forskjellene mellom å kjøpe fra en forhandler og en privat selger.

Edited by holme12
Link to comment
Share on other sites

@erikraude
 

Les veiledningen bak på et søknadsskjema !
Det har tidligere vært diskutert i andre tråder hvordan dette er en etat hvor det er veldig forskjell fra distrikt til distrikt, og hvor den ene ikke har peiling på hva den andre gjør og sier innen egen etat.
Før sammenslåing av diverse våpenkontorer vet jeg erfaringsmessig at våpenkontorene i både Horten og Tønsberg ikke ville akseptere et privat kjøp av våpen med en allerede godkjent åpen søknad – både kjøper og selger fikk problemer og mye kjeft i etterkant. Etter at våpenkontoret for hele Vestfold ble plassert i Stokke, avhang det kanskje litt av hvem man snakket med…men de var klar på at åpen søknad ikke var gyldig i forbindelse med privat kjøp.
Jeg vet om to konkrete salg/kjøp som måtte trekkes på grunn av dette – begge salg gikk seinere i orden etter at kjøper fikk endret den åpne søknad med utfyllende informasjon jevnfør det som står på veiledningen bak på søknadsskjema.

 

 

Soknad.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen lov som nærmere bestemt sier at du ikke kan drite noen i ansiktet, det betyr ikke at du ikke får problemer for det.

 

Det er en veldig veldig naiv måte å tenke på at alt må skrives ned i detalj i en lov.

 

Loven sier heller ikke at det er ulovlig å skyte i en barnehage....betyr det at det er lov?

 

Noen ting er sunn fornuft. Ellers må de lage lover om hver eneste ting som er mulig, og lovbøkene ville være metertykke bare for de som mangler sunn fornuft. Og så vil de si "jeg kunne ikke ha visst det fordi det er for mye å lese"

 

Alle som skal fylle ut noe i søknaden må følge veiledningen på baksiden.

Hvis noen ikke bryr seg eller tror det ikke er deres sak, så fortsett..vær den ene personen.

Men ikke kom tilbake på et forum for å spørre om råd eller klag på at ting ikke fungerte eller at det nå er problemer som skal løses som de vanligvis gjør.

 

Hele søknadsprosessen er helt klar, det er ingen vits i å fortelle folk som spør om råd at de ikke trenger å følge noen anvisninger fra politiet eller våpenkontoret.

 

 

 

Edited by holme12
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, holme12 said:

Som @uMtuli allerede har påpekt er det instruksjoner på baksiden av applikasjonen som tydelig sier noe annet ved kjøp fra en privatperson, de er ikke der som pynt.

 

En "åpen" applikasjon er kun ment for kjøp fra en forhandler.

En privat selger har ikke lov til å gi ut våpenet sitt til noen med åpen søknad.

Alle felt må være fylt ut (inkludert all informasjon om selgeren), og deretter godkjent av våpenkontoret.

 

Kjøperen kan bare kontakte våpenkontoret på epost og be om endring av soknad og det gjøres raskt.

å ta en snarvei for å spare 1-2 ukers ventetid kan og vil trolig få både privat selger og kjøper i trøbbel, da det ikke er opp til den private selgeren å bestemme hvilke våpen som passer til den åpne soknaden.

 

Hvis du ikke tror meg, bare ta kontakt med et av våpenkontorene, og de vil gjerne informere deg om reglene og forskjellene mellom å kjøpe fra en forhandler og en privat selger.

 

21 minutes ago, holme12 said:

Det er ingen lov som nærmere bestemt sier at du ikke kan drite noen i ansiktet, det betyr ikke at du ikke får problemer for det.

 

Det er en veldig veldig naiv måte å tenke på at alt må skrives ned i detalj i en lov.

 

Loven sier heller ikke at det er ulovlig å skyte i en barnehage....betyr det at det er lov?

 

Noen ting er sunn fornuft. Ellers må de lage lover om hver eneste ting som er mulig, og lovbøkene ville være metertykke bare for de som mangler sunn fornuft. Og så vil de si "jeg kunne ikke ha visst det fordi det er for mye å lese"

 

Alle som skal fylle ut noe i søknaden må følge veiledningen på baksiden. Alle som skal fylle ut noe i søknaden må følge veiledningen på baksiden.

Hvis noen ikke bryr seg eller tror det ikke er deres sak, så fortsett..vær den ene personen.

Men ikke kom tilbake på et forum for å spørre om råd eller klag på at ting ikke fungerte eller at det nå er problemer som skal løses som de vanligvis gjør.

 

 

 


Jeg vet veldig godt hva som står bak på søknaden og jeg har ikke noe behov for å kontakte et våpenkontor. Jeg vet også at på søknaden så referer dem til en våpenlov som ikke er gjeldende og nevner en godkjenningsliste over halvautomatiske rifler som heller ikke gjelder.

 

Det har aldri stått i noen av rundskrivene fra POD at man som privatperson ikke kan selge et våpen på en åpen søknad. Hvis man vet med sikkerhet hvilken våpen man skal kjøpe og fra hvem eller ved arv, så skal alle felt fylles ut. Men å selge et våpen på en åpen søknad som privatperson er det ikke noe galt med og man blir heller ikke straffet for det. Hadde man ikke hatt lov til det så ville det ha vært opplyst i enten forskrift, rundskriv eller bak på søknaden. Lovene i Norge er basert på forbud, så lenge det står at det ikke er forbudt er det lov.

 

Av alle historier jeg har blitt fortalt om våpeneieres kontakt med våpenkontorene, som er veldig mange, er dette noe jeg aldri har hørt om at har vært et problem.

Det uMtuli referer til kan jeg nesten garantere at POD ville ha gitt beskjed til våpenkontoret om å slutte med hvis man hadde blandet dem inn.

 

Hvis det hadde vært så viktig at man måtte oppgi hvem man kjøper fra og hva man kjøper ved et privat salg så hadde dette blitt videreført i den elektroniske søknaden, der er alle tillatelsene en åpen søknad.

 

Men for å være en selvtitulert jurist så burde du skjønne at §271 i straffeloven omhandler å driten noe i ansiktet og §189 handler om å skyte i en barnehage.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Knöttis said:

Men for å være en selvtitulert jurist så burde du skjønne at §271 i straffeloven omhandler å driten noe i ansiktet og §189 handler om å skyte i en barnehage.

Det var akkurat det jeg sa!

 

Så nå gjorde du poenget at noe ikke er spesifikt nevnt i loven, men fortsatt er ulovlig,

og samtidig prøver du å gjøre poenget om at noe ikke er spesifikt nevnt i en lov, så det er lovlig.

Bestem deg.

windowshopping i lovbøkene gir ikke gode resultater.

 

også sportsskyting er ikke jakt, og at ting håndteres forskjellig mellom de to, og mellom forskjellige våpenkontorene er klart.

 

 

Edited by holme12
Link to comment
Share on other sites

Men det er spesifikt nevnt at å drite på noen uten samtykke er forbudt selv om avføring ikke spesifikt er nevnt «Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som øver vold mot en annen person eller på annen måte krenker ham fysisk.»


Har man ikke lov til noe så må det faktisk stå at man ikke har lov til det. Man skal legge godviljen til for å tolke teksten bak på søknaden om at man ikke kan selge et våpen på en åpen søknad som privatperson.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje hele lov og regler-delen av forumet bør oppløses og alle bør bare gjøre hva de vil og se hva som skjer eller ikke.

 

"goalposts" fortsetter å bevege seg, det ene øyeblikket skal loven tas bokstavelig, og det neste øyeblikket skal den ikke tas bokstavelig.

Først er noe ulovlig bare slik loven spesifikt nevner det, og i neste øyeblikk er noe ulovlig selv om loven ikke spesifikt er nevnt.

Det ser litt ut som folk ikke liker lover med mindre de beviser poenget sitt eller gir dem noen rettigheter.

Og så er det den konstante tilbakevendende situasjonen der folk sier ignorer loven fordi de har hørt eller så at de gjør dette eller dette i stedet.

"de gjør det her" så andre steder er det gjort det samme.

Noen sier at våpenkontorer ikke vet hva de gjør, men på samme gang bruker de våpenkontorer håndtering av ting for å bevise at de har rett.

Og det er det tilbakevendende problemet med folk som på magisk vis klarte å lese ting som ikke var skrevet, for så å komme med svar for å si at noen tar feil.

 

Selvfølgelig er det hele mitt problem, jeg må enten være helt dum, eller et troll.

 

Jeg gidder ikke mer, jeg er helt ferdig her.

(for å spare tid har jeg allerede skrevet hva som kommer til å følge av de vanlige:

"det viser bare at du......og at du....fordi....troll...dum...din mor..." )

 

Edited by Min Mor
Link to comment
Share on other sites

Denne tråden burde kanskje få lov til å dø i fred på det sidesporet den havnet i de forrige innleggene, men til info har jeg kjøpt 3 våpen siste halvår fra private og aldri hatt noen problemer med at det var åpne tillatelser. Det er Sør-Øst som har utstedt tillatelsene. Så vidt jeg husker er det vel ikke noe krav i våpenforskriften at tillatelse til kjøp må gjelde ett bestemt våpen for å gjelde mellom privatpersoner så dette er vel også et område hvor våpenkontorene har forsøkt å stramme inn reglene som følger av lov/forskrift. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Min Mor skrev (20 timer siden):

Kanskje hele lov og regler-delen av forumet bør oppløses og alle bør bare gjøre hva de vil og se hva som skjer eller ikke.

 

"goalposts" fortsetter å bevege seg, det ene øyeblikket skal loven tas bokstavelig, og det neste øyeblikket skal den ikke tas bokstavelig.

Først er noe ulovlig bare slik loven spesifikt nevner det, og i neste øyeblikk er noe ulovlig selv om loven ikke spesifikt er nevnt.

Det ser litt ut som folk ikke liker lover med mindre de beviser poenget sitt eller gir dem noen rettigheter.

Og så er det den konstante tilbakevendende situasjonen der folk sier ignorer loven fordi de har hørt eller så at de gjør dette eller dette i stedet.

"de gjør det her" så andre steder er det gjort det samme.

Noen sier at våpenkontorer ikke vet hva de gjør, men på samme gang bruker de våpenkontorer håndtering av ting for å bevise at de har rett.

Og det er det tilbakevendende problemet med folk som på magisk vis klarte å lese ting som ikke var skrevet, for så å komme med svar for å si at noen tar feil.

 

Selvfølgelig er det hele mitt problem, jeg må enten være helt dum, eller et troll.

 

Jeg gidder ikke mer, jeg er helt ferdig her.

(for å spare tid har jeg allerede skrevet hva som kommer til å følge av de vanlige:

"det viser bare at du......og at du....fordi....troll...dum...din mor..." )

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...