Jump to content

Elgjaeger

Recommended Posts

Da er de fleste bitene for mitt siste bygg i hus, T3x kasse, Proof karbonpipe, MDT HNT26 chassis, March 2,5-25x42 kikkert. Mangler en 30 MOA Vision picatinnyskinne og Spuhr Hunter ringer.

 

Meeen, J&F får ikke brotsj før om en måneds tid, og ammo/hylser…hvem vet. 
 

Må kanskje investere i en «ventepipe» i et mer kurant magnumkaliber i mellomtiden

E7C95298-A6AE-436B-9954-EA28A58C317D.jpeg

8E2DB1AC-9BA7-494B-A631-E2CBD8E16C59.jpeg

B3B12F95-B4F1-42DA-BBA3-C4DBE35D0F74.jpeg

C27EF214-6F97-4CA7-9371-C547D8E40D6E.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Trenger du tiltskinne med den kikkerten?

Har ikke den nok elevasjon?

Jeg hadde tatt av skinna og brukt Optilock ringmontasje, de uten løse baser, rett i de freste sporene i kassa. Vekt spart og hvertfall ingenting som teoretisk kan flytte på seg.

 

Det er en fordel med 0 tilt og en kikkert som er montert parallell med kjernelinja i pipa. Da kan man vri kikkerten litt med klokka ( for høyreskyttere ) slik at man får litt cast off i skjeftet. Dermed er rifla bedre å skyte med sittende ( på post ) og stående. Ikke bare egnet til liggende. Det er retikkelet i kikkerten som gir "vater" under skyting. Med tiltskinne vil rifla skyte kula ut til venstre med vridd kikkert/cast off. Med 0 tilt har man 13-1400m ( eller mer..) rekkevidde med dette oppsettet.

(Til dere som ikke tror cast off har noe betydning burde dere se alle de som kvitter seg med skinnemonterte kikkerter på Blaserne etter å ha vært i gjennom "kverna" etter trening på jaktskyting i klubben vår )

 

Alternativt Spuhr montasje for TRG, også den for det freste sporet i kassa hvis man absolutt må ha tilt.

 

image.png.0af4fbb6a0f5cb35d5325b681e37cbf2.png

 

BF89C59D-8823-429A-81CB-ED5C5D1701E7-660x660.jpeg

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Trenger du tiltskinne med den kikkerten?

Har ikke den nok elevasjon?

Jeg hadde tatt av skinna og brukt Optilock ringmontasje, de uten løse baser, rett i de freste sporene i kassa. Vekt spart og hvertfall ingenting som teoretisk kan flytte på seg.

 

Det er en fordel med 0 tilt og en kikkert som er montert parallell med kjernelinja i pipa. Da kan man vri kikkerten litt med klokka ( for høyreskyttere ) slik at man får litt cast off i skjeftet. Dermed er rifla bedre å skyte med sittende ( på post ) og stående. Ikke bare egnet til liggende. Det er retikkelet i kikkerten som gir "vater" under skyting. Med tiltskinne vil rifla skyte kula ut til venstre med vridd kikkert/cast off. Med 0 tilt har man 13-1400m ( eller mer..) rekkevidde med dette oppsettet.

(Til dere som ikke tror cast off har noe betydning burde dere se alle de som kvitter seg med skinnemonterte kikkerter på Blaserne etter å ha vært i gjennom "kverna" etter trening på jaktskyting i klubben vår )

 

Alternativt Spuhr montasje for TRG, også den for det freste sporet i kassa hvis man absolutt må ha tilt.

 

image.png.0af4fbb6a0f5cb35d5325b681e37cbf2.png

 

BF89C59D-8823-429A-81CB-ED5C5D1701E7-660x660.jpeg

 

 

Takk for innspill. Ja, med 28 mil total elevasjon kommer man til ca 1400m dersom man er ca midt i justeringsområdet (14 mil) på 100m. Ellers liker jeg ikke å vri kikkerten på en langholdsrifle, greit stående på opp til 100m, men stående på 1000m er sådær.. liker picatinny så det er enkelt å skifte kikkert. Aluskinna til Vision er rimelig lett, samme med aluringer. Dette blir ikke en superlett rifle, er heller ikke noe mål å få den like lett som Kimberen min 3,06kg med kikkert og demper). Litt mer rekyl i kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Du merker ikke at du har vridd kikkerten for liggende skyting med 0 moa montering.

Men sittende på post med og uten støtte, noe jeg gjør ofte i timesvis, kan man skyte "sikkert" på hold langt over 100m og da spiller ei tilpasset rifle inn.

Til ditt bruk, inkludert skyting over 1000m, ville jeg optimalisert rifla for NJFF jaktfelt i stedet for ei lett dedikert langholdsrifle for å utvide bruksområdet.

Det er bare noen små detaljer som skal til. 

 

Jeg jakter stort sett med en Sako 75 i 7mm rem mag og til vanlige jakthold er 7mm'erne "lasere" med lette blyfrie kuler.

Har vurdert 7prc når pipa er ferdig men jeg sitter på mengder av hylser i 7RM så vi får se.

 

Anbefaler også å bruke Vv krutt i N1XX serien for best mulig pipeliv selv om de mest ekstreme ytelsene ikke er oppnåelige med disse kruttene.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

gordonsetter81 skrev (1 time siden):

Fine deler detta!  Men blir ikke den rifla mye tyngere fremme en bak med den lette stokken og "tunge" pipa?

 

Det er jo vekt framme det skal være for å skyte best mulig med ei rifle med vektbegrensning til allround bruk.

Det er mye bedre med 600g kikkert og 600g demper enn 900g kikkert og 300g demper.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo mange rifler @Torf, nå er jo ikke 7 PRC noe jeg har tenkt å bruke til jaktfelt (bruker 202 i KKC stokk i 6,5x55), har ultralett, tyngre jaktrifler og PRS rifler. Denne skal være «lett»langholds jakt / stål rifle. Enig mhp Vihta N1xx, blir nok det.

 

Ellers er jeg enig mhp balanse, vi som er vant med PRS rifler har jo typisk balansepunkt 10cm foran magasinbrønn

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (15 minutter siden):

Jeg mente ikke at du skulle bruke den til jaktfelt, men å bruke jaktfeltrifle som mal for å få best mulig funksjonalitet til jakt.

 

Skjønte forsåvidt det, men tenker fortsatt at Kimberen i .308 med 1,7-10x42 blir mest brukt på elg der de fleste blir skutt mellom 30 og 70 meter. Blir mer rifle for to- eller trefot denne tenker jeg

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Elgjaeger said:

Må kanskje investere i en «ventepipe» i et mer kurant magnumkaliber i mellomtiden

 

Kan du ikke dytte inn en annen brotsj i den pipa du har, inntil videre? Om det finnes en kurant patron med samme hodediameter og kortere lengde enn den du skal ha til slutt. Sorry, jeg kjenner ikke 7 PRC, så mulig tanken er dum.

 

Jeg har vurdert noe lignende i .224-kaliber. Teste pipa med full lengde og diameter i 22BR først, deretter kamre om til f.eks. 22-250 og dreie ned til passe diameter og lengde. Kan ta det i flere steg også. Om interessen er der. Og tid, penger etc.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

men å bruke jaktfeltrifle som mal for å få best mulig funksjonalitet til jakt

Jeg tenker ihvertfall at det er bortimot helt feil. Jeg har aldri, og kommer aldri, til å skyte noe vilt i den ståendestillingen man bruker i jaktfelt, og siden jeg så godt som aldri skyter stående på jakt uansett, så ser jeg ingen grunn til å optimalisere for stående. 

I mitt hode er jaktrifla noe man skal bære på, og kanskje skyte, så lettvekts, og lita, og være noenlunde OK å skyte med sittende og liggende, og evt fra noe slags anlegg man finner.

 

Er det posteringsjakt kan man like gjerne hale inn ei langholdsrifle.. Og det er jo det som bygges her. Bare litt lettere.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Av og til passer det å skyte stående, og det er det som må til. Men derfra til å jakte med en jaktfeltrigg er et stykke i min bok. Jeg er lat nok til at jakt med langholdsrifle og kikkert, et reinsdyrskinn, masse sjokolade, og litt romslig utsikt passer meg utmerket.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
On 4/24/2023 at 8:09 PM, Elgjaeger said:

Høres ut som ammo og hylser fortsatt er langt borte…..Hylser er jo ikke i salg i USA engang, ammo selges over disk der borte. Jeg venter fortsatt på at børsemaker skal få brotsj….tålmodighet…

 

Dier er hvertfall på plass.

0E269276-6C97-4046-8D25-8F9F149D7357.jpeg

E4C334D7-EE28-4101-9CFB-C9574697E603.jpeg

Hei.

 

Hvor fekk du tag på dier?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg fått 7mm PRC Lilja pipa til Blaser R8 i hus. Produsert av Rafdal. Han satte på en Svemko Magnum demper og jeg er spent på rekylen, da pipa er 20" :-) Skal brukes primært på jakt men og langholdsskyting (er definitivt amatør på LH) om vi får tilrettelagt for dette på den lokale skytebanen.
Hornady fabrikk ammo i 175 og 180gr og Hornady die-sett er på plass i heimen. Bestiller krutt, hetter og ELD-X Match kuler i dag og starter lading så snart jeg har hylser nok. Spennede å se om de tåler gjenbruk. Tenkte å kjøpe RWS eller Remington Magnum 215 hetter og håper det er klokt?
Hadde bestemt meg for å starte med N565 krutt men ser at Torf mener Vihta N1xx er bedre??
Tenkte også å kjøpe noen robuste 175/180gr 7mm kuler til storviltjakta i høst. 
Noen som vil anbefale kruttype, hette-farbrikat og jaktkuler som tåler en trøkk til dette kaliberet?

Tenkte å bruke en Kahles 6-24 m/SPHUR TRG på en MAK picatinny-skinne til langhold (som dere ser på bildene), men den ruver litt høyt på R8 (det er ca 24mm fra bunn av tårnet på Kahles kikkerten til bunnen av picatinny-skinna som står i R8´en. Noen som kan anbefale en montasje-løsning for Kahles på R8 som gjør den litt lavere (mulig at Blader Sadelmontasje med 34mm ringer kanskje ?). Ikke noe big-deal da denne kikkerten som sagt ikke skal brukes på jakt  i utgangspunktet (men en vet jo aldri :-) ).
På jakt tenkte jeg å bruke Zeiss HT 2,5-10 eller V6 2-12 på originale Blaser montasjer. Det ble unektelig både nettere og lettere med disse på børsa. 

 


 

 

image.png

 

 

7mm PRC på Blaser R8-3.jpg

7mm PRC på Blaser R8-4.jpg

7mm PRC på Blaser R8-5.jpg

7mm PRC på Blaser R8-1.jpg

Edited by ronlamagnum
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tok jæklig tid, men nå er min også ferdig, eller hvertfall foreløpig. Blir nok litt småmodding etterhvert. Har også fått tak i 100 fabrikkskudd, så prøveskyting til uka. Håper i kunne treffe på 1 mile i Danmark i august.
 

Må produsere noen tomhylser av fabrikkammoen, så testing med 180gr Berger Hybrid, 180gr Scenar L, 183gr SMK og 180gr A-tip

5E3E90F9-EFD7-4EC4-9948-BFAA647EA33A.jpeg

3E72FB36-1FC2-4292-AD2D-E463527D075C.jpeg

D7100C7A-F142-4B48-BD33-B5B4B296D739.jpeg

5B19F23B-0909-411C-9A04-5737E9045922.jpeg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (40 minutter siden):

@ElgjaegerDen ble jo dritfin! Hva veier den slik den er satt opp? Får du kortere magasiner (5 skudd kanskje) som passer og ikke stikker like mye ut?

Med det 5 skuddsmagasinet i stål (single stack i LA) kikkert og brems veier den 4,1 kg. Har kjøpt et 5 skudds PMag også, men ikke fått prøvd om det funker skikkelig, har hørt noen har problem med mating. MDT kommer forhåpentlig med 3 skudds polymermagasin som er flush med stokken slik de har for SA HNT26 ( vet ikke om det blir plass til 3 magnumpatroner dersom flush).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 7/3/2023 at 2:42 PM, ronlamagnum said:

Da har jeg fått 7mm PRC Lilja pipa til Blaser R8 i hus. Produsert av Rafdal. Han satte på en Svemko Magnum demper og jeg er spent på rekylen, da pipa er 20" :-) Skal brukes primært på jakt men og langholdsskyting (er definitivt amatør på LH) om vi får tilrettelagt for dette på den lokale skytebanen.
Hornady fabrikk ammo i 175 og 180gr og Hornady die-sett er på plass i heimen. Bestiller krutt, hetter og ELD-X Match kuler i dag og starter lading så snart jeg har hylser nok. Spennede å se om de tåler gjenbruk. Tenkte å kjøpe RWS eller Remington Magnum 215 hetter og håper det er klokt?
Hadde bestemt meg for å starte med N565 krutt men ser at Torf mener Vihta N1xx er bedre??
Tenkte også å kjøpe noen robuste 175/180gr 7mm kuler til storviltjakta i høst. 
Noen som vil anbefale kruttype, hette-farbrikat og jaktkuler som tåler en trøkk til dette kaliberet?

Tenkte å bruke en Kahles 6-24 m/SPHUR TRG på en MAK picatinny-skinne til langhold (som dere ser på bildene), men den ruver litt høyt på R8 (det er ca 24mm fra bunn av tårnet på Kahles kikkerten til bunnen av picatinny-skinna som står i R8´en. Noen som kan anbefale en montasje-løsning for Kahles på R8 som gjør den litt lavere (mulig at Blader Sadelmontasje med 34mm ringer kanskje ?). Ikke noe big-deal da denne kikkerten som sagt ikke skal brukes på jakt  i utgangspunktet (men en vet jo aldri :-) ).
På jakt tenkte jeg å bruke Zeiss HT 2,5-10 eller V6 2-12 på originale Blaser montasjer. Det ble unektelig både nettere og lettere med disse på børsa. 

 


 

 

image.png

 

 

7mm PRC på Blaser R8-3.jpg

7mm PRC på Blaser R8-4.jpg

7mm PRC på Blaser R8-5.jpg

7mm PRC på Blaser R8-1.jpg

Hvilken bolthode bruker du?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde noen Peregrine 161gr VLR4 med tanke på jakt i dag, fant ikke helt ladingen, brukte N565 opp til 71 gr. Tenkte dette kunne bli grei jaktkule, tror jeg må prøve med N560 også. 190 gr A-tip derimot, gikk veldig bra og jevn hastighet med 67gr N565 bak. Denne vil holde seg over transonisk til ca 1700m, må nok prøve denne på Coldbore range til neste år. 

190gr A-tip, 856m/s , sd 1,0m/s

IMG_0858.jpeg

Edited by Elgjaeger
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bremsen hjelper godt ja. Den nye Vision Vulcan bremsen er bra. Men det er jo utfordrende å klare å se nedslag/treff med så lett rifle når man skyter på stål. Bedre på 1000m+ da man klarer å se blinken igjen før treff, enn f.eks 400m.
 

Er ikke noe ubehagelig mye rekyl som 300Wby mag e.l.

 

Var merkbar forskjell på rekyl med 161gr kuler i 945m/s og 190gr i 856m/s.

 

Skulle fått meg en lett demper for jakta, ikke så mye som går utenpå 24mm pipe, så kanskje kjøpe en frontmontert. 

Edited by Elgjaeger
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 24mm karbonpipe og hausken JD184 MKII. Den har god klaring, og demper smell/rekyl bra. Om du kan leve med noe mere vinnavdrift, burde prøve 139/145gr LRX kulene fra Barnes. I 7mm PRC får du god nok fart til 500m+, og rekylen er sannsynligvis ett godt knepp ned.

Link to comment
Share on other sites

Støtter 145gr Barnes LRX. Den er lett å få presis, rekylen er moderat, selv i 900++ m/s og i den farta har en store marginer i avstandsmåling og bevegelse av dyr. Generelt liker jeg ikke å skyte langt på dyr når vindavdrift er et stort tema, og den har ikke SÅ mye mer drift enn de tunge kulene heller.

Skal en koseskyte på 1200m, eller drømmer om å jakte på 1000m, så er 139/145 nok ikke greia, men som @Ospa sier, ut til sånn 500m - å ja...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (38 minutter siden):

Tåler den demperen såpass mye krutt, 70gr?

 

poenget med 7PRC er jo tunge lange kuler, ca 180gr og 160gr kobber. Tenkte 161 Peregrine eller 168 LRX ville være greie jaktkuler


Det vet jeg faktisk ikke, men 60gr+ med N560 og 62-63gr MRP har gått fint med noen hundre skudd.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 timer siden):

Støtter 145gr Barnes LRX. Den er lett å få presis, rekylen er moderat, selv i 900++ m/s og i den farta har en store marginer i avstandsmåling og bevegelse av dyr. Generelt liker jeg ikke å skyte langt på dyr når vindavdrift er et stort tema, og den har ikke SÅ mye mer drift enn de tunge kulene heller.

Skal en koseskyte på 1200m, eller drømmer om å jakte på 1000m, så er 139/145 nok ikke greia, men som @Ospa sier, ut til sånn 500m - å ja...

 

K

Ja, må kanskje prøve den dersom den er mulig å få tak i. Finner ingen som har 168 LRX inne. Tenker nok ikke å jakte på 1000, og koseskytingen på 1200-1600m er jo 190gr A-tip til.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (9 timer siden):

Hvordan opplever du karbonpipa er mtp varmskyting? Tenker på mirage og høydespredning når den blir varm.

 

Tar det lengre tid før den blir varm og kjøler seg ned?

Det er jo ikke akkurat rifle å ligge på banen å banke ut masse skudd med. Skyter 5 skudd og venter til den er kjølt ned igjen, blir ganske fort mirage. Ikke sett noe høydespredning nei. For en jaktrifle er jo karbonpipe kjekt, men ville jo heller hatt en tykk stålpipe dersom det var rifle for å ligge på magen og skyte mengder med. Koster jo det dobbelte også…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at disse tunge Atip/Amax/ELD kulene er passe snille med viltet i V0 850'ish og stygge i >900.

 

Har skutt litt 7mm Blaser fabrikkammo med en Barnes kule, husker ikke vekta, og den oppførte seg ballistisk tilnærmet lik Norma 6,5x55 130gr DL (altså, ingen praktisk betydning for vindbedømming) . Det var noen meter ganske få klikk som skilte på 900m.

 

De tunge matchkulene er jo i en annen liga hva vindavdrift angår.

Link to comment
Share on other sites

Der hadde jeg gått for kobber! Jeg vil tippe du klarer å få 2 ladninger som  virker på samme innskyting/BDC første 300m.

 

Her er mine treffpunktforskjell mellom kobber/bly. Samme kulebane til 300m. 2cm sideveis tolererer jeg, veldig enkelt å nullstille sideratt, har satt 2 tusjstreker.20221204_104211-01.jpeg.a4b7a1e238ebff136c9d889ced269944.jpeg

Edited by Roe
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (På 2.1.2023 den 22.19):

Da er de fleste bitene for mitt siste bygg i hus, T3x kasse, Proof karbonpipe, MDT HNT26 chassis, March 2,5-25x42 kikkert. Mangler en 30 MOA Vision picatinnyskinne og Spuhr Hunter ringer.

 

Meeen, J&F får ikke brotsj før om en måneds tid, og ammo/hylser…hvem vet. 
 

Må kanskje investere i en «ventepipe» i et mer kurant magnumkaliber i mellomtiden

E7C95298-A6AE-436B-9954-EA28A58C317D.jpeg

8E2DB1AC-9BA7-494B-A631-E2CBD8E16C59.jpeg

B3B12F95-B4F1-42DA-BBA3-C4DBE35D0F74.jpeg

C27EF214-6F97-4CA7-9371-C547D8E40D6E.jpeg

Hva blir totallengde med foldestokk? Hvordan er reglene på lengde på våpen bruk til jakt? Er det over 84 cm som er regelen? Og med foldestokk så måler man fra der stokken folder? Ser på en slik stokk til Tikka jeg å, men kanskje i 6.5 PRC.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser ut som de nye Hornady CX 160 grain kulene går bra. 69,8gr N565 og Fed 215 hetter, COL på 86mm ga 956m/s med SD på 2,4.

 

Ellers har jeg brukt en regnfull søndag til å mekke magasin. Irriterer meg at det kun er metallmagasin som har rett lengde for Tikka LA, 3,56 tommer (30-06 magasin). Funker bra det, men ikke greit med et magasin på 220gram i en lettvektsrifle.

 

OK, hadde et polymer PMag til 300WM. Det er jo for langt, så kuttet lengden og limte inn en aluminiumsbit. Kortet ned follower og satt sammen. Etter mye pussing og justering (dvs pussing..) fikk jeg det til å funke. Tror ikke heg helt er der at jeg tør ta det med på jakt enda, hadde noen matefeil, men vil bruke det på banen og se om jeg kan stole på det.

 

Video:

 

 

 

IMG_0917.jpeg

IMG_0916.jpeg

IMG_0915.jpeg

IMG_0913.jpeg

Edited by Elgjaeger
La inn link til video
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...