Jump to content

Diskusjon:Mauserens brukbarhet i 2022


heihei

Recommended Posts

Det er noe som heter "kontrafaktisk historieskriving", altså at man dikter opp at noe annet enn det som beviselig hendte, hadde skjedd. HVIS USA-ianerne hadde oppfunnet hurtigladeren for Krag, ville kanskje utfallet blitt noe annet. Og det ville hvertfall vært store mengder overskudds-ladere for Krag til salgs, for en billig penge! Akk ja!

 

Men siden vi (som vanlig) er på avveie, kan vi jo fabulere om at en jakt-Krag vil utligne denne forskjellen, i forhold til en Mauser (når den har kikkertsikte, som hindrer bruk av ladeskinne). Kragens lettvinte etterfylling av en patron kan være godt å ha, f.eks. på drivjakt?!?

 

lolinski skrev (39 minutter siden):

  -  herping/spikking med en rifle  -

 

"Herping" med utdrageren på Mauser kjenner jeg ikke til. Men det sies fra (u-) -pålitelig hold at noen skyttere fikk endret utdrageren på Krag'en, så tompatronene skulle lande i skytterkofferten!

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (18 minutter siden):

Kragens lettvinte etterfylling av en patron kan være godt å ha, f.eks. på drivjakt

Nope, du kan bare ikke konkurrere met magasiner og klips, med løse patroner. Hadde det der vært en god ide, så hadde vi sett det på flere rifler.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ei tohi varjata said:

 

Uten å overdrive - Per-S har mer erfaring med våpen enn alle andre her inne på forumet.

 

Det vet du vel strengt tatt ikke? Med mindre du kjenner identiteten til alle andre her, eller at Per-S innehar verdensrekord i våpenerfaring. Ellers enig i oppfordringen din om å holde nivået her på en viss standard.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en feeling på det, fordi jeg vet hvem han er og hva han har jobba med.

Det vi snakker om her har han høyst sannsynlig mer erfaring med enn andre her inne. Om du føler at du selv eller andre har mer erfaring så for all del, fortell om det?

 

Hva PKM har med saken å gjøre vet jeg ikke.

Og Krag har et av verdens glatteste sluttstykkeganger...

 

Ole

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har møtt Per-S noen ganger og vet hva han har jobbet med. Han og jeg er slettes ikke enig i alt her i verden, men når det gjelder hvordan en Mauser funker så hører jeg på ham. Og når noen kritiserer sluttstykkegangen på en Krag, da hører jeg ikke mer på dem.

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Tror problemet er at det du kaller herping er det som egentlig er en KV-utført modifikasjon for å fungere med 6,5x55 og 7,62x51. Ergo ikke herping men en nøye planlagt modifikasjon som virker å være utført konsekvent og etter mal..

Eventuelt at det du kaller en "populær modifikasjon" ikke var noe gjort blant DFS-folk men som sagt utført hos KV da de bygde riflene.


Kan legge til at min KV59F1 har den "avrunda" utdrageren, og fint lar meg lukke sluttstykket over en patron lagt direkte inn i kammeret.

 

Hvorvidt Krag er et klenodie eller ikke hører vel ikke hjemme her (min originale m/1894 er 117 år i år), men det er objektivt feil å påstå at sluttstykkegangen er noe annet enn silkeglatt. Eventuelt har du holdt i en gravrusta rifle?

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (5 timer siden):

Og Krag har et av verdens glatteste sluttstykkeganger...

Den hadde nok det, når Mauser og Mosin - eller SMLE var sammenligningsgrunnlaget. Hvor mye har du skutt med S&L M97, eller en high end Rem-klon med AIAW-magasiner, eller av de nyere G&Eene?

Ikke alle KJer er like silkeglatte heller. Men en Krag med "ubehagelig" sluttstykkegange, det har jeg ikke sett.

 

Både KJer og Mausere er i 2023 klenodier. 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg må vel innrømme at det faktisk er så lenge siden jeg har skutt med krag eller mauser at jeg ikke engang husker hvor dårlig de faktisk var🤭. Jeg skjønner ikke at noen enda gidder de greien der i 2023? Tikka er da oppfunnet om man bare skal ha noe billig!

 

Å diskutere utdrageren på Mauser for funksjon er på nivå med å diskutere dekkstørrelse på en Willys Jeep for offroad bruk.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Billig og billig fru blom. Når eg byrja og innteresera meg for rifler i 2008 meinar eg at èin kunne få dei for under 7, no kostar dei vel det dobbelte. Skjønar jo kva du meinar då men lønna mi har ikkje dobbla seg på den tida. Dyrare blir det sikkert og framover. No kostar jo dollaren snart 11, sama med euroen vil eg tru. Carl Gustaf 3000 har glatt sluttstykkegong.

Edited by Stihl Crazy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (6 minutter siden):

Billig og billig fru blom. Når eg byrja og innteresera meg for rifler i 2008 meinar eg at èin kunne få dei for under 7, no kostar dei vel det dobbelte. Skjønar jo kva du meinar då men lønna mi har ikkje dobbla seg på den tida. Dyrare blir det sikkert og framover. No kostar jo dollaren snart 11, sama med euroen vil eg tru. Carl Gustaf 3000 har glatt sluttstykkegong.

Kjøpte en flett ny T3x Wildboar .308 med to magasiner på XXL I fjor for 9990kr….har hugget opp og solgt alt untatt kassen som brukes til et prosjekt. Var stort sett billigere enn å kjøpe en gammel rifle når jeg kun trengte kassen

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (25 minutter siden):

Kjøpte en flett ny T3x Wildboar .308 med to magasiner på XXL I fjor for 9990kr….har hugget opp og solgt alt untatt kassen som brukes til et prosjekt. Var stort sett billigere enn å kjøpe en gammel rifle når jeg kun trengte kassen

Var eit bra kjøp, men er vel ikkje det dei ligg i pris på nettet rundt omkring, men den som leitar skal finna.

Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (1 time siden):

CG 3000 er Sauer 80/90 produsert i Tyskland med svensk "vri".

 

Av glatte låskasser er det ingenting som slår denne.

På 90-tallet så jeg en skytter på det svenske viltmållandslaget skyte 5 5-ere på et sprang, 4,7sek, gang etter gang på trening med en CG3000 Sporter i 6,5x55. Det tilsvarer 5 innerfemmere på et sprang på løpende elgskive.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De som har drevet offroadskjøring vet hvor viktig dekkstørrelsen er, og de som er interessert i våpen og våpenhistorie vet hvor viktig Mauser og mauserutdrager har vært for våpenutvikling.

For de som ikke har interessen så er begge deler uten betydning.

Mauserkonstruksjonene er opphavet til de fleste sylinderlåsvåpen, og historisk sett enormt viktig for utviklingen av disse. Derfor kommer en ikke utenom mauservåpen i diskusjoner om våpenkonstruksjoner.

Mauserutdrageren har sin egen fan klubb og har spilt en rolle i våpenutvikling helt frem til 2000 tallet på grunn av begrepet kontrollert mating.

Da Winchester oppgraderte sin mod 70 på 60 tallet fjernet de den lange mauserutdrageren og erstattet den med en "mer moderne" utdrager. Reaksjonene kom umiddelbart, og pre -64 Winchester M70 fikk kultstatus som den beste riflen noensinne. Andre produsenter så markedspotensialet i å lage våpen med "lang mauserutdrager" og brukte begrepet "kontrollert mating" hemningsløst, og folk gikk på limpinnen. Den mest kjente av disse riflene er Ruger, men flere mindre produsenter introduserte rifler med denne type utdrager, og markedsføringen gav resultater, de solgte mange våpen. Til slutt innså også Winchester markedspotensialet og lagde en M70 etter mønster av pre 64 modellen. 

Noen som betviler at motetrender også finnes innen våpen?

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Rugerdud said:

Og her på kammeret finner du over 3 sider bare i denne tråden om temaet 😂

Du finner garantert et forum som diskuterer dekk til Willys over 3 sider😅

37 minutes ago, Per-S said:

De som har drevet offroadskjøring vet hvor viktig dekkstørrelsen er,

Da vet de jo også hvor lite det hjelper nå akslingen ikke tåler belastningen som følger av endringen. Poenget mitt er at man gjør ikke en gammel bil noe særlig bedre uten å bygge om alt. Noen har da også tatt konsekvensen av det og startet med blanke ark på konstruksjonsbordet.

 

Selvfølgelig skal man huske og ta vare på historien. Det er greit å vite hvordan ting ble til og hvilken betydning det har hatt. Vi får da til og med lovt til å ha en gammel skrothaug stående i våpenskapet i dette landet, enda, om nostalgien må fores. For meg er det omtrent  på lik linje med at noen har en gammel Jeep i garasjen av samme grunn.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (8 timer siden):

På 90-tallet så jeg en skytter på det svenske viltmållandslaget skyte 5 5-ere på et sprang, 4,7sek, gang etter gang på trening med en CG3000 Sporter i 6,5x55.

Det skal jo ikke gå an å skyte så fort med en boltrifle som ikke heter Blaser…

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Elgjaeger said:

Kjøpte en flett ny T3x Wildboar .308 med to magasiner på XXL I fjor for 9990kr….

 

Det er fremdeles dobbelt så mye som de billigste riflene. Om ikke tre ganger så mye 🤔 XXL har hatt noen helt koko tilbud på rifler til tider. Tikka er vel mer i området middelklasse? Vanlig pris nå er ca. 15k.

Men det er for så vidt billig, om vi regner i dagslønner. Forskjellen ned til den billigste rifla drukner fort vekk i andre kostnader i forbindelse med jakt og skyting.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 1983 said:

Det skal jo ikke gå an å skyte så fort med en boltrifle som ikke heter Blaser…

 

Jeg har aldri sett noen skyte spesielt fort eller mye med en rifle fra Blaser...

 

Sarkasme til side, nå har jeg bare skutt med tre ganske fabrikknye R8, så kanskje de slites til. Men de krevde et godt røsk inn og ut av lås, og for viltmål, i en flytende, horisontal bevegelse, så tror jeg en CG3000 er raskere. 

Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (1 time siden):

Det må då være nokon her som har full oversikt over rekordane i mad minute eller stangskyting eller noko slikt med dei ulike våpentypane?

 

Stangskyting er en DFS-konkurranse og skytes med DFS-våpen som i dag er Sauer når vi snakker om boltrifler.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Får Marlin X7 ned i nærmere 3000,-. 

Hvis du hadde betalt meg 3000,- så hadde jeg fortsatt ikke tatt i ei slik rifle igjen... Sist var i 2011 og jeg føler meg fortsatt skitten. Fy faen for noe ræl.

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (1 time siden):

 

Jeg har aldri sett noen skyte spesielt fort eller mye med en rifle fra Blaser...

 

Sarkasme til side, nå har jeg bare skutt med tre ganske fabrikknye R8, så kanskje de slites til. Men de krevde et godt røsk inn og ut av lås, og for viltmål, i en flytende, horisontal bevegelse, så tror jeg en CG3000 er raskere. 

Hvis man måler lengden på bevegelsen på kula på sluttstykket under ladegrep mener jeg å huske at den er kortere på en Sauer 80 i 300winmag enn på en R8 i 223rem.

Dessuten er hånda i feil retning, på vei forover, i forhold til avtrekker/grep på en R8 når sluttstykket går i lås.

Hvis man ser på retrekkere ser det ut for meg at Steel Action er den som nærmest kan simulere en Anschutz Fortner ved å lukke sluttstykket med tommelen med riktig utførelse på et skjefte. Har forgjeves forsøkt å få tak i en SA et par år. Nå har den også kommet i 223.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (9 minutter siden):

Eneste interessante som er ute nå er BAR, men den kommer ikke i 6.5x55 eller 223.

Nei og så slipper en utgiftene til dyr kikkert da den etter min erfaring uansett ikke treffer der en ønsker.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (15 minutter siden):

En Tikka er nokså dyr sammenlignet med en billig mauser. Kan som regel få de med kikkert montert til 2-3 tusen. Mens en tikka er sånn 10-15 tusen.

 

Og på alminnelig jakt er det samme ulla. Du smeller en 7,62mm kule gjennom lungene på elgen like greit med begge deler (ihvertfall om du holder deg til de lovlige begrensningene). Synes det er litt komisk å sammenligne blaseren med mauseren. Siden på et vis er de helt like (like knotete å lade/tømme og med et langt ladegrep). Hovedforskjellen er liksom prisen.

 

Men er enig med @høggern, er lite vits å smelle av 20 høvdinger på en boltrifle med mindre det er noe bra saker (slik som presisjonsvåpen og prs ting) når halvautoer finnes. Finnes ikke glattere ladegrep enn det man slipper. Synes det bare er dumt at så mange halvautoer er forbudt til jakt. Eneste interessante som er ute nå er BAR, men den kommer ikke i 6.5x55 eller 223.

Men dersom èin skal skyta på mindre dyr, ikkje minst fuglar så er èin avhengig av god presisjon. Iverfall på litt avstand. 

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (13 minutter siden):

En Tikka er nokså dyr sammenlignet med en billig mauser. Kan som regel få de med kikkert montert til 2-3 tusen. Mens en tikka er sånn 10-15 tusen.

 

Men hvor dyr er en 90 år gammel Tikka som har vært gjennom en verdenskrig, tatt som krigsbytte, bygget om til nytt kaliber, og deretter kastet rundt av attenåringer og pusset i stykker i flere tiår?

 

Jeg registrerer at en ny Tikka T3x har veiledende pris på ca 17.000,- mens en ny Mauser M98 har veiledende pris på ca 160.000,-. 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

 

Får Marlin X7 ned i nærmere 3000,-. 

Det gjere èin vel kanskje ja. Er vel èi rifla som ikkje lengre er i prouksjon då men er jo likevel ny. Eg har aldri vorte borti ei så kvaliteten kan eg ikkje uttala meg om. Prisen seier vel sitt, sjølv om den er kunstig lav på 3000 kr riflene. Er muligeins lika bra som savage axis. Som eg faktisk lurde på og kjøpa i .223.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (3 timer siden):

Stangskyting er en DFS-konkurranse og skytes med DFS-våpen som i dag er Sauer når vi snakker om boltrifler.

 

Tillatt med alt unntatt HK 416 (egen skyting).

 

Skytetida er 2 x 25 sek., men for en del år siden var skytetida 2 x 20 sek. Likevel skjøt flere (Jan Erik Olbergsveen, bl.a.) 2 x 16 skudd. Med Krag-J. Og Robert Larsen vant Stang-skytingen med M/67.

 

Man blir god (noen av dere, hvertfall!) på det man trener på, med det man trener med. I dag skyter de kjappeste Stang-skytterne 2 x 21 skudd. De har, rimeligvis, trent mye med STR 200. Jeg TROR de kunne skutt enda fortere med Krag, begrensninge er A&B-hurtigladerne ("sprederne"!).

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 timer siden):

Halvautomat er oppfunnet ;)

 

 

Hvis du skal konkurrere i feks dobbelskudd på den svenske 10-delte elgskiva er man sjanseløs med ei "hanerifle" som de fleste halvautoer er.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (6 minutter siden):

Jeg TROR de kunne skutt enda fortere med Krag, begrensninge er A&B-hurtigladerne ("sprederne"!).

Med ørlite modifisering fungerar vel Østliens hurtigladar til Kragen òg. Litt mindre sjans for å spre 4-5 patroner utover standplass med den...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (11 timer siden):

Mauserkonstruksjonene er opphavet til de fleste sylinderlåsvåpen,

Von Dreyse, Lebel, Palmer, Remington-Lee, Lee Metford, Mosin, Mannlicher... Selveste Kragen...  Mauser er overhodet ikke opphavet til noe som helst faktisk, bortsett fra Springfield, Vz og alle Mauserklonene. 

Mauser var en av de første til å dra nytte av de nye røyksvake kruttene, "moderne tennhetter" og flere gode ideer, og klarte å putte de fleste inn i EI rifle, men det var andre som var før, eller samtidig - de solgte bare ikke rifla si til den krigsmaskinen som tok over hele vesteuropa. Hadde det vært russerne som rulla over oss i 1940, så tipper jeg vi hadde lovprist Mosins rifle på samme måte.

 

Kragen lovpriser jo folk da, vår hjemlige konstruksjon, som også har alle prinsippene rett, bortsett fra det ubrukelige magasinet - som for interesserte - er grunnen til at den ikke er i bruk i Stangskyting lenger, knapt av Oddvar Staxrud engang... Hadde ikke datidens militære vært så bakstreverske (hørte vi magasinsperre..) så hadde vi vel heller ikke hatt noen Krag, men Fidjelands automatgevær (som ble forkastet fordi det ville bruke for mye ammunisjon...) 

 

Diskusjonen er jo ikke bare om dekk på Jeepen, men om diagonaldekk ;)

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Vedkommende "Olaf Vik" vet jo det som noen av oss vet så inderlig godt, men som tydligvis forholdsvis få av skribentene i denne tråden vet: Ammunisjonen blir "ordentlig skarp", når den skytes i en Mauser, minst dobbelt så "skarp" som når den skytes i ræl som Blaser, Tikka, S&L eller Sauer.

 

Og den velmenende "Olaf Vik" "vil jo ikke at dyret skal pines", og bruker derfor "noe ordentlig skarpt". Mens noen av oss er så bedagelige at vi ganske enkelt bare sørger for at ammunisjonen er over lovens minstekrav.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 19.5.2023 den 19.24):

Von Dreyse, Lebel, Palmer, Remington-Lee, Lee Metford, Mosin, Mannlicher... Selveste Kragen...  Mauser er overhodet ikke opphavet til noe som helst faktisk, bortsett fra Springfield, Vz og alle Mauserklonene. 

Det virker som du har Mauserfobi.

Paul og Wilhelm Mauser begynte å arbeide med våpenkonstruksjoner rundt 1865 og arbeidet med konvertering av Dreyse og Chassepot til patronvåpen, men fikk ikke solgt disse konstruksjonene. I 1867 hadde de egne konstruksjoner klar, og i -68 ble en av dem patentert i USA i samarbeid med Remington (US patent No 78, -603 av 2 juni 1868). De arbeidet videre med flere konstruksjoner og hadde forsøksrifler i 68-70. Disse er sjeldne. I -71 ble Mauser mod-71 approbert i Preussen og ble produsert i mange hundre tusen eksemplarer. Vedlagt bilde av sluttstykket for en -71 mod. Ser du nøye på det vil du se hvor Mannlicher, Mosin, Lee og mange andre hentet idene sine fra. Men Mauserbrødrene stoppet ikke arbeidet i -71. De fortsatte utvikling av sylinderlåser og begynte med magasinløsninger. Mod 71/84 var første viktige magasinrifle, men med et US inspirert rørmagasin. Senere, i 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94 og 95 kom det nye modeller der to faste låsklakker i fremre del av sluttstykket og boksmagasin ble introdusert. I 1898 kom den siste og mest kjente konstruksjonen, mod -98.

Lebel som du nevner har ikke kommet med noe tilskudd til våpenutvikling. Han var et medlem av en fransk våpenkommisjon som forbedret Gras-Kropatschek riflen til en ny patron. Våpenkonstruksjonen var i prinsippet en Gras, Kropatschek konstruerte magasinet.

IMG_3161.JPG

Edited by Per-S
  • Like 6
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 19.5.2023 den 14.12):

   -   for en del år siden var skytetida 2 x 20 sek. Likevel skjøt flere (Jan Erik Olbergsveen, bl.a.) 2 x 16 skudd.

 

I denne videoen ser dere Jan Erik (skytter nr. 2) skyte 16 skudd på 20 sekunder. Se den teknikken med hurtigladeren!

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...