Jump to content

Avslag på søknad om erverv av Ruger 10/22


Oxa

Recommended Posts

Hei, 

Fikk akkurat brev fra Politiet om avslag på søknad om erverv av halvautomatisk våpen. Jeg søkte her på en Ruger 10/22 i 22 LR.

 

Her står det i politiets vurdering:

I henhold til våpenloven § 11, jf. Våpenforskriften § 4-1 kan politiet kun gi løyvet til erverv av halvautomatiske riflemodeller som opprinnelig er konstruert for jaktbruk og som fra fabrikk er produsert for bruk av våpenmagadin med patronkapasitet på inntil 10.

 

Rifle Ruger 10/22, kaliber 22LR., leveres fra fabrik med magasiner med patronkapasitet på inntil 10 skudd, men den leveres også med magasiner med større patronkapasitet enn 10 skudd. Man kan også erverve magasiner med større patronkapasitet på over 10 skudd til Ruger 10/22 fra tredjepartsleverandør.

 

Politiet vurderer våpenforskriften § 4-1 pkt. 1 til at riflen skal være produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10. Så lenge man kan erverve høykapasitetsmagasinet (patronkapasitet over 10 skudd) til en jaktrifle, uavhengig av om det er fra produsent eller tredjepartsleverandør, så anser Politiet at riflen ikke tilfredsstiller dette kravet.

 

Politiet vurderer at halvautomatisk rifle av typen Ruger 10/22 Kaliber 22 LR. Ikke tilfredsstiller kravet I våpenforskriften § 4-1 da den kan omgjøres til en jaktrifle med patronkapasitet på over 10 skudd....

 

 

Er det sånn nå at det ikke er mulig å erverve Ruger 10/22 til jakt?

 

Alle halvautomatiske våpen har vel en tredjepartsleverandør som leverer over 10 skudds magasin?

 

Er det noen er her som har noe god argumentasjon som jeg kan bruke i en klage på søknaden?

 

Må vel ha egen søknad for å erverve magasin med større kapasitet enn 10 skudd i Norge nå?

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Foreslår at du poster dette over tråden @m00se linker til og så svarer vi ordentlig der.

 

I dette svaret fra politiet er det egentlig mye spennende å ta tak i.

 

Den er god, da gjør jeg det 😊. Takk!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...