Jump to content

Ny(e) kikkert(er) til rifle allround bruk


Tofte

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe ny kikkert til rifla. Nå har jeg en 2-12x42 Leupold VX6. Den fungerer fint til det meste, men det er litt mye forstørrelse når rådyrene løper fortere enn gangfart, og litt dårlige skumringsegenskaper Vurderer å kjøpe en 1-6 eller 1-8 kikkert og et sikte for skumringsjakten i tillegg . Har sett på Zeiss V6 kikkerten for dagjakten. Er det noen som vet om rødpunktet i den er lyser så sterkt at man lett kan bruke den med begge øynene åpne når man skyter? 

 

For nattjakt på hjort har jeg sett på flere kikkerter, deriblant Zeiss HT. Er det stor forskjell på de forskjellige 3-12x56 kikkertene fra kvalitetsleverandørene med tanke på skumringsegenskaper? 

 

Eller bør jeg bare gå for en Zeiss 2,5-10x50 og slippe å bytte kikkert og leve med at det er et kompromiss for både skumringsjakt og hundejakta på rådyr. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skulle også gjerne hatt en 1-10x56 med rødpunkt, CCW og mrad. Kanskje FFP og. Men tror dessverre ikke det finnes. 

 

Så om du vil ha mindre en 2x og ha god kikkert i mørket uten store kompromiss er jeg nok redd du bør gå for to kikkerter. 

 

En eller annen 1-6 og en f.eks. Zeiss HT 3-12x56 er nok ikke dumt. "allround" kikkerten min er en V6 3-18x50, uten lys. Ikke super på trange poster, ikke super i mørket, men funker bra nok til min bruk 🙂 skutt både rein på 8 meter med den og hjort i delvis måneskinn på et jorde. Men det finnes definitivt kikkerter som er bedre egna til de to situasjonenene 😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Swarovski 1-6x24 med CD-I retikkel på drillingen. Lyset i dette siktet har regulerbar styrke både i dag- og natt-modus, og med tilpasset lysstyrke er det absolutt ikke noe problem å skyte med begge øyne åpne. Kikkerten fungerer også o.k. i skumring/mørk skog, men noe nattsikte er det definitivt ikke. Zeiss V6 har også regulerbar lysstyrke, men jeg kjenner ikke lysfunksjonen på denne i detalj. På mine rifler for øvrig sitter det en Swaro 2-12x50 og en 3-12x50, begge med 4A-I retikkel. Disse fungerer meget godt til skumringsjakt, og for meg er 50 mm-objektiv et greit kompromiss mellom størrelse/vekt og ytelse når jeg bare skal ha ett kikkertsikte på hvert våpen.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Tofte said:

Eller bør jeg bare gå for en Zeiss 2,5-10x50 og slippe å bytte kikkert og leve med at det er et kompromiss for både skumringsjakt og hundejakta på rådyr. 

 

Jo denne Zeiss HT'en du nevner har jeg brukt de siste par årene, og 1-6x V6'en har vel bare kommet på en eneste gang siden jeg skaffet den. Det spørs jo hvor mye hundejakt du gjør da, og hvor glad du er i raske rifleskudd, vanskelig for andre å si.

Rødpunktet i min Zeiss er knallsterkt så du kan nok skyte med begge øyne åpne. Men det er jo ikke en 2 MOA stor dott, den er ganske fin - dog virker den litt større på full styrke.

Det er flere veier til målet, man tilpasser seg det man har men jeg kjenner meg godt igjen i å bytte mellom 1-6 og 3-12 kikkertene, det dekker jo all "normal" jakt. For meg med litt begrenset mørkesyn har jeg gått for 2.5-10 isteden, litt mindre/lettere, litt mindre minste forstørrelse, om jeg har merket det i praksis vet jeg ikke. Det var vel en gang jeg kunne ønsket litt mer forstørrelse, tror det var for å se detaljene på en bukk i skumring. Men kan ikke huske å ha gått glipp av felling pga kikkert, nå er hukommelsen full da.

 

Det spørs jo litt hvor mye man går i terreng (ref de store 1-8 etc). Hvor mange børser/løp man har å skyte inn, hvor ofte man bytter ammunisjon, om man burde gå for en eller to.

 

Apropos raske skudd var det en som viste meg i år man kan stenge linsedekselet på 3-12 kikkerten og bare skru på lyset, og skyte med begge øyne åpne hvis det blir kort hold. Vet ikke om man får tid til å lukke dekselet når rådyret plutselig spretter forbi på 5 meter da. Kan jo hende man plutselig får en trang elgpost og kan planlegge for det.

Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (55 minutter siden):

Sjekk ut den nye Kahles 1,5-8X42. den skal handles så fort det blir rå. for en smekker og allsidig kikkert.

Jeg har den gamle modellen av denne kikkerten. Det er et råskinn i forhold til størrelse og med god mulighet for justering av lys i forhold til dag-skumring-natt. En jaktkompis som likte den veldig godt, kjøpte den nye modellen 2-10x50i og den har veldig dårlig synlig lysprikk i dagslys. Verdt å være OBS på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom J&F i Arendal i dag og sikret med den siste Kahles 1,6-8x42 de hadde inne.
Har jaktet elg med en Zeiss HT 2,5-10x50 noen år, og har fungert helt ok det.
Men har savnet litt lavere forstørrelse på enkelte tette poster vi har, og generellt på drev og smygjakt.
Så ble jeg oppmerksom på denne, og den er jo egentlig en moderne, oppgradert versjon av den gamle klassikeren til storviltjakt, nemlig 1,5-6x42.
Så da har gubben kjøpt julegave til seg selv  :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Handla inn noen kikkerter siste år, og solgt unna en, veldig glad i de med lav forstørrelse i de senere åra, så litt nytt og litt brukt, dvs si 1 ny og en brukt. Aldri angret på de valgene, har også andre ting som vurderes oppgradert litt i kvalitet, men får se i 2023, usikker på hva skatteetaen mener jeg skal skattlegges, er redd for smalhans med styrende regjering. 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ikke umulig å lage, men lite nyttig for oss som maksimalt har 7 mm inngangspupille i våre øyne.

 

Men tenker @FreeSkier ønsket seg å ha effektiv inngangspupille på 10x på 56 mm, slik at han ville ha hatt 5,6 mm utgangspupille. Det er nok heller ikke umulig å lage, men mellomrøret ville nok måtte være omtrent like stort som objektivet.

 

For å få brukbar optikk, må det sikkert også brukes mange linser, slik at vekta hadde blitt flere kilogram..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...