Jump to content

Skadde riflehylser kombi


Hjort1

Recommended Posts

Heisann

Jeg har en kombi hvor klikkpatronen ser slik som dette ut etter noen testavtrekk. Er dette noe som er normalt, eller må noe gjøres? Klikkpatronen var ny før testavtrekkene.
I hagleløpet er det ikke tilsvarende «oppriping» etter tennstiften, til informasjon.

ECA180DB-C74A-468C-856E-B1BDC463C188.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Greier du å trykke inn tennstiftene med neggelen? Går det greit kan det være som Chifen V-2 sier- at det er gammel størknet olje. Da er 5-56 eller en annen løser løsningen. Hvis ikke må tennstiften ut og eventuell returfjær/tennstift byttes. Men siden begge tennstiftene stikker ut er nok forsteinet olje mest sannsynlig- og billigst. Ta av bakskjeftet- spenn hanene og bruk en liten skrutrekker el til å aktivere stiftene under rengjøring.

Edited by asterix
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (1 time siden):

Greier du å trykke inn tennstiftene med neggelen?

Det går om en bruker en liten hardplastdings å trykke ned med. Ellers føles de veldig harde å presse ned, men det går. Dynket i WD-40, så får en se om det hjelper noe. Kan vel ikke gjøre det verre.

 

Jeg har vel strengt tatt ikke verktøy eller kompetanse til å åpne og styre med våpen, så får satse på at en eller annen våpenbutikk/børsemaker rundt kristiansand kan hjelpe til 😊

Link to comment
Share on other sites

Bakkappa er festet med to stjerneskruer. Mener å huske det var Unbrako for skjeftet, dette ser du med en lykt. Har du et 1/4" pipenøkkelsett med forlenger og en og en unbrako til denne- eller en lang 6mm(?) unbrako- er det kun en skrue som holder bakskjeftet. Så kan du spraye WD-40 innefra også. Det er ingen løse deler som ramler ut fra denne mekanismen, så om du ikke starter med å kakke ut stifter og deler- er det meste basic. Som hagleeier er det i tillegg greit å ha en hvis formening om hvordan mekanisme og sikring fungerer.  Slik det er nå er det stor fare for at du bøyer tennstiften når du åpner hagla etter avfyrt skudd, og da må tennstiften byttes. Vi får håpe det ikke allerede er for sent 😉

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (3 timer siden):

Bakkappa er festet med to stjerneskruer. Mener å huske det var Unbraco for skjeftet, dette ser du med en lykt. Har du et 1/4" pipenøkkelsett med forlenger og en og en unbraco til denne- eller en lang 6mm(?) unbraco- er det kun en skrue som holder bakskjeftet. Så kan du spraye WD-40 innefra også. Det er ingen løse deler som ramler ut fra denne mekanismen, så om du ikke starter med å kakke ut stifter og deler- er det meste basic. Som hagleeier er det i tillegg greit å ha en hvis formening om hvordan mekanisme og sikring fungerer.  Slik det er nå er det stor fare for at du bøyer tennstiften når du åpner hagla etter avfyrt skudd, og da må tennstiften byttes. Vi får håpe det ikke allerede er for sent 😉

Må få ordne meg noe slik jeg kan fikse mer selv, men kjenner det kan være greit å ha med meg noen første gang.

 

Krysser fingrene for at jeg ikke har ødelagt noe. Får bli en lærepenge viss det er casen :) Koster å være ukompetent.

Link to comment
Share on other sites

Var innom min lokale våpenbutikk. De mente det ikke var noe galt så de kunne se, men at jeg skulle ta et par skarpe skudd å se om samme merkene på hylsene oppstår da. Fikk ut mekanismen, den så ren og pen ut uten noe gammel olje/fett. Merkelige greier spør du meg. 
 

Sånn i ettertid kan det for meg kjennes ut som at den ikke spennes opp umiddelbart når jeg knekker den, men at det er litt «dødgang» før det blir motstand i oppspenning. Kan dette ha noe med saken å gjøre? At ikke tennstiftene dras inn så tidlig som våpnet er designet til? 😊

 

Legger ved bilder av mekanismen, for de spesielt interesserte.

FAEC4C24-3D45-4341-80A7-F6E93EDB1065.jpeg

24549303-C2B3-46B7-A914-F47CA7F3749E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

Tok dere ut tennstiftene og de små fjærene? 

Børsemakeren klusset litt med den, men jeg så ikke at han tok ut noe. Fikk som sagt beskjed om å ta et par skarpe skudd å se om det gjentok seg da, for da måtte han skru opp å sjekke alt.

 

I forbindelse med at mekanismen ble tatt ut dukket det opp en sprekk i kolben. Nytt problem, nye muligheter? Regner med at børsemakeren ikke tar på seg noe her, gammelt våpen også videre. Tar gjerne i mot tips til hvordan jeg kan fikse den. Tenker selv umiddelbart at det må borres hull i nedre kant av sprekken, fylle med trelim og krysse fingrene.

C5EDF971-E1A6-4E28-980C-ADF76124488D.jpeg

7D87CE44-3C6D-4DC9-B2A6-E8C927598022.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hjort1 said:

Sånn i ettertid kan det for meg kjennes ut som at den ikke spennes opp umiddelbart når jeg knekker den, men at det er litt «dødgang» før det blir motstand i oppspenning. Kan dette ha noe med saken å gjøre? At ikke tennstiftene dras inn så tidlig som våpnet er designet til?

Nei, hanen skal ikke ligge an mot tennstift etter avfyring, så tennstiften skal kunne fjære tilbake. Her er begge løp avfyrt, tennstiften stikker muligens ut 0,1-0,2mm?

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (11 minutter siden):

Nei, hanen skal ikke ligge an mot tennstift etter avfyring, så tennstiften skal kunne fjære tilbake. Her er begge løp avfyrt, tennstiften stikker muligens ut 0,1-0,2mm?

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Tennstiftene hos meg stikker betydelig lengre ut, og var veldig harde å få presset inn med håndemakt. Mistenker jeg tar en tur til en annen børsemaker og å hører. Kan umulig se for meg at det er normalt å få hylser seende ut som klikkpatronen min gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Slikt må en faktisk regne med på en gammel børse, spesielt på Valmet/Tikka/FinnC (Samt Star, M98 + mange flere..) Denne typen børser er grove greier- og ses mange ganger på som et redskap på lik linje som spade og øks av eieren- og vedlikeholdes derfor deretter. Som regel er selger helt uvitende om slikt. Send den til en kompetent børsemaker for service, sjekk og smøring. Skjefte kan en til tider finne rimelig på finn.no, og det er gratis med "ønsket kjøpt annonse" 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (57 minutter siden):

Slikt må en faktisk regne med på en gammel børse, spesielt på Valmet/Tikka/FinnC (Samt Star, M98 + mange flere..) Denne typen børser er grove greier- og ses mange ganger på som et redskap på lik linje som spade og øks av eieren- og vedlikeholdes derfor deretter. Som regel er selger helt uvitende om slikt. Send den til en kompetent børsemaker for service, sjekk og smøring. Skjefte kan en til tider finne rimelig på finn.no, og det er gratis med "ønsket kjøpt annonse" 

Er enig her. Skal ikke klandre selger for noe som helst, er en konsekvens av å kjøpe 30 år gamle bruktbørser spør du meg.

 

Skjefte er nok ikke så galt at jeg ikke kan reparere det selv, og litt service hadde nok mekanismen hatt godt av uansett. Spørs om det ikke blir å gi den til noen kompetente som er løsningen.

 

Dersom noen har er skjefte til salgs forresten, eller kjenner noen som kjenner noen osv, gi meg gjerne en lyd.

Link to comment
Share on other sites

Maxwatt skrev (5 minutter siden):

Jeg var i skapet og sjekket. På begge 412 som står der stikker stiftene ut ca 0.5mm målt med skyvelære. Kanske det bare er slik de er konstruert....

Kan godt være det 😊 Kan det hende at det er forskjeftet/lademekanismen det er noe med da? Er som sagt ikke tegn til at mekanismen begynner å spennes før riflehylsa er dratt forbi tennstiften.

Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (12 timer siden):

Kan godt være det 😊 Kan det hende at det er forskjeftet/lademekanismen det er noe med da? Er som sagt ikke tegn til at mekanismen begynner å spennes før riflehylsa er dratt forbi tennstiften.

Dette ser du lett Når stokken er demontert. Sett på løpet, så fortreet, så kan du spenne opp. Må nok ta litt i siden du ikke har stokken som vektstang. Men da skal du kunne se om hanene blir spent opp. 
Hvis hanene blir spent er ikke det problemet. jeg vil tro at det er gammel gugge rundt tennålene som er problemet. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

Dette ser du lett Når stokken er demontert. Sett på løpet, så fortreet, så kan du spenne opp. Må nok ta litt i siden du ikke har stokken som vektstang. Men da skal du kunne se om hanene blir spent opp. 
Hvis hanene blir spent er ikke det problemet. jeg vil tro at det er gammel gugge rundt tennålene som er problemet. 

Hanene blir spent, men lurer på om «slarket» første del av oppspenningen kan re del av det. Men kanskje ikke, ettersom jeg har hatt noe halvsøarkete brekkvåpen før uten å støte på problemet da.
 

Kan en mulig problemløsning være å dynke mekanismen i bremserens, la det gjøre sin jobb, så legge tynn olje a’la WD40 på mekanismen på nytt? Da bør vel en del gammelt gugg fjernes, men er det en for ekstrem tanke eller må det spesialmidler beregnet for våpen inn i bildet?

Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (2 timer siden):

Hanene blir spent, men lurer på om «slarket» første del av oppspenningen kan re del av det.

Det skal, og må være slark.

 

Hjort1 skrev (2 timer siden):

Kan en mulig problemløsning være å dynke mekanismen i bremserens,

Du må finne årsaken til problemene for få en løsning.

 

På bildet ser det ut som støtbunnen er skrudd fast med to skrue, har du prøvd å skru ut denne plata?

318849583_868693314373672_7371928431552469680_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=anPUtB8pUisAX8hhbM6&_nc_ht=scontent.fosl3-1.fna&oh=03_AdSBJ8RpzF3If5AiUm1cUNPDqBV4wn6dH1G65hCHFAzUNQ&oe=63BF016C

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (8 minutter siden):

Det skal, og må være slark.

 

Du må finne årsaken til problemene for få en løsning.

 

På bildet ser det ut som støtbunnen er skrudd fast med to skrue, har du prøvd å skru ut denne plata?

318849583_868693314373672_7371928431552469680_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=anPUtB8pUisAX8hhbM6&_nc_ht=scontent.fosl3-1.fna&oh=03_AdSBJ8RpzF3If5AiUm1cUNPDqBV4wn6dH1G65hCHFAzUNQ&oe=63BF016C

Skjønner.

 

Børsemaker fant ikke årsak med å se på den, så tenkte egentlig bare om det er skadelig eller heldig å gå frem med bremserens og olje.

 

Det bilde er ikke av mitt våpen 😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...