Jump to content

Biltema epoxy - beddemasse


erikraude

Recommended Posts

Prøvde meg på min første beddejobb i går med biltema tokomponent epoxy. Forsøkte å farge den brun med akrylmaling etter tips fra noen, men feiga ut på mengden jeg måtte bruke, så den blei mer beige enn brun.

 

Tolv timer seinere er massen plastisk. Stabil, men enkel å skjære med kniv. Det er jo fint for å rydde opp i alt sølet jeg laga, men jeg tror helst en ferdig bedding skal være en god del hardere enn dette.

 

Kan noen svare meg på om denne vil herde ytterligere, eller om jeg bare kan fjerne det og starte på nytt?

 

To ting jeg ser for meg kan ha svekka produktet er innblanding av akrylmaling og lagring. Det kan ha vært utsatt for frost.

 

På forhånd takk for svar!

 

erik

Link to comment
Share on other sites

Er det desse to kvite runde boksane du har brukt? Med kvit epoxy? Har brukt dei litt sjølv. Heilt håpløst å farge den. Brukte noko farge eg fekk med eit Acraglas beddesett. Blei besj farge. Brukte og lang tid på å herde, men herda til slutt. Har og brukt den iblande slike små kjeramiske ballar for å gjere den lett. Fungerte fint det og. 

Link to comment
Share on other sites

Temperaturen i leiligheten ligger på omlag 20, men epoxyen starta nok i beste fall på 0. Kaldt på loftet om dagen. Men hvis den har tenkt å fortsette å herde kan den gjerne bruke tid, jeg har det ikke travelt.

 

To bokser, ja. Epoxy, supersterk, står det på dem. Gule bokser med hvitt lokk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er skeptisk til innblanding av akryl i epoxy. Og ekstra skeptisk hvis den i tillegg har vært utsatt for frost. Men jeg har ikke noe egenerfaring eller fagmessig bakgrunn for å kunne uttale meg, jeg oppfatter det bare som to forskjellige substanser der ikke er kompatible med hverandre.

Det jeg derimot har en del erfaring med er liming med epoxy, og med jevne mellomrom farging til sort farge. 
Jeg har ikke erfaring med Biltema sin epoksy, men de aller fleste (standard) typer epoxy(lim) herder best over 20 grader. Flere typer gir mye sterkere limfuge desto varmere temperatur (opp til en viss grad, hvoretter den svekkes). De epoxytypene jeg har mest erfaring med er Ciba Geigy (blå og rød Araldit, og noen typer som bare har nummerbetegnelse), og West System (105 og herder 205 eller 206 og G/Flex ), og en amerikansk type som heter Smooth-on. I dag bruker jeg mest G/Flex. Har brukt alle typene både med og uten fyllstoff (silica, mikrofiber osv) avhengig av hva som skal limes.

 

Farging ! Etter en del testing endte jeg for 10-12 år siden opp med å bruke "Aktivt kull" som fargestoff. Dette fungere i tillegg litt som fyllstoff og gjør epoxyen mindre flytende, avhengig av tilsatt mengde. Det skal svært lite aktivt kull til for å farge epoxyen helt sort. Dette svekker heller ikke limet – jeg har foretatt bruddtester av dette i forhold til tre/tre, tre/glassfiber (Botuff), tre/stål og stål/stål. I forhold til samme test foretatt med ren epoxylim (uten tilsatt aktiv kull) er det ingen forskjell i bruddstyrken. Min teori er at kullet mettes av limet på "molekylnivå", og derfor fortsatt har lim egenskapene i behold.
Knust/pulverisert kull fra bålet kan til nød brukes, men i min erfaring blir dette for grove korn – derfor gikk jeg over til å bruke aktivt kull kjøpt på apoteket. Dette er av jevn kvalitet (fint pulver), og har alltid gitt perfekt sort farge og liming.
 

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte ett hvitt ti-komponent epoxy-lim fra Biltema til å bedre med. Er ganske mange år siden, men var noe helsikes kliss. Måtte vente til det herdet litt, for at ikke alt ble søl.. men søl ble det. Rifla så skikkelig hjemmesnekra ut etterpå- som om det hadde kanta ett malingsspann over den eller no. Noen måneder senere, hadde hele massen utvidet seg. Mistenkte det kunne være pga temperatur/varme etter noen litt lange og harde turer på banen.  

Link to comment
Share on other sites

Vanlig epoxylim har ikke samme utvidelseskoeffisient som stål og det sammen med høy herdetemperatur kan gi problemer. Jeg er også usikker på hvordan epoxylim oppfører seg ved herding, om den krymper eller utvider seg.

Jeg vil anbefale Loctite 3471 som er en industri reprasjonsmasse for stål. (finnes tilsvarende med aluminiumstilsetning i stedet for stål) Den krymper ikke, og er sterkere og mer stabil enn noe annet jeg har prøvd, sammen med Kiwi nøytral skosmurning som slippmiddel gir den tilnærmet perfekt passform og svært høy styrke. Akkurat det en trenger ved bedding. Koster litt mer enn biiligprodukter, men er verdt prisen.

Link to comment
Share on other sites

OK, den fra @Per-Se leste jeg ikke før nå. Ikke at det nødvendigvis hadde gjort noen forskjell, men uansett gikk jeg for bedding del 2 i går kveld. Første del, som jeg skreiv om her over, var å støpe fast søylene. Del to var å støpe senga til låskassa.

 

Denne gangen forsøkte jeg å farge epoxyen med noe svart tonerpulver. Det funker bra til aralditt, men dette blei grått. Jaja, det er jo under låskassa uansett, tenkte jeg. Jeg tenkte også at jeg skulle vente til i morges med å skjære bort det som tøyt ut, siden erfaringa fra første forsøk var at det var passe mykt å skjære i etter en natt. Temperatur har tydeligvis noe å si her, som noen har påpekt, for når jeg starta med romtemperert epoxy var det ikke mykt morgenen etter. Det var steinhardt. Og låskassa satt dønn fast i stokken.

 

Sånn for ordens skyld kan vi legge til at dette er en stokk jeg spikker ut av en valnøttplanke som kosta noen kroner, så litt ubehagelig er det når ting går til hælvete, men sånn er det når man gjør ting man ikke kan.

 

Jeg fikk den løs til slutt, da, men det der med slippmiddelet har jeg ikke fått til godt nok, for mye av epoxyen er i stokken, en god del er på låskassa. Og det kommer til å ta mange timer å slipe bort det som havna på feil sted.

 

Mulig jeg burde prøve én gang til for å få en perfekt tilpasning, men jeg kommer til å prøveskyte først. Samler den ålreit uten mer styr er det sånn her det blir.

 

Tenk om man kunne hatt ro i sjela til å holde seg til ting man allerede kunne. Sånne folk må ha det lett. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
2 hours ago, 1983 said:

Jeg hadde nok ikke gått for epoxy fra Biltema til beddemasse

 

Ikke jeg heller, om jeg først skulle gjøre jobben. Biltema kan sikkert være bra, men jeg stoler mer på anerkjente produsenter som leverer likt fra gang til gang. Med Biltema og andre lignende konsepter er det gjerne billigste tilbyder som får leveransen. Noen ganger er det bra, andre ganger dritt. For alt jeg vet er riflene mine beddet med epoxy fra Biltema.

 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (7 timer siden):

Nok til at jeg ser pakningene på benken hos børsemakere.

 

Litt det samme som all slags fancy stokkolje, koster en formue for bittelitt. Han som laget den fine trestokken brukte sannsynligvis olje fra litersflaske til 99,90...

Tja.. bruker ikke «stokkolje» selv da stokkene mine er syntetiske..

Men; olje er ikke bare olje.. om man sammenligner inntrengningsdybde, herding (de herder), diffusjonstetthet etc. så er det svært store forskjeller. Prøv å sammenlikne en planke satt inn med linolje vs. en med Osmo eller enda bedre Rubio Monocoat. Sistnevnte vil få vann og fukt til å prelle av, mens linolja plank vil fremdeles suge til seg fukt. 

Link to comment
Share on other sites

Det eksempelet ditt var litt rart siden Rubio monocoat ER linolje men med tilsatt voks? Så da er olje faktisk bare olje, det er den tilsatte voksen som er forskjellen.

 

Sitat hjemmesiden:

It’s a natural wood finish because the oil is made of linseed.

Link to comment
Share on other sites

Skee skrev (2 timer siden):

Det eksempelet ditt var litt rart siden Rubio monocoat ER linolje men med tilsatt voks? Så da er olje faktisk bare olje, det er den tilsatte voksen som er forskjellen.

 

Sitat hjemmesiden:

It’s a natural wood finish because the oil is made of linseed.


Da burde jeg kanskje skrevet gammeldags linolje vs. ny linolje-basert system ala Rubio. En kjemiker får i tilfelle kime inn og si hva som er rett/galt per definisjon. Og voksen er ikke det som utgjør forskjellen- det er det akseleratoren som gjør. Uansett, poenget mitt var at om du behandler noe med de to eksemplene jeg nevnte, får du to svært forskjellige resultat.

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste skjefteoljer er linolje tilsatt litt farge og en katalysator som fremmer herding. men uansett blir ikke linoljefinish vanntett. Tung olje baserte oljer blir mer vanntett og herder til en noe hardere overflate, men noen er allergiske ovenfor den og derfor blir den mindre brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 2 months later...

Det beste jeg har brukt til bedding er en Loctite industri reprasjonsmasse med tilsatt metall. Det er to varianter, en med aluminium og en med stål. De koster mer enn Biltemaprodukter, men det er et produkt som ikke krymper, og som har så mye styrke at man kan gjenge i den. Skal du først gjøre arbeidet så er merkostnaden av liten betydning. Konsistensen på blir som smørefett, den siger nesten ikke og blir på plass til den presses ut, det renner ikke suppe ut av stokken.

Produktet het tidligere Loctite Hysol og et tall, den har skiftet navn og er nå Loctite EA 3471 for den med stålfyll, aluminiumsvarianten har jeg ikke nå. Begge er lett å arbeide med og det blir perfekte avstøpinger av låskassen. Kiwi nøytral skosmurning i tynt lag fungerer som slippmiddel uten å lage en gummiaktig overflate.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å bruke et mer moderne og moteriktig ord så er bedding "interface" mellom våpenet og kolben.

Du skjønner det vel da, med en gang vi bruker moderne ord.🙃

Men fra spøk til alvor, et våpen som ikke har 100% tilpassing og lik kontakt med kolben for hvert skudd vil kunne ha presisjonsproblemer. Så lenge kolben kan skrues av må både kolbe og våpen være så godt tilpasset hverandre at det ikke finnes muligheter for "slark" og at skjefteskruene drar kolbe og våpen mot hverandre med anleggsflater som passer 100% sammen. En slik nøyaktig tilpassing oppnås lettest ved å fjerne noe av kolben og legge på en herdende masse som mekanismen legges forsiktig ned i og støttes slik at den ligger korrekt til massen har herdet. 

Edited by Per-S
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ville tro at en skrue som drar skjeftet hardt bakover mot en rekylklakk i skjeftet kunne fikset biffen?

Henger våpenprodusentene igjen i tradisjonelle design? Hører sjelden om bedding på Blaser R8 for eksempel 😁

Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til bedding er jo at man da kan eliminere avvik som dukker opp i produksjonen av både lånekasse og i stokk.

En skrue som drar låsekassen mot skjefte og rekylklakk kan lage spenninger om det er dårlig tilpasning mellom anleggsflatene.

Link to comment
Share on other sites

Gevinsten ved å bedde ei nyere jaktrifle med syntetstokk vil vel ofte være neglisjerbar. Skyter den godt i utgangspunktet så er lite, om noe, å hente i praktisk sammenheng. Med treverk, som er «levende» og komprimerbart, er det gjerne mer mening i det. 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (4 timer siden):

Gevinsten ved å bedde ei nyere jaktrifle med syntetstokk vil vel ofte være neglisjerbar.

Det varierer veldig, men har du normal presisjon så er det nok bortkastet. Det er noen syntetstokker som har veldig lite anleggsflate og som er så bløt i plasten at de deformeres når skruene strammes. Da blir det litt bedre med bedding, men skjefter av "bøtteplast" er og blir myke.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg beddet en Tikka T3 med godt resultat for noen år siden men jeg husker ikke hva jeg brukte. Det var ikke ordentlig beddemasse. Sansynligvis et Plastic Padding produkt. Den var blå eller mørk grå, noen som veit hva det kan ha vært?

Som slippmiddel brukte jeg den gang Kiwi Shoe Polish Neutral (ikke å forveksle med Kiwi Parade Gloss, som kanskje eller kanskje ikke fungerer?). Kiwi Shoe Polish finnes ikke lengre så nå må man finne noe annet å bruke.

Vaselin som slippmiddel er noe som jeg har hørt skal fungere. Noen som har prøvd dette?

 

Jeg har mye erfaring med epoxy å laminering. Etter å ha lest gjennom tråden så tenkte jeg bare å tipse om å være nøye med blandingsforhold samt temperatur når mn bruker epoxyprodukter. Se til at epoxyen samt materialet du støper runt holder runt 20 grader når du begynner. Hold minst denne temperatur gjennom hele herdetiden å unngå hurtig temperaturveksling. Da minimeres krymping å du oppnår sterkest mulig resultat.

 

Edit: Fant et mail til en kompis der jeg hade forklart hvordan jeg beddet å hva som ble brukt samt bilder. Jeg brukte Plastic Padding Marine Epoxy som beddemasse. Det "S" som vises i beddemassen må pusses vekk sam litt materiale i "klakken" bak hullet for skjefteskruene. Husk å bruken en tape på tuppen av rekyklakken.

 

Tikka T3 223rem 0124.jpg

Bedding.jpg

Edited by Duplex
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...