Jump to content

22LR og kulde


M67

Recommended Posts

Jeg skyter en del 22LR, og litt 22LR på litt langt hold, 200m f.eks. Enkelte patroner, f.eks. Tenex, og R100 gir forbausende små samlinger, og god presisjon på både 2 og 300m, men så kom jo vinteren... Tidligere har jeg drevet og skutt f.eks. SK Biathlon om vinteren, og ellers også, men den er ikke helt "der"  på 200m, med samlinger 2-3ggr større enn Tenex skyter. 
Tenex taper seg veldig når det blir kuldegrader er min erfaring, til nivået hvor den er som CCI Std eller knapt nok det i 10 minus. Skal sies at jeg ikke har mye erfaring her, det jeg har skutt i sprengkulde er diverse Biathlon. Men f.eks. RWS Biathlon Match, og Biathlon Sport fra RWS er meget bra patroner, men ikke å få kjøpt. I det hele tatt er det litt random hva en får kjøpt og ikke just nu.

 

Derfor tenkte jeg vi kunne lage en tråd der vi deler erfaringer med diverse ammo i kuldegrader. Noen som har erfaringer med de ulike matchpatronene folk bruker, i f.eks. -10°C? At det meste "Biathlon" virker vet vi på en måte, og at CCI Std ikke er greia vet vi også - tenker først og fremst til 10m, men også lenger, og ammo som ikke kan skyte 10 skudd innafor 30mm på en sommerdag er ingen vits å diskutere føler jeg.

 

Om noen har erfaringer med ulike "Biathlon"-patroner på 200m er det fint - men de er som sagt stort sett ikke å få kjøpt nå

 

Selv har jeg vært dårlig til å notere på dette feltet, og vet at jeg har hatt ammo som "ikke virka" i kulda, men husker ikke 100% hva det var.

SK Biathlon, som jeg har brukt de siste to årene samler bra nok på 100m, også i -20°C, men er ikke helt fantastisk på 200m, 10skuddsgrupper er nesten aldri under 10cm høye, og ofte 15. Skulle gjerne hatt bedre enn det.

 

K

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (23 minutter siden):

Har 22lr ammunisjonen innenfor varmedressen når det blir kaldt, så skyter med "vanlig" ammunisjon hele året.

Blir ikke det litt variabelt, når rifle og magasin er 20 kuldegrader, og du bruker noen minutter?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Formålet her er like mye DFS-felt som PRS. Vi har 30-40 ungdommer hvorav 2/3 skyter 22 som skal skyte feltstevner i vinter, og det er jo gøy når de treffer. Spesielt når de treffer mer enn de andre.

Jeg ser bare ikke på det som praktisk gjennomførbart å gå med all ammoen under jakka. Enten det er DFS-felt, der en skyter 36-48 skudd, eller PRS der det er >100. Aldri sett skiskyttere som gjør det heller.

Har skutt grovkaliber ute hele vinteren i 40 år og syns heller ikke der det er verken repeterbart eller praktisk å ha ammunisjonen på kroppen. Om man er på en skytebane og ikke skal bevege seg i det hele tatt, kanskje, men ellers,nei. På jakt med 5 skudd, så er det klart det går an.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Landrø har Lapua Polar Biathlon på lager (2,78kr v/5k).
Riktignok dobbel pris av SK Biathlon som ikke  er på lager.
Har ikke noe erfaring med .22lr og kulde, og har kun prøvd noen biathlontyper (SK, Lapua Polar, BiathlonX) inne på 15m.
Under normale temperaturer syns jeg ikke de var noe bedre enn SK Standard+, heller tvert i mot. 

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at SK Flatnose Basic fungerer veldig dårlig når det blir kjølig, fikk klikk på 5 av 60 skudd med den patronen på et stevne i 0 grader for kort tid siden. Før stevnet har jeg skutt noen tusen skudd med patronen og aldri opplevd klikk.  

Link to comment
Share on other sites

Det statistiske grunnlaget er mildt sagt syltynt men jeg skjøt ut en drøy pakke (50-60 skudd) med SK Standard+ (den svarte og gule pakken) under vakten nå på onsdag. De få skuddene som var utenfor 10,3 kjente jeg var piloten sin skyld, han skyter som kjent som ei kråke. Dette var på 100m, vindstille og -8degC. Skutt med CZ457/KRG Bravo/billigkikkert 4-12x40 og tofot uten bakstøtte. Synes faktisk det var mindre høydespredning enn under bergenske 'normalforhold' (+10 og regn). 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Har skutt grovkaliber ute hele vinteren i 40 år og syns heller ikke der det er verken repeterbart eller praktisk å ha ammunisjonen på kroppen.

Det er vel ikke akkurat sammenlignbart? Grovkaliber kan du beregne eller velge å bruke krutttyper som ikke er så følsom for temperatur, også utgjør forskjellene fint lite i forhold til 22LR.

 

22LR er bare helt jævlig problematisk om det skal skytes lengere enn "normalt". Jeg har så vidt prøvd noen "biathlon" varianter, men det koker ned til at jeg ikke helt ser forskjellen og løsningen er å skyte med 6,5 når 22LR ammoen koster flere kr per stk.

 

Skulle jeg surra rundt med dette hadde jeg laget meg en "klimaboks" til å oppbevare ammoen i og forsøkt å bruke den ammoen som ikke kostet skjorta og som jeg visste fungerte.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (43 minutter siden):

Det er vel ikke akkurat sammenlignbart? Grovkaliber kan du beregne eller velge å bruke krutttyper som ikke er så følsom for temperatur, også utgjør forskjellene fint lite i forhold til 22LR.

Det er er en annen diskusjon. Og sentertent faller jo ikke fra hverandre og oppgir all presisjon, slik som noe 22LR gjør, men "fint lite" er ikke et ord jeg ville brukt når jeg bommer med en meter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (13 timer siden):

"DFS-folka" skyter da felt ute hele vinteren. Ammo til skytterlagsungdommene er en av hensiktene mine med denne tråden.

 

K

Ok, ikke sett en siden i oktober engang jeg her i laget. Men joda de dukker opp igjen i februar/mars engang.

 

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

1000m vinter vs sommer så er du der. En av de beste demonstrasjonene jeg har sett var et lokalt PRS-stevne, ca. 80%  av et helt PRS-stevne var +/- 1m under. i -18°C. De fleste hadde en korreksjon inne for temp. og alle hadde jo Kestreler som korrigerer for luftettheten på stedet -  men det var tydelig at effekten når man kom ned i "skikkelig kaldt" var større enn i høyere temperaturer.

 

Rugerdud skrev (1 time siden):

Ok, ikke sett en siden i oktober engang jeg her i laget. Men joda de dukker opp igjen i februar/mars engang

Her er alle ute og skyter ja. 40 deltakere i ungdomsklassene sist lørdag, på lokalt stevne. Man skyter inne også, men ikke om dagen i helgene ;)IMG_1807.jpeg.1dfa201cb63c3b21493de3ffbfc2d8ee.jpeg

 

Ikke for kaldt her, var vel et par minus, men snart drar det på, og da må vi ha ammo klar..

 

K

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, M67 said:

men det var tydelig at effekten når man kom ned i "skikkelig kaldt" var større enn i høyere temperaturer.

Kommer vinteren så pums på der nede i syden?

5 minutes ago, M67 said:

De fleste hadde en korreksjon inne for temp. og alle hadde jo Kestreler som korrigerer for luftettheten på stedet

Det hjelper vel ikke på for hastighetstapet som kommer av at kruttet er nedkjølt? Eller har den en funksjon for det også? Jeg er litt mere manuell på slike data, da jeg stoler mest på det jeg faktisk har testet ut selv. 

De som skyter med fabrikkammo har jo ingen ide om hva som brukes til "fyring".

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 minutter siden):

Eller har den en funksjon for det også?

Det har den, men den må jo fores med data. Man legger inn målte data, og så ekstrapolerer og interpolerer den. Min stemte, for jeg hadde data fra den aktuelle temperaturen, men svært mange ekstrapolerte fra forskjellen mellom 20 og 0 f.eks., og forskjellen 0 til -20 er i mange tilfeller mye større enn fra 0 til 20. Forskjellen fra 30 til 40 kan også være overraskende. Så det eneste som hjelper er "harde data", som du sier.

 

Bly skrev (9 minutter siden):

Kommer vinteren så pums på der nede i syden?

Det var nå flest tilreisende.

 

Bly skrev (9 minutter siden):

De som skyter med fabrikkammo har jo ingen ide om hva som brukes til "fyring".

De kan vel også teste?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det ble en liten test i dag. 

 

Tok det jeg hadde av ymse ammo, som var litt lite, å la det ut hjemme i -12. Der lå det i 2-2,5 time før det ble putta i skiboks å kjørt til "banen". Rifla lå ute i 1-1,5 time i samme temp. Også frakta i skiboks. Rifla ble pussa først, da det ikke har skjedd på årevis. 

 

På "banen" 1000moh var det -16°C.

889hPa. Veldig lite vind. Men kom ett kast som påvirka 2 skudd en del. 

Alle skudd skutt uten å holde for vind og med samme høyde på tårn. (utenom siste polar serie på 200m skrudde jeg 4 moa høyre) 

 

Det jeg hadde var:

14 stk Tenex (kjøpt for ca 4 år siden). 50 stk Lapua Polar Biathlon (kjøpt for ca 4 år siden) 

100+ SK Biathlon (kjøpt nylig) 

 

Rifla er en CZ455 varmint med demper med en Leupold VX2 3-9x33.

Skutt med tofot og baksekk. 

 

Jeg starta med å brenne av 10stk polar "i lyngen". Åpna alle esker så alt ble enda mer gjennomkaldt, satte ut blinker på 100 og 200m. (100 mest for å ha noe å skyte på egentlig, for å få gjennom litt av samme ammo før test på 200)

 

Alle skudd lada enkeltvis rett i kammer. 

#kaldpåfingra. 

Var framme ved 200m etter hver serie på 200m.

 

Så fulgte følgende:

 

10stk Polar @100m

53mm 0,529mil (0mm venstre 6mm lav)

 

10stk Polar @200m

190mm 0,952 mil (67mm venstre, 265mm lav) 

 

4stk tenex @100m

47mm 0,473 mil (5mm venstre, 5mm lav) 

 

10stk tenex @200m

149mm 0,743 mil (112mm venstre, 300mm lav) 

 

10stk SK Biathlon @100m

48mm 0,479 mil (13mm venstre, 1mm lav) her blåste to skudd "vekk" da det kom et kast. 

 

10stk SK Biathlon @200m

239mm 1,194 mil (149mm venstre, 297mm lav) 

 

Fordi jeg hadde 20 polar igjen så tok jeg en runde til med den. 

10stk Polar @100m

46mm 0,463 mil (5mm venstre 23mm lav) 

 

10stk Polar @200m

165mm 0,827 mil (40mm venstre, 304mm lav) her har jeg skrudd 4 moa høyre, så tekst er endra så det nesten tilsvarer poi som de andre. 

 

 

Liten serie som referanse, skutt 7/12 i -11 på samme sted. Men da ble patronene holdt varme i bil å ble skutt fra magasin. 

 

Bilder lagt inn i rekkefølge som de ble skutt. Driver på mobil, så klarer ikke legge inn bilder midt i tekst tror jeg. Se om jeg får justert det på pc senere. 

"Referanse" fra 7/12 er de to nederste bildene. 

(har nå vertfall lagt inn bildetekst under hvert bilde) 

 

Usikker på om det er noe data som helst å hente fra dette. Da jeg burde skutt flere skudd med hver type ammunisjon bla. Og Polar/Tenex har ligget i et skap i +-4 år. 

Screenshot_20221209_151446_Range Buddy Pro.jpg

Polar @100

Screenshot_20221209_151458_Range Buddy Pro.jpg

Polar @200

Screenshot_20221209_151516_Range Buddy Pro.jpg

Tenex @100

Screenshot_20221209_151524_Range Buddy Pro.jpg

Tenex @200

Screenshot_20221209_151543_Range Buddy Pro.jpg

SK Biathlon @100

Screenshot_20221209_151554_Range Buddy Pro.jpg

SK Biathlon @200

Screenshot_20221209_151608_Range Buddy Pro.jpg

Polar @100 runde 2

Screenshot_20221209_151622_Range Buddy Pro.jpg

Polar @200 runde 2

Screenshot_20221209_151635_Range Buddy Pro.jpg

SK Biathlon 7/12

Screenshot_20221209_151650_Range Buddy Pro.jpg

SK Biathlon 7/12

Edited by FreeSkier
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...