Jump to content

Avskyting, geiter


Kverk

Recommended Posts

Kan man skyte geiter som går ute?

 

En kompis bor på en øy hvor det er en del ville geiter, kanskje tjue i antall. Eller, ville og ville, de var tamme, men har gått ute flere år og ingen ser til dem. Grunneieren er en gammel mann og han spør om vi kan skyte geitene. 

 

Hvordan går man frem for å gjennomføre dette uten å komme i konflikt med lovverket?

Link to comment
Share on other sites

Spennende situasjon, jeg har en barnslig tendens til å synes at ville geiter er spesielt sjarmerende som levende. Ikke at det er videre relevant for problemstillingen, så for å komme tilbake til tema: hvem eide geitene da de offisielt sett var tamme?

Link to comment
Share on other sites

Har ved et par anledninger skutt ut bestander med utgangersau som har gått noen generasjoner på selvstell på diverse holmer og øyer. Dette har som regel vært på bestilling fra eier men også en gang på vegne av mattilsynet. Har for ordens skyld pleid å varsle politiet på 02800 før jeg begynner og etter at jeg er ferdig i tilfelle en eller annen bekyumret sjel skal finne på å melde inn "mistenkelig" aktivitet..

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (7 timer siden):

Om ikke grunneier også eier geitene og de ikke gjør skade, er det vel bare av dyrevernshensyn de kan skytes? 

Ofte er slike forvillede bestander bærere av smittsomme sykdommer, og mattilsynet vil kreve at bestandene tas ut før det kan slippes andre dyr på beite i området. Grunneier kan også skyte ut forvillede husdyr på sin eiendom om ikke dyreeier fjerner dem.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill.

 

Jeg har sendt avgårde en innledende mail til Mattilsynet og spurt om veien videre. 

 

Hvis avskytning skulle bli ok, så har jeg også tenkt litt opp hva som må gjøres med slaktet. Mengden etterarbeid kan jo bli signifikant. Min umiddelbare tanke er at grunneier må bidra med å grave et hull + traktor for å transportere dyra, og begrave skrottene i hullet. Men det er vel neppe sikkert at det er ok for Mattilsynet? For alt jeg vet kan det være klare, strenge regler for dette. 

 

Blir vel slaktebil eller spesialavfall, og kostnader.

 

Eller bare let it go.

Link to comment
Share on other sites

Grave ned?? Geitekjøtt er etter min mening minst like godt som norsk tullsau, om ikke bedre! Og ikke minst hvis dem har gått flere år på kun naturlig føde, da er det nok det fineste viltkjøttet du har smakt på lenge. 2-3 personer håndterer helt greit 5-6-7 slakt på en ettermiddag, det er jo heller ikke sikker du klarer å skyte ut alle 20 på en dag. Hvis du skal ta på deg oppdraget er det en fin matressurs, allier deg meg et par stk som har litt erfaring fra jakt og eller slakt, så deler dere kjøttet etterpå.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Brubakken skrev (11 minutter siden):

Grave ned?? Geitekjøtt er etter min mening minst like godt som norsk tullsau, om ikke bedre! Og ikke minst hvis dem har gått flere år på kun naturlig føde, da er det nok det fineste viltkjøttet du har smakt på lenge.

Ville nok styrt unna voksen/brunstig bukk, men ellers enig. Dette er prima kjøtt som absolutt ikke bør kastes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kje er fantastisk mat (særlig die-kje som man oftest får kjøpt).

Jo eldre de blir desto mer geit smaker det. 
Noen liker smaken (samme med oster laget på geitemelk). Personlig foretrekker jeg minst mulig geitesmak. Hatt et par uheldige opplevelser i arabiske og Nord-Afrikanske land. Værste var i Marokko- det fikk vi en tagine med noe som smakte og luktet som stram gammal geitebukk. Gikk rundt å gulpet intens geitesmak resten av kvelden. Høyrehånda oste av geitelukt etter å ha spist med den.. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...