Jump to content

Ny østfoldjeger


TiurPåTur

Recommended Posts

Igår ble våpensøknaden på hagle godkjent og betalt, så etter å ha tatt jegerprøven for 15 år siden blir det kanskje endelig noe av jeger-drømmen. 

 

I forbindelse med det dukker det opp noen spørsmål mens jeg drømmer meg frem imot jaktsesongen 2023/2024:

 

Hvordan er jaktmulighetene i Sarpsborg/Fredrikstad-området? Uten rutinerte jegere i familien blir det å sikte seg inn på småviltjakten og jaktkort via inatur.no, men hva er erfaringene til de av dere som jakter i Østfold? Har lest at det er mye muligheter for due- og sjøfugljakt, men jeg ønsker også å teste støkkjakt i skogen. 

 

Ang duejakt, hvordan ser man hvilke jorder som er egnet til å stille seg opp på?

 

Og på sjøen, hva kjennetegner er godt sted å stille seg opp der? 

 

Jeg har prøvd å søke frem til svar og finner noen tråder der Gullhaug og området rundt Kjerringåsen blir nevn, men det er litt gamle svar. Og selv om det er kort å kjøpe, er det ikke sikkert det er mye annet å jakte på enn elg og rådyr..

 

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen!
 

Jeg har inntrykk av at det er noen få store jaktlag som leier en del store områder, og som så bruker dem relativt lite. Jeg husker ikke hva disse heter, men tenker du kan komme langt med å begynne å ringe litt grunneiere. Du får sikkert en del avvisende svar, men før eller senere treffer du kanskje noen som kan hjelpe deg.

 

Kan jeg spørre hvor i området du bor?

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst bør du melde deg inn i en av lokalforeningene til NJFF (sjekk gjerne på hjemmesiden hvilken som har det beste terrengtilbudet i ditt området). Dernest bør du begynne å vanke på leirduebanen (de fleste lokalforeninger har en slik) og prate med folk. Du kan få mange gode tips der.

 

Hva angår duejakt bør du se etter hvete- og byggåkere omkranset av skog (havre synes ikke å være så attraktivt). For å få tilgang til å skyte duer må du gjerne ta runden og forhøre deg direkte med kornbøndene. Om du gir et tillitvekkende inntrykk og har en litt forsiktig og ydmyk tilnærming kan du fort få ja.

 

Sjøfugljakt har jeg ikke greie på😉

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...