Jump to content

Det perfekte siktet til kombi/drilling


Sakoen75

Recommended Posts

Da nærmer det seg sesong slutt for mye av jakta og flere har sikkert lagt inn et nytt sikte på ønskelista. Eller har du allerede det perfekte siktet?

Jeg er "avhengig" av et sikte som har maks 1.5 som minste forstørrelse, går mye med en Aimpoint Micro H-2 og bytter mellom en 1-4x24 og en 2.5-10x56.

 

Begynner nesten å sikte meg inn på et 1.5-6x42 eller et 1.5-10x42 med lys i og en Aimpoint Micro.

 

Noen som har noen tanker å dele?

Edited by Sakoen75
Skrev motsatt av ønsket forstørrelse
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er du "avhengig" av minimum 1,5 x forstørrelse? Jeg hadde før en Swarovski 1,25-4x24 med medforstørrende CD-I retikkel. For mine godt voksne øyne ble 4 x litt puslete, men jeg ønsket ikke så mye større kikkert. Så jeg endte opp med en ny Swaro z6i 1-6x24, også den med CD-I retikkel som passer veldig bra til raske skudd. For meg er dette det perfekte kikkertsikte for drilling. Jeg går som regel med den innstilt på 1,25 eller litt høyere, da jeg ikke er fortrolig med følelsen av forminskning med 1 x forstørrelse. Skyter alltid med begge øynene åpne på haglehold.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (1 time siden):

Jeg er "avhengig" av et sikte som har minimum 1.5 som minste forstørrelse,

Ble nok nærmest dobbel nektelse. Jeg regner med at du mener at siktet kan maksimalt ha 1,5 som minste forstørrelse.

 

Leica Amplus 1-6x24, er en het kandidat etter min mening.

 

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (10 minutter siden):

Ble nok nærmest dobbel nektelse. Jeg regner med at du mener at siktet kan maksimalt ha 1,5 som minste forstørrelse.

 

Leica Amplus 1-6x24, er en het kandidat etter min mening.

 

 

Ja ble noe merkelig ser jeg nå.

Men du tolket det riktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Leupold vx6 1-6x24 på min kombi. Snopt og lett sikte. Bruker kombien i all hovedsak til rypejakt. Funker både til fluktskudd på rype og rifleskudd på 100 meter på samme rypa. Har også skutt opp til storviltprøven i tilfelle jerv eller elg, der ingen av delene ville vært noe problem.

Hvis jeg skulle valgt noe annet så hadde det blitt zeiss 1.1-8x30 eller swarovski 1-8x24, bare på grunn av 8x til rypeskyting. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ble positivt overrasket over kikkertsiktet Blaser b2 1-6x24 som jeg fikk et veldig godt tilbud på, så denne kan jeg anbefale.

 

Har flere "high-end" kikkertsikter hjemme som jeg bytter på mellom ymse våpen, inkl. Swarovski 1-6 / 1-8, men klarer knapt å se noen praktisk forskjell mellom disse på jakt.

 

Ellers går det i Aimpoint på kombien min som fungerer godt.

6DF91853-8EAF-47F4-997A-EE6D6641F3D8_1_105_c.jpeg

IMG_7070.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...